Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 1409 ggr
Zigzag
1/10/12, 4:43 PM

Inför flytten

Nu är det bara några veckor kvar innan det är dags för flytt. Även om jag haft flera kattbebisar innan så undrar jag Om ni uppfödare har något speciellt ni tycker vi ska tänka på!? Jag läste på nätet om en uppfödare som verkligen AVRÅDDE från att ha kattungen i sängen, eller ens i sovrummet första månaderna!? Blir jätteförvånad. Alla mina katter har sovit hos oss i sängen!? Tacksam för alla bra tips! :) Åsa

Annons:
Supinesophie
1/10/12, 6:36 PM
#1

Är inte uppfödare men jag svarar ändå..

Alla kattungar som jag tagit hem (tre stycken) har sovit i sängen första natten och alla nätter därefter Tungan ute

Har ni några andra djur? Om inte så är det väl bara att släppa ut dom ur buren i ett rum (samma rum som lådan är i) och sen låta dem utforska hemmet.

Oddie bodde i mitt sovrum i tre dagar (han ville inte gå ut i resten av huset alltså, jag hade honom inte instängd) när han kom och Pysen var utanför sovrumsdörren andra dagen tror jag.

Både Pysen och Oddie har fått problem med magen efter flytten, så håll koll på det.

hannele44
1/10/12, 6:42 PM
#2

När jag tar en  ny katt sover den ensam med mig första veckan . Sen sover mina katter med mig jämt -om dom inte har sin egen agenda för natten ,då kan jag få lov att stänga dörren så jag får sova Skrattande

cillaroten
1/10/12, 6:45 PM
#3

VARFÖR avrådde hon från att ha den i sängen och t.om stänga ut den ur sovrummet???

Mina katter sover i sängen och har gjort det från dag 1, skulle inte ha hjärta att stänga ut en nyss hemkommen kattunge från sovrummet. Men alla har vi olika åsikter. Men det hade som sagt varit intressant att få höra resonemanget.

prodigy
1/10/12, 6:45 PM
#4

Så klart killarna ska få sova i sängen! :) De är ju bara små bebbar som är vana vid både mamma och syskon, dessutom blir de bra värmedynor kalla nätter (eller om det är ni som blir värmedynor till dem?)

Viktigt att tänka på tycker jag är att inte skynda på för mycket när killarna ska lära känna varandra, det kan ju ta sin lilla tid och bli lite bråk, fast eftersom de båda är så unga så går det nog snabbt, de kommer ha sån glädje av varann!

Skickar en filmsnutt om en stund!

/Lisa

Nilla
1/10/12, 6:52 PM
#5

Den nya bebisen är ju väldigt beroende av sin nya människa den första tiden. Det är människan som är tryggheten, innan den har knutit band med de andra djuren i hushållet och hittar sin trygghet där. Vore grymt att stänga ut en liten bebbe från sovrummet. När de blir större klarar de sig själva.

Skicka med en "snuttefilt" med trygg doft från hemmet. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
1/10/12, 6:53 PM
#6

Såklart de ska få sova i sängen! Glad

/Elisa

Annons:
MalinL
1/10/12, 7:22 PM
#7

Att ha en försäkring från den dag de flyttar in, alltså inte vänta en vecka eller så med att tecka försäkring.

Att ge dem samma mat som de fått hos uppfödarna den första tiden och vänja över dem långsamt ifall ni vill ge dem en ny slags mat.

Att kattungesäkra hemmet och leta efter potentiella faror (persiennsnören, trådar, ställen de kan fastna osv).

Lycka till med de nya familjemedlemmarna!

Zigzag
1/10/12, 7:27 PM
#8

Jag läste vara en tråd på nätet och flera där hade kommenterat och undrade varför hon var så bestämd i att ABSOLUT INTE ha ungen i sovrummet eller sängen! (helt galet enligt mig) Hon svarade då att kattungar sällan hinner till lådan i tid och därför händer det lätt en olycka i sängen. Kattungen kunde enligt henne tycka att det var bekvämt att kissa i sängen. Hon skrev att om detta hänt en gång så fortsatte det alltid så! Hon skrev oxå att detta hänt väldigt många ggr och att hon hade stor erfarenhet av att detta beteende etsar sig fast sen! Många av hennes köpare hade råkat ut för detta!? Hon skrev dock att dom kunde få sova i sängen när dom blivit äldre. Jag har aldrig hört detta innan ska tilläggas! Jag har inte heller hjärta att låta en ensam liten krake ligga själv och känna sig helt övergiven!

MalinL
1/10/12, 7:32 PM
#9

#8 Tror du inte att hon menade under kattungens uppväxt då? Jag låter inte några kattungar vara i sängen förrän de är fullt rumsrena, men det blir de ju långt tidigare än vid leveransen. Jag har dock varit med om 9 veckors ungar som kissat i sängen, just för att de vaknar och är nödiga och inte hinner till lådan.

Nya katter sitter alltid i "hemkarantän" i vårt sovrum den första tiden (för att undvika att få in smittor i katteriet) och då sover de också med oss i sängen, men har då givetvis en låda nära tillhans i samma rum.

Jag tror att du lugnt kan låta dina ungar sova i sängen, dock så kanske du bör ha en låda relativt nära tillhans, så att lådan inte är ett helt våningsplan bort eller så.

mylicharlie
1/10/12, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ett tips till alla er som har ex tv-bänkar med hål för sladdarna! Se till att de är igentejpade eller vad som helst.. Vår lille bebbe på 15 veckor fastnade och det var inte kul. Panik! Tillslut fick vi loss honom med hjälp av massa barnolja. Men usch, riktigt läskigt ett tag!

Sen tycker jag absolut att katter ska få sova i samma säng. Supermysigt ju. Ligga å klappa å kramas! Å deras små trötta ögon när de är nyvakna - otroligt sött! :)

Om du har fler katter så kommer det kanske ta ett tag innan de vant sig med varandra. Helt naturligt att det blir bråk i början eftersom de måste visa den hierarkiska ordningen. Jag lät Charlie och Julius göra upp och nu är de bästa vänner. Ligger alltid ihopslingrade å tvättar varandra. Dock är det lite brottning då och då, men bara på skoj! :)

Här är Charlie när han var två veckor. Lillråttan! :D

Lejdet
1/10/12, 8:45 PM
#11

Eftersom jag är den ena uppfödaren du har köpt katt av så säger jag att du/ni självklart ska låta lillkissen sova i er säng om det känns ok för er?

När jag köper in en ny katt får den alltid sova ensam med mig den första tiden med en kattlåda i sovrummet och vatten.

De behöver all kärlek och trygghet de kan få första tiden! Ingen av mina ungar har någonsin kissat i sängen, de enda katter jag haft som kissat i sängen är avelshannar som markerat in sängen som revir.

Malin har en bra poäng när det gäller försäkringen, det är viktigt att skaffa eller ta över på en gång. Din katt är redan nu individuellt vet. och livförsäkrad från 6 v ålder samt doldafelförsäkrad i tre år.

[nollottan]
1/10/12, 11:10 PM
#12

Mina kattungar är nu 14 veckor och har fått börja vara i sovrummet. Jag har inte haft dem där innan bara för att de ska vara 100% rumsrena. När jag fått hem nya katter ha de fått sova med mig själva i sovrummet den första veckan för att få känna trygghet och för att skapa en bra kontakt. Jag förstår uppfödaren som sa att de inte ska vara i sovrummet, hon har en point, för börjar de kissa i sängen är det VÄLDIGT svårt att få dem att sluta….

Egen kattoa, egen matplats, försäkring, bort med alla krukor, sladdar, dukar och persienn/gardin snören!!!!!!! Täppa till alla hål under garderober mm

Att inte släppa ut katten direkt utan låta den vänja sig vid ett rum i taget och viktigt att den får ett gömställe så den kan gömma sig :-)

Upp till toppen
Annons: