Annons:
Etiketthälsa
Läst 3789 ggr
Lejdet
2011-12-22 22:00

Varför?

…ska allt elände hända runt jul/nyår för mig varje år?

Förra året satt jag ensam på nyårsaftonen och gav dropp åt jättesjuk kattunge, denna julen kommer jag att tillbringa på samma sätt fast med 5 sjuka kattungar…

Sedan en vecka har Vegas ungar OCH Vega själv drabbats av den värsta diarrén och kräkningarna som jag nånsin varit med om!

De har legat inne allihopa dygnet runt i fem dygn hos vet. De har provat en helsikes massa mediciner men det har bara fortsatt..De har fått Flagyl, Vetrimoxin, Streptomycin, Axilur och ytterligare nån antibiotika som jag inte minns namnet på men ingenting har hjälpt! Ungarna är en spillra av sitt forna jag och svävar på gränsen mellan liv och död nu. De har givit dropp flera ggr/dygn, vätskeersättning, mjölkersättning och de har diat så mycket de har orkat men allt har kommit ut i samma takt nästan.

Vega är helt slut av att både dia och ha diarré och är mager som en sticka nu. Som tur är har Iris kunnat vara extramor. Endast en av Iris ungar har varit lite halvdålig och resten är helt symtomfria trots att de går ihop.

Idag kom svaret på odlingen och de har drabbats av någon sällsynt stam av e-coli som bara kan behandlas med 3 sorters antibiotika, resten är de resistenta mot!

Så nu är Baytril insatt samt Immodium (som jag inte hade en aning att man kunde ge katt?) och jag hoppas, hoppas nu att det vänder!

Jag var tvungen att ta hem dem då de inte var tillräckligt gamla för att täckas av försäkringen, förutom Vega, mamman.

Räkningen var uppe i nästan 30000 men ägarna av kliniken var så fruktansvärt snälla att de har efterskänkt två tredjedelar av den faktiska kostanden! Nu sitter jag här utfattig, utan råd att köpa julmat och julklappar med högvis med mediciner och dropp och dietfoder i ett berg av diarrétvätt lagom till Jul!

Måste poängtera att jag HAR haft roligare jular under mina 47 år ;-)

Men vad gör man inte för sina små djur som djurägare och uppfödare?

Be en bön för mina små ungar som kämpar för sina liv!

Annons:
Missannas
2011-12-22 22:19
#1

Fy vad jobbigt för er! Rynkar på näsan Och stackars katterna Gråter Håller alla tummar stenhårt för er att det vänder så alla blir friska och krya.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2011-12-22 22:43
#2

Låter inte som drömjulen precis..Rynkar på näsan

Håller tummarna att mamma och bebisar piggnar till!

/Elisa

Beige
2011-12-22 23:26
#3

Näe fy vad tufft!! Jag håller tummarna så hårt jag kan att det vänder för sjuklingarna nu så att ni kan börja återhämta er tillsammans.

Maxima06
2011-12-22 23:53
#4

Vi håller tummarna här hemma också för er!

GunillaSverkersson
2011-12-22 23:53
#5

Håller tummarna och tänker på er. Hoppas verkligen att det ordnar sig och att alla blir friska.  Vad kommer denna e-koliebakterie ifrån. Kan det bara dyka upp?

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

origirl
2011-12-23 00:22
#6

Men i alla dagar??? Stackars småttisar Rynkar på näsan Nej det er ju typiskt att dom inte är täckt av försikring så tidligt.

Annons:
Lejonhjarta
2011-12-23 03:20
#7

Men din stackare!! Å stackars missemånsarna, stora som små… Du har verkligen oflyt imellanåt. Rynkar på näsan

Håller tummen för att det vänder för dig å dom små!!

Nilla
2011-12-23 07:47
#8

Tänker på dig och de stackars små…Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

hannele44
2011-12-23 09:32
#9

Usch ! Det var ingen rolig julklapp ! Jag hoppas allt går bra och att de små frisknar till snabbt !

tuska
2011-12-23 10:43
#10

 Vilket jobbigt elände för dej och kattfamiljen. Har du ingen som kan hjälpa dej?  Det är ju ett dygnet runt jobb och man stoppar inte själv. Man kan gråta för mindre.   Stackars dej och katterna.Gråter

Corny
2011-12-23 11:31
#11

Å nej, stackars stackars er allihop… Jag håller tummarna för de små och Vega.

Lejdet
2011-12-23 11:41
#12

Det har ÄNTLIGEN vänt! Mamma Vega pigg och blinkhinnorna borta och har slutat ha diarré och alla ungarna är nu hungriga och VILL äta/dia vilket de inte orkade igår.

Jag gav de sämsta 20 ml dropp i nackskinnet igårkväll innan jag lade mig och alla fick antibiotika och Immodium vilket verkar ha funkat utmärkt. Istället för 20-30 diarrepölar så var det i morse 3.

#10 ja det är ett dygnet runtjobb och nej det finns ingen som kan hjälpa mig tyvärr. Mina söner är bortresta men kommer på annandagen och mina andra vänner bor minst 5 mil härifrån. Svårt att begära att de ska sitta och åka. I början av jan kommer dock Malin, pappan till alla kattungarnas ägare hit och har lovat att hjälpa mig att storsanera hela huset!

Har ingen aning om var dessa ilska e-coli kommer ifrån, är rädd att det kanske är nåt jag kan ha dragit hem från jobbet då jag har många patienter med fruktansvärt infekterade sår. Även om man är noga med hygienen så kan det ju hända.

Garmabias
2011-12-23 11:52
#13

Kära nån vilket elände..håller alla tummarna för er.

Annons:
MissMaven
2011-12-23 11:55
#14

Håller tummarna för er och hoppas att alla blir friska snabbt!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AlexH
2011-12-23 12:44
#15

jag lider med dig.. höll på att förlora min ena kattunge för 2 veckor sedan i uttorkning och diarre.. men de lyckade vända honom på 2 dygn på bagarmossen! nu är han fullt pigg och frisk.. han rasade från 580 gr till 423 gr på 6 dagar.. trots att jag matade dygnet runt.. men han var för uttorkad för att jag skulle hinna med själv… nu väger han 830 gr och är full fart.. det var det värsta jag vart med om att se någon man kämpar för tyna bort och bara bli till skinn och ben!

Bra kämpat med dina små och hoppas nu att allt går åt rätt håll!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

origirl
2011-12-23 12:49
#16

#12 Kan E-colie bakteriar smitta mellan djur och människor? Förvånad

GunillaSverkersson
2011-12-23 13:15
#17

Hoppas att det blir bra nu. Om du behöver får du gärna låna våran ångtvätt.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
2011-12-23 13:20
#18

Stakkars deg! Jeg vet akkurat hvordan dette er, og det er som å leve  et mareritt. Vi har mistet kattunger pga E-coli og vi har hatt hunnkatter som har hatt livmorbetennelse på grunn av det samme. E-coli finnes naturlig i tarmen på alle mennesker og dyr, og de er betegnet som opportunister som formerer seg voldsomt når de rette forholdene er til stede. Et eksempel kan være at en katt har svekket immunforsvar pga stress, fødsel eller andre årsaker. Vi har også hatt kattunger som har hatt kraftig E-coli infeksjon i øynene, og på disse kattungene var øynene begynt å åpne seg da de ble født, og da har de nok blitt smittet av mamman sin mens de lette etter pupp.

Kjempebra at det har snudd! Nå er det bare en vei og det er opp! Det verste er over og du kan få slappe litt av og hente krefter sånn at du klarer resten av "løpet"

MalinL
2011-12-23 14:00
#19

Stackars dig!Rynkar på näsan Håller tummarna att de blir bra nu.

Labolina_73
2011-12-23 14:52
#20

usch,,, stackars dej,,, men bra för katterna att du finns för dom.. :-)

god jul på dej och ha det så underbart du kan..

//Linda

Annons:
kalindas
2011-12-23 16:20
#21

Synd jag bor så långt bort, annars hade jag gärna hjälpt dej. Men det är tyvärr en bit att pendla…Obestämd

Skönt att det verkar vända nu! Glad

/Elisa

Lejdet
2011-12-23 16:34
#22

Tack för att ni tänker på mig och småkissarna!

Tyvärr så är både Vega och Iris nu ganska trötta på att ge di, de anser väl att ungarna är tillräckligt stora för att kunna äta fast föda vilket också de flesta av dem gör, men de tre svagaste vill bara dia.

De lägger sig platt på magen så de inte kommer åt tuttarna eller så går de sin väg. Har "tvångshållt" dem flera ggr så att de stannar kvar. Visst kan jag ju ge mjölkersättning istället till de små, men det måste ju vara bättre för deras immunförsvar att få mammornas mjölk, eller hur?

De stora lapar själv i sig ersättning från en skål, men det gör inte de minsta och svagaste.

kalindas
2011-12-23 16:36
#23

#22
Tror inte det är så stor skillnad för immunförsvaret nu. Det är ju den första råmjölken som är viktigast. Så ge du de små ersättning istället. Så får mammorna vila och äta upp sig. Glad

/Elisa

[nollottan]
2011-12-23 17:57
#24

kattungarna behöver mammans mjölk (om så är möjligt) fram tills vecka 6, då börjar deras egna immunförsvar att byggas upp och mjölken räcker inte längre till som hjälp. Jag är verkligen glad att det börjar vända nu, har ju varit som en nervös höna här hemma och såååååå frustrerad att jag måste jobba och inte kan komma och hjälpa till. Men 9 januari kommer jag! :-) Håll ut tills dess så ska du få vila lite när jag kommer.

namsooks
2011-12-23 19:15
#25

Usch vilken mardröms Jul!

Vi tänker på dej och sänder våra styrkekramar till er, hoppas det går bra för både stora och små!!!!!

Casanova
2011-12-23 22:24
#26

Ha det så bra du kan och hoppas kissarna kommer att pigga på sig braGladl

Lejdet
2011-12-23 22:43
#27

Äntligen kan jag slappna av lite och har haft tid att julstöka litegrann och klä granen!

Idag har de ätit och ätit och ätit och tänk att man kan bli så glad över att få ta bort en fast liten kattbajs Obestämd istället för gul diarré!

Minsta pluttan som hängde på en skör tråd igår har diat hela dagen och dessutom fått lite utspädd I/D och mjölkersättning i spruta och hon har lekt för första gången på en vecka Glad

Annons:
[figgelina64]
2011-12-23 22:48
#28

Aj, aj viöket eländes, elände men skönt att det verkar ha vänt för dig och katterna. Lycka till och jag håller tummarna för att det skall bli till det bästa!

[lisme]
2011-12-23 23:38
#29

# Faste kattebajsar is the best thing in life sometimes Skrattande

[nollottan]
2011-12-24 08:37
#30

glädje!!!!! Skrattande

alltidsiames
2011-12-24 09:45
#31

#29 Flört

Håller alla tummar, tår och tassar för er! God Jul!

Lejdet
2011-12-24 13:22
#32

Allt går åt rätt håll och de äter och får behålla maten! Idag har tom. den lilla skruttan som jag trodde skulle dö i förrgår hoppat omkring och lekt med de andra!

GOD JUL!

Rokkur
2011-12-24 18:36
#33

Föjt tråden, och blir så glad av att läsa att de mår bättre!Skrattande Har tänkt på dig idag och hållt tummarna. Hoppas du haft en bra julafton!Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Corny
2011-12-24 21:24
#34

Härligt att höra! God Jul!

Annons:
Lejonhjarta
2011-12-25 01:03
#35

#32 Bästa julklappen!!!Skrattande

[figgelina64]
2011-12-25 10:34
#36

Så skönt att höraSkrattande

prodigy
2011-12-25 11:05
#37

Så skönt att det vänt! Tänker på er!

God Jul!

MalinL
2011-12-25 11:59
#38

Härligt! Glad

Victoria Gustavsson
2011-12-25 12:49
#39

Vilket elende du råkat utför :( Men så skönt att det verkar ha vänt! Här håller vi tummarna på fortsatt bättring och en fortsatt God Jul till dig!!

Spotless
2011-12-25 13:02
#40

Skönt att det har vänt, hoppas de får hålla sig friska och pigga allihop nu!

Casanova
2011-12-25 20:12
#41

Grattis, nu går det nog bra!

Annons:
Lejdet
2011-12-26 22:09
#42

De ungar som var sjuka har nu tillfrisknat helt och äter som små hästar igen, ger fortfarande skonkost men de har fått börja knapra lite RC babycat också.

Alla har fått tillbaka sin dunbollspäls och det är underbart att se dem så fulla av liv och rörelse igen Glad

Även mammakatt Vega mår helt bra igen!

Victoria Gustavsson
2011-12-27 00:13
#43

Vad underbart det låter Glad

SacredSouls
2011-12-27 14:50
#44

Så godt at alle er blitt friske igjen. Det var litt av en dramatikk for deg i julen stakkars.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: