Annons:
Etikettavel
Läst 2317 ggr
[Sentra]
1/13/12, 6:22 PM

en fråga

Hej

Jag har en liten fråga. Har en siamestjej som nu är 11 månader, tänkte bara ha henne som sällskap och kastrera henne men tänkte varför inte ta en kull först på henne och min syster har en SIA variant 1 och han är 8 månader och är könsmogen och kommer att kastreras snart.

Min siamestjej har ingen långhår i sin stamtavla, är det dumt att para henne med honom då?

Är lite okunnig inom detta och tänkte inte starta uppfödning men tror att hon skulle må bra av att bli mamma 1 gång innan jag kastrerar henne,hon har så fint temperament med.

Annons:
SE*Wishetens
1/13/12, 6:31 PM
#1

Något man bör tänka på är att det är ett stort ansvar att vara uppfödare. Det krävs en hel del av dig - att man har en rejäl ekonomisk buffert om något händer, att man har kunskap om katters dräktighet och de problem som kan uppstå, att man har en katt som är lämplig för avel. Din katt ska vara PRA-testad och FIV- och FeLV-testad innan parning, och ett tips är att du kontaktar din katts uppfödare för att höra med denne vad han/hon tänker om din katt som avelshona. Samma bör din syster göra med sin katts uppfödare.

Att "bara ta en kull kattungar innan kastrering" är inget som uppmuntras, eftersom ansvaret är så pass mycket större än så. Men är det något man brinner för, ska man givetvis göra som man känner - bara man är införstådd med att det både är dyrt att vara uppfödare, och kräver en hel del kunskap.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[Sentra]
1/13/12, 6:43 PM
#2

tack jo jag förstår det. Jag har varit med på kattfödslar tidigare och är erfaren på det från huskatter. Båda dessa katter är pra testade och båda är fria från pra, och de är fiv/felv testade. Det ekonomiska är inget problem. Min fråga var om hur man ser på en parning mellan en variant och en korthår? har hört att en del inte gillar när man gör såna parningar pga att få in långhårs anlag hos korthåren?

Supinesophie
1/13/12, 6:51 PM
#3

Eftersom du ändå inte har något specifikt mål med aveln så borde det inte spela någon roll om någon av ungarna blir variant, då det blir en sällskapskull. Jag tror att de automatiskt räknas som icke-varianter i stamtavlan ändå..

[nollottan]
1/13/12, 7:04 PM
#4

vem är varianten?

[Sentra]
1/13/12, 7:14 PM
#5

ok tack för svar, jo det blir ju klart sällskapskatter av det, var bara nyfiken att höra hur andra uppfödare ser på det.

nollottan, han kallas Figge och är från en uppfödare i Stockholmstrakten.

kalindas
1/13/12, 8:24 PM
#6

Är du medlem i någon förening/klubb? Sverak eller en WCF klubb? 
Detta med tanke på registreringen av kattungarna.
Är du, t.ex. medlem i Svenska Siamessällskapet så tror jag inte de accepterar den kombinationen. Övriga klubbar gör det.

Både WCF och Sverak (osäker på TICA) godkänner en kull kattungar utan stamnamn. Däremot får man då bara döpa kattungarna med ett namn i stamtavlan. Du kan alltså inte kalla kattungen för "Nyfikna Nisse" utan får bara kalla katten för "Nisse".
Så även om du bara väljer att ta en kull och inte får blodad tand för uppfödning, är det inte fel att ansöka om stamnamn.
WCF-klubbarna är ofta något billigare än Sverak.

Du bör även kolla med ditt försäkringsbolag ang. avelsförsäkring och vad som gäller. Tyvärr är det numera ganska vanligt med komplikationer innan förlossning på katterna och det är inte fel att ha koll på vad som gäller.

Sen säger jag som övriga säger, ha en bra budget. Var även medveten om att du kanske behöver ta ledigt för att t.ex. stödmata en svag unge en ggn i timmen i några veckor.

Varken jag eller övriga vill skrämma dej från att ta en kull. Men vill ge dej något att tänka på. Glad

Prata gärna med din katts uppfödare, där får du förhoppningsvis bra tips och råd. Glad

Lycka till.

/Elisa

Annons:
[figgelina64]
1/13/12, 10:25 PM
#7

Glöm inte att hanen bör ha sin testikelstatus klar och stämplad i stamtavlan och att det kostar att registrera kattungarna samt att de skall säljas med

Vaccinationer x2

chippade

avmaskade minst två ggr

friskintyg minst 7 dgr innan dem hämtas av nya ägaren

Har jag glömt ngt

reggade och med stamtavla

Är du med i en kattklubb?

det är en hel del pappersarbete både från hankattsägaren och honkattägaren

Gå in på SVERAKS hemsida och läs på och läs runt på internet, skaffa dig massor av kunskap innan

Som övriga tips ha en rejäl budget för även maten kostar då honan under dräktigheten skall äta ett kvalitativt kattungefoder köpt hos Vet eller djuraffären samt kattungarna och då även ägg och nötfärs utöver detta

Jag föder upp Balines/oriental och det är upp till var och en hur man vill para in med långhår och varianter (bärare) idag finns inga restriktioner och personligen tycker jag att det är bra och att avelsbasen är breddad. Du gör som du känner för:-)

Är era katter registrerade och har stamtavla och vad för stamnamn har dem, lite nyfiken bara. Ta kontakt med respektive uppfödare för hjälp innan ni börjar är ett smart tips från ovan

det är jätteroligt och spännade att föda upp sia/oriental och långhår så jag önskar dig lycka till!!

kalindas
1/13/12, 10:35 PM
#8

Kom på en sak till. Glad

Kolla så ingen av katterna har en RX eller Kontroll stamtavla. Då kan det finnas restriktioner när det gäller färger och kombinationer.
Se även stamtavlorna så det inte är nåt avelsförbud i dem.

/Elisa

[figgelina64]
1/14/12, 5:10 PM
#9

Om ngn av katterna har RX stamtavla skall dessa ställas för domare och få ex! för avelsgodtjännande

Min Melli har RX och även hennes pappa Maxen då det fanns silveroriental i fjärde ledet

[Sentra]
1/14/12, 5:17 PM
#10

tack för alla svar, skall fundera lite på det hela. det praktiska och ekonomiska är inga problem. Är medlem i sverakansluten klubb och behöver inte ha stamnamn för en kull!

[figgelina64]
1/14/12, 6:44 PM
#11

Fast vill man ta flera kullar kan man nog ångra sig i efterhand…och visst är det roligt att det syns vem som förr upp kattungen och var den kommer ifrån, du kanske får blodad tand?

och en liten yttepytte sak till bara…man känar inga pengar utan det kostarFlört

MalinL
1/14/12, 6:54 PM
#12

#11 Stamnamn kan bli påfört i efterhand om man fått stamnamn då.

Jag kanske kan fundera över nyttan att ta en kull bara för att det är kul och föda upp fler sällskapskatter, som vi hade en diskussion om här i höstas. Vid alla kullar man tar tycker jag att man ska fundera över nyttan med kullen (ska någon gå vidare i avel osv), sällskapskatter föds det ändå gott om även i de parningar som har ett syfte att föra aveln framåt.

Upp till toppen
Annons: