Annons:
Etiketthälsa
Läst 5189 ggr
RedPoison
1/21/12, 5:49 PM

Äter på ullen!!

Jag har ett stort problem!

Vår SIA hona ÄTER på allt som har ull i sig. Fårskinnet, den virkade ullfilten, ullvantar, ullsockar.

Hon tuggar verkligen så att det blir hål och man ser att det saknas stora stycken av plagget. Vi har nu fått plocka bort allt som har ull i sig och det känns jättetråkigt. Men vi vill ju inte att hon skall bli dålig pga detta.

Vi funderar på om det kan bero på kastreringen? Innan så hade hon ett utpräglat tuggbeteende på sina laksaker, (kanske var de starka nog att hålla ihop då de var av syntetmaterial?) Men hon hade inget intresse av ull innan kastereingen. Allt av ull verkar hon svälja för det saknas bitar så hon har inte bara bitit isär det.

Tror ni att det finns något att göra? Ull är ju mysigare än fleece :P

Annons:
NoOrilux
1/21/12, 5:57 PM
#1

Min fertile jente tygger også på ull, hun går så langt at hun har lært seg å åpne skuffen der ullsokkene ligger for å fiske ut godsakene. Har ingen tips på å blitt kvitt uvanen. Jeg har nemlig kapitulert og gitt henne ett eget par med selvstrikkede tovede ullsokker. Laget av organisk ull…

RedPoison
1/21/12, 6:32 PM
#2

NoOrilux:

Så du tror inte de kan få problem i magen om de tuggar i sig ullen? Typ att det tovar ihop sig och blir stopp?

Det är det jag är orolig för nämligen.

Nilla
1/21/12, 8:07 PM
#3

Ullätande är en beteendestörning/en fix idé och jag vet inte hur farligt det är för tarmarna. Vid stopp i tarmen, kaskadkräks katten och då är det bråttom. Det är alltså ingen vanlig liten skummig kräkning.

Kolla bajset och allmäntillståndet, se om ullen kommer ut. Är du orolig så ring och rådfråga veterinären. Se till att plocka bort all ull, det är mitt råd. Hon får gosa sig och mjölktrampa på något annat.

Själv har jag en katt som slickar på tvål och tuggar plast. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
1/21/12, 8:24 PM
#4

Tror inte ull är jättefaligt då är naturligt. Men ha koll på henne.
Det är väldigt vanligt att Siameser är ullätare. Varför vet jag inte. Obestämd

Jag har en (Ellie) som äter plast, så jag får alltid gömma alla plastpåsar. Hennes bror Elliot har en förkärlek till tunna sladdar. 
Han har bitit sönder 2 headset för mig! Skrikandes
Tack o lov har han inte börjat bita på el-sladdar ännu….

/Elisa

RedPoison
1/21/12, 8:39 PM
#5

Nilla:

Bra att veta vad jag skall kolla efter om hon skulle få tag på nått ulligt.
Haha tvål av alla saker att äta på :)

Kalindas:

Jag tror väl heller inte att det är så farligt iom att katter klarar päls även då de är långhåriga men den mängd hon tuggar loss känns som lite mer än hon får isig av att tvätta sig.

En vän till oss hade en ragdoll som åt plast, det slutade inte bra. Så det är ju ett jobbigare fixbeteende än ull i jämförelse. Hoppas det inte det händer Ellie.

Vi får lov att hitta en bättre förvaring åt våra vantar då hon hoppar upp på hatthyllan och snor vantarna där uppe :P

[lisme]
1/21/12, 8:58 PM
#6

Vi har hatt flere katter som elsker ull og jeg tviler sterkt på at det kun er en fix ide eller adferdsforstyrrelse. Ingen av de kattene vi har hatt som spiser ull viser noen form for stress eller nervøsitet, de er ikke tatt for tidlig fra mamman men de har hatt en normal oppvekst og er sunne og friske katter. Jeg tror at noen katter bare elsker ull Flört

Annons:
NoOrilux
1/21/12, 10:00 PM
#7

Ull er jo fra naturen, derfor er jeg ikke så bekymret. Jeg har gitt min jente ull uten fargestoffer, slik at hun lar mine ullplagg være. Tror ikke det tover seg i magen for det er vel neppe varmt nok eller nok såpestoffer i magesyren til at den prosessen kan skje??

Attacks
1/21/12, 10:09 PM
#8

Jeg har også hatt noen ulltyggere. Det varierer hvor interessert dem er. Men det er ikke mye ull jeg har liggende fremme - siden jeg ikke er et "ull menneske", verken av klær eller har liggende tepper fremme - siden ull noen ganger er problematisk å vaske på.

Det viktigste er å følge med på dem, for det kan være farlig for noen.

Søster til Penny ble nesten avlivet i høst, da dem ikke vandt ut hvorfor hun ble så dårlig. Dem fant ikke noe på kontrastrønken heller.

Etter hvert ble hun sakte men sikkert bedre, og den dagen hun ble helt frisk,det var da en tott av saueull ( ekte som lå ute i kattegården) kom til syne i avføringen. Etter den tid,har ikke eieren godt forhold til ull.

Så ikke alltid ting passerer fint og enkelt ut igjen.

Men jeg ville som sagt ikke gått å vært superbekymret,men holdt et ekstra øye med dem som virkelig vil spise og svelge det. Blir det for mye,så hadde jeg pakket det vekk.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

siamlove
1/21/12, 11:49 PM
#9

Jeg har lest i flere kattebøker at siamesere har en medfødt forkjærlighet for ull.Dette gjelder ikke alle,men mange av dem.Hver gang jeg skal kle barna mine stikker Buzz,hannkatten min,avsted med ullvotter og luer!!Daisy,hunnkatten,flådde en hel skinnfell!!!!FörvånadSkrattande

Spotless
1/22/12, 12:21 AM
#10

Jag skulle inte låta någon av mina katter äta ull! Tror att det är lätt hänt att ull packas hårt i mage/tarm och blir svårt/omöjligt att få ut "normal väg".

En av mina cornishar åt på all sorts tyg som yngre, hon tuggade stora hål i kläder som låg framme om hon fick chansen. Nu, många år senare, har hon slutat med det beteendet men det tror jag inte att hon hade gjort om hon hela tiden haft tillgång till tyg att tugga på.

Mitt tips är att TS plockar undan allt i ull-väg som katten tuggar på.

kalindas
1/22/12, 8:59 AM
#11

Lite halv OT.
Har ni några bra tips som katterna kan tugga på?

Ellie här har ju ett väldigt tuggbehov.

Kycklingvingar vet jag och även torkat kött (ofta hundgodis)

Men finns det något som inte är direkt mat eller godis, som man skulle kunna ge till de tugg-galna så de får använda sina tänder bättre?

/Elisa

siamlove
1/28/12, 6:25 PM
#12

Tørket oksestrupe eeeeeelsker hannkatten min og tygge på.Dette gir tannkjøtt og tenner masse god rengjøring.AnbefalesSkrattande

Missannas
1/28/12, 7:09 PM
#13

#11 Kan tipsa om Pet Planets Chicken Chewbone som jag ger till min Molly som älskar att tugga på saker, får hon inte sitt tuggbehov tillfredställt så tuggar hon bl.a på gardinerna.. Hon får även annat att tugga på, men Chicken Chewbone håller länge. Det är alltså ett litet tuggben inlindat i torkad kyckling, det är egentligen för hundar men det spelar ju ingen roll.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
1/28/12, 7:55 PM
#14

#13
Ska kolla upp dem. :-)
Brukar ge torkad kyckling också till hund.
Senast köpte jag dessa http://www.zooplus.com/shop/dogs/dog_treats_chews/chicken/130615

De var lite mer motstånd i än de man kan köpa på gekås.

/Elisa

Spotless
1/28/12, 11:28 PM
#15

Mina katter försöker stjäla just de där benen med torkat kött runt (som #13 tipsar om) då min Elsa (dalmatiner) får sådana. Elsa får en större variant, men jag tänkte faktiskt föreslå de där smala till katt.

När Elsa får råa märgben är katterna där och försöker stjäla dem också, så snart hon lämnar dem i från sig är de där och slickar och gnager. Det är ju många som ger råa kycklingvingar till katt eller revben. Mina katter älskar sådant.

Torkad kyckling (som #14 föreslår) är också en hit här hemma. Har dock märkt att de som är utformade som små rundlar lätt fastnar i gommen på en katt, "remsor" och "pinnar" funkar bättre.

kalindas
1/29/12, 9:15 AM
#16

#15
Jo, de runda "puppy rings" är inte bra. Ellie håll på att kväva sig själv när hon försökte svälja en hel.
Oliver har runda kyckling chips som är större och lite hårdare. De fungerar bra till katterna.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: