Annons:
Etikettkattprat
Läst 3420 ggr
namsooks
12/30/11, 7:12 PM

klösande katter

Tänkte kolla med er om ni har några knep för hur man slipper sönderklösta möbler hemma.

Vi har nyiköpt soffa och matsalsstolar som vi gärna vill ha i några år men det ser illa ut.

De har flera alternativ till klömöbler på flera ställen men de väljer hellre soffa och stolsdynor :(

Att kunna stänga när vi är borta är omöjligt då vi har helt öppen planlösning.

Hoppas på lite råd och tips på knep :)

Gott Nytt!!!!

Annons:
berthagenn
12/30/11, 7:16 PM
#1

Dubbelhäftande tejp! Det är genomskinligt och de "lär" sig att inte klösa. Min kompis har testat detta, tips från "the cat whisperer" som går på animal planet. :)

Mockfjardingen
12/30/11, 7:44 PM
#2

Ovan  nämnda tips tillsammans med att du sprayar lite "Parfume de Cats" på klöspelarna.. det är en spray med kattmynta. Har vunnit denna en gång men jag tror att Karsten säljer den på utställningar….

Sen kan det vara så att några katter inte vill kösa "uppför" utan "utför".. Har köpt en klösbräda som ligger på golvet. Den är lite konkav, som en halv tunnel, och den är mycket populär. http://www.zooimporten.se/klospuckel-38x38x26cm-beigebrun-p-6086-c-379.aspx

[lisme]
12/30/11, 7:57 PM
#3

Det finnes også sisaltepper som kan brukes om man har katter som foretrekker horisontale kloremuligheter. Det går også an å oppdra kattene litt, ta dem vekk når de klorer der de ikke skal og plasser dem der de kan klore. Kloring er en sosial aktivitet, så om du oppfordrer dem til kloring der det er lov vil det hjelpe på sikt. Du oppfordrer til kloring med å klore på klorestativet eller andre steder det er lov til å gjøre det. Vi har også nye møbler men har valgt Microfiber i stedet for skinn eller annen tekstil. Våre katter klorer ikke på Microfiber

Nilla
12/30/11, 8:01 PM
#4

Citron? Skär itu en halva och gnid in benen på matsalsstolarna.

Visa den först för katterna - som kommer rygga undan för den stygga gula. Sedan smetar du in benen när de ser på och säger "usch usch". Bör upprepas då och då. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tantaro
1/1/12, 7:06 AM
#5

Ge dem en gammal, klösvänlig fåtölj som de kan gå loss på, ev i kombination med nån avskräckande åtgärd på de förbjudna möblerna

[figgelina64]
1/1/12, 9:48 AM
#6

Förutom klöspelare och klätterträd har jag på en dörrposts insida borrat fast en klösbräda på var sida, nära ingången till lägenheten och där är ett riktigt favoställe att markera revir både morgon och kväll…och här bor jagGlad

Annons:
Nilla
1/1/12, 1:02 PM
#7

Ja, jag har katter som visar glädje genom att klösa direkt när man kommer innanför dörren. Jag fick sätta upp en klösbräda för att de inte skulle ge sig på tapeten. De sträcker sig och draaaaaar med klorna hela vägen ner: - Jag är sååå glad att du är hemma. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
1/1/12, 2:41 PM
#8

Vi har filtar hängandes över kortsidorna på sofforna som är favoritplatserna att klösa på. Det, kombinerat med att vi har det stora klätterträdet i vardagsrummet gör att vi slipper det mesta klösandet även om det finns lite märken på soffan.

Vi kommer dock köpa skinnsoffor när det är dags att ersätta de nuvarande sofforna, jag hoppas skinnsoffor är mindre intressanta att klösa på.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Nilla
1/1/12, 2:43 PM
#9

#8 Ja, jag tro också att det är så. Har en skinngrupp just nu och det låter faktiskt den vara ifred. Någon mer som har erfarenhet av katter och skinnmöbler?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Supinesophie
1/1/12, 3:24 PM
#10

Jag har skinnsoffa och den har aldrig blivit klöst på. Däremot kan det bli märken om de springer över den när dom har race.

[lisme]
1/1/12, 3:27 PM
#11

#10 Ja disse merkene på skinnmøblene kan dessverre bli ganske stygge. Men det blir ingen merker på Microfiber i samme situasjon

namsooks
1/1/12, 7:07 PM
#12

Tack, snälla för alla tips! Jag skall testa fleratal av dem!!!!!

Maxima06
1/1/12, 8:54 PM
#13

#9 Vi har haft skinnsoffa som fick vara ifred, blev några race-märken men inte mer. Ersatte den med en tygsoffa när den gick sönder och den är sönderklöst. Skinnfåtöljerna får också vara ifred från klösande.

Annons:
Upp till toppen
Annons: