Annons:
Etiketttillsalu
Läst 2905 ggr
Liljekatten
2012-01-15 13:49

Nya Liljekatter ♥

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår natt fick vi nya kattungar i huset. Mamman är SE*Sunna Souls Selene "Ellen", SIA j och pappan är S*Ajixmex Yokohama "Charlie", OSH a 01 21. Tyvärr gick det inte så bra.

Ellen har haft flytningar i en veckas tid och gått på synulox så jag var beredd på att någon kattunge skulle vara död. På fredagskvällen fick hon blödningar med klarrött blod och senare på kvällen/natten märkte jag att hon hade ont ibland, men såg inte skymten av några sammandragningar eller värkar. Kl. 3 på natten bestämde jag mig för att åka in med henne. Jag vågade inte vänta till morgonen.

Resultatet blev kejsarsnitt. Fem ungar hade hon i magen. En var bara ca 5 cm och helt outvecklad, två stycken var ganska stora, men inte helt utvecklade och två var vid liv, men mycket medtagna. Jag satt och gnuggade dessa två i en timme och 45 min innan den ena hade piggnat till så pass mycket att den orkade lyfta på huvudet. Fortsatte att gnuggga och massera dem och efter 3,5 timmar var de så pass pigga så att vi kunde mata dem lite med mjölkersättning. Ellen mådde inte alls bra utan bara morrade och fräste och var ganska groggy efter narkosen.

Tyvärr så vägrar Ellen att ta hand om sina ungar så jag är beredd på att jag får föda upp dessa för hand. Till min hjälp har jag gammelmorfar Obi och morfar Sigge. Obi är helt underbar med kattungar och han tvättar dem och låter dem mer än gärna krypa intill.

Det blev en cremevit bicolourhane, 110g, och en seychelloishane, 105g.

Jag hoppas innerligt att jag ska klara av dessa ungar, men jag jobbar bara halvtid och har 7 minuters resväg till jobbet så jag kan åka hem på rasten utan problem.

Annons:
Liljekatten
2012-01-15 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Cremevit pojke, ev spotted.

Liljekatten
2012-01-15 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Seychelloispojke

Liljekatten
2012-01-15 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och mina underbara kastrathanar Obi och Sigge som hjälper till.

tuska
2012-01-15 14:04
#4

 Så duktiga pojkar du har, värmen är ju så viktig.

SE*Wishetens
2012-01-15 14:06
#5

Håller tummarna för att de små klarar sig… du har verkligen duktiga kastratkillar som ställer upp!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Liljekatten
2012-01-15 14:18
#6

Ja, kastratkillarna gör ett kanonjobb. Jag har även värmedynor, Snugglesafe, som är ovärderliga i detta läget.

Annons:
Attacks
2012-01-15 16:58
#7

Grattis med bebisene,dem ser veldig fine ut Kyss

Er trist når det ikke går så bra,men jeg er sikker på det vil gå kjempefint med disse 2,siden du har uvurderlig god hjelp i kastratguttene.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

alltidsiames
2012-01-15 17:04
#8

Åh vilka fina pojkar och de kommer nog att klara av vad som helst med två kanonfarsor som Sigge och Obi!

kalindas
2012-01-15 17:21
#9

Får hoppas att Ellen tar sitt förnuft till fånga om ett tag. Men du har ju som sagt hjälp av de fyrbenta killarna. Du får bara lära dem att blanda kattungemjölk också. Flört

/Elisa

Nilla
2012-01-15 17:25
#10

Vilka duktiga pappor! De är guld värda. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rokkur
2012-01-15 17:52
#11

Duktiga killar! Håller tummarna att mamma Ellen ska ta till sig de små, kanske har hon fortfarande ont efter snittet?

Kattungarna är jättesöta, nu hoppas vi att allt går braGlad Du får fortsätta uppdatera!!!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

cillaroten
2012-01-15 18:09
#12

#3 Underbart,underbart foto!!! Vilka killarKyss

Håller tummarna för att allt ska gå bra!!!!!

GunillaSverkersson
2012-01-15 19:04
#13

Jätefina allaihopa Glad Vi håller tummarna här med

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Liljekatten
2012-01-15 21:44
#14

Tack allihopa! Jag har faktiskt mycket lite hopp om att Ellen ska ta sig an dem. Hon har ont och verkar inte ha nån mjölk. Den kanske kommer igång ifall de diar, men i dagsläget är jag ju glad över att jag slipper mjölka henne. Mjölkstockning på snittad hona är inget kul.

Ellen har en ganska kraftig livmoderinflammation och jag valde att försöka behandla henne i stället för att kastrera henne som veterinären ville. Jag slåss med mitt samvete ifall jag gjort rätt i detta beslut när jag ser att hon har ont. Visst hade detta varit lättare för henne om livmodern tagits bort, men samtidigt vet jag ju att veterinärer är väldigt glada i att kastrera då det egentligen inte varit nödvändigt. Men jag är långt ifrån säker på att jag tog rätt beslut, men just nu är det bara att hoppas att hon blir bra fort. Hon mår ju så pass bra att hon är uppe och går och äter som vanligt och hoppar ganska så högt upp på bänkar och stolar. Hon har blött väldigt lite efteråt. Jag kommer att ha stenkoll på henne. Jag bad dem ta ett resistentstest för att veta säkert vad som orsakade inflammationen och får väl besked om det i slutet av veckan.

Kattungarna är lätta att mata och bajseriet funkar också bra. De är lite hårda i magen så jag ska åka och köpa parafinolja i morgon och ge dem nån droppe var. Jag har fött upp en kull med exoter för ca fyra år sedan så jag vet ju vilket jobb detta innebär. Bara att kämpa på och ställa klockan på var tredje timme. Man får sova i små etapper. :)

hoffens
2012-01-15 23:25
#15

Tänker på dej. Lycka till.

Lejonhjarta
2012-01-16 06:49
#16

Hoppas innerligt att lilla EllenPellen klarar av detta!! Hon rör sig, äter och är på toa så det är ju goa tecken…

Bebbarna e ju så fina!Kyss Sicka killar Sigge å Obi är!! E ju så man blir avis på att d inte spankulerar runt ett par kastratkillar hemma…

Håller tummen hårt, det vet du, och är det någon som är envis så är det du så du ska säkert fixa detta med å föda upp dessa små gryn.Glad

Massa kramar och hela familjen hälsar pussar och nospussar…

Siameshona
2012-01-16 08:05
#17

Åh vilka små hjärtegryn. Skam den som ger sig! Du/bebbarna grejar detta & deras härliga super"farsor"

Lillatassen
2012-01-16 11:31
#18

Åh vilka godingar, lycka till med de små liven, vi hejar på er!! Glad

Liljekatten
2012-01-16 12:29
#19

Tack allihopa! Jag kämpar på. I natt har det varit lite besvärligt då de inte varit riktigt lika duktiga på att suga. De är väldigt hårda i magen vilket säkert påverkar dem. Nu sist åt de riktigt bra igen. Det är upp och ner. Obi har tappat intresset för dem lite, men Ellen har flera gånger gått fram till lådan och nyfiket tittat ner på dem. Inget fräs överhuvudtaget. Det är positivt!

SacredSouls
2012-01-16 18:15
#20

Kyss Fine gutta og ekstra pappar. Håper Ellen tar de til seg snart. Noen ganger kan det jo gå noen dager etter et keisernsitt før de godtar dem helt. Krysser fingre for den lille familien.

Huff ja det er hardt arbeide å støttemate Rynkar på näsan Du får sove så godt du kan innimellom Lotta. Masse lykke til.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Liljekatten
2012-01-16 18:59
#21

#20 Tack Line!

Spotless
2012-01-17 12:32
#22

Hoppas verkligen att de två små klarar sig! Vilka grabbar Obi och Sigge är. ♥ Jag har också sådana pojkar som värmer, tvättar, kissar och bajsar mina ungar, de är de bästa stand in man kan tänka sig.

När Gullveig (CRX) fick sin sista kull, det var bara en unge i hennes mage, råkade vi ut för ungefär det samma som du med röda flytningar och inga tecken till värkarbete. Gullveig snittades också, hennes lille pojke (Bure) var dock piggare än dina så jag behövde inte kämpa så mycket med honom innan han kom igång. Stor var han också drygt 100 gram. Hur som helst så ville Gullveig inte ha något alls med sin son att göra, hon hade ont och förstod nog inte att hon blivit mamma utan fräste bara och sprang iväg om jag försökte visa honom för henne. Hon har haft kull innan. Jag handmatade Bure i ett dygn, sedan tog jag Gullveig och lade henne i mitt knä och placerade Bure där. Bure hade bara fått lite ersättning precis innan så han var lagom hungrig för att försöka leta efter en tutte. Gullveig ville förstås fly fältet och hon morrade och fräste en del, men jag höll "fast" henne vänligt men bestämt och berömde henne. Till sist lyckades Bure hitta en tutte och klänga sig fast där. Efter ca 30 minuter tog Gullveig Bure i nackskinnet och bar med bestämda steg iväg med honom till en av bolådorna (en canvasbur) jag ställt fram och efter det tog hon hand om honom helhjärtat. ♥♥♥ Till att börja med hade hon inte någon mjölk att tala om, hon kändes tom och det lilla hon haft från start hade nog sinat, men Bure lyckades få igång hennes mjölkproduktion och blev en riktig liten tjockis. Kyss

Ge inte upp!

Upp till toppen
Annons: