Annons:
Etiketthälsa
Läst 3111 ggr
Lejdet
1/28/12, 10:09 AM

Igen! Jag blir galen!

Jaha så var det dags igen! Alla kattungarna plus några av mina vuxna katter har fått kräkningar och diarré igen..

Det formligen sprutar ur alla ändar och några börjar bli rejält uttorkade..

Sist var det ju nån elak e-colibakterie som de fick antibiotika mot och sedan dess har de varit bra och ätit och vuxit bra, nu lagom till alla ska börja flytta så är vi tillbaka på ruta ett igen..

Jag är ju så himla noga med hygienen, tvättar, tvättar, tvättar mattor, filtar etc.etc. och håller alla lådorna rena. Torkar alla golv varje dag med desifektionsmedel i HELA huset, kokar vattnet (egen brunn) och ger alla probiotika.

Vad gör jag för fel??

De är testade för tritrichomonas, salmonella, campylobacter och giardia

Kan det vara Coronavirus som ger så svåra besvär? Om det är e-coli, var i helsike kommer de ifrån?

Annons:
kalindas
1/28/12, 10:31 AM
#1

Låter inte kul alls. Rynkar på näsan

Corona kan ge diarré med då brukar de inte bli sjuka i övrigt, har jag för mig…

Hoppas du hittar vad felet är.

/Elisa

carinbrack
1/28/12, 10:32 AM
#2

Nämen stackars dig, och kissarna. har inga teorier, bara lite sympati.

GunillaSverkersson
1/28/12, 10:43 AM
#3

Jag vet inte. Obestämd Men tycker väldigt synd om dig och alla andra som upplever detta med sjuka katter.  Hoppas det bara är något litet

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SacredSouls
1/28/12, 12:24 PM
#4

Men var det slik at alle kattene dine ble behandlet sist da dette med E-colli dukket opp. Eller var det bare noen ? Det var min første tanke når jeg leser innlegget ditt. At de ikke var kvitt det.

Ser at du skriver at du koker vannet. Men jeg tenker jo at det kanskje hadde vært lurt å fått testet brønn vannet jeg om dette fortsetter.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Wikrita
1/28/12, 5:40 PM
#5

Jeg vet ikke om du gjør noe galt.

Kanskje du skulle prøve å ha 3-4 måneder uten kattunger, parringer, drektigheter og nyinnkjøp, for å la det roe seg. En "egenpålagt" karantenetid kan være effektiv innimellom.

Missannas
1/28/12, 7:20 PM
#6

Fy vad jobbigt, har tyvärr inga råd att komma med annat än att testa brunnvattnet som Line redan tipsat om. Hoppas nu att katterna blir friska snabbt och att du får reda på vad det är som spökar.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Lejdet
1/29/12, 11:11 PM
#7

#4 nej det var bara kattungarna och den ena mamman som behandlades, ingen annan var ju sjuk.

Jag har haft en helveteshelg med diarréer och kräkningar x 12 katter, endast fyra mår bra och bor nu i katthuset. Jag har städat, tvättat, ångtvättat, torkat golv, desinfekterat kattlådor, kokat vatten till förbannelse… PLUS givit Baytril, Immodium och dropp 2 ggr/dygn x 12 katter..

Har funderat på var dessa e-coli kan komma ifrån? Ungarna gillar ju att krypa under duschkabinen, kan de växa i avloppet där? Kan det vara mina vattenfontäner? Har nu tagit bort dom i helgen. Jag måste ju komma på var bakterierna finns..

Som kronan på verket har jag själv fått halsfluss också och kan inte svälja..

I morgon måste jag först själv till dr och få antibiotika och sen till veterinären med alla katterna om det inte har vänt och de har börjat äta..

Lejdet
1/29/12, 11:13 PM
#8

# 5 Tro mig, den tanken har redan föresvävat mig! Jag har varken ork eller råd med det här! Jag tror att jag tar en låång paus efter dessa två kullar.

Nilla
1/30/12, 7:05 AM
#9

#9 Stackars dig. Vilket helvete. Och halsfluss som är det värsta som finns…Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Millimina
1/30/12, 7:25 AM
#10

Jobbigt… Om det inte vore nog med katterna och sen halsfluss upp på det….. Rynkar på näsan

Håller nog tyvärr med #5. Testa brunnen…  Då kan du i alla fall utesluta det… Rynkar på näsan

Elegantangel
1/30/12, 10:29 AM
#11

De flesta kommuner har gratis vattentester, annar ligger priset på ca 500-1000kr. Kan ev vara billigare beroende pa vad du valjer att testa. Stackars dig och katterna. Hoppas på snabbt tillfrisknande for er alla.

MalinL
1/30/12, 1:29 PM
#12

Stackars dig och katterna. Rynkar på näsan Hoppas ni blir friska snart!

Spotless
1/30/12, 2:44 PM
#13

Hoppas de små mår bättre snart! Krya på dig själv också!

Annons:
[nollottan]
1/30/12, 3:52 PM
#14

Nu har jag skaffat kattvakt en vecka så nu kommer jag och bor hos dig och hjälper dig!!!! Vi får slå våra kloka huvuden ihop så ska vi nog klura ut vad problemet är Glad

Nilla
1/30/12, 6:55 PM
#15

#14 Du får strippa utanför dörren när du kommer hem och gå rakt i duschen. Det är viktigt att vara noggrann när man besökt annans katteri och du har kattungar hemma. Glad

-Lejdet, vad ger du dina kattungar för mat? Har du gett dem rått kött det senaste? Kan det vara någon mat med e-coli? Du kanske ska skicka in avföringsprover?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Casanova
1/30/12, 8:32 PM
#16

Lycka till hopas både du ooch katterna snart blir friska Gladigen

SacredSouls
1/30/12, 8:49 PM
#17

Så vanskelig Lejdet. Rynkar på näsanDu nevnte noe om at dette var en veldig sjelden variant av E colli? Og da tenker jeg at den må jo ha kommet et steds fra. En ting er jo at det er ganske vanlig å finne e colli i avføringsprøver og at kattene og vi går å bærer på dette naturlig. Noe annet blir det jo når det er en sjelden variant av det. Sånn tenker jeg iallefall.

Og da burde vel også alle kattene ha blitt behandlet og ikke bare de syke. Kanskje du skulle diskutert det med veterinæren.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
1/30/12, 9:11 PM
#18

#17 Ja, så kan det ju vara.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
1/31/12, 12:11 AM
#19

Har nu tillbringat hela em hos veterinären bara för att i slutändan inte bli ett dugg klokare.. De konstaterade att alla hade gastroenterit (tänk att det har jag förstått sen i torsdags..) Sen konstaterade de att alla 12 var uttorkade (kan jag också se, därför de har fått dropp av mig sen i lördags).

Sen konstaterade de att avföringen såg precis likadan ut som sist för drygt en månad sen när de var sjuka (kunde jag ha berättat per tel.)

Sen sa den unga vet. som var nyutbildad att hon inte tyckte att jag skulle ge antibiotika utan behandla det konservativt, dvs med vätska, diet, probiotika, medan ägaren hade ringt och sagt att jag skulle ge både Baytril och Flagyl-behandling denna gång.. vem ska man lyssna på egentligen?

Jag bad dem om hjälp att ge mina tre stora katter dropp, Cesar, Flip och Vega, vilket slutade med att jag gav dem själv medan sköterskan var ute och letade efter en extra som kunde hålla i katten… jag försökte att förklara att det var just själva ihållandet som de hatar.. Då hade jag varit där i 3 timmar…

Slutade med att jag bad att få 4 påsar dropp, sprutor, nålar och mediciner med mig hem och köpte 30 burkar dietmat… Nu ikväll har alla 12 druckit och 8 st har ätit litegranna och fått probiotika. De 4 sämsta ungarna har jag själv givit dropp. Ingen är döende mer än min hals möjligtvis.. ska gå med mig själv till människodoktorn i morgon fm.

Sen ska jag försöka att hitta en rörmokare så att jag får tillbaks mitt vatten…

gonatt

tuska
1/31/12, 8:22 AM
#20

 Läser att du har vattenfontäner, ta bort dem.  De är lite luriga och jag skulle kunna tänka mej att dem kan samla massor av"skitbakt.

 Hoppas att dina kissar snart blir återställda, men vilken ängslan att ha alla så sjuka.

Annons:
kalindas
1/31/12, 10:55 AM
#21

#19
Det är en jäkla tur att du kan behandla det mesta själv på dem.

Jag hade nog gett alla antibiotika, för att ta det säkra före det osäkra. Är det E-coli så hjälper det ju inte med probiotica enbart.

Hoppas du får ordning på det!

/Elisa

SacredSouls
1/31/12, 11:25 AM
#22

#19 For et slit. Erfaringen fra jobben din kommer godt med nå.

Jeg ville helt klart gått for å behandle alle kattene og ikke bare de syke Som Kalindas skriver,er det e colli hjelper jo ingenting annet.

Koke vannet  inntil du får tatt vannprøve og hvis du har dampvasker vaske ned med den mens behanldingen pågår. Jeg aner ikke om det er slik at en sånn type e colli kan ligge på lur i feks vaskesluk. Men da er jo dampvasker en god ide.

Masse lykke til.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
1/31/12, 2:07 PM
#23

Fy, vilken jobbig situation du hamnat i. Rynkar på näsan Jag har tyvärr inga råd att komma med, men önskar av hela mitt hjärta att du ska få bukt med detta och att både du och dina katter blir friska fort!

Lejdet
1/31/12, 6:27 PM
#24

Ja just nu har ju alltings jävlighet sett till att jag inte har nåt vatten ALLS sedan i förrgår! Antingen har vattenpumpen gått sönder (endast 6 år gammal) eller så har vattnet frusit i ledningen. Inte en droppe kommer i alla fall.. Har provat värmefläkt mot röret in i ett dygn nu utan resultat.. Ström finns det till pumpen så det är inte det som är felet..

Pumpen är en sådan där stav och ligger ca 50 m ner i borrhålet.. så det är svårt att veta om den lever däre nere? I morgon får jag hjälp att hissa upp den och kolla. Gudskelov så är alla katterna bättre i magen och har slutat att kräkas åtminstone!

Så i morse var det bara till att sätta sig i bilen och åka 5mil och duscha och köra ett par maskiner tvätt hemma hos ena sonen… sen till dr. som kollade en massa och konstaterade att jag har ett virus i halsen och bara får "vila bort det". Jag log…

Jag har fattat beslutet att inte ge mer antibiotika då hon skrämde mig rejält med hur farligt Baytril var för kattungar och att de kunde få fel på tillväxten av rörbenen etc.. så nu blir det konservativ behandling, dvs. dropp, vätskeersättning och dietfoder.

kalindas
1/31/12, 6:34 PM
#25

#24
Baytril ska man inte ge kattungar. Men det måste väl finnas andra antibiotica? T.ex. DHS tabletter. Obestämd
Fast mår de bättre är det ju onödigt att ge dem nåt.

/Elisa

Lejdet
1/31/12, 6:38 PM
#26

#25 de där e-colina de odlade fram förra gången var ju resistenta mot i stort sett alla antibiotika, fanns bara Baytril och två ännu farligare antibiotika som tog död på just de bakterierna.

kalindas
1/31/12, 6:46 PM
#27

#26
Då är det kruxigt…Rynkar på näsan

/Elisa

Annons:
Lejdet
1/31/12, 6:52 PM
#28

# 27 ja den gången hade vi inget val, de hade dött allihopa annars. Nu är de både större och mer motståndskraftiga så jag vill inte ge antibiotika om det inte är absolut nödvändigt ju..

Lejdet
1/31/12, 6:56 PM
#29

Jag börjar mer och mer misstänka vattenfontänerna som boven i dramat.. om de slickar sig i baken, sen slickar i fontänen, bakterierna får grofäste i filtret och börjar växa..  jag ska erkänna att jag inte har bytt filter lika ofta som det står på paketet att man ska..

För övrigt har jag ju bara fyllt på nytt vatten varje dag, inte tömt och diskat dem.. Nu har jag istället glasskålar som jag diskar i över 60 grader varje dag.

tuska
1/31/12, 7:00 PM
#30

# 29    Bra  Det är ett bakteriehärd dessa fontäner.  Va jättenoga med vattenskålarna även matskålar

kalindas
1/31/12, 7:00 PM
#31

#29
Kan säkert vara boven i dramat. Vi fick e-koli och lite andra juverinf. på en del kor för nåt år sedan på mitt dåvarande jobb.
Var troligtvis värme kombinerat med dåligt skurade automater. Fick plocka isär en automat och hittade massor av gulbrun beläggning. Fick bort det och sen mindre sjuka kor…

/Elisa

zoolatri
1/31/12, 7:36 PM
#32

Jag kan tillägga att när det gäller e-coli och smågrisar, så är det många grisbesättningar som fått resistenta bakterier. Det är väldigt obehagligt med resistens tycker jag… Vet inte om mitt inlägg gör så mycket till eller från i den här diskussionen, men det kan säkert vara bra att känna till, jag tror att många smådjursveterinärer har dålig inblick i lantbruksdjur även om samma bakterier finns där.

[lisme]
1/31/12, 9:39 PM
#33

Det er skummelt med vannfontener som man ikke kan vaske ordentlig, og jeg kommer ikke til å gå tilbake til Cat It, Fresh Flow eller Drinkwell fordi disse ikke kan vaskes i oppvaskmaskinen. Vi bruker Pet Mate og de er av en helt annen type plast som kan vaskes i oppvaskmaskinen og da er vi sikre på at vi blir kvitt alle bakteriene som samler seg i vannfontena. I tillegg har Pet Mate en annen utforming der det ikke er så mange trange rom som man ikke får vasket ordentlig. Da vi hadde de andre typene fontene brukte vi Q-tips med Antibac på for å rengjøre dem, det slipper vi nå. Det samme gjelder matskåler i plast. De får veldig lett riper og der samles bakteriene. Hvis man bruker stål eller glasskåler (ikke keramikk!) får man vasket dem ordentlig

Lejdet
1/31/12, 10:43 PM
#34

Det går åt rätt håll med dem, idag har alla ätit I/D och kokt kyckling med god aptit och de dricker massor av vatten med vätskeersättningspulver i helt frivilligt. Har endast behövt ge lite extra dropp till den allra minsta tjejen som är den av dom som blev sämst den här gången också. Tur att det är henne som jag har tänkt behålla själv hos fodervärd.

Ingen kräks längre och nu leker de och busar för fullt igen i skrivande stund.

Annons:
tuska
1/31/12, 11:34 PM
#35

 Byt ut många glasskålar med vatten morgon och kväll, de blir på kort tid en seg  slemmig skål från katternas dreggel och värmen från huset gör att bakterierna odlas ganska fort.

Koka vattnet 10 minuter om du är orolig för brunnens vatten,

 (om du nu får någon som tinar upp ledningen förståss det va de å.

 konstigt om det skulle vara vattnet i brunnen då skulle väl du också blivit magsjuk av det.Obestämd   Eller är människan tåligare ?

Mockfjardingen
1/31/12, 11:52 PM
#36

Hoppas de mår bättre nu! Bra att du bytt ut vattenfontänerna, tror dessa kan vara grogrund till en massa olustiga grejjer…

Detta med resistent E-koli tycker jag borde göra att det ringer en klocka hos fler, de hade inte blivit resistenta om inte vi alla hade varit så snabba med att sätta in antibiotika mot allt,även sånt som faktistkt löser sig självt.

Om detta fortsätter så kan vi inte bota nåt med antibiotika och då är vi tillbaka på 1800-talet då folk dog av en urinvägsinfektion… Och det är vi själva som skapar den situationen genom att vilja ha antibiotika mot allt, halsont som diarré..

Hoppas katterna mår bättre!

[nollottan]
2/1/12, 9:40 AM
#37

#15 mina katter ska vara hemma medans jag är hos Lejdet en vecka. Kläderna kommer jag hinna tvätta innan jag åker hem till mina igen så det är nog lugnt :-) jag farar mer för mig själv och Lejdets alla virus och bakterier hon kommer smitta mig med för att inte tala om hennes URSÖTA barn barn (och mina syskonbarn som har lössTyst)….. ha ha ha Skrattande

tuska
2/1/12, 9:46 AM
#38

 Du får hjälpa att avlusa barnen oxå. Skrattande

  Dagisbarn förstår jag som utsätts för löss stup i ett. Inga trevliga "husdjur". Dom kan man vara för utan.

GunillaSverkersson
2/1/12, 9:53 AM
#39

Lycka till båda, vad skönt att förstärkning är på väg.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejdet
2/1/12, 9:53 AM
#40

#37 Fifan! Du får INTE komma och ge mig löss också!! Då tar jag ner skylten för gott och säger bye, bye! Ja jag är en smitthärd just nu, betydligt värre än mina katter skulle jag tro.

Hoppas nu bara att jag får ordning på vattnet innan du kommer!

SacredSouls
2/1/12, 7:48 PM
#41

Så godt at alle har blitt bedre Lejdet.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
[nollottan]
2/9/12, 7:56 AM
#42

Lite uppdatering från skogen i Lejdet. Idag är det torsdag och jag har varit här sedan i tisdags. Alla katterna här hemma är pigga och mår bra nu från magåkomman. Vi var till veterinären i tisdags och chippade, vaccinerade och besiktade alla de 9 kattungarna. Anna-Lena köpte Hills i/d torrfoder som visade sig vara väldigt populärt bland katterna och så har vi dragit ner lite på blötmaten. Jag har hjälpt henne att klippa klorna på alla och så har alla fått avmaskning. Vi kommer nu att dela upp kattgruppen i 3 grupper och hålla dem åtskilda från varandra medan vi sanerar huset i ett par dagar. Även om alla mår bra nu tyckte jag och Anna-Lena att det var en bra ide att göra nu när jag är här och kan hjälpa henne.

(jag som haft giardia hemma har ju fått lära mig hur man sanerar ett hus….)

Vi tar helt enkelt det säkra före det osäkra med tanke på att det snart dags för kattungarna att börja flytta till sina nya hem.

Kvällarna njuter vi tillsammans med ett glas vin, god mat, skratt och en massa söta busiga kattungar i knät Skrattande

hoffens
2/9/12, 7:02 PM
#43

Låter gott, jag kommerTungan ute

[lisme]
2/9/12, 7:12 PM
#44

Etter din opplevelse med gjentatt diarè og oppkast, og din beskrivelse av hvordan du opprettholder en god hygiene, fikk jeg en aha-opplevelse. Vi vasker og desinfiserer det som kan vaskes/desinfiseres bortsett fra pumpa i vannfontenene! Så nå kjører vi pumpene i AntiBac samtidig som resten av fontena vaskes i oppvaskmaskinen. På den måten skulle vi klare å forebygge enda bedre, men siden vi har katter som liker å leke med vannet i fontena er vi ikke helt sikre likevel. For om katten som nettopp har vært på do og gjort nr 2 går for å drikke uten å ha vasket seg, og så plasker med poten i drikkevannet, kan denne katten tilføre E-coli i vannet og smitte de andre kattene med E-coli. Men hvordan skal man forhindre at det skjer?

Upp till toppen
Annons: