Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4779 ggr
serpentiine
2012-01-02 20:18

Hemskt trött

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har länge krånglat med våran Tifas mage. Hon verkar aldrig bli bra och har konstant diarré, detta har pågått sedan hon flyttade ifrån uppfödaren och hem till oss. Vi har varit till veterinär och de har tagit blodprov och uteslutit många smittsamma sjukdomar, de har helt enkelt inte kunnat hitta något fel.. Av en händelse har jag haft möjlighet att prova Flagyl, och DHS vilket inte gav något resultat. Vi har provat allergifoder, snällt foder, dophilus, vanlig fil.. Det mesta med andra ord. Det "sista" vi har att göra nu är att lämna ett träckprov.. Visar det inget så måste vi fatta ett riktigt svårt beslut.. Lilltjejen har inte växt som hon ska och är stundvis uttorkad (sprutar i henne vatten med jämna mellanrum) men förvånansvärt pigg och glad.. 
Anledningen till att jag skriver dethär är egentligen bara för att jag är så trött och ledsen över att inget verkar hjälpa henne. Jag förutsätter inte att någon här ska ha en lösning.

Annons:
kalindas
2012-01-02 20:36
#1

Har veterinärent testat mor Giardia och TF (finns långt namn som jag inte kan) kan mycket väl vara dessa två parasiter som orsakar problemet.
Då de visat sig vara betydligt vanligare än man visste om innan.
Från dessa två parasiter kan hon bli helt frisk!

Min katt Spidde var allergisk mot ris, vilket nästan alla veterinärfoder innehåller. När jag tog bort ris från hans mat, blev han bra i magen.
Om hon äter kött så pröva att ge henne BARF. Hur man börjar kan du gå in och läsa på barf i fokus.

Jag skulle dock tro att din lilla tjej har någon av oavstående parasiter. Ge inte upp ännu, även om jag vet att det är extremsvårt.
Så se till att de testar för detta i hennes träckprov!

/Elisa

LottaX
2012-01-02 20:40
#2

Egentligen är det synd att så många veterinärer rekommenderar träckprov som en sista utväg, då det borde vara det första de provtar idag. Allt för många skickas hem med flagyl och en påse dietmat. Parasiterna Tritrichomonas Foetus & Giardia är idag väldigt utbrett och kan ge långvariga diareer som inte går över av "vanlig" medicinering och dietmat.

Nilla
2012-01-02 20:43
#3

Om man kan utesluta det som Kalindas nämner, kan det kanske röra sig om en irritation/störning i tarmen. Klistrar in ett inlägg som jag skrev 2008. Det passar nog din katt också. Min katt blev frisk. Glad

" Jag har haft en katt med störd tarm/mage som bara var skinn och ben då jag tog över henne. Hon var dessutom rektalt inkontinent och vägde 2 kg som 2-åring. Vi hade bajsfläckar överallt och hon släppte väder jämt och ständigt + att hon då mer eller mindre bajsade på sig. Min veterinär ställde henne på flera cortisonkurer som inte hjälpte.

Den förra ägaren påstod att katten haft detta problem sedan hon var liten och nu orkade ägaren inte mer och ville avliva katten. Jag var där för att köpa kattunge och tog denna katt med mig på armen och gick.

Följande hjälpte och hon blev helt frisk efter ca 6 månader och kunde sedan återgå till ett bra torrfoder. Hennes störning i tarm/mage läkte ut, men det tog som sagt lite tid.

Klistrar in en länk till en veterinär som skriver om allergier, överkänslighet och fodermedelstest. Jag valde renskav som proteinkälla vilket är billigt, finns i små käcka paket och kokas varje vecka och fryses in. Kanske kan det var något? "

Håller tummarna! Tummen upp för BARF också. Du har flera vägar att prova.Glad 

http://www.silvernews.se/Artiklar/foderallergi.html

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-01-02 20:51
#4

#2
När Elliot låg innne för diarre förra året. Så frågade jag om veterinären kunde ta ett träckprov för att kolla TF.
Men han bara viftade bort det att det va onödigt att kolla detta för det är så ovanligt. Den gången gick jag på veterinärens linje, men efter att man läst och hört om TF och Giardia på alla olika sorters katter och raser. Så hade jag krävt prov på detta om jag får lägga in en katt med diarré igen…

/Elisa

SpattFia
2012-01-02 22:14
#5

Min Svea hade diarré LÄNGE och jag var färdig att ge upp. Provade Flagyl, Procolin, veterinärfoder, you name it! Träckprov och blodprover togs. Efter gastro- och koloskopi så upptäcktes att hon var allergisk mot ägg, fisk, kyckling, majs och allehanda spannmål. Började BARF'a henne och nu är magen jättebra. Ibland så råckar slarviga matte missa att ta ut en BARF-påse ur frysen i tid och då är det väldigt bra att ha Ziwi Peak våtfoder hemma för det fungerar också.

Så överväg träckprov för Giardia och TF om det inte redan är gjort och därefter en gastro- och koloskopi. Det är i alla fall mitt tips! Stort lycka till!

Garmabias
2012-01-02 23:01
#6

Hur länge har din katt bott hos dig?

Har du fler katter eller djur hemma?

Tänkte rekommendera majsvälling sempers för människobebisar. Kok upp vattnet vispa i pulver enl. anvisningarna på paketet. Serveras ljummen.

I och för sig..innehåller royal canins babymjölk pulver( ersättning) mer näring, men majsvällingen är lite stoppande och tydligen godare.

Vad ger du för foder?

Håller med om att vetrinärerna borde upplysa om träckprov direkt i början om djurägaren har problem och inte vänta med detta. Det kan ju verkligen spara mycket bekymmer och lidande för djuret och för ägaren.

Jag har själv haft "turen" att slippa diarre' osv på mina katter genom åren) peppar peppar) men jag kan tänka mig att det skulle vara ett rent helvete att drabbas.

Efter allt man läst om alla dessa sjukdomar blir man livrädd för minsta förändring i katt toaletten.

Annons:
serpentiine
2012-01-03 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för alla hjälpsamma svar! Glad Jag ska snarast möjligt be vet. testa för dessa. Sedan tror jag att vi lägger krutet på att testa för foderallergi.

#6: Hon var väl ca. 4 månader, hon föddes i juni 2010 och vi hämtade henne i oktober någon gång. 
Jag har 3 andra sia/osh, inga andra djur som hon skulle komma i kontakt med (har reptiler i en avskiljd del av lägenheten)
Vi har försökt med Hill's, men det tyckte hon inte om, så vi är tillbaks på IAMS multi cat. 

Kan tillägga att det är samma konsistens, färg och lukt på avföringen hela tiden, någon enstaka gång kan det finnas lite ljusrött blod. 

Tifa säger också tack för hjälpen!

[figgelina64]
2012-01-03 13:24
#8

Och jag kan rekommendera att inte ge "vanligt" kranvatten utan koka vatten vilket magen har lättare att ta emot och katten behöver salt/sockerblandningen.

Nedanstående recept har jag använt till mina katter och alla hemma har fått dricka det.

Även morotspuré på burk (barnmaten) är mycket vänlig och lugnande för kattens mage, men jag käör först med kokt vatten i ngr dagar så magen får vila, sedan börjar jag så smått med morotspurén, när diarrén stillat sig blir det avkok från vit fisk, men bara vattnet, är det ff lungt efter ngn dag börjar jag så smått med bitar fast bara ngr och hela tiden får dem bara vatten enligt recept även i vatten avkoket.

Går det bra med fisken ökar jag så smått på den och ger sedan så smått av den " vanliga maten" i fisken men ytterst försiktigt. Ger aldrig ris eller annat utan kör denna diet som har fungerat mycket bra, men man får inte förhasta sig utan ha is i magen så man inte går för fort fram och det vikitgaste är dock att dem får i sig vätska och att diarreén avstannar.

Morotspurén är inget katterna frivilligt vill ha så det blir med spruta i munnen

1 liter vatten
2 msk socker
1/2 tsk salt

Jag tror inte heller att det är ngt allvarligt med din katt utan som ngn av er ovan skriver antingen Garidia/TF eller att magen/tarmen är irriterad.

Hur många katter har du hemma?

Hur länge har du haft din kattunge?

Har du testat övriga katter om du har fler?

Lycka till och avlivning tycker jag inte är aktuellt, men en stor potion tålamod och val av diet att hålla sig till

Lycka till!!

kalindas
2012-01-03 13:46
#9

#7
Tycker du tänker rätt med din plan att testa för parasiterna. Glad
Skulle det provet visa något har du ett stort jobb framför dej, då du måste behandla ALLA katter i hushållet.
Skulle det vara parasiter, så bör du även kontakta uppfödaren och säga till h*n att testa sina katter, så de inte smittar vidare.

Ang. alla tips du fått här, så kan jag vis av erfarenheten med en diarrékatt rekommedera dej att inte testa allt som står här, då du än sålänge inte vet om det är allergi hon har.
Man blir desperat efter ett tag när inget hjälper och ofta hjälper inget just för att man testar för mycket.

Skulle det inte vara parasiter, så tro jag mest på Nilla i #3 att hennes tarm nu är så irriterad efter allt testande fram och tillbaka, att hon är lös i magen av bara detta. Alltså måste du på något vis få lugnat ner tarmen.

Fram till att du vet vad felet är, antingen genom att det är parasiter eller via biopsi och allergitest. Så blanda inte in massa nya metoder.

Ge henne det foder hon tycker om och verkar må bra av. Byt inte foder förrän du är helt säker på att hon är allergisk mot det. Byter du för ofta hinner tarmen inte vila.
Men OM du väljer att prova något så pröva BARF såsom Spattfia #5 gjorde.
Undvik kolhydrater och fisk.

Min Spidde var allergisk mot ris och/eller majs. I nästan alla foder finns dessa produkter med. När han fick Hills i/d blev han akut sjuk. Det enda veterinärfoder han fungerade på vad Hills d/d, som innehöll hjort och ärtor.

Nu är det inte säkert hon är allergisk samma saker som Spidde, men vad du än väljer, se till att det är ett foder som innehåller få ingredienser och undvik exprimentera. 

OM du byter foder, så välj BARF eller liknande.

Annars ge henne det foder hon äter nu och inget annat tills du vet vad felet är.

/Elisa

[figgelina64]
2012-01-03 14:25
#10

Mitt inlägg om att ge fisk i dieten är att denna inte ges förrän i sista skedet när magen lugnat ner sig och behöver fast föda

Och jag håller med att inte hoppa på nytt foder och testa olika och nya dieter utan bestämma sig för en som inte magen arbetar med då den för tillfället är irriterad och slutkörd vare sig det är parasit eller irritabel

Det viktigaste nu är att stoppa diarrén, att katten får behålla vätska och får i sig vätska som denne får behålla

serpentiine har fått några mycket bra dietförslag att fundera över inte hoppa emellanGlad och bäst är att katten kanske äter den mat den åt som kattunge och tålde, men först och främst låt mage och tarm vila lite…

Det ordnar sig säkert till det bästa för dig och kattenGladGlad

serpentiine
2012-01-04 16:53
#11

Jag har en liten fundering över de två proverna (Giardia och TF), är det någon som vet på ett ungefär vad en veterinär kan tänkas ta betalt för dessa prover? (sorgligt att säga det. men jag måste låna för att ha råd..)

kalindas
2012-01-04 18:08
#12

#11
Har du ingen försäkring på henne? För det ingår ju i försäkringen, då du utreder henne för sjukdom. 
Här i varberg sa veterinären jag frågade att han tog 750-800kr för ett prov. Men det är olika från klinik till klinik.

/Elisa

MalinL
2012-01-04 18:42
#13

Giradia kan man skicka in själv och kolla via "Kolla Masken".

Annons:
serpentiine
2012-01-04 23:42
#14

#11: Jo hon är försäkrad men jag vet inte hur mycket försäkringsbolaget ersätter.. Det är väl så att man måste komma upp i minst självrisken per behandling? Inte per sjukdom? (vet inte hur jag ska formulera mig riktigt.) Försäkringar i allmänhet är väldigt förvirrande för mig. (hon är försäkrad hos Folksam om någon undrade)

#13: Testar de för Giardia "automatiskt" eller måste man begära det specifikt på något sätt? Alltså, kan jag bara beställa ett sådant kit och sedan få reda på om hon har Giardia?

kalindas
2012-01-05 08:29
#15

#14
Det är vissa dagar efter första besöket som försäkringen gäller. Sen brukar maxkostnaden ligga på minst 20 000kr och det tar en stund att komma upp i, så länge hon inte ligger inne.
Gå in på Folksams sida och läs deras villkor eller ring dem och be om hjälp. 
Du bör fortfarande ligga inom självriskgränsen om du nyligen var hos veterinär. Bara du kommer ihåg att skicka in kvittorna.

/Elisa

[figgelina64]
2012-01-05 09:51
#16

Jag har Agria och har du för samma sjukdom betalat självrisken och det är inom, kan det vara 160 dgr eller är det ngt mindre betalar du din procent av kostnaden, tror jag har 20% och resten får du tillbaka när du sänt in kvittona. Dem brukar vara snabba att betala ut.

Har tidigare haft Folksam till min hund och dem var jättebra att ha att göra med aldrig ngt krångel och Svante var nästan konstant sjuk tills han var fyra år.

Gör som Kalindas skriver läs igenom dina vilkor och ring bolaget

Lycka till och rätta mig ngn om jag har fel kommer inte riktigt ihågFlört

Upp till toppen
Annons: