Annons:
Etikettkattprat
Läst 2012 ggr
[lisme]
2012-01-29 19:26

Velkommen Genesis!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg har prøvd å holde vår nye gutt hemmelig, men nå klarer jeg ikke mer Skäms Planen var å ikke presentere han før han dukket opp på sin første utstilling men når man brenner etter å vise fram den flotte gutten er det begrenset hvor lenge man holder ut Flört

Genesis er fra Frankrike og er født 25.04.2011. Han var 8,5 mnd gammel da han kom til oss og hadde aldri hverken sett en hund før eller kjent lukten av en hund. Og hos oss er jo hunden den første som skal sjekke ut nye beboere. Han så bare på henne og gikk opp trappa Flört Han har frest til henne en gang og det var når hun kom overraskende på han bakfra. De er for lengst blitt gode venner, og han liker å erte henne med å prøve å fange halen hennes. De konkurrerer om å ligge nærmest ansiktet mitt og de gangene Genesis vinner, blir Ellie fornærmet og hopper ned fra fanget.

Genesis har et helt suverent kallenavn for en veldig macho gutt - Jenni. Er ikke det fantastisk? Flört Kallenavnet dukket opp da jeg fikk forsikringspapirene fra Agria, de hadde registrert han som Jennisis…… Enda jeg stavet navnet til dem! Jenni er fertil og synger vakre serenader til de andre kattene som bor i stua nede for tiden. Vi skal forsøke med en forsiktig tilnærming etterhvert, men vi venter litt til før vi starter den prosessen. Utpå våren en gang planlegger vi at Jenni skal treffe Jagara, balineserjenta vår som bor hos fòrvert. Vi har god tro på at det kan bli bra varianter etter disse to Glad

Det har vært ei lang ventetid på Jenni, han skulle egentlig komme hit i slutten av november men resultatet av Rabiestesten ble veldig forsinket så da ble vi og oppdretter Fabrice enige om å vente til etter 1.januar 2012 før han kom til Norge.

Noen bilder av Jenni, de er tatt av oppdretteren Fabrice Dekeyser

Annons:
[lisme]
2012-01-29 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jenni

SE*Wishetens
2012-01-29 19:29
#2

Han är jättevacker!! Grattis!!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[lisme]
2012-01-29 19:30
#3

Tusen takk! Vi tror at han kan tilføre langhårsavelen mye bra og vi gleder oss veldig til å bruke han i avel Glad

Hmm… sliter med å få lastet opp bilder av the King…. Gråter

embla2
2012-01-29 19:40
#4

Kyss

GRATTIS

Nilla
2012-01-29 19:43
#5

Han är väldigt vacker! Wow! Kyss

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]
2012-01-29 20:01
#6

Grattis Glad

Annons:
kalindas
2012-01-29 20:17
#7

Grattis! :-)

/Elisa

Missannas
2012-01-29 20:18
#8

Grattis! Han är verkligen fin!  Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

alltidsiames
2012-01-29 20:26
#9

Trés joli eller vad det heter!

origirl
2012-01-29 21:11
#10

GrattisGlad

[lisme]
2012-01-29 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tusen takk!

Finn-Ove syntes så synd i Jenni som sto og sang utenfor døra til stua nede, så han gikk inn og hentet Bart til han. Gjett om Jenni ble glad når han fikk se en annen katt! Ingen av gutta tok seg tid til å frese eller leke reservert, nei det var rett i lek med det samme Glad

[lisme]
2012-01-29 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

….

[lisme]
2012-01-29 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

"wow!" tenker Bart "en flyvende råtta!"

Annons:
[lisme]
2012-01-29 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

…..

[lisme]
2012-01-29 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

"åhh disse bildene" sukker kongen oppgitt

[lisme]
2012-01-29 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

"…. hah! Jeg var forberedt på at du kom til å prøve å stikke din vei Flört"

[lisme]
2012-01-29 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

"eyyyyy!!! Hvor dro du?!"

[lisme]
2012-01-29 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

"got you!!"

[lisme]
2012-01-29 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

"Jeg sparker deg med bakbeina!!"

[lisme]
2012-01-29 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

"Jeg tar halen din!" Bart ble lei av å vente på tur så han fant en annen leke på gulvet……

Annons:
amandahurtigh
2012-01-29 21:57
#21

Grattis till en fin kille!Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Attacks
2012-01-29 22:16
#22

Gratulerer :-) Jeg har faktisk hatt en anelse om at du skulle ha han helt siden lenge siden da vi chattet + han har din drømmefarge og var reservert til Norge :-) Han er  veldig fin:-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Rokkur
2012-01-29 22:23
#23

Grattis till en riktig snygging!Kyss

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Zakira
2012-01-29 23:48
#24

Otroligt vacker! Grattis!

Spotless
2012-01-30 01:46
#25

Fin kille! Lille Bart ser riktigt imponerad ut av Genesis sätt att hantera råttan där på några av bilderna.

Mockfjardingen
2012-01-30 10:03
#26

Grattis till en riktig snygging!!

bergbackens
2012-01-30 12:21
#27

Gratulerar fin gosse!

Annons:
Zeona
2012-01-30 12:37
#28

Grattis till den fina killen Kyss

hannele44
2012-01-30 13:25
#29

Jättefin ! Och hans ursnygga svarta bror bor i Finland ! Grattis !!

MalinL
2012-01-30 13:26
#30

Grattis! Han är jättefin. Kyss

[lisme]
2012-02-09 09:47
#31

Tusen takk alle sammen! Nå har heldigvis den nye prinsen vår fått nytt navn, litt bedre for en gutt å bli kallt Vinnie enn Jenni Flört

I dag fikk vi resultatet av hans PRA-test og han er den første katten vår som ikke er negativ……. "Two copies of the CEP210 mutation were found, and the cat is likely to develop PRA"……

kalindas
2012-02-09 09:48
#32

#31
Tråkigt att höra att han är dubbelbärare.
Men om dina honor är fria, så kan du ju använda honom ändå. För Norge har väl inget förbud mot detta?

/Elisa

Missannas
2012-02-09 10:59
#33

#31 Men nej, vilken otur Rynkar på näsan Får ni använda honom ändå? Känner inte till reglerna i Norge.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[lisme]
2012-02-09 17:03
#34

Ja det var synd, men før eller siden måtte vi jo komme i denne situasjonen. I Norge er det foreløpig ingen restriksjoner ang PRA så vi kan bruke han. Ungene hans blir jo bærere og i utgangspunktet er det ikke ønskelig å øke antallet bærere, men han var jo anskaffet for avel…. I do not know…..

Annons:
Attacks
2012-02-09 17:49
#35

Har ingenting å bety,selv om det sikkert er kipt å få sånn en beskjedGlad. Norge har ingen slike regler,så dem kan fint brukes. Og det er jo ingen problemer når alle hans fremtidige er negative likevel.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2012-02-09 19:17
#36

#35 Det er jo mest kjipt for Vinnie om han blir blind, men som Finn-Ove sa "han skal få være her hos oss resten av livet sitt og så får vi rett og slett ikke flytte rundt på ting". Alle jentene våre er PRAnegative, og det er de andre guttene også så for oss blir det ingen problem. Men sliter litt med etikken rundt å lage flere bærere Obestämd

Attacks
2012-02-09 20:20
#37

Det kan komme like mange bærere ut ifra en parring mellom en fri x bærer, og det er jo ingen forskjell på disse. Bærere er gull verd, og like verdifulle i avl som de frie.  Tror nok du tenker litt anderledes på det,når ting får roet seg. For det er jo ikke en hyggelig  beskjed å få at man har en homozygot.

Dessverre så "skiter resten av Europa" i  sykdommen. Altså ta mine ord med en klype salt,for det er veldig mange som tenker som oss,og syns dette også er en sykdom man skal ta alvorlig. Men prosentvis er vi få.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Missannas
2012-02-09 20:59
#38

Veena har en bra poäng, det kan ju bli lika många bärare i kullar efter en bärare och en fri. Jag tycker han är jättefin och skulle säkert ge fina bebisar.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Rithwa
2012-02-09 21:21
#39

Grattis till snyggingen

Dagny
2012-02-09 23:25
#40

Det är inte hela Europa som struntar i PRA. Förutom Sverige (varifrån flest testresultat blivit insända), så har Holland en god andel insända resultat. Och det är inte bara småuppfödare som bryr sig, namnkunniga uppfödare med mångårig erfarenhet har skickat in resultat, både goda och dåliga.

Det finns regler/lagar i Norge också! Här är länk till Mattilsynets lovverk om djur och djurhållning: http://www.mattilsynet.no/regelverl/lover/lov_om_dyrevelferd__71456

[lisme]
2012-02-10 09:02
#41

Veena og Anna - ja dere har helt rett i det, men som sagt stikker det litt i meg…..

Heldigvis har vi det ikke travelt med å bestemme oss for hva vi skal gjøre, vi har god tid til å diskutere saken.

Vinnie har søsken som skal brukes i avel, er det da rett av meg å informere de som eier søsknene hans om Vinnies resultat av PRAtesten, eller skal jeg tenke at siden jeg har informert oppdretter er det opp til han å gi informasjon videre? Hva ville du ha gjort?

Tusen takk Ritwa!

Annons:
MissMaven
2012-02-10 10:00
#42

Grattis, han är rätt stilig!

Det är tråkigt att han är dubbelbärare, men när det gäller hans användning i avel håller jag med #37 och #38.

Det är så mycket mer hos en katt än anlag för PRA.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Millimina
2012-02-10 10:53
#43

Han är så fin…. <3

siamlove
2012-02-10 15:16
#44

Han er virkelig delikat og se på.Fargen og pelsen var virkelig noe for seg selv,en utrolig vakker ramme den satt på og.Nam nam..Tungan ute

Attacks
2012-02-10 16:25
#45

#41

Den er vrien, nettopp fordi det er opp til hver og en enkelt å teste/ikke teste. Jeg ville så klart i første omgang fortalt oppdretter. Kjenner du dem som har søskene godt,så muligens kunne du fortalt dem det.

Det gjorde jeg med Leo. Først til oppdretter og hannkatteier, siden dem som har søsken som jeg kjenner godt. Siden fortalte jeg det åpent, fordi jeg visste hvor mye snakk det  ville blitt i krinkler og kroker om han plutselig bare forsvandt fra hjemmesiden min.

Siden der er fortsatt mange mange som ikke anser PRA som noe veldig alvorlig,så vil dem jo brukes i avl eller produsere nye homoztgote uansett.

Man får gjøre det som man anser som best for seg og sine,så får andre rett og slett gjøre sine valg.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2012-02-10 17:01
#46

## 42, 43 og 44 - tusen takk for komplimentene! Jeg skulle ønske at gemyttet hans også kunne fotograferes….

# 42 Du har helt rett i at det er mye mer som er viktig hos en avelskatt enn PRA, og Vinnie har mange kvaliteter som vi trenger i langhårsavelen vår. De negative sidene med han er at han har dype øyne og PRA, resten er flott! Jeg går ut fra at vi ender opp med å ta de kullene vi har planlagt på han når vi er kommet litt lenger i prosessen. En ting er helt sikkert uansett kull eller ikke kull - han vil bli øyelyst med jevne mellomrom. Både fordi vi ønsker å vite hvordan det står til med synet hans, fordi det vil fortelle oss i hvor stor grad vi må tilrettelegge for han. Men også i forhold til å kunne dokumentere utviklingen av PRA hos en katt som er homozygot. Om alle med homozygote katter gjorde det samme ville vi etterhvert få et godt bilde på utviklingen

# 45 Ja den er ikke enkel! Jeg kjenner forsåvidt ikke de andre eierne men har hatt litt kontakt med hun som eier broren hans som bor i Finland. Jeg har bestemt meg for at jeg kommer til å skrive om Vinnies situasjon i bloggen min, så får resten være opp til oppdretter - iallfall foreløpig

Attacks
2012-02-10 17:26
#47

Sånn til senere tid,så kan man be oppdretter av katten man vurderer å kjøpe ta en PRA test i forkant,hvis man ikke kjøper fra en som tester regelmessig. Det kommer jeg til å gjøre,hvis jeg skulle ha bare bærere i eget avl. Glad

Det er bra du vurderer å ta de kullene du har planer om uansett så lenge du har helt fri å bruke han på. Jeg ville gjort akkurat det samme selv.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2012-02-10 18:54
#48

Jeg ba om det, men han hadde endel argumenter mot derfor valgte vi å vente til Vinnie kom hit med å teste han. Og nettopp fordi vi har bare negative katter fra før. Jeg er ikke sikker på om vi kommer til å vente neste gang……

Det er jo egentlig galskap å ikke skulle bruke en såpass bra hannkatt i avel bare på grunn av PRA, men når jeg leser om andre oppdrettere som kastrerer sine avelskatter fordi de er bærere føler jeg at det ikke er helt stuereint å skulle bruke han i avel. Men som sagt, litt tid så går det seg vel til Glad

Annons:
Attacks
2012-02-10 19:13
#49

Ja,jeg har også sett(lest) på ulike forum om dem som har panikk for bærere.  Det er jo helt idiotisk. Det viktigste er jo å ikke lage flere homozygote i det lange løp. Så dem som har bærer-angst dem hadde jeg altså ikke brydd meg noe om.

Dem som kastrerer bærere er rett og slett uvitende.Det er jo bare å parre med en negativ da.

Det blir nok mer og mer vanlig etterhvert å PRA teste før salg til andre oppdrettere,for å vite statusen før kjøp. Ikke bare for svenske oppdrettere,men også andre. Det trengs bare litt ekstra tid i blandt.

Jeg venter også på PRA testene på mine bebiser nå,før jeg vet endelig om hvem som skal hvor. Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

GunillaSverkersson
2012-02-10 19:35
#50

#15  Favorit bilden , på denna vackra kille, jag tycker om de runda formerna och nosen är så fin Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
2012-04-23 21:06
#51

I dag var dagen kommet for Vinnies øyelysning. Både Finn-Ove og jeg var relativt sikre på at Vinnie allerede har begynt på veien mot totalt synstap. Dessverre hadde vi rett i det Gråter Han har helt tydelige hyporeflektive områder i retina, ca halve retina i begge øynene er affektert allerede. Om to dager blir han 1 år gammel……

Han har også tilstoppede Meiboniske kjertler i øyelokkene, og vi må regne med at de må spaltes og tømmes. Disse kjertlene smører øyet, og når de ikke fungerer som de skal vil øynene på katten bli tørre og irriterte. Det er ingen veterinærer her i nord som kan gjøre dette inngrepet, vedkommende må være spesialist i øyesykdommer og i tillegg være mikrokirurg. Spesialisten som var i Bodø i dag jobber til vanlig på Stjørdal Dyreklinikk, så om vi ikke finner noen i nord-Sverige som har de nødvendige kvalifikasjonene, blir det nok en tur til Stjørdal. Foreløpig er han ikke speselt påvirket av dette, men så bruker vi også Visco-tears hver dag. Vi ble tipset om at dette kunne være bra for katter som har dyptliggende øyne, og det ser ut til at det er bra for han. Etter at vi begynte å bruke Visco-tears hver dag ser vi at han har mer åpne øyne enn det han hadde tidligere.

Både spesialisten og veterinære på Bodø Dyreklinikk som er under utdanning, syntes det virket lite seriøst å bruke Vinnie i avel Skäms Jeg forklarte hvordan det er å jobbe med en rase som har en liten avelsbase, men det virket ikke som om det gikk inn. Stakkars Vinnie var VELDIG urolig, vi måtte vente i 90 minutter før vi kom inn med han, og det var MANGE hunder som konkurrerte om å lage mest mulig lyd. Han liker ikke å være hos veterinær, og den snille og gode gutten blir fryktelig utålmodig og lite samarbeidsvillig. Etter en første sjekk ble vi enige om at han skulle få være i et rom der han ikke ville høre lydene fra hundene så godt, og så skulle vi ta han inn senere. Han hadde time kl 12, kom inn første gangen 13.30 siden de var veldig forsinket og etter ca 2 timer ble han tatt inn igjen. Han liker ikke å få sterkt lys i øynene, og det kan skyldes PRAen så det endte med at han måtte sederes for at de skulle få sjekket han grundig. Selve undersøkelsen tok godt over en time så han var fryktelig lei og sliten da Finn-Ove sa fra at det var nok. De var 3 stykker som skulle undersøke han, så jeg synes ikke det var rart at han fikk nok

[hakkapelitta]
2012-04-23 21:41
#52

GråterRynkar på näsan

*klem*

[lisme]
2012-04-23 22:10
#53

Takk

Fielie
2012-04-23 23:34
#54

tar det aldrig slut på motgångar…kram på er

Millimina
2012-04-24 08:01
#55

Kram…

Annons:
Missannas
2012-04-24 17:38
#56

Så fruktansvärt tråkigt för er, tycker synd om Vinnie Gråter

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

hannele44
2012-04-24 18:21
#57

Å vad tråkigt-ska då er otur aldrig ta slut -stackars er-stackars Vinnie Rynkar på näsan

[lisme]
2012-04-24 20:42
#58

Ja det er veldig trist at Vinnie allerede er begynt å miste synet Gråter Vi er begynt å diskutere helt seriøst om vi skal avslutte oppdrettet vårt. Er det verdt å bruke all sin tid og alle sine penger på katter, fordi man har en drøm om å lage den flotteste og friskeste balineseren ever? Vi vet ikke helt hvor grensen vår går, men vi har kommet veldig mye nærmere den det siste året. Det er slett ikke gøy å ha kattene sine i små avlukker over flere uker, og medisinere dem med den ene heftige medisinen etter den andre og utsette dem for risikoen for alvorlige bivirkninger Obestämd Er det til kattenes beste?

kalindas
2012-04-25 00:20
#59

#58
Jag har sagt det innan och säger det nu igen att en paus är inte fel ibland. Det går ju alltid att välja att föda upp längre fram.

Det är jäkligt tråkigt när det blir så som det blivit hos er med alla sjukdomar och det är jättetråkigt att höra om Vinne! Rynkar på näsan

Vad ni än väljer så hoppas jag att det blir det bästa för katterna och er.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: