Annons:
Etikettkattprat
Läst 2789 ggr
Casanova
2011-12-18 18:36

S*Spotless Jänta är korthår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det bestämt Jänta är korthår, men matte älskar henne lika mycket för de.

Annons:
Casanova
2011-12-18 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till

kalindas
2011-12-18 18:38
#2

Såklart matte gör det! Hon är ju supervacker! Kyss

/Elisa

Spotless
2011-12-18 19:07
#3

Hon är fortfarande lika fin oavsett hårlag och för mig har hon alltid varit korthår även om hon ett tag var en rätt långhårig sådan.

På första bilden här ovan ser hon dock lite mer långhårig ut än vad hon är. Är det tröjan som gör att hon blir statisk tro?

Vilken följetong detta har varit Skrattande. Först var hon pojke och korthårig, sedan flicka och korthårig, sedan blev och flicka och långhårig och nu är hon flicka och korthårig igen. Har du kollat så hon inte bytt kön också? SkrattandeFlört I sådana fall skulle hon vara tillbaka där hon började så att säga.

amandahurtigh
2011-12-18 19:12
#4

Så fin tjej… ..och vad stor hon blivit. Hon har sån härlig look, väldigt vacker!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Lejdet
2011-12-18 19:38
#5

hon är jättevacker men hur kunde hon då bli BIR OLH??

Casanova
2011-12-18 19:57
#6

#5 Hon var långhår då!Oskyldig

# Hon har inte bytt kön

Tack allihop just nu är hon jättesocial och mattig, hoppas hon inte ändrar det också.Skrattande

Annons:
Casanova
2011-12-18 20:00
#7

# Hon var BIS kattegori fyra, men alla trodde hon var långhår.Förvånad

Spotless
2011-12-18 21:32
#8

#5 Hon har inte blivit BIR, hon ställdes inte på JKK. På TCC var hon nominerad till panel, men blev slagen, har alltså inte blivit BIS heller (som mamma visst tror Flört). Hon är reggad som långhår, har sett ut som långhår (nästan i alla fall) och har alltså tävlat som långhår. Thea (som dömde på TCC) tyckte att hon var en jättefin OLH. Inga konstigheter alls egentligen. Skrattande Med tiden har hon blivit mer korthårig och vi har faktiskt bestämt att DNA-testa henne. (Jag har ju hela tiden trott att hon är korthårig) Hur svårt ska det vara liksom att se om en katt är kort- eller långhårig? Skäms

hannele44
2011-12-19 01:42
#9

Finaste Jäntan  Skrattande

MalinL
2011-12-19 11:44
#10

Tycker allt att hon ser långhårig ut på första bilden, om man ser till magluddet och örontofsarna, har ni gjort ett dna-test? Har aldrig hört talas om ett korthår som tävlat som långhår på utställning med framgång.

Spotless
2011-12-19 12:00
#11

#10 DNA-test är på gång.

Catharina Lövgren har sett henne helt nyligen och tycker även hon att hon ser ut som korthår.

[lisme]
2011-12-19 12:18
#12

#10 jeg er helt enig med deg. Synes det er rart at hun har gjort det bra på utstilling som langhår, men er korthår. Dommerne skulle jo kunne se forskjellen Flört

Spotless
2011-12-19 12:55
#13

#12 Som sagt, hon hade lite mer päls då hon ställdes ut. Hon var dessutom bara drygt 3 månader och i den åldern har ju inte många katter helt utvecklad päls. Idag har hon riktigt kort päls och "ingen" svans alls. …men kanske är det bara vinterfällningen? Hur som helt har vi ett DNA-svar om en tid. 

Jag själv har ju hela tiden tyckt att hon inte sett ut som de övriga långhåren mamma haft, hennes päls har en helt annan kvalitet. Obestämd Att en enda liten katt kan ge en så mycket bryderier och det endast på grund av pälsen. Det låter ju som att det skulle vara den enklaste saken i världen att se om katten är kort- eller långhårig och ni är så många här som hävdar att hon faktiskt är just långhår. …det är dock en annan sak att se henne live och nu, efter att ha sett henne igen, har också Catharina svängt. Bilden i första inlägget gör inte hennes päls rättvisa, jag tror att hennes päls är statisk där på grund av tröjan. Vi får avvakta och se helt enkelt. Skrattande

Annons:
[figgelina64]
2011-12-19 20:59
#14

Haha, ni är bara så underbart härliga och  och jag måste ju ge mig och säga att även jag tycker att hon ser korthårg ut med en tätliggande päls på bild 2.

Fast hade ni bara visat bild 1 skulle jag liksom Malin funderat lite…

Lite roligt att hon gått som OLH på utställning och ingen sa ngt för pälskvaliteten är ju annorlunda även om den inte vuxit ut och hon ff var bebbe…

Kan bara återiegn grattulera till detta lilla yrväder bara älskar henne och jag är ju farmorKyssKyss

Lejdet
2011-12-19 21:01
#15

Hehe, hon är verkligen unik i alla fall som både bytt kön och hårlag:-D

Spotless
2011-12-20 00:02
#16

#14 Du blir den första att få veta vad DNA-provet säger. Skrattande Den andra bilden visar hennes päls bra, den är otroligt tätliggande och slät. …och framför allt, "hon har ingen svans"! (svans har hon förstås, men ingen päls på den… )

#15 Ja, hur svårt ska det vara liksom! SkämsObestämd

siamlove
2011-12-21 16:43
#17

Noen ganger skapes det inndivider med helt egne forutsetninger.f.eks hermafroditter (en blanding av begge kjønn).Gener kan noen ganger være som et mosaikkmønster med litt av hvert.Da kan det være vanskelig og definere de ifølge en standard.Glad

Attacks
2011-12-21 17:11
#18

En gentest er det nok sikreste. MEN, husk på at mange røde og padder kan ha litt lenger hårlengde enn andre. Dem som jobber med langhår tenker ikke så mye på det kanskje,dersom varianten ser litt mer "hårete" ut.

Men man ser det på korthårskattene også, de røde og paddene. Ikke alle så klart,men  veldig mange. Det er et "allment problem" hos mange Glad

Jeg tror hun er en korthår med litt mer pels pga hun er rød.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Spotless
2011-12-22 01:47
#19

#18 Tror som du! Glad …och är glad för att det finns möjlighet att DNA-testa.

#17 Tur att just den här tjejen inte är hermafrodit i alla fall! Skrattande …men förstår vad du vill säga.

[figgelina64]
2011-12-22 20:11
#20

Tror hon ff har lite "bebispäls" det försvinner nog med tiden. Q har en mycket kort och tätligagnde päls och ingen domare har sett att han är variant så det har varit lite roligt att påpeka som slutkläm:-)

Det finns sia/orientaler som inte är varianter som har ngt längre päls så det är nog individuellt och som en domare sa "en engelsk" siames med längre päls:-))

Skall bli spännande med DNA svaret, men 99% visar det nog korthår, vacker är hon vilket somGlad

Annons:
origirl
2011-12-23 00:32
#21

#21 Samma med halvbror Romeo hos Kriistina Rautio jag nämde på slutet at han var variant och hon sa att det kunde hon som oftast se om en katt var variant men inte på honom. Flört

[figgelina64]
2011-12-23 22:41
#22

#21# Haha, lvilket sammanträffande för detta var oxå Kriistina RGladGlad

origirl
2011-12-24 02:31
#23

#22 Haha va kul Tungan ute Kriistina kan man ju säga har sett en del långhår och korthår Skrattande

[Cisco-Fidel]
2011-12-24 14:37
#24

Cisco såg ut som Jänta på bild ett när han var liten. På hans första utställning frågade domaren om han var en variant, men han är korthår :) Tycker nästan alla röda har längre päls som små.

Spotless
2012-01-09 12:47
#25

I går ställdes Jänta ut igen. Hon ställdes som långhår i och med att det är så hon är reggad, några DNA-svar har vi inte fått… Beror förmodligen på helgerna som varit.

Hur som helst så gapskrattade några "gamla" erfarna uppfödare när hon kom upp på bordet som långhår. Skrattande (det var ingen som tog illa upp, hela situationen är ju rätt komisk) Tidigare under dagen hade återigen andra erfarna uppfödare tittat på henne och det råder delade meningar om hennes hårlag även bland "gamla" rävar. FlörtSkrattande Några anser att hon faktiskt är långhår och andra säger att hon är korthår… Jag har hela tiden sagt att hon är korthår, men jag är ju långt ifrån erfaren när det gäller korthår i kat. IV. Tungan ute

…Hur gick det då för henne? Jo, hon fick en fin bedömning där domaren bland annat ansåg att hon hade en mycket bra päls! ObestämdSkrattande Nominerad blev hon också, men fick se sig slagen i panel av Hanneles fina svarta pojke. (Grattis igen!)

Den här följetongen hade vi inte förväntat oss och vi är inte helt nöjda med att vi haft så stora problem med att avgöra om fröken Jänta är lång- eller korthårig. Fin är hon och den absolut trevligaste katten mamma har och mamma har många trevliga katter.

Lejdet
2012-01-09 13:50
#26

# 25 grattis till nom!

Vad anser domarna då? Om hårlaget alltså?

Spotless
2012-01-09 14:38
#27

#25 Förutom det jag skrev ovan, att domaren i går (Robert Lubrano) tyckte hon hade bra päls. har de inte sagt något om hårlag. …Samma domare önskade dock att Inge, som har en riktigt bra OLH-päls, skulle ha bättre päls. Flört

Annons:
[figgelina64]
2012-01-09 14:39
#28

Haha, men jag kan inte säga annat än att vi andra hålls i spänning och underhållningSkrattande

Förstår att det kan känans lite frusterande att inte veta, men detta är ju lite av charmen med uppfödning oxåFlört

Vad mer sa domaren om Jänta hemmes exteriör etc… jag är jättenyfiken, längder, huvud öronsättning …

Jag är jätteglad i min Q som visat sig ge mycket fina och framför allt trevliga avkommor med bra temperament

och då även era katter har mycket gott temperament kunde det ju inte bli annat en fantastisk Jänta lång eller korthår

Så ett jättegrattis igen till Nomineringen av Jänta och även Certen till era andra fyrbenta oxåSkrattandeSkrattande

//Lisa, Qjou´z

Attacks
2012-01-09 17:06
#29

Ja, det DNA resultatet blir gøy å  få vite Skrattande

Når man er sånn en pen diva,så er det lov å skape litt hodebry Tungan ute

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Casanova
2012-01-09 19:51
#30

Dommaren tyckte bra om Jänta både längder, päls,Förvånad profil, färg och öron Skrattande

amandahurtigh
2012-01-09 19:53
#31

Hahaha, lilla Jänta!Kyss

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[figgelina64]
2012-01-09 22:12
#32

#30# underbartSkrattande

MalinL
2012-03-24 11:39
#33

Hur har det gått, visade dna testet lh eller kh? *nyfiken* Glad

Casanova
2012-03-24 12:55
#34

Testet visade att den lilla Jäntan är kothårig. Hon har också fått lite kortare päls.

Hon har lite längre päls än andra korthår, men det är hon ju inte ensam om och så är hon variant.

Jänta ska ställas ut första gången som korthår på Speed cats utställning i maj, det ska bli spännade att se hur det går då.Glad

Annons:
MalinL
2012-03-24 13:46
#35

Ok, där ser man. Glad

Fante
2012-03-24 18:04
#36

Lycka till Jänta som korthår Ska bli roligt att se dej igen på SpeedcatGlad

Upp till toppen
Annons: