Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 3610 ggr
Zigzag
1/2/12, 4:40 AM

Kattungefrågor

Hej! Jag har lite frågor! Jag är inte så hemma på teckningar och färger. Har bara haft en blåmaskad balines innan. Först! Vad betyder tickad!? Är det att pälsen skiftar i färg!? Om katten är tickad, kan den vara det även om det är en padda eller tabby!? Jag letar efter en kattbebis med vit kropp, randig svans och lite randigt på benen. Lite mask men även lite ränder i ansiktet. Jag trodde att detta var en blåtabbymaskad men så har jag sett bilder på liknande och då heter det allt ifrån tabby till padda till tickad. Vad är det jag ska söka efter utifrån min beskrivning tror ni!? Och om någon har eller vet en kattbebis som ser ut såhär får ni gärna höra av er! :) Detta är kanske urdumma frågor men ni är alla så duktiga och kunniga. Kanske vill bi hjälpa en gröngöling att förstå!? :) Varmt, Åsa (min dotter Linas profil)

Annons:
kalindas
1/2/12, 7:54 AM
#1

Tickad, tabby, tigré och spotted är såkallade agoti mönster. Dvs att de katterna kan ha vilket mönster som helst.

En katt som är blåtabbymaskad som du skriver om i inlägget ovan kan vara vilken som helst av mönstrerna ovan. Men på siames kallas de oavsett för tabby. Sen kan de vara bruntabbymaskad, blåtabbymaskad, blåsköldpaddstabbymaskad osv…

På Orientalerna så måste man kalla katterna efter sitt riktiga mönster. 
Så en blåtickad Oriental är en mönstrad katt. Som är blå i bottenfärgen och sedan har den en päls som ser ut som det låter. Dvs. tickad (sök på tickad oriental så hittar du flera här).
En prickig Oriental är spotted, en randig är tigré (ovanliga) och en med lite grövre ränder som går som i stora ringar, är tabby (classic tabby).

Lite rörig förklaring, de kommer säkert bättre. Men en mönstrad siames kallas alltid tabby oavsett vilket mönster den har i grunden. Kyss

/Elisa

Missannas
1/2/12, 3:18 PM
#2

Tycker inte alls att dina frågor är dumma TS, det kan verka rörigt i början Glad

Tycker Kalindas gav en bra förklaring.

Jag har haft en blåtabbymaskad siames tidigare, han var väldigt randig och med många ringar runt sin svans och ränder på benen. Nu har jag en bruntabbymaskad siameshona men inte med samma ränder och tydliga mönster som min blåtabby hade. Alla av min honas ungar har dock blivit mycket mer randiga än hon själv. Alla är tabby och kallas för tabby även om deras mönster skiljer sig åt.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Supinesophie
1/2/12, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min Oddie som du ser på bilden är bruntabbymaskad. Han har ränder i sina sk. points (färgen som finns på ben, svans och ansikte). Han är dock inte längre vit på kroppen eftersom siameser mörknar när de blir äldre.

Om du vill ha en siames som fortsätter vara ganska ljus på kroppen kan du kolla på chokladtabbymaskad som har chokladfärgade ränder i pointsen och ljusare kropp än blå och bruntabby.

Sen kan en siameshona vara sköldpaddsfärgad och tabby samtidigt.

Zigzag
1/2/12, 6:24 PM
#4

Tack snälla ni för hjälpen! Nu klarnar det lite även om det fortf är väldigt mycket att hålla reda på! Tack!! Återigen för att ni tar er tid! :) #3 Vilken skönhet! Det är precis det där jag letar efter!! Vill haaaaa!! :) Åsa

Upp till toppen
Annons: