Annons:
Etiketthälsa
Läst 6973 ggr
Liljekatten
12/29/11, 8:58 PM

Dräktig hona läcker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste få fråga om någon här varit med om nåt liknande. Ellen är dräktig och har ca två veckor kvar till förlossning. Hon är ganska så tjock redan. För några dagar sedan såg jag att hon stod i soffan och spekade och när jag tittade vad det var såg jag två små fläckar. Visste inte om det kom från henne eller om hon "städade" efter någon annan. Ikväll låg hon och sov på fotpallen och plötsligt reste hon sig och började speka igen. Då såg jag att det var två små fläckar igen.

Fläckarna är ofärgade och luktar inget. Jag vet ju inte om det är så att hon läcker fostervatten eller om hon har svårt att hålla tätt och läcker urin.

Jag ska ringa veterinären i morgon och fråga om jag ska sätta henne på antibiotika för säkerhets skull. Är det någon här som råkat ut för läckande honor? Jag blev så orolig nu.

Annons:
[hakkapelitta]
12/29/11, 9:15 PM
#1

Åk in. Har haft ofärgade fläckar som varit lite från början som blivit nyponsoppe-färgade illaluktande. Ring iaf en kunnig och bra veterinär och rådgör. Jag är så paranoid med alla slags flytningar om det är mer än 5 dagar kvar till förlossning.

kalindas
12/29/11, 9:43 PM
#2

Hade kontaktat veterinär och sen satt henne på synolox (alt.vetrimoxin) fram till födseln. Bara för att ta det säkra före det osäkra.
Vet att man ska vara försiktig med antibiotika, men då hon läcker så finns ju risk att det kommer in bakterier, även om det inte är några nu.

Vet inte hur din veterinär kommer att göra, men då Smilla fick vetrimoxin så fick hon en dubbel dos utskrivet. Detta för veterinären gick efter dräktighetsvikten. Tror det vara 1/2 2ggr dag istället för 1/4.

Hoppas det inte blir värre och att bebisar föds friska!

/Elisa

Liljekatten
12/29/11, 9:44 PM
#3

#1 Som jag skrev ska jag ringa vetr i morgon bitti. Undrar bara vad de kan göra förutom att ge antibiotika?

#2 Synulox är väl ofarligt för ungarna, känner inte till vetrimoxin.

kalindas
12/29/11, 9:53 PM
#4

#3
Kanske stavade fel men både Vetrimoxin och Synolox är snälla mot dräktiga honor. Synoloxen tar ju lite mer är den andra.

När Skatan hade sina varflytningar i själva slidan, så fick jag Synolox först, men det tog inte infektionen riktigt och jag fick utskrivet Clindabuc vilket gjorde henne helt frisk.
Dock finns det inget skrivet hur den påverkar ungarna. Men det var en desperat utväg, då jag var rädd att det var g-strep.

Tror inte de kan göra nåt mer än att skriva ut antibiotika. Alt. ultraljuda henne för att se om ungarna verkar friska och lever.

/Elisa

[hakkapelitta]
12/29/11, 9:54 PM
#5

Jag hade aldrig satt in antibiotika utan att ta en bakterieodling på flytningen först utan veterinärens inrådan.

[hakkapelitta]
12/29/11, 9:55 PM
#6

Clindabuc, Amoxillicin (vetrimoxin, delvis sunolux) biter inte på t.ex. e-coli.

Annons:
kalindas
12/29/11, 10:06 PM
#7

#6
Tror nog Lotta har vett nog att ta ett test på flytningen när hon är hos veterinären…

/Elisa

Liljekatten
12/29/11, 10:13 PM
#8

Frågan är vad de ska ta test på. Hon har ju inga flytningar. Hon läcker lite ibland, men det syns inget runt slidöppningen annars.

[hakkapelitta]
12/29/11, 10:59 PM
#9

#7 Ibland har inte ens veterinär vett att ta test på flytningar.

MalinL
12/30/11, 12:02 PM
#10

Synolox biter på vissa stammar e-coli. Har behandlat med det när jag hade flytningar på en dräktig hona orsakat av e-coli.

Liljekatten
12/30/11, 12:41 PM
#11

Jag har varit i kontakt med veterinären i morse. Hon sa att det inte var nåt att oroa sig för så länge det var klar vätska och inte missfärgat. Hon tyckte inte att jag skulle åka in med henne för det skulle innebära stress som i sin tur skulle kunna sätta igång nåt. Jag avvaktar och håller koll på henne. Ingen som har erfarenhet av läckande fostervatten?

MalinL
12/30/11, 12:50 PM
#12

#11 Jo jag har varit med om det ca 4 dagar före förlossning hos en ganska ung hona. Allt gick bra den gången.

Lejonhjarta
12/30/11, 1:35 PM
#13

Vi håller tummen Lotta.Glad

Annons:
tuska
12/30/11, 3:13 PM
#14

 Om man tänker efter så har dräktiga honor mycket med att tvätta sej i bakdelen , kanske de läcker av trycket som blir av sin dräktighet, det behöver inte betyda att de har en infektion på gång.    Ser man inte missfärgade flytning så tror jag att man kan ta det lungt.

Garmabias
12/30/11, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har också upplevt detsamma vid två olika tillfällen. Man blir riktigt orolig, men så länge vätskan är klar tror jag säkert att allt kommer att gå bra.

Inget är som i väntans tider..och man blir bara mer "nojjig" med åren..

Lycka till!

Liljekatten
12/30/11, 11:21 PM
#16

Tack för era svar!

#12 Härligt att det gick bra ändå.

#13 Tack!

#15 Hur tidigt i dräktigheten "läckte" dina honor? Var det veckor innan beräknad förlossning eller bara några dagar? Vilken söt bild! Kyss

Garmabias
12/31/11, 9:14 AM
#17

Det var 2 veckor innan beräknad förlossning.

SacredSouls
12/31/11, 11:40 AM
#18

Lykke til Lotta. Så lenge væsken er klar er det nok ingen fare. Du får bare følge godt med.Har opplevd det en gang selv med Hannah.Det begynte med klare væske hos henne,bare noen dråper og ingen lukt. Men utviklet seg til blodig etterhvert.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
12/31/11, 2:25 PM
#19

#17 Okey, som nu med Ellen då.

#18 Ja, jag håller koll på henne ständigt. Hon börjar nog tröttna på att jag ska glo henne i rumpan hela tiden. Flört Bara att hoppas att allt går bra.

Upp till toppen
Annons: