Annons:
Etikettavel
Läst 3505 ggr
Pauline dM
2012-01-11 20:42

Fråga angående PRA

Hej!

Är intresserad av att så småningom köpa en siames och oriental och försöker att läsa på så gott jag kan vad gäller dessa raser. Är även ofta inne på denna sida och lär mig mycket via inlägg och frågeställningar som kommer upp här. Har börjat att kika runt lite på olika uppfödares hemsidor och då dök denna fråga uppGlad

Vad jag har förstått så kan man inte längre avla på katter med PRA då alla avelsdjur måste vara testade. Vissa uppfödare anger att man har ett PRA-fritt katteri - men det har väl egentligen alla? Om jag har förstått det hela rätt så kan en katt i avel antingen vara PRA-negativ eller bärare, men en bärare kan aldrig utveckla PRA och är väl egentligen också PRA-fri? Jag läste i en helt annan tråd vikten av att inte PRA-bärarna sållas bort då vi annars får en aldeles för snäv avelsbas. Jag kan förstå att man som uppfödare kanske hellre vill ha PRA-fria djur då man kan avla bredare och även välja t.ex en hane/hona som är bärare - men är inte risken stor att det kan bli ett A och ett B-lag? PRA kan vi ju inte få in längre då man inte får lov att para bärare med bärare?
 
Vore toppen att få lite av era kloka synpunkter. Skall jag som kattungeköpare hellre välja en katt som är PRA-negativ framför en bärare? Hur resonerar ni?

Tusen tack på förhand
Pauline

Annons:
SE*Wishetens
2012-01-11 20:52
#1

Jag tycker att det inte spelar någon som helst roll om man köper en katt som är bärare av PRA eller helt fri, framförallt inte om man söker en katt till sällskap. Katter som är bärare kommer ju inte bli sjuka, så det spelar ju ingen roll om man ska köpa en sällskapskatt om den är bärare. Den enda gång det kan spela roll är om man köper en katt till avel, och redan har andra katter som är fria och/eller bärare.

Du har helt rätt i det här med "PRA-fria katterier" - alla katterier är PRA-fria då det inte är tillåtet att göra parningar där kattungar drabbas av PRA.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Lejdet
2012-01-11 21:38
#2

Ska du bara köpa en katt till sällskap är det helt oviktigt om de är bärare eller ej då de inte kan utveckla sjukdomen.

Det är endast om du ska använda katten i avel som det har betydelse.

kalindas
2012-01-11 21:45
#3

Välj katt efter hjärtat och inte om den är PRA fri eller bärare. Det enda du ska tänka på är att kolla att föräldrarna är testade och att inte båda föräldrarna är bärare.
I övrigt behöver du inte tänka på PRA.

Lycka till med kattletandet. Glad

/Elisa

Spotless
2012-01-11 23:31
#4

Precis som #3 skriver - välj katt med hjärtat! Att du hittar rätt katt och rätt uppfödare är viktigare än om den är bärare eller ej. I Sverige är vi (med bla. kat. IV) tvugna att testa våra avelsdjur innan parning, sedan vill jag tro att uppfödare i andra länder testar de också även om de inte har det som krav för att få regga ungarna.

Lycka till med att hitta rätt katt!

Pauline dM
2012-01-12 06:11
#5

Tusen Tack för era kloka synpunkter! Jag kommer absolut att ta till mig det ni har pekat på och välja katt med hjärtatGlad Det är ju toppen att alla avelsdjur numera måste testas före parning vilket eliminerar risken för att få en katt som på sikt utvecklar PRA. Bärare eller fri spelar ju egentligen ingen roll då OM man någon gång skulle tänkas bli sugen att ta en kull. Det är bara att man i sådana fall få leta upp en PRA-fri katt att para med. Tack än en gång!!Glad

kalindas
2012-01-12 09:08
#6

#4
Det är lite olika åsikter om vi är tvugna att testa eller ej. Flera klubbar inom t.ex. WCF har inget krav på PRA testning av kat4. inte heller har de förbud på att man inte kan para två bärare med varandra.

Som "gammal" IDP/WCF are så tycker jag det är dåligt att inte klubbarna har satt detta som en regel. Vad jag vet är det än så länge bara SES som har det kravet.

De få som kan tänka sig att para två bärare, anser att PRA inte gäller under Jorbruksverkets lag. Vet inte riktigt vad de baserar den tanken på.

Jag personligen och de flesta inom WCF skulle trots denna lilla miss i protokollet aldrig para två bärare eller otestade djur. 

Men vill man vara säker när man köper sin katt och inte vill riskera att den blir blind. Så kolla alltid föräldrarnas PRA status.

/Elisa

Annons:
Spotless
2012-01-12 12:43
#7

#6 Du får ursäkta, jag är SVERAKare och tänkte inte längre än näsan räckte när jag skrev att alla i Sverige är tvugna att testa. Att det är krav inom SES vet jag dock.

TS - välj med hjärtat och se till att höra dig för så att föräldrarna är testade!

Upp till toppen
Annons: