Annons:
Etiketthälsa
Läst 2510 ggr
Jike
1/10/12, 1:02 AM

Omplacering/avlösning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har två fantastiskt underbara katter, en oriental och en abessinier. Båda är adopterade och har inte haft ideala förhållanden tidigare. Det är två steriliserade honor.

De kommer tyvärr inte överens och det har blivit värre med tiden. I början hoppade abyn på orientalen (abyn bodde hos mig först) men nu har det vänt och orientalen hoppar på abyn och attackerar så lillan (1,5 år) ibland blöder.

De har separata matplatser, toaletter och sovplatser. Jag använder också Feliway men det fungerar ändå inte.

Nu undrar jag om någon är intresserad av att ta hand om en kelig, pratglad och leksugen 10-årig oriental (f.d Champion)? Antingen som en ren omplacering eller någon form av "delad vårdnad"?

Vi bor i Norrköping.

Katterna har "bara" bott tillsammans i 5 månader - är det för tidigt att "ge upp"? Jag vill inget hellre än att båda har det bra.

//J

Annons:
Nilla
1/10/12, 7:37 AM
#1

Det är för tidigt att ge upp. Det kan ta upp emot ett år. De kanske aldrig blir vänner, men kan förhoppningsvis acceptera varandra.

Jag skulle nog föreslå att du behöll den äldsta katten, ifall en omplacering blev nödvändig. Kan de vistas i samma rum utan att flyga på varandra eller har du dem separerade?

Abby är en tuff katt och det kan ta lång tid innan hon accepterar nykomlingen. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Supinesophie
1/10/12, 10:30 AM
#2

Kanske försöka klickerträning, något som kallas counter-conditioning.

http://www.clickertrainusa.com/dcc.htm

Det går ut på att du tränar katterna att förknippa den andra katten med något bra och tillslut ändras den emotionella responsen till nåt bra. Hoppas du kan tillämpa texten som är om hundar till din situation med katterna.

[figgelina64]
1/10/12, 10:40 AM
#3

#2# vilken bra idé sådant gillar jag, positiv träning med beteendet och det brukar fungera bättre och lösa mer än man någonsin kan ana innanSkrattandeSkrattande

[hakkapelitta]
1/10/12, 12:33 PM
#4

Testa Zylkene också, inte bara Feliway. Beroende på hur stort du bor kan du behöva fler än en Feliway adapter.

Jike
1/11/12, 6:29 PM
#5

Hej,

Jag ska läsa på om klickerträning, testa Zylkene och "vänta". Min lägenhet har en "kvadratisk" planlösning, 75 kvm - kanske behöver mer än en Feliway?

Vissa dagar kan de vistas i samma rum. Tyvärr går lägenheten inte att dela på något bra sätt.

Tack för era svar :)

Nilla
1/11/12, 7:46 PM
#6

Ett tag hade jag problem med min Ocicat. Hon var väldigt tuff och gav sig på både brorsan (som mådde dåligt och fick omplaceras) och ibland de andra honorna. När vi skulle sova, ville man ha lugn och ro och veta att de andra katterna inte blev påhoppade i mörkret - jag satte alltså ett halsband med pingla på elakingen nattetid. Då hann de andra ta betäckning när hon kom och själv tyckte hon det var väldigt otrevligt och höll sig rätt stilla.

Men det får inte vänja sig vid halsbandet. Ha det på när katten är extra på hugget - straffhalsband kallade vi det. Du kan ju prova. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
berthagenn
1/12/12, 8:03 PM
#7

Nilla, så oerhört fiffigt med "straffhalsbandet"! :)

Nilla
1/12/12, 8:30 PM
#8

Ja, de tappar liksom fattningen när de får på sig pinglan. Det ska man uttnyttja! Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: