Annons:
Etikettavel
Läst 4477 ggr
barkens
2012-01-22 09:42

Ang skattepliktig hobbyverksamhet

Har länge funderat på detta som denna tråd tar upp, och hittade tråden på Ragdoll iFokus. Mest intressant info fr o m #21

http://ragdoll.ifokus.se/discussions/4e42fc39d4ebea550500a3f9-betala-moms-pa-salda-kattungar?discussions-1

Annons:
[nollottan]
2012-01-22 17:27
#1

Jag har from detta året sparat ALLA kvitton mm som har med katterna att göra bara ifallatt och för min egen skull. Kan säga att per dagens datum 21/1-2012 är jag uppe i 13.000 kr…….

Lejonhjarta
2012-01-22 18:56
#2

Och du har bara avels/utställningsdjur? Skulle bli svårt här hemma om ja ska separera husisarnas inköp och kat4ornas…

barkens
2012-01-22 19:03
#3

Fast det har inte bara med moms att göra. Om man omsätter (=säljer kattungar för) mer än 30.000 kr/år så räknas det som näringsverksamhet och ska skattas för, precis som inom hundaveln. Oavsett vilka utgifter man haft under året.

SE*Wishetens
2012-01-22 19:17
#4

Mycket intressant tråd! Har läst igenom den, och den säger emot det besked jag fått av mitt lokala skattekontor här hemma - nämligen att jag inte behöver deklarera för min hobbyverksamhet och inte är momspliktig. Det kan ju givetvis ha varit fel dock, och att det som står i tråden är rätt.

Kanske något man borde gräva lite mer i Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

origirl
2012-01-22 20:31
#5

Tror nog at myndigheterna hade tagit tag i det om det hade varit interessant/et problem…uppfödning av djur har funnits länge..

[nollottan]
2012-01-23 03:38
#6

Jag gør min redovisning ifall det skulle bli kontroll….. jag har ju kvitton på mina inkomster (kattungeførsøljningen) och kvitton på alla utgifter och det handlar ju inte om att gå plus direkt :-)

Annons:
Wikrita
2012-01-23 17:06
#7

I Norge får vi ikke lov til det. Likningsmyndigheten ønsket det for mange år tilbake, men fant ut at det var tap for staten, når vi kunne trekke så mye utgifter av på skatten. Så det var ingenting å hente. Dermed bestemte de seg for å ikke tillate slik praksis i Norge.

[Sentra]
2012-01-23 17:43
#8

Jag har ett eget företag och det är rätt mycket administrativt jobb. Jag tycker att glädjen med kattuppfödningen skulle minska med allt det extra jobb det skulle innebära att ha Fskattesedel på sin uppfödning. Tar man några kullar om året och ställer ut en del, inköp och resor. Det skulle bli mycket pappersarbete för så lite tillbaka. så skulle det vara för mig i alla fall. Momsen är en sak men med den följer det andra. Hur tar man ut en arbetslön för att föda upp kattungar? Det är ju tid som man lägger och då vill man ju ha lite betalt för det oxå, och som det är så blir det lönen väldigt låg för oss kattuppfödare. Försök att räkna ut timpenningen när du har en kull, den lönen blir väldigt låg. Något år har jag gått en hel del minus och något lite bättre. Det skulle bara bli en massa extra arbete som inte leder till mycket. Det är väl därför det räknas som en hobbyverksamhet. I de flesta fall skulle det vara meningslöst. Det är bara hos de riktigt stora uppfödarna det skulle funka och de är få i Sverige.

barkens
2012-01-26 14:56
#9

#6 - som jag skrev #3 så spelar det ingen roll om du gått minus. Har du omsatt (=sålt katter för) mer än 30.000 kr på ett år så ska det egentligen tas upp i deklarationen och skattas för. (Inte enligt mig utan enligt Skatteverket..)

#8 Du måste inte ha F-skattesedel för kattuppfödning.. Ta ut arbetslön? Nu pratar vi om helt olika saker. Foten i munnen

MalinL
2012-01-26 15:17
#10

#9 Fast då kan du även köpa tillbehör till katterna och uppfödningen momsfritt, vilket förmodligen skulle göra att det går på ett ut.

Jag har inte satt mig in så jättemkt i detta, men på dem som gjort det har jag fått uppfattningen att det blir väldigt mycket merjobb för skatteverket för "ingenting" så att de inte uppskattar om man tar upp uppfödningen på deklarationen osv.

[figgelina64]
2012-01-26 21:08
#11
Upp till toppen
Annons: