Annons:
Etikettkattprat
Läst 20582 ggr
MijmuPix
2011-12-28 20:21

Tips på växter/blommor som inte katterna gillar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis så som rubriken lyder så efterlyser jag tips på blommor/växter som inte katterna är så intresserade av! Glad 

Här hemma har växtbestånden i fönstren gått från att vara stort och frodigt till att i dagsläget vara väldigt glest och ynkligt. Orsaken är (surprise, surprise…!) katternas ytterst livliga botaniska intresse som gjort att blommorna blivit färre och färre med åren.
Nu efterlyser jag tips från er alla på (inomhus-) blommor och växter som katterna inte är så intresserade av, eller som är så pass kattvänliga att det inte är någon fara om någon liten fyrbent botaniker tar sig en tugga av dem ibland!

Här hemma verkar orkidéer vara den växt som är minst intressant för tre av fyra katter (katt nr fyra äääälskar att äta upp blommorna dock). Kan "smaken" tänkas vara olika på olika färger? Eller är vita orkideer lika smaskiga som lila? 
Pelargoner har också funkat bra här, men som ni ser på bilden så är de inte helt osmakliga om man är en mycket växtälskande katt Tungan ute 
De stackars flaskliljorna är annars väldigt populära att gnaga på - och ser ut därefter.

Men nu skulle jag så gärna vilja ha lite grönt och frodigt i fönstren igen (inte bara rufsiga flaskliljor alltså!) och frågar om era erfarenheter: Har ni märkt att vissa blommor kanske är mindre lockande för katterna?
Är mindre palmer något att våga sig på, vad är era erfarenheter? Jag trånade över en liten palm på Ikea för ett tag sen men vågade mig inte på något köp.
Gröna tips wanted! Glad

Annons:
Maxima06
2011-12-28 20:32
#1

Lämnar ett avtryck här då jag undrar detsamma. Kan bara tillföra att bergspalm inte fungerade här hemma iaf. Den var otroligt fin enda tills jag satte ner den då låg det kvistar överallt helt plötsligt.

Orkidén är det enda de lämnat ifred här hemma.

hannele44
2011-12-28 20:50
#2

Svärmorstunga går fin fint ! Och alla hängväxter som dom inte kan nå går åxå bra Skrattande

Garmabias
2011-12-28 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har tyvärr inte något nytt bra tips att ge. Som tur är finns det en uppsjö av pelagonier att välja mellan. Rekommenderar de gammaldags sorterna med olika goda dofter i mint, citron osv.

Jag har läst att de flesta palmer är jättegiftiga.

Skulle tro att sukkulenter aloe vera och liknande växter får bli ouppätna.

hannele44
2011-12-28 20:52
#4

Och glömde-min Benjamin fikus låter dom bli -fråga mig inte varför-den står på en låg pidestal och ändå så klarar den sig -mycket underligt !

yve2
2011-12-28 20:53
#5

Jag har ca 150 st Hoyor här hemma och 6 katter + några ampelliljor till katterna som de får tugga på.

Hoyorna bryr de sig inte om, mer än att de emellan åt för flyttar dem från fönstret till golvet.

Hoyorna är dock inte så nyttiga att äta på men det är aldrig någon som ens försökt tugga på dem fast det går över alla andra växter som en gräsklippare.

It's a cat's world… adjust! :)

alltidsiames
2011-12-28 21:01
#6

Tänkte föreslå porslinsblomma men tror att det var just det som yve2 gjorde :-)

Jag tror att det heter Hoya.

Annons:
Nilla
2011-12-28 21:02
#7

#3 Vilken pangbild! Den får du spara till vårtävlingen!!! Skrattande

Ja, jag har bara några ynka orkidéer kvar. De har t o m gett sig på min enda novemberkaktus. Får väl odla gräs, antar jag…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

yve2
2011-12-28 21:06
#8

#6 Jo, de är samma blomma porslinsblommor & Hoya

It's a cat's world… adjust! :)

[lisme]
2011-12-28 21:28
#9

Her spiser de på alt av blomster - sukkulenter, kaktus, grønne planter, planter med blomster - ja i det hele tatt ALT! Selv ikke bladene på orkideene får være i fred. Jeg har kjøpt 3 nye orkideer + en eføy men de er allerede herpet så det spørs hvor lenge de overlever. Det er heller ikke mulig å henge planter der kattene ikke når dem, for da når ikke vi heller dem Flört

Attacks
2011-12-28 21:38
#10

Det sies ihvertfall at alle løk-planter er giftige. Jeg eier jo ikke forstand på blomster og har ikke grønne fingrer.

Ellers tror jeg det kommer an på katt til katt. Orkideer går helt fint hos oss, faktisk det eneste som får stå i fredGlad

Tror du bare må prøve deg frem.

Finn en blomst/plante du liker - finn ut om den er giftig eller ei, og er den ikke det,så får en teste  å se.

Kanskje det også kan hjelpe å ha noen vinduer som er helt blomsterfri som kattene kan få sitte i, og noen med blomster i som får stå i fred? Sånn har vi det her ihvertfall. Men jeg har kun  blomster på kjøkkenet nå.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

ramithi
2011-12-28 23:08
#11

Her er det ingen som spiser blomster. Jeg har planter i alle vindu ikke noen blir spist. Har ei som snuser på alle nye blomster som kommer i hus men aldri spiser. Eneste vindu jeg ikke har planter i er kjøkkene ellers om trent i alle vindu. Eneste jeg tenkte på av råd det er å så kattegress.

Dagny
2011-12-29 05:07
#12

Håller med yve2 om hoyors förträfflighet vad gäller att stå emot kattangrepp. Har omkring 130 hoyor (100 olika, några är dubletter) och dessa har jag i stället för gardiner. De hänger i tripp-trapp-trull-amplar i fönstren och blad och blommor får vara i fred. Hoyor har en besk växtsaft som ibland förmodas vara giftig och jag tror att det är den beska smaken som gör att katterna låter hoyorna vara ifred. Svärmors tunga och svärmors bandrosett får också stå orörda.

Däremot är ampellilja [Chlorophytum] (ser ut som långa gröna grässtrån, finns också med vitbrokiga blad) mycket gott, liksom fredslilja [Spatiphyllum] och den nära släktingen Anthurium. Mina exemplar hänger högt upp, oåtkomliga för katterna. De få pelargoner jag har, står gömda bland hoyorna för att katterna inte ska upptäcka dem.

Andra växter som får vara ifred hos mig: Clivia miniata (mönjelilja på svenska), paradisträd (tjocka, ovala, glansiga blad, lättrotad), bladkaktusar (med platta blad, blommar ofta i november och i mars).

Dagny

alltidsiames
2011-12-29 09:42
#13

Aloe Verakaktusarna får vara ifred också här.

Annons:
Spotless
2011-12-29 14:09
#14

Här hemma kan jag bara ha succulenter, aloe vera och liknande "fetbladsväxter". Allt med blommor går bort, har provat porslinsblommor och orkidéer ett antal gånger för de är ju så vackra, katterna tar varenda knopp och blomma. Pelargonerna jag ibland försöker ha på balkongen äter de upp, rubb och stubb.

TS - IKEA sålde ju en tjusig "palm" för en tid sedan som var riktigt giftig för djur och små barn, kottepalm tror jag den kallas. Köp inte den.

hecajon
2011-12-29 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är det bara Paraplyblommor, Aroidpalmer och Benjaminfikusar i fönstren, med de finaste krukorna fasttejpadeFlört

Men stort och frodigt är det:

På borden så har det fått blivit naturtrogna plastblommor, äkta blommande blommor är tydligen alldeles smaskens…Skrattande

[lisme]
2011-12-29 17:52
#16

#10 Det er løken som kan være giftig, ikke selve blomsten

MijmuPix
2011-12-29 19:03
#17

Tusen tack för alla tips, vad roligt att så många svarat! Glad

# 3: Doftpelargoner med mint- eller citron-doft (som katterna vanligen inte alls gillar!) var ju en jättebra idé! Det måste jag absolut prova!
(Vilken underbar bild förresten!)

# Aj då, jag som spanat in en Ikea-palm, vad-den-nu-hette. Minns du vad den farliga palmen hette eller kallades den bara för Kottepalm? Den verkar ju helt klart vara något man ska undvika!

Så många bra tips, jag antecknar dem alla!

[hakkapelitta]
2011-12-29 21:56
#18

Orkidéer….. Cool

Spotless
2011-12-30 01:22
#19

#17 Den heter Japansk kottepalm, har sett att den kallas sagopalm också.

Upp till toppen
Annons: