Annons:
Etiketthälsa
Läst 1492 ggr
Lejdet
2012-01-10 21:05

Krig!

Plötsligt de senaste dagarna har mina två mammor Iris och Vega blivit extremt ilskna mot alla de andra katterna i huset (utom lille Flip och Rossi, kastraten)

Så fort de ser Casper, Cesar eller Tingeling så anfaller de på liv och död! Min annars så fruktansvärt snälla Vega har blivit lika bitchig som sin moster Iris! Kan det handla om att försvara ungarna som nu springer runt i hela huset? Ingen av katterna är agressiva mot ungarna.

Inte ens Casper vågar gå fritt i huset längre för han får stryk direkt av Vega som ju är hans dotter. Nu måste jag sära på gruppen för att de inte ska bli ihjälstressade.. tråkigt..jag är ju van vid att kunna ha alla mina katter ihop.

Nån annan som upplevt det här när ungarna börjar bli större?

Annons:
[figgelina64]
2012-01-10 21:14
#1

Kan det vara att dem grupperat om sig i sin "gamla" grupp…det har mina gjort härhemma efter att Maxen flyttade och Arizona blivit äldre.

Hugo min Balineshane som alltid varit högst i hierarkin får inte vara med utan dem fryser ut honom…

Har varit ett herrans liv mellan honom och Q härhemma, fast det börjar lugna ner sig lite och Hugo får börja komma intill lite annars har han varit med mig och hunden Kajsa…i brist på annat sällskapObestämd

Nilla
2012-01-10 21:19
#2

Min Bassie hade sin korg med ungar i badrummet. När min moster var på besök och skulle gå på toa - jagade Bassie ut henne med ragg på hela kroppen och ekorrsvans. Pinsamt.

Ja, de vaktar nog sina guldklimpar. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]
2012-01-10 21:21
#3

#2# Givetvis så kan det faktiskt vara…

tuska
2012-01-10 21:25
#4

 Jepp…. Min Bina va enormt vaktig när ungarna fick spring i benen, hon flög på hundarna som en idiot. Hon tolererade bara sin syster Berta som barnvakt.

Bina blev väldigt stressad när hon hadde ungar hon fick bo på övervåningen med ungarna och hjälpredan Berta för att slippa stressen att hålla koll på allt, då kände hon tryggheten och blev en normal katt. När ungarna blev ca. 8-10 veckor tröttnade hon att ha allt under kontroll då lämnade hon ansvaret till sin syster gladerligen.

Spotless
2012-01-10 21:31
#5

De vaktar sina ungar! Det är inte alls ovanligt att en del honor gör så, framför allt när ungarna blir större och mer rörliga. Du får ha dem åtskilda en tid helt enkelt. En nätdörr är ett bra tips, kanske inte just nu direkt men innan du provar att få ihop katterna igen när ungarna flyttat eller mammorna ser ut att ha lugnat ner sig.

Lejdet
2012-01-10 21:42
#6

Ja jag har haft nätdörren stängd mellan dom nu när jag inte varit i närheten. Bara så konstigt att de helt plötsligt blev såna? Alla katterna har ju varit inne i badrummet och "hälsat på" ungarna så länge de bara bodde där inne och då vaktade/försvarade de inte!

Annons:
Lejonhjarta
2012-01-10 22:31
#7

Så har jag det vid varje kull.Rynkar på näsan

Fast hos oss är det siorna som försöker döda husisarna när vi har ungar. Har satt upp dörrar mellan kök och resten av huset och skall sätta nät i dom. Går ju ann på sommaren då dom ändå vill bo mkt i stallet etc men vid den här tiden vill alla vara inne så vi får se nu när vi ska ha kull i februari…

Upp till toppen
Annons: