Annons:
Etikettutställning
Läst 2630 ggr
mylicharlie
1/18/12, 8:23 PM

Ställa ut trots svanskrok?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag och min pojkvän har vår underbara lille charlie hemma. Han är 16 veckor och har en svansknick längst ut på svansen. Den ser lite bruten ut. Läste på något inlägg att man ändå kan ställa ut och avla på honom? Jag är inte intresserad av att varken ställa ut honom eller avla på honom utan frågar bara av ren nyfikenhet egentligen. Går det att avla eller ställa ut en katt som har en liten svanskrok? Jag har alltid fått för mig att det inte går.

Vi har honom som sällskapskatt och är mycket nöjda med honom. Och vi har varken tid eller pengar för att föda upp en kull på honom, men som sagt. Rent nyfiken på frågan.

Här är vår lille pojke

Annons:
kalindas
1/18/12, 8:35 PM
#1

Det går att ställa ut katt med knick. Fast han bör då vara kastrerad för att få sina cert. De drar inte av för knick på kastrerad katt. Glad

Visst får du avla på en katt med knick. Men frågan är väl mer om man ska/bör göra det. Eftersom han har en knick så bär han på anlaget för knick och chansen är större att ungarna efter honom får knick. De som inte får det blir dolda bärare.

/Elisa

Lejonhjarta
1/18/12, 9:18 PM
#2

#1 Om han har knicken sen födseln…

Är den uppkommen av att han klämt den så går d ju och avla antar jag.

kalindas
1/18/12, 9:43 PM
#3

#2
Japp.
Men då är det en skada och ingen knick.Glad

/Elisa

Lejonhjarta
1/18/12, 11:27 PM
#4

Ligger nått i det. Fast ofta säger man ju att d e en knick om en kota är "böjd" oavsett vad d beror på. Tänkte d kanske var så i detta fallet.Flört

MalinL
1/19/12, 11:38 AM
#5

#4 Ja på utställningar gör de ju ingen skillnad på knick och knick, det räknas som samma oavsett vad det beror på.

[figgelina64]
1/19/12, 5:34 PM
#6

Vet man med säkerhet om knick är en genetisk deffekt eller inte?

en liten fundering baraObestämd

Annons:
MalinL
1/19/12, 6:16 PM
#7

#6 Det antas vara ärftligt men man vet inte arvsgången med säkerhet. Troligen bär majoriteten av kat 4 katterna på detta eftersom knick från början sågs som önskvärt på siameser. Farligt är det ju inte oavsett.

mylicharlie
1/19/12, 10:20 PM
#8

Tack för era svar! Han har haft den sedan födseln. Dock syns den knappt utan känns bara när man tar på den.

En fråga.. Vad betyder kat 4? Är inte helt införstådd med språket här på forumet.. ;)

Pratade med en arbetskollega som ställer ut.. Funderar på att gå på en utställning och kika på hur det går till. Verkar spännande. :)

Lillatassen
1/19/12, 10:27 PM
#9

Kategori 4 :) Var bor du någonstans? Är du i närheten av mölndal i februari, så kom gärna och hälsa på oss och prata i göteborg, ska ställa ut på GRKs kattutställning i mölndal den 12e februari :)

Lejonhjarta
1/19/12, 10:28 PM
#10

På utställningen finns 4 kategorier katter. Långhår (kat1), semilånghår (kat2), korthår (kat3) och sista gänget (kat4), siames, oriental etc. Vi bara förenklar oss lite om vi säger kat4 istället för att slippa rabbla upp alla raserna etc. Flört Du e så välkommen å komma på en utställning nära dig. I Sverige finns 2 förbund. Sverak och WCF. Någon av dom har säkert en utställning du kan gå på i närheten.Glad

mylicharlie
1/19/12, 10:38 PM
#11

Jag bor i Stockholm så det blir en bit att åka isåfall. ;) Hade tänkt mig något i Stockholm. Ska kika på Svrekas hemsida när utställningar i Sthlm är nu i vår. :)

Tack snälla för förklaringen, då hade jag lite mer koll! :)

Känns så spännande! :)

Lejonhjarta
1/19/12, 11:39 PM
#12

http://kattutstallningar.just.nu/ Här kan du se alla utställningar. Hos oss i WCF finns en i dina trakter 12-13 maj och sverak hade någon i stockholmstrakten i slutet på mars tror ja.

AlexH
1/20/12, 3:52 PM
#13

SNRF (WCF) uts 12-13 maj är i Uppsala :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: