Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 6179 ggr
Liljekatten
2012-01-18 16:49

Handmata kattungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni kanske läst i mitt andra inlägg (Nya Liljekatter) håller jag på att handmata två kattungar. Mamma Ellen blev snittad och vill inte veta av dem. Det går väldigt bra tycker jag (trots att man inte får sova så mycket) och de har ökat 30g på 4 dar vilket jag är nöjd med. De är väldigt pigga, men har lite problem med hård mage. Jag har givit dem några droppar parafinolja och idag köpte jag messmör som jag ska blanda i vällingen. Och så får man massera och massera och massera deras små magar för att hålla igång tarmarna.

Jag håller dem varma med hjälp av två snugglesafe-värmedynor och de är verkligen guld värda eftersom de håller värmen så länge. Jag har dem i en transportbur som jag lindat en filt om. Första dan hade jag hjälp av mina två kastratkillar, men tyvärr tappade de intresset ganska fort.

Säkert är det fler här som fött upp kattungar helt utan mamman och jag skulle gärna vilja ha lite goda råd. Jag har fött upp en kull exoter för några år sedan så jag är inte helt ovan vid situationen, men säkert finns det många bra tips ni kan ge mig.

Annons:
johannaG
2012-01-18 18:05
#1

Vilka sötnosar! Kyss

Har själv handmatat en kull bondkatter vars mamma blev överkörd, det är verkligen ett hästjobb!

Har nog tyvärr inte så mycket goda råd att ge, men ett stort lycka till!

Attacks
2012-01-18 19:30
#2

Forrige gang jeg håndmatet en kattunge,hadde jeg i kattemalt i melken. Da ble avføringen helt perfekt Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Zandrinos
2012-01-18 19:52
#3

Använder du KMR mjölkersättning?

Liljekatten
2012-01-18 20:11
#4

#1 Tack!

#2 Vilken sort och hur mycket? Hade du i det varje matningen eller?

#3 Jag använder RC babymilk och det tänker jag fortsätta med. Har haft den förut och varit nöjd och jag tror inte att det är bra att byta sort heller.

Attacks
2012-01-18 20:14
#5

Jeg blander alltid en ca dags dose, som jeg da sener kan varme opp igjen i micro ovnen.Jeg kan ikke helt huske hvor mye jeg hadde i til dette, kanskje en 1skje. Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Liljekatten
2012-01-18 21:27
#6

Det står på förpackningen att tillredd välling ska förbrukas inom en timme. Jag vet inte varför och jag har blandat till extra några gånger och förvarat i kylen och sen micrat på. Verkar inte vara nån nackdel. Antagligen skriver de så för att man ska slänga sånt som blir över och därför behöva köpa mer oftare. Eller? Nån som vet nån annan anledning?

Nåt annat som jag tycker verkar lurigt är att i anvisningen som följer med förpackningen står det att kattungar i åldern 0-1 vecka ska ha 2-4 ml 7 gånger per dygn. Mina äter ca 7-12 ml var tredje timme. Alltså betydligt mer och de har inte gått upp onormalt mycket.

Någon av er som har en burk KMR hemma? Vad står det på den om mängd per måltid?

Annons:
Mockfjardingen
2012-01-18 22:10
#7

Oroa dig inte så mycket för mängden mat, ge dem långsamt så slutar de svälja när de är mätta.. Precis som "vanliga" kattungar gör när de fått sin mjölk, då somnar de ifrån. En del är hungriga, andra inte…

Jag brukar alltid späda aningen tunnare än vad de säger, men det för att de kattungar som jag matat också blivit hårda i magen. Tror att pulvret i sig gör dem lite hårda. Om du tycker att de inte går upp i vikt som de ska så öka mängden, men ta det med ro. Bättre att skynda långsamt.

Jag tror inte heller att blandningen blir dålig om du spar i kylen. Jag har också använt RC och det har fungerat bra att blanda och sedan bara microvärma det man ska använda. Byter en gång om dagen.

Hoppas allt går bra! Har sett de små på bilderna, och är redan helt kär i den creme(röda?) och vita…

Garmabias
2012-01-18 22:41
#8

Vilka fina små liv. Hoppas att allt blir bra med mamma katt igen. Jag vill minnas att Barbro, Zamirs berättade att hon gav getmjölk till min Zamirs Yassa Yakima. Kanske skulle det vara bra även för dina små? Det är kanske någon här på forumet som känner till mer runt getmjölk.

Vi hade skinny marsvin förut och matade med getmjölk med gott resultat. Just för hårda magar verkar det lösande.

Lycka till!

kalindas
2012-01-18 23:17
#9

#8
Getmjölk tror jag att jag läst någonstans att det är den fetaste mjölken man kan få tag i och mest lik kattmjölk.
Rekomenderas även till kaniner.

Nilla kan väl fixa fram lite fin getmjölk!  Glad

/Elisa

Lejonhjarta
2012-01-18 23:25
#10

Måste finnas någon som har getter närmare dig Lotta. Kaske värt å prova. Ska tydligen vara bra mjölk för e diabetiker åxå…

[Mikai]
2012-01-19 00:02
#11

på KMR burken står det att de behöver 25 ml per dygn till 100 grams kroppsvikt fördelade på hela dygnet. Lycka till Glad

Liljekatten
2012-01-19 16:53
#12

#7 Mata långsamt? Haha! Skrattande När de väl fått tag på nappen så säger det bara slurp och sen har de ätit klart. Det går otroligt fort och då är det ändå med minsta hålet i nappen. Nu häller jag bara i max 10 ml i nappflaskan så att de inte får i sig för mycket. Jag ska göra som du och späda vällingen med lite mer vatten än vad det står på paketen och se om det gör nån skillnad. Orientalen är cremevit, ev spotted (hur jag nu ska kunna avgöra det?)

#8, 9 10 Jag har också hört att getmjölk ska funka bra, men jag tror jag håller mig till RC denna gång. Har ingen aning om vart jag skulle få tag på det ändå.

#11 Tack! Då är det ju samma som RC då. Ca 3 ml var 3-4 timme.

Mina äter betydligt mer än så utan att gå upp onormalt mycket. Kan det vara därför som de är hårda i magen också Kanske? För att de får för mycket mat? Inte omöjligt.

Lejonhjarta
2012-01-19 17:53
#13

Mer vatten i låter ju som ett bra sätt. Så funkar d ju på människor…

Annons:
Liljekatten
2012-01-19 18:55
#14

Ja och eftersom de är runda och goa så tror jag inte det är nån risk för näringsbrist. Tänker ju inte spä ut det sååå mycket förstås, men helt klart värt att prova.

Garmabias
2012-01-20 09:09
#15

Förstår om du vill fortsätta med RC men om du vill prova med getmjölk har jag tagit reda på vart du kan beställa det i pulverform med bruksanvisning.

Tel: 08-52293290 det heter Farm Food no 1 och är en komplett modersmjölks ersättning för valpar och kattungar.

Du kan också googla Tös Hundapotek där kommer all info. fram.

Lycka till!

berthagenn
2012-01-20 09:49
#16

MAssera magen på de små bebbarna.

Det stimulerar dessa till att magen kommer igång. Detta är superviktigt så det inte blir stopp. Mamman brukar slicka och hålla på där nere. Men det får du göra nu.Skrattande

Lejonhjarta
2012-01-20 09:57
#17

#15 D var ju ett superbra tips!

Funderar på om ja inte kan lägga upp detta som en bra anledning att köpa 3 getter till för min sambo… Har 2 st men d är kastrerade killar. Jag vill ha så jag gynnar dom gamla raserna och d blir ju kanon å kunna ha mat till valpar å kattungar ifall att. Undrar om han köper det argumentet??Flört

kalindas
2012-01-20 10:27
#18

#17
Självklart är det en perfekt anledning att göra så. Perfekt med getter.
Finns förresten två påfågelpojkar som söker hem om du är sugen och har plats.Flört
Dessa ska förhoppningsvis inte bli förkylda. Obestämd

/Elisa

Lejonhjarta
2012-01-20 11:38
#19

Oj, nu blev ja sugen!

Liljekatten
2012-01-23 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lite uppdatering. Tyvärr blev seychelloiskillen dålig natten mellan fredag och lördag och jag fick fara in till Djursjukhuset med dem i lördags. Orientalen var pigg och åt, men hade inte haft nån avföring på ett dygn. Sysen ville inte äta och var uttorkad. Han fick vätska under huden, antibiotika och båda fick mikrolax. Sysen blev inte bättre utan jag fick ge den vätska under huden igår igen och idag blev det veterinären igen. Tyvärr blev den sämre och nu i kväll så fann jag den död då jag skulle mata dem. Det är så sorgligt när man kämpat så med honom.  Gråter

Nu är orientalen ensam kvar, men han är pigg och äter glatt och jag hoppas innerligt att han ska klara av detta.

Ellen började intressera sig för ungarna i fredags, men ville bara bära iväg den friska. Den skulle inte vara i buren hos den som var dålig. Sen brydde hon sig inte, men nu när orientalen blev ensam kvar har hon gått till honom igen. Jag hoppas att hon tar hand om honom nu så att han får lite mammakärlek. Får hon nån mjölk är det ju bra, men det har ju gått 9 dagar så jag tror knappast det. Håller han sig bara frisk så är det lätt att mata så den delen kan jag ta hand om bara Ellen ger honom värme och kärlek.

En liten bild på den cremevita som jag har kvar nu.

Annons:
cillaroten
2012-01-23 21:53
#21

Så fruktansvärt tråkigtGråter Lider med dig!!!

Hoppas, hoppas att det går vägen med den lille som är kvar!!!!!

Kram

alltidsiames
2012-01-23 21:59
#22

Det var ledsamt. Gråter Hoppas den kvarvarande klarar sig!

Kram!

kalindas
2012-01-23 22:17
#23

Håller tummarna att lillkillen klarar sig och undviker bli sjuk! Kyss

Tråkigt med lilleplutt.Gråter Men en tröst är att han nog somnat in fort.

/Elisa

Lejonhjarta
2012-01-23 23:27
#24

Ja du gjorde verkligen allt du kunne gjort, men ibland vill änglarna inte stanna kvar. Gråter  Det är e riktig sötnos den som e kvar. Kommer bli svårt å låta bli å kattnappa den.Flört

hoffens
2012-01-24 00:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tänker på dej.

[figgelina64]
2012-01-24 07:12
#26

Ang. välling så får man inte värma upp den två gånger pga bakterietillväxt är mycket känsligt…men om man rör ihop med kallt vatten och ställer i kylen bör det inte vara ngn fara?

äggula kanske är bra att ha lite i då dem får i sig proteiner och jag hade lite, lite xtra tillskottet med mycke protein (burkmat) som man köper hos Vet D?? ngt…

var bara försiktig med magarna då dem inte är fullt utvecklade för att ta emot "hård" mat även lite dextrosol fick dem i maten då dem inte fixar och behöver socker

Lycka dem ser jättefina utKyss

Attacks
2012-01-24 07:46
#27

Så vondt med den lille sys gutten Gråter Det så vondt å miste dem,og enda vondere med dem som man hjelper litt ekstra. Men vær takknemlig for at han ikke var enda eldre når det først måtte skje.

Krysser fingrene alt jeg kan for at det går bra med den andre.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Lillatassen
2012-01-24 10:37
#28

Så tråkigt att lille sys inte klarade sig, men har det bra uppe i katthimlen nu.. <3
Kämpa på lille oriental!! Otroligt underbar färg på lille kämpen, vi håller alla våra tummar, tassar och tår för att det ska gå bra nu!

amandahurtigh
2012-01-24 14:15
#29

Håller tummarna för att allt ska gå bra med det lilla underverket som finns kvar. Beklagar sys-killen!Gråter

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

prodigy
2012-01-24 14:25
#30

Så tråkigt med lilla sysen :(

Håller tummarna för lilla fina orientalkillen!

Även om nu Ellen inte kan ge di så är det ju härligt att hon tagit den lilla till sig och kan ge värme och närhet!

Kram

MissMaven
2012-01-24 15:40
#31

Vad hemskt. Gråter Beklagar verkligen. Hoppas att den lilla orientalen växer fint och blir en stor och stark kisse!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2012-01-24 17:48
#32

Tack för er medkänsla! Den värmer!

Lilla orientalen verkar så frisk och stark så jag har gott hopp om att han ska få växa upp till en stor stilig herre. Om inte mamma Ellen har ihjäl honom innan förstås. Hon flyttar honom ibland och av nån underlig anledning tycker hon att han ska vara i soffan eller fåtöljen. Inte bra alls eftersom han lätt kravlar över kanten. Hon är inte med honom så mycket tyvärr och jag tror att det beror på att han inte tyr sig till henne. Det är ju JAG som är både mat och mamma tycker han.

Missannas
2012-01-24 18:08
#33

Åh nej vad ledsamt med lille sysen :( beklagar.

Håller tummarna jag med för lilla orientalen. Hoppas mamma Ellen lugnar sig lite med att flytta omkring honom.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[figgelina64]
2012-01-24 21:38
#34

Oj, så tråkigt, beklagar och som du skriver det gör så ont och man har kämpat så med dem

Lycka till med orientalkillen<3<3

Annons:
Myzakatt
2012-01-24 22:22
#35

Usch vad trist, håller oxå tummarna för den som är kvar

Upp till toppen
Annons: