Annons:
Etikettavel
Läst 1863 ggr
Sozzia
2012-01-02 18:59

Diskriminering mot siames/oriental

Då försäkringsbolagen inte uppdaterar sina bestämmelser efter gällande regler anser i alla fall jag mig diskriminerad.Skrikandes

Exempel:

En av mina katter har PRA. GråterHon hade jag tänkt avla på. Självklart tecknade jag en avelsförsäkring på henne redan då hon var liten plutta. Kännedom om PRA hos kat 4, samt avelsförbudet kom senare. Ringde upp mitt försäkringsbolag och fick veta att om hon hade varit av rasen Somali eller Abessinier så hade jag fått ut pengar från min avelsförsäkring, men eftersom hon är siames får jag inte det. Vaddå diskrimingering??! Samma regler ska väl gälla alla raser som SVERAK förlagt med avelsförbud gällade PRA? Eller?

Nu är inte pengarna allt.. Jag menar… olyckligt, men shit happends. Det jag menar är: >>> Ska vi siames och orientalägare bara acceptera att våra kattraser inte behandlas lika "förmånligt" hos försäkringsbolagen?

Detta gör mig rasande!!! Skrikandes  

Vill väcka denna debatt! Välkomnar ALLA svar på forumet!

(Ser med intresse på hur försäkringsbolagens representanter ställer sig i frågan, då jag vet om att vi har ett par sådana på forumet!!!)

Annons:
Missannas
2012-01-02 19:24
#1

Usch vad tråkigt för dig! Rynkar på näsan

Skulle vara intressant att veta varför de ersätter för Somali och Aby men inte katIV, är det verkligen för att de helt enkelt inte hunnit uppdatera sina villkor gällande våra raser?

Vill passa på att inflika att de medlemmar här inne som jobbar för Agria och andra försäkringsbolag inte är de som sitter och skriver villkoren.

Hoppas att det går att lösa på något sätt.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Maxima06
2012-01-02 19:40
#2

De borde uppdatera snarast iaf, även oci har väl PRA. (de testar iaf för det, de stammar ju från osh/sia+aby och nåt mer (britt?))

Sozzia
2012-01-02 19:45
#3

# 1. Tack!

Nej, jag är mycket väl medveten om att de som jobbar för försäkringsbolagen inte är de som skriver villkoren. Det verkar oxå som det är detta som är problemet.

När man ringer till försäkringsbolagen får man ju inte tag i de som är ansvariga för att skriva villkoren. Alla jag har pratat med där tycker att det är konstiga villkor, när det inte är samma villkor för alla raser gällande samma sjukdom, men ingen tar ansvar. Kanske anlitas jurister till att skriva villkoren? Vad vet jag…

Mitt syfte gällande mitt påpekande angående att dra in representanterna är inte alls att dessa ska hållas ansvariga på något sätt för dessa villkor. Jag skiter ärligt talat i vilka/vilken som har skrivit dom! Men faktum kvarstår. De är orättvisa!

Mitt syfte att särskilt nämna försäkringsrepresentanterna är snarare att jag hoppas de kan hjälpa oss, genom reagera, agera och att vara pådrivande i frågan!

Missannas
2012-01-02 19:50
#4

#3 Ja, precis Glad jag håller med.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Sozzia
2012-01-02 19:50
#5

#2.

Känner inte till detta om ytterligare andra raser, men förmodligen är våra kat4-raser inte de sista som kommer drabbas….

Hur som helst. Min ståndpunkt gäller:

Samma sjukdom = samma villkor för alla raser.

Och det nu! Inte om 2 år…!!

LottaX
2012-01-02 20:09
#6

Enligt försäkringsvillkoren hos Agria så hade du INTE kunnat få ersättning för din katt även om det var en ABY/SOM.

För att få ersättning så ska följande uppfyllas;

"Kattens föräldradjur måste vara ögonspeglade och befunna fria innan de användes i avel för den aktuella kullen"

Sen är det inte helt otroligt att detsamma kommer gälla även för katIV men villkoren uppdateras inte flera gånger per år varför det kan dröja, men även om så hade varit fallet hade det inte hjälpt dig med din katt som villkoren ser ut för ABY /SOM

Jag jobbar inte med försäkringar, men brukar lusläsa villkoren!

Annons:
LottaX
2012-01-02 20:35
#7

Lägger ut hela lydelsen i villkoret och vill tillägga att det gäller Agria och inget annat bolag.

C

ögonspegling hos abessinier eller somali och att katten, enligt

det hälsoprogram för sjukdomen som finns på pawpeds.com,

inte ska användas i avel. Kattens föräldradjur måste vara

ögonspeglade och befunna fria innan de användes i avel för den

aktuella kullen

 Att progressiv retinal atrofi (PRA) är konstaterad genom

Garmabias
2012-01-02 23:09
#8

För att du ska få ersättning från Agria för din PRA possitiva hona, krävs att båda föräldrarna till henne har PRA. Så ser villkoren ut just nu. Kanske förändras de i framtiden?

Sozzia
2012-01-03 11:45
#9

#6 Tack för ditt engangemang i mitt fall!

Enligt skadeståndsreglerarna jag varit i kontakt med via telefon och internet så konstateras det att siames inte nämns överhuvudtaget. Om min katt hade varit Somali eller Abssinier hade jag haft den möjligheten var det svar jag fick.

Jag räknar inte med att få ut någonting i framtiden. Pengarna för min del är som sagt ganska ovidkommande. Det rör ju sig om ett väldigt litet skadeståndsbelopp i sammanhanget.

Det som retar mig är som sagt att samma försäkringsvillkor ska gälla alla avelsförbud oavsett ras och oavsett försäkringsbolag. (Även om vissa försäkringsbolag, tex. Agria #7, gjort det näst intill omöjligt att få ut några pengar för förlorad andvändbarhet pga PRA, så blir det inte bättre av att SIA och OSH inte nämns alls. Att försäkringsvillkoren inte uppdateras flera gånger per år kan jag ju bara hålla med om. Snart har det gått ett halvår…. Och vem tjänar på detta?)

Sozzia
2012-01-03 11:48
#10

#8 Vart har du fått de uppgifterna ifrån? Blir väldigt glad om det är som du säger..!

Garmabias
2012-01-04 12:59
#11

# 10 Jag har talat med ett Agria ombud. Min ena hona har PRA och efter beskedet från Agrias ombud togs prover på båda hennes föräldrar. Båda var bärare. Jag har därför inte själv kunnat få ersättning men jag hoppas ju verkligen att det stämmer överens med beskedet jag fick.

Upp till toppen
Annons: