Annons:
Etikettkattprat
Läst 1929 ggr
Jike
2012-01-29 12:17

Vad vill hon?

Hej,

En liten fråga…

Jag adopterade en orientalhona på drygt 10 år för några månader sedan och hon pratar och pratar… Jag har bara haft "vanliga" huskatter förut och de har varit relativt tysta. Jag undrar om hon vill något varje gång hon pratar, eller om hon pratar "för sig själv". Jag vet att rasen är pratig, men jag förstår inte vad hon vill…     //J

Annons:
SE*Wishetens
2012-01-29 12:27
#1

Hon behöver inte nödvändigtvis vilja något Flört Vissa siameser och orientaler är väldigt pratiga, och pratar lite för pratandes skull. "Jaha, nu är jag på köksbordet" -- "nu är jag här borta i hallen, det är tomt här" osv. Allt eftersom ni lär känna varann bättre kommer du nog lära dig när hon verkligen vill något, och när hon bara pratar för att det är trevligt Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Supinesophie
2012-01-29 12:35
#2

Kan också vara så att hon vill leka eller ha uppmärksamhet bara Glad Det är väldigt viktigt att man aktiverar sin oriental/siames, särskilt om de inte har en annan katt med samma temperament att leka med. Orientaler har större behov av mänsklig kontakt än de flesta huskatter.

kalindas
2012-01-29 13:15
#3

Håller med #1 att det kan hända hon vill tala om var hon är. Glad
Sen blir ensamma Orientaler och Siameser också lite extra pratiga och mer krävande.
Mitt tips är att du skaffar en kompis till henne, gärna en yngre kastrerad hane eller en kattunge. 
Så kan det hända att hon inte blir lika pratig då. Glad

/Elisa

Nilla
2012-01-29 14:04
#4

Är hon van vid att ha likasinnade runt sig, så känner hon sig nog ensam. Hon pratar med dig.

Det här är mer än en katt - det bör man veta, när man skaffar sig en Siames eller Oriental. Röstar på en liten kompis. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
2012-01-29 15:50
#5

Blunda och se om du ser några bilder när hon pratar :-)

Jike
2012-01-30 22:56
#6

Jag har en yngre kastrerad hona (abessinier) sedan tidigare och de gillar verkligen inte varandra…tyvärr. Var för sig är de hur härliga som helst.

Jag har fått veta att orientalen legat under en soffa sedan förra ägaren fick sitt senaste barn för nästan två år sen! - hon var visst väldigt rädd för honom.

Abbyn var mobbad av de andra katterna i sitt förra hem (även hon har jag adopterat), så nu har jag två smårädda, osäkra katter - men goa är de!

Annons:
kalindas
2012-01-31 10:52
#7

#6
Hon tycker bevisligen inte ABYn är en kul kompis och pratar därför med dej istället.
Om du väljer att placera om, så placera om den yngre ABYn.

/Elisa

Busarna
2012-01-31 16:17
#8

Ett tips kan vara att köpa Feliway och sätta i vägguttaget. Det kostar lite, men då har du över en månad på dig att få dem att känna sig trygga och till och med börja gilla varann, med hjälp av feromonerna. :)

Jike
2012-01-31 20:02
#9

Jag har Feliway och jag tror det hjälper. Nu har de bott tillsammans i drygt tre månader och är fortfarande inte vänner. I början slogs de varje tillfälle men nu kan det gå ett par dagar mellan slagsmålen. Jag funderar på att hålla isär dem ett tag och sedan försöka att introducera dem till varandra igen - det gick lite för fort i början.

kalindas
2012-01-31 21:09
#10

#9
Tror det är bättre du låter dem vara ihop när du är hemma (om de inte slåss hela tiden) och slåss de fortfarande, så dela dem då du åker iväg.

Tre månader är ganska kort tid. Speciellt för en katt som är såpass gammal som 10år. Tar lite tid att lära känna någon ny helt enkelt. Glad

/Elisa

Nilla
2012-02-01 06:58
#11

Jag röstar på minst ett halvår innan du gör en ny utvärdering. Gör som Kalindas skriver - dela på dem när du åker hemifrån, så de inte behöver vara på helspänn hela tiden. Då kan de äta och gå på lådan i lugn och ro. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jike
2012-02-01 12:48
#12

Tack för alla tips och råd Glad

Upp till toppen
Annons: