Annons:
Etikettkattprat
Läst 2073 ggr
Zigzag
1/7/12, 7:22 PM

Arggggg...

Vi kom just hem ifrån ett stort 50 års dropp in kalas med släkt och deras vänner. Det kom fram att vi nu hittat våra nya familjemedlemmar och att det är just KATTER. Jag fick verkligen försvara mig med näbbar och klor. Folk är f-n inte kloka. Vi fick höra att katter är orenliga, luktar illa, kissar i garderober (va!?) och när dom gjort det går det aldrig att få bort. Vår lägenhet kommer bli förstörd för inga allergiker kommer kunna gå in där för spåren efter en katten sitter i väggarna i 100 år. (den kommentaren var extra korkad tycker jag) Ett helt bird blev som tokiga och ordagrant skrek åt oss att inte göra det!! Köp ingen katt!! Dom kommer förstöra ert liv! En av kvinnorna berättade att hon blev så trött på sin katt att hon hade kastar ut den genom fönstret!!! Men TYVÄRR så överlevde den!! (ord överflödiga) Suck!! Jag blir så trött på idioter till folk! Var kommer dessa hysteriska åsikter ifrån!?

Annons:
Lamina
1/7/12, 7:24 PM
#1

Det spelar nog ingen roll vilket djur man har, folk kommer alltid ha åsikter om dom. Åsikter som man ju självklart måste slänga upp i ansiktet på alla och envar…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zigzag
1/7/12, 7:24 PM
#2

Ber pm ursäkt för alla mystiska stavfel! Iphones stavningskontroll! :)

SE*Wishetens
1/7/12, 7:38 PM
#3

Sådana släktingar skulle jag nog inte vilja umgås så mycket med. Jag menar, hur hade det känts för dem om du hade kritiserat deras barn eller deras hundar på samma sätt?

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

hannele44
1/7/12, 7:43 PM
#4

Och att kasta ut katten genom fönstret är ju faktiskt djurplågeri !!

Zigzag
1/7/12, 8:42 PM
#5

#3 Tack i lov så är det min mans släktingar och det är på långt håll och inga vi träffar särskilt ofta! Men jag håller helt med!!

Zigzag
1/7/12, 8:44 PM
#6

#4 Jag veeet!! Jag blev så arg! Hon hon sa detta så skrattade folk! Jag var tvungen att lämna bordet av ilska! Behöver jag säga att vi inte blev långvariga på festen!

Annons:
Liljekatten
1/7/12, 9:08 PM
#7

Förstår så väl att ni blev arga! Har råkat ut för mycket sånt här under alla mina år som kattuppfödare. Av nån underlig anledning tror folk att det är helt okey att tala om för mig att de tycker mina katter är bland det fulaste de har sett.  Skrikandes 

Jag hade perser och exotic förr och de är ju också ganska extrema katter och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag hört "Har de sprungit in i en vägg?" eller "Har de krockat med ett tåg?"  Med siameserna har det blivit "Varför har du nakna katter?", "De är så smala, får de ingen mat?" mm mm mm. Det tog många år innan jag fick tillräckligt med skinn på näsan för att kunna bita ifrån och tala om att jag inte accepterar negativa kommentarer om mina katter. Idag accepterar jag inget sånt från nån! Kan man inte säga nåt snällt bör man inte säga nåt alls!!!

tuska
1/7/12, 10:20 PM
#8

  Tur att ingen sagt nå dumt om mina katter, ibland frågar dom hur många jag har, jag talar om gladerligen.Skrattande

jag talar om att det är det bästa jag har

 Säkert tror många jag är tokig men de törs banne mej inte säja nå negativt, för då åker dom ut härifrån.

mylicharlie
1/7/12, 11:52 PM
#9

Ojojoj vad de går miste om här i livet! Jag gillade själv inte katter förut tills jag träffade min pojkväns siames.. Men att säga sånna saker.. Helt sjukt!!

Rokkur
1/8/12, 12:27 AM
#10

Tyvärr så möts man av den attityden hos folk! De verkar tro att det är deras "rätt" att berätta för en vilka äckliga djur man har…. suck!!!! Visst jag kräver inte att de ska älska mina katter, men de kan respektera att för mig är de små underbaringar och att jag vill inte höra deras fördomar.

Men säger faktiskt ifrån att jag inte tycker att det är ok, att de gott kan hålla sina åsikter om mina katter för sig själva.

Och som mylicharlie skriver, de vet inte vad de går miste om!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

yve2
1/8/12, 1:19 AM
#11

Det är konstigt att finns folk alltid skall utala sig och pådyvla folk deras åsikt, fast de egenligen inte vet vad de pratar om.
Jag har varit med om liknade diskussion som Zigzaq när jag har talat om att jag har 6 st katter, men jag är ju inte den som tiger snällt utan jag på pekade
bara iskallt att det är synd att mindre vetande öppnar munnen och talar om saker som det inte vet något om, för de visar bara hur korkade de är.
Då blev jag påhoppad för att kalla dem för förståndshandikappad fast jag inte nämnt ett ord om förstånd, men mitt svar vart då att jag inte för mitt liv vill jämför dem med förståndshandikappade för de har mera vett och det vet jag eftersom jag har en syster som är förståndshandikappad och umgås med flera andra med samma handikapp eftersom jag är godeman.

Efter det så uppstod en pinsam tystna och de som diskuterat med mig försvann rätt så snabbt från festen.

It's a cat's world… adjust! :)

Lejonhjarta
1/8/12, 4:37 AM
#12

#11 Superbra kommentarer!!

Man blir så jävla trött! Hur glada hade människor blivit på en om man gjort lika dant om dom skulle skaffa barn el va gravida?? "ÅÅÅå, ni e inte kloka!! Hela erat liv kommer bli förstört! Å eran lägenhet! Dom ritar på väggarna, kladdar ner med maten, är inte rumsrena på länge" etc…Jösses, vilket liv!Flört

Blev skitförbannad på min svärfar i sommras när vi satt ute och fikade när sambon fyllde år. Min enögda siatjej hoppade upp i hans knä och utan att ends titta så så svepte han bara till med armen så hon for i backen! Jävlar vad förbannad jag blev!Skrikandes Talade om för honom att så behandlar man inte henne el något av våra djur! Efter d satt jag och mina barn och höll i våra katter så dom inte skulle komma fram till gästerna. Hopplöst med gäster som inte gillar djur, å vi har MÅNGA!!! Vill inte ha hit sambons släkt men vad göra ibland…

Zigzag
1/8/12, 8:16 AM
#13

Tack för alla jättebra svar!! Det verkar tydligt som att det är fler som varit med om liknande saker! Jag blir faktiskt ledsen. Där sitter vi så glada och visar bilder i telefonen. Jag blir ju liksom tårögd av lycka och längt när jag tittar på bilderna. Och så har flera av dom mage att kalla dom för aliens att dom ser äckliga ut och för mycket öron osv. Att bondkatter är mycket sötare. Ok.. Dom får ju såklart ha sina åsikter. Men VARFÖR måste man sitta och prata sådär. Trycka upp det i ansiktet på en!? Tycker det är så respektlöst både mot mig som sitter där med bilderna, lycklig som ett litet barn och mot våra älskade katter. Så mycket okunnighet och brist på hyfs! Jag har haft katter i mitt liv.. sen jag var nyfödd. Det är många kärlekar som kommit och tyvärr gått i mitt liv. Ingen har luktat illa, varit lömsk (som flera säger) klöst och betett sig illa. Och den enda som tyvärr kissade lite där han inte skulle..han var sjuk. Jag blir från botten av mitt hjärta ledsen. Jag tar åt mig! Nästa gång någon säger det minsta illa om våra väntande bebisar då j-lar. Jag tänker inte tillåta det! Tack snälla för att jag fick höra era åsikter. Det betyder mycket! :) Åsa

Annons:
Lejonhjarta
1/8/12, 9:12 AM
#14

Vet att d e taskigt men brukar ibland låta en del smaka sin egen medicin. Å detta inte alltid gällande katter utan är det något som ja inte gillar så fixar ja en liten "näsbränna" så dom får se hur "trevligt" d kan vara. Brukar bara behövas en gång…

Dom som säger så om dina katter etc, finns d inget som är dom kärt?? Oj, vilken ful bil, den skulle ja aldrig köpt. Å fy, har du barn… Jättetaskigt, ja vet men är sååååå trött på att en del ger sig på mina kära, om d så är katterna, nakenmarsvinet eller något av våra andra djur som stör dom.

Stå på dig! Dom kommer snart fatta hur trevliga, söta, underbara och helt otroliga katter vi har men tills dess….

Zakira
1/8/12, 10:22 AM
#15

Tråkigt att du har behövt höra så mycket illa om dina blivande familjemedlemmar! Man blir ju helt vansinnig när man inser hur folk kan bete sig. Självklart måste dem få ha sina åsikter, men hur man väljer att hantera dem verkar ju helt klart många ha problem med.

Tyvärr tror jag inte att "ge igen med samma mynt" som jag förstår att många gärna vill göra är det rätta sättet. Det kommer att möta ytterligare mothugg, försvarsställningar och skapa en ännu större konflikt utan någon som helst förståelse för den andra parten. Jag tror att det effektivaste sättet är att helt enkelt tala om att "när du säger sådär om mina/mina blivande familjemedlemmar så känner jag mig sårad pga att det är mina familjemedlemmar som jag älskar högt som du talar illa som" Etc. Att ge er bild av hur ni upplever deras påhopp är ett sätt att försvara er som inte lika lätt öppnar upp för nya påhopp, ingen kan ju säga att ni inte känner på ett visst sätt, eller hur? Och när folk inser att man faktiskt blir sårad och vågar säga det öppet och försvara det så brukar de bita hårdare än ett angrepp tillbaka. Sänk er inte till deras nivå.

Stå på er kattägare! Våga vara stolta över era familjemedlemmar!

MalinL
1/8/12, 1:05 PM
#16

De människorna hade jag aldrig träffat igen, någonsin! Hade någon sagt så till mig under t.ex en middag så hade jag talat om för dem vad jag tyckt om deras åsikter/handlingar/uttalanden och därefter tackat för mig. Glad

Grattis till dina nya familjemedlemmar föresten, en helt underbar ras är detta! Glad

Lamina
1/8/12, 5:18 PM
#17

Att jämför med att förolämpa någons barn. Jag gillar inte bebisar, tycker dom är fula och skrikiga och jobbiga. Inte skulle jag säga det när den nyblivna mamman visar upp sin nya lilla ängel, det gör man ju liksom inte! Skrikandes

Konstigt nog, men tanke på att jag har både katt, råttor, möss och marsvin, har jag aldrig stött på någon människa som talat illa om mina djur. Inte ens dom som är rädda för dom. Någon kommentar har det väl varit, men då i ursäktande ton. Typ "Ja, själv tycker jag råttor är jätteläskiga, men…" och sen följer en lång utfrågning om hur det och det djuret är att ha som husdjur. Skrattande

Men den dagen jag stöter på en människa som har något illa att säga om mina djur, då har jag jag svaret klart för mig: "Ja, när jag växte upp fick jag minsann lära mig att respektera alla människor och deras val av livsstil, oavsett hur och med vem/vad dom väljer att leva. Synd nog verkar inta alla ha fått en sån bra uppfostran" Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Nilla
1/8/12, 5:45 PM
#18

Ja, man stöter på mycket oförstånd. Jag hyr ett stort hus på Österlen sedan ett och ett halvt år. Har blivit tvungen att säga upp kontraktet och flyttar till en lägenhet om två månader. Anledning: hyresvärden tror att mina katter förstör huset och tittar in i fönstren när vi inte är hemma OCH när vi är hemma - mycket obehagligt. Nu har jag fått nog… Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

prodigy
1/8/12, 6:17 PM
#19

Ja, det är konstigt att människor tar sig såna friheter när det gäller djur!

Jag har fått många dumma kommentarer om mina kissar, alltifrån lite oskyldiga som -Är det såna där nakenkatter? till lite mer elaka saker som -Ser de inte lite äckliga ut! (Sa en förälder för ett tag sedan på ett barnkalas när mina små dunbollar smet ut för att hälsa på alla barn!Skrikandes)

Men ofta tycker människor de är otroligt charmiga när de väl träffar dem! Jag tror att det främst är människor som inte har egna djur som slänger ur sig idiotsaker utan att tänka efter!

#Så otroligt tråkigt Nilla! Får han värden verkligen göra så?!!

[nollottan]
1/8/12, 6:27 PM
#20

Jag har nu 3 vuxna djur hemma och 6 kattungar på 14 veckor. När människor kommer hem till mig brukar de brista ut: Men här luktar det ju inte äns katt…….

Då brukar jag svara: Nä tror du jag vill leva i ett äckel????

För mig är det exakt det de säger när de slänger ut en sådan kommentar. Hemma hos mig är det alltid städat och fräscht och luktar gott. Är det något konstigt med det? Visst jag kanske städar och tvättar lite mer än vad en människa utan djur gör, men det är mitt egna val. Jag har haft turen att ingen än så länge vågat säga något, men de flesta vet också att jag kan bli väldigt väldigt arg. Ibland önskar man att man kunde läsa deras tankar :-)

Annons:
Missannas
1/8/12, 6:34 PM
#21

Håller med #16, jag hade reagerat precis så.

Det handlar inte om att alla människor måste hålla med om hur ljuvliga och underbart vackra våra katter är, det handlar om vanligt vett och respekt för andra. Skulle inte låta någon kränka mig så. Oavsett om de tillhörde min eller min sambos släkt.

Men Nilla, vilken läskig typ, förstår att du vill flytta! Knäppa människor det finns..

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Supinesophie
1/8/12, 6:36 PM
#22

Usch jag börjar skaka av ilska när folk pratar nedlåtande/nedvärderande om katter eller andra djur. Folk som sitter och pratar om hur diverse katter har dött och blivit avlivade fastän det sitter en kattälskare i sällskapet. SkrikandesHar hänt mig med, men jag har inte ställt till någon scen även om jag hade velat. Obestämd

Zigzag
1/8/12, 9:05 PM
#23

#16 och #20 Det är väldigt lätt att sitta och säga efteråt hur man borde reagera! Detta var en stor fest med min mans släktingar. Dessutom var det min svägerskas 50 års dag. Hon har inget sagt, inte heller våra närma släktingar utan detta var avlägsna släktingar och många av dom folk jag aldrig ens träffat. Jag tycker mig inte ha rätten att förstöra min svägerskas fest! Bara för att få säga MIN åsikt. Få är ju hag precis likadan! Självklart sa jag vad jag tyckte och vi lämnade faktiskt festen innan efterrätten! Men jag gjorde det hela utan att skrika och bråka. Jag vill inte sänka mig till deras nivå. Egentligen är det ju jag som tillåter mig att ens bli begärd av deras oförstånd och korkade ord. Det finns idioter överallt. I alla samnanhang! Det är svårt att omvända dom alla. Om det ens går! :) Tusen tack alla som skrivit för era tankar och åsikter!

Zigzag
1/8/12, 9:08 PM
#24

Återigen!! Iphones stavningsprogram.. Haha.. Blir så dumt ibland!

Missannas
1/8/12, 11:45 PM
#25

#23 Jag gissar att du menar att svara på mitt inlägg, och inte #20Glad

Det jag skrev var inget illa menat mot dig på något sätt. Glad

Jag har egna erfarenheter av folk som kastat ur sig sårande och korkade kommentarer om mina katter och skrev hur jag hade reagerat i den situation du beskriver. Precis som flera andra i denna tråden. Jag påstår inte att du borde gjort något annorlunda. Jag vet inga detaljer, jag var själv inte där, det enda jag utgick från är det du skrev i ditt inlägg.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Zigzag
1/9/12, 6:39 AM
#26

Nej förlåt.. #16 och #21 skulle det vara!! Jag förstår absolut att ni inget illa menar. :) Det jag menar är att det är så lätt att vara efterklok. Jag borde sagt det och det. Jag borde bett dom fara å flyga. Men ofta blir man ju så överrumplad. Som i detta fallet! Jag sa vad jag tyckte och vi åkte för jag var så förbannad. Men jag kunde säkert sagt 100 andra bättre saker. I bilen hem sen kom jag på allt jag borde sagt!! Haha.. Jag är ingen tuffing som ber folk dra åt helvete. (fast jag gärna velat i detta fallet) haha.. Jag kanske måste jobba mer på hur jag reagerar när folk säger såhär. För det kommer komma igen. Det är jag säker på. Skönt att läsa hur andra bemött elaka kommentarer. Det hjälper faktiskt! :)

Upp till toppen
Annons: