Annons:
Etikettkattprat
Läst 1242 ggr
SmirreIce
1/24/12, 6:28 PM

Nya regler gör resan med hunden lättare...

..jag antar att detta gäller för tex katter också.. så jag lägger in den här för att höra vad alla tycker om detta…??

Jag tänkte direkt på att detta är inte sant, det innebär i mina öron att vi kommer kunna få in ännu mer parasiter och skit i Sverige, eller, är jag helt ute och cyklar??

Tack på förhand för svar!

Ninni

Nya regler gör resan med hunden lättare

* Nu blir det enklare för alla hundägare att resa utomlands

* Nya bestämmelser från Jordbruksverket minskar kravet på rabieskontroll

”Det här kommer göra det mycket lättare för mig”, säger
hundägaren Åsa Schmidt om den nya regeländringen som
innebär att det inte längre krävs någon bestämning av
antikroppar mot rabies av hundar som utförs till Sverige.

Från och med första januari 2012 krävs ingen blodprovskontroll av rabiesantikroppar av hundar som förs in i Sverige från andra EU-länder. Detta innebär en stor förändring för alla hussar och mattar som brukar resa med sina vovvar.
– Man kommer inte behöva planera i lika stor utsträckning
– nu räcker det med en giltig rabiesvaccination, säger Cecilia Winter, pressansvarig på Agria djurförsäkring.
Tidigare har processen – för att vara säker på att få resa in i Sverige igen efter utlandsvistelsen – varit betydligt klurigare. Eller åtminstone mer utdragen. Att kontrollera hundens antikroppar kan ta flera månader. Vilket i sin tur kunde göra det svårt för hundägare som vill resa utomlands. Hundägaren Åsa Schmidt brukar regelbundet resa med sina djur på utställningar runt om i Europa.
– Det här underlätter enormt för mig. Nu kan jag åka redan efter 21 dagar efter rabiesvaccinationen, säger Åsa Schmidt

Fakta
Förändringar i reglerna för införsel av hundar och katter från den 1 januari 2012:

Alla resande djur inom EU ska märkas med mikrochip om de inte redan har en tatuering utförd före den 3 juli 2011.

Den 1 januari 2012 ändrades reglerna när det gäller antikroppskontroll, avmaskning och karantän.

Även avmaskningskravet slopades den 1 januari
2012.

LÄS MER PÅ JORDBRUKSVERKET.SE

Annons:
MalinL
1/24/12, 8:56 PM
#1

Detta har varit på G länge och jag tycker att det är jättebra. Glad Vet inte vilka parasiter som du syftar på som inte funnits i Sverige sen tidigare som vi nu kommer få in. Som jag ser det så förändrar detta ingenting, importer är ju inte något nytt i Sverige utan har förekommit i många år, och dessa nya reglerna gör väl varken till eller från i parasitsammanhang som jag ser det. Tog själv in två importer förra året, och den enda skillnaden är att man nu slipper vänta tills katten är nästan vuxen, eller behöver söka tillstånd för att ta in en kattunge under tre månader. Så somm jag ser det så är de nya reglerna bra för både katterna och mer praktiskt för oss uppfödare.

[nollottan]
1/25/12, 9:19 AM
#2

Att de lättar upp på reglerna ser jag troligtvis som att de har vart så pass bra kontroller att man inte längre behöver oroa sig för sånt.

Spotless
1/25/12, 12:47 PM
#3

Jag uppskattar att ändringen till slut blev av! De nya reglerna gör ingen som helst skillnad vad gäller parasiter och smittor. Den enda ändringen som gjorts är ju den för Rabies, man slipper vänta på antikroppskontrollen. Att det inte längre krävs att katten/hunden avmaskas mot Dvärgbandmask (då den kommer från/har varit i vissa länder) beror ju på att smittan redan finns i Sverige. Några andra kontroller (eller krav på intyg) av parasiter/smittor har ju aldrig gjorts.

SmirreIce
1/25/12, 1:59 PM
#4

Okej, då kanske det bara var jag som blev uppjagad av artikeln o inte förstod alltihopa, kan ju lätt bli så när man ser något som man inte tycker verkar bra.. =)

Upp till toppen
Annons: