Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 2106 ggr
mylicharlie
2012-01-21 13:58

Han vägrar bli kloklippt

Hej alla siamesälskare..

Charlie 18 månader vägrar bli kloklippt. Vi har försökt flertal gånger men han skriker och slingrar sig. Jag vet inte vad vi ska göra? Han busar mycket med vår äldre siames och jag tänker mest på att klippa klorna så han inte skadar den andra när de brottas osv. Jag vill ha alla tips jag kan få.

Funderar på att lämna in honom för klippning hos djuskliniken här jag bor så han vänjer sig. Men önskar vi kunde hitta ett sätt att klara detta själva. Samtidigt förstår jag att det är skrämmande för vår lilla ögonsten, han är ju inte alls van vid sånt.

Tips och råd mottages varmt!

Annons:
Magrat
2012-01-21 14:02
#1

Om du kan vänja honom vid en kloslip så skulle kanske det fungera?

Eller bara offra en nagelfil och se om han tollererar att slipa ner klorna. Det vill säga om det är själva klippet han inte klarar.

Har fungerat för mina djur i alla fall hunden och ena katten, föredrar slipen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

lejoneva
2012-01-21 14:13
#2

När min katt somnat i soffan bredvid mig kan jag klippa en klo. Då vaknar han till men slumrar in så fort igen, att jag kan ta nästa. Tar lite tid men det går.

yve2
2012-01-21 14:42
#3

När jag haft katter som inte vill klippa klorna, brukar jag ha en stor handuk som jag lindar rätt så taijt runt katten och lirkar ut en tass och klippt.
Mellan varje tass har katten fått något smaskigt att tugga på ex lite påläggs skinka. Det kan vara lite bökigt men efter ett tag bruka det räcka med att ta fram skinkan så får man klippa.

It's a cat's world… adjust! :)

MalinL
2012-01-21 16:28
#4

Man får vara konsekvent och bestämd, om det behövs kan man göra som #3 föreslår.

Tror inte att han far illa av att få klorna klippta eller att det är synd om honom, han gillar det helt enkelt inte och slingrar sig och jamar för att slippa, inte för att han är rädd.

kalindas
2012-01-21 17:17
#5

Jag kör en specialvariant på Elliot här hemma. 
Biter ett kraftigt tag i hans nacke och klipper sen klorna. Flört

Numera kan jag klippa klorna när han ligger i min famn. Men börjar han konstra så blir det ett bett i nacken igen.

/Elisa

hannele44
2012-01-21 17:44
#6

Jag klipper när mina katter sover -funkar utmärkt Skrattande

Annons:
Zakira
2012-01-21 18:29
#7

Gibson som övat på kloklippning hela livet bryr sig i stort sett inte alls, Zelda (bondkatten) som inte kommer från en seriös uppfödare blir vansinnig. Man får inte hålla i tassen och man får absolut inte klippa. Just nu får en sätta henne i knät och klippa medans den andre håller henne i nackskinnet. Sen får hon massa godis. Det känns lite elakt, men just nu är det det ända sättet vi har. nästa gång ska vi nog testa handduk. Så himla tråkigt när de så starkt ogillar klippningen. Men en enda liten klo i taget när de sover är nog enda sättet om man inte vill tjyvhålla dem.

kalindas
2012-01-21 20:20
#8

#7
Tror nog att rulla in henne i handuk är värre än att en håller i nacken. Håller man i nacken så är det inte lika mycket tvång inblandat.

/Elisa

Lejdet
2012-01-21 22:19
#9

Jag har varierande framgång med kloklippning på mina 7. Några får jag ta en klo i taget när de sover, några är inga problem alls. Märks vilka som blivit vanda sen de var små.

Spotless
2012-01-22 11:26
#10

Som flera redan sagt, försök att klippa en klo i taget när han somnat.

Jag tror att det är bra om man gör "så liten sak" som möjligt av kloklippningen och att det är bra om man inte alltid gör det på samma ställe så att katten inte kopplar ihop en viss plats/sak/tillfälle med något som den upplever som obehagligt. Att vira in katten i en handduk tror jag man ska vänta så länge som möjligt med, det kan kanske fungera om inget annat fungerar som en "sista" åtgärd så att säga men det kan även vara väldigt stressande.

Något jag märkt är att många katter blir lite spaka i en annan miljö och att det är lättare, till och med väldigt enklet, att klippa deras klor om man gör det där de inte är vana att vistas. Jag klipper t.ex. klorna på två av mammas katter hur enkelt som helst om jag tar ut dem i trapphuset eller om jag får för mig att göra det i väntrummet hos veterinären, de är fromma som lamm då. Hemma/inne i lägenheten försöker de "äta upp mig". Utomhus fungerar det också jättebra på Ior som är van att vara ute i sele, men i och med flyktrisken så rekomenderar jag ingen att klippa kattens klor ute i det fria.

Mina egna katter (har cornish) klipper jag klorna på hur enkelt som helst och när som helst. Visst kan de också slingra sig och någon kan klaga, men jag sätter dem bara (lugnt och stilla) tillrätta i mitt knä igen. Man får ha tålamod och vara lite envis.

mylicharlie
2012-01-22 19:23
#11

Tack för alla era tips och råd. Skrev lite fel i all hast, Charlie är 18 veckor, inte 18 månader.

Jag och min pojkvän har lite delade meningar om det här med kliklippningen. Han menar att han blir stressad av vi kan vänta med det tills han inte är så "bebbig" av sig längre.. Tills han blir mer lugn, vilket förmodligen är efter kastreringen. Men jag tycker att vi borde vänja honom redan nu när han är liten med att han inte kan streta emot utan att det är VI som bestämmer att nu ska klona klippas och då får vi göra det.

Lyckades i alla fall klippa två klor på honom idag. En på fram och en på baktassen så lite framsteg är det ändå. Men sen försökte jag på fler klor och då skrek han och hoppade ur greppet.

Ska nog testa det där med handuken om jag inte får till detta. Marigt är det, men det ska gå! Ska även tilläggas att Charlie var rätt skygg i början mot oss (vet inte hur vanligt det är då han är min första kattunge, min pojkvän har dock haft vår andra katt julius sen han var liten kisseunge) så jag vet inte hur vanligt det är att kattungar är skygga i början. Han verkar ha haft lite problem med just att vi tar i honom, men nu han det blivit mycket bättre å han kommer gärna till oss å låter oss klappa och bära upp honom i korta perioder. Detta kanske också kan vara en bidragande faktor till varför han stretar? Och i så fall.. bör vi kanske vänta med att vänja honom vid detta?

Kanske är lite för "hönsmammig" nu, vet att han förmodligen inte kommer få men för livet. Men jag vill bara hans absolut bästa!

kalindas
2012-01-22 19:31
#12

#11
Som jag skrev ovan. använd inte handuk! Ska du använda tvång är det bättre med ett kraftigt grepp i nackskinnet.

Du ska absolut träna honom nu och inte vänta. Då blir det bara värre.
Sätt honom som en bebis i knät och håll fast honom. Bråkar han (då menar jag inte panik) så säger du till honom att sluta. Berömm honom för varje klo som blir klippt.

Är han en mer osäker katt, så gå sakta fram och klipp en klo i taget, när han sover eller tänker på annat.

Vilket du än väljer, så mycket beröm, så han känner sig trygg hos dej.

/Elisa

[lisme]
2012-01-22 21:31
#13

VI gjør det veldig kjapt og greit når vi skal klippe klør - jeg holder og Finn-Ove klipper. Da er det bare snakk om sekunder fra de blir fanget til de kan løpe fritt igjen og ingen pleier å protestere når de har blitt klippet klør på etpar ganger

Annons:
Spotless
2012-01-22 22:12
#14

Vet inte om jag var otydlig i #10 men jag tycker absolut inte att ni ska vira in er katt i någon handduk. Jag tror att det är stressande och om ni dessutom redan nu upplever att han varit skygg och inte vill att ni håller honom så kommer han inte bli tryggare av att viras in och hållas "med våld".

[nollottan]
2012-01-23 01:49
#15

Min katter klipper jag varje vecka vare sig de vill eller inte ;-) Min kattunge kull jag precis haft var 100% vana vid kloklippning innan de flyttade. Jag tar dem nær de sover som hårdast, lægger dem på rygg i min famn och så klipper jag bakklorna først! (viktigt då de kan sparka nær man tar framklorna) sedan framklorna. Ibland tar jag några och pausar tills det slappnar av igen och så tar jag några till. Jag har faktiskt aldrig haft några problem med någon av mina katter eller hundar. Men så gør jag det till en liten enskild gosestund samtidigt så blir det en positiv upplevelse. Man får aldrig ge upp!!!!! Bara gør det konsekvent varje vecka så ska du se att det blir bættre med tiden :-)

Attacks
2012-01-23 19:13
#16

Her holder vi også,mens den andre klipper. Det er det aller beste. Nest beste er når dem sover.

Jeg har også hatt eget oppdrettede kattunger som ikke liker det som små,men som sitter som engler i fanget som voksne og syns det er helt ok.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

mylicharlie
2012-01-23 19:40
#17

Okej, då låter jag handuken vara. Jag och min pojkvän läste på nätet förut och då stod det att man kunde använda sig av handuk men min pojkvän kände att det skulle bli lite väl å linda in honom. Och det är klart att det inte är optimalt.

Men jag ska testa när han sover. Ibland sover han riktigt djupt och då borde det gå. Han är livlig den lille men så otroligt fin! Tack snälla ni för era tips och råd, det uppskattas! Riktigt bra med ett sånt här forum där man kan fråga och få reda på massor! Har vart till stor hjälp för mig och jag har lärt mig otroligt mycket.

Tack! :)

Upp till toppen
Annons: