Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2394 ggr
ullisen
12/20/11, 11:09 PM

Tänder?

Min  5 åriga Grym har slutat att äta torrfoder o jag anar, men kan inte se, att det är ngt strul med tänderna/tandköttet :( Ska till vet. om en vecka. Om det skulle visa sig att han ex har FORL o tänder måste dras ut- hur få tänder kan en innekatt klara sig med? Med rätt kost borde de inte behöva så många tycker jag. Nu hoppas jag verkligen att det inte är så men om…

Annons:
Cazzos
12/20/11, 11:10 PM
#1

Har du testat BARF?

Torkade kycklinghalsar och kycklingvingar (råa) har jag hört från KiF att det är bra för tänderna & tandkött.


Maxima06
12/20/11, 11:44 PM
#2

#1 Det är nog svårt att äta saker med ben i om han får dra ut sina tänder.

Nu får vi ju hoppas att så inte är fallet men jag ser inga problem med maten om han skulle få dra ut tänder, det finns gott om bra blötmat som han skulle kunna äta om han fortfarande inte vill ha torrisar när tänderna är tagna. Tänderna är där för att klippa och slita ben och kött så torrfoder bör han kunna äta endå. (Väldigt många katter sväljer bara torrkulor eller klipper dem en gång med käkarna)

[lisme]
12/21/11, 12:39 AM
#3

En av jentene våre fikk trukket alle tennene sine bortsett fra de fire hjørnetennene. 3 dager etter at tennene var fjernet spiste hun tørrfòr igjen Flört

NoOrilux
12/21/11, 10:26 AM
#4

De tygger like godt med de skarpe beina de har i gommene under tennene visstnok Egentlig er kattetenner laget for å rive i stykker mat med, ike til å tygge slik som mennesketenner. Derfor går tørrfor ned på høykant om munnen er frisk, tenner eller ikke tenner. Ikke så lurt å gi Barf mat som de må rive opp om hjørnetenner og alt må trekkes. Har de litt igjen kan det jo vurderes.

hannele44
12/21/11, 12:41 PM
#5

Agathon fick Forl och vi drog ut 10 tänder på honom. Kvar finns framtänder och hörn tänder och han mår utmärkt och äter bra-både blöt och hård mat Glad

Cazzos
12/21/11, 9:44 PM
#6

#2 Jag syftade mer på om katten inte är i behov av att dra ut tänderna och kan äta kött. Glad


Annons:
Upp till toppen
Annons: