Annons:
Etikettavel
Läst 8162 ggr
[Nikkki]
2012-01-23 17:28

Från när kan man börja ge en honkatt ppiller?

Jag har en hona som snart är 5 mån gammal och hon går i ett hushåll med en fertil hane. Tänkte använda henne i avel när hon blir vuxen och därför tänkte jag ge henne ppiller ett kortare tag. Vet att många är motståndare till ppiller och det är även jag om man ger det en längre tid. Men att ge henne det i några månader är nödvändigt för mig i denna situation. Det hade ju varit illa om hon blev parad redan i 6-7 månaders ålder. Och hon kan ju börja löpa innan jag märker det och då paras av hanen.

Från vilken ålder kan man börja ge ppiller, och kan man börja med det innan hon löpt första gången? Vad har ni för erfarenheter?

Annons:
Attacks
2012-01-23 19:02
#1

Hadde  begynt å gi nå med det samme, og heller satset på å få henne parret rundt 10 mnd alder. Rasen blir ofte tidlig fertil og dem er modne for kull også rundt den alder, de fleste av dem.

Jeg har helt sluttet å bruke piller på mine. Men skulle jeg av en eller annen årsak måtte vente med parringer,så kunne jeg funnet på en kortere periode. Har måtte gjøre det sånn for lenge siden.

Nå er det 1 år siden noen her har fått piller. Satser heller på kjappe kull og tidlig pensjonering.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

FridaSkov
2012-01-23 19:25
#2

Är det ok att ge p-piller innan de blivit könsmogna? Intressant. Vi har ju ett liknande problem här, 2 st kullsyskon som vi inte vill ska para sig med varandra Tungan ute De är snart 7 månader så det kanske är bäst att börja med piller nu på en gång?

Attacks
2012-01-23 19:35
#3

Piller eller ikke -  er å velge mellom pest og kolera. Men vil man unngå uups parringer og helt uønskede parringer,så syns jeg det er bedre en kortere periode med pillen. Men husk man kan også på pyo av pillen, akkurat som noen er mer disponible for pyo uten pille og kanskje ofte og tette løp.Glad

Det aller beste er å ikke ha dem sammen med  fertile at motsatt kjønn,men har man ikke den muligheten,så må man finne på en løsning.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2012-01-23 19:39
#4

Kan man inte chipkastrera hanen istället för att ge de små piller så tidigt? Obestämd

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2012-01-23 19:47
#5

Jeg hadde personlig ikke chip kastrert noen før man vet dem funker i avl.

Pillen fungerer veldig ulikt på hver enkelt katt,akkurat som på mennesker. Noen fungerer den fint på,andre ikke. Men for en veldig kort periode, så er det en risk jeg ville tatt.

En annen mulighet er ingen pille,men feks sette på bleie på hannkatten når dem er sammen under oppsyn,og skille dem fra hverandre når ingen kan passe på. For en hannkatt kan merke løpetid raskere enn oss 2 bente.

Det finnes jo også til og med orientalske katter som ikke løper før dem er over året for aller første gang. Så finnes det dem som løper altfor tidlig. Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2012-01-23 19:50
#6

#5 Det har du ju rätt i. Jag såg en vuxen fertil hane framför mig. Men så kanske det inte är.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
2012-01-23 19:55
#7

Våran hona var under 5 månader. Vi gav p-piller efersom vi också hade fertil hane.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[Nikkki]
2012-01-23 20:11
#8

tack för svar :-) ja det är ett dilemma det här med ppiller.

Hon och den fertila hanen är de käraste vänner så kan inte separera dem. Han har tagit hand om henne som en mamma sen hon kom. Kanske jag skall våga att vänta lite till med att ge henne ppiller, en del honor är ju sena i sitt löp som ni säger, andra tidiga. Är bara rädd för att hon skulle börja löpa tidigt och han parar henne utan jag ser det, det kan ju gå fort och det utan man märker att honan löper den 1a dagen tex. Väntar och ser 1 mån till i alla fall, får hålla extra koll på henne helt enkelt.

[lisme]
2012-01-23 21:05
#9

Vår erfaring er at hunnkattene sjelden starter med et ordentlig løp, de har gjerne noen svake og korte løp før det blir alvor. Som regel klarer hunnkatten å holde hannkatten unna når hun ikke løper ordentlig, og sjansen for at du skal oppdage det før det skjer noe er stor. Du må bare følge med, og når hannkatten går bak henne med nesen i baken på henne, da må du være obs for da er det løpetid på gang Flört Som regel småsnakker guttene ganske mye i denne perioden, og de vil prøve å komme seg oppå hunnkatten, biter henne i nakkeskinnet og forsøker så godt de kan å få til å parre. Det er som regel mulig å se tegn på at løpetiden er på gang men du må være veldig årvåken!

AlexH
2012-01-24 10:15
#10

Jag gav min crx hona från hon var 5 månader då jag också hade fertil hane hemma.. jag lät henne gå på dessa tills hon var 1 år och så hcm skannade jag henne innan jag tog henne av piller, Jag skulle inte para henne med min hane (som vid denna tidpunkt var kastrerad nyligen) men eftersom en kastrat kan vara fertil 1-2 mån efter kastreringen vågade jag inte ta bort hennes p-piller.. hon hade inte löpt innan jag satte henne på piller..

ca 2 veckor efter jag tagit bort pillret så satte hon igång och löpa.. då fick hon löpa igenom ett löp.. och så parade jag henne på hennes andra löp.. hon födde 5 fina kattungar och jag mäsrke aldrig av några problem med p-piller..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: