Annons:
Etikettavel
Läst 7392 ggr
Labolina_73
12/10/11, 4:37 PM

önskvärda öron?

hej..

hur tycker ni att ett par önskvärda öron ska se ut?

gärna hur dom ser ut som bebisar och som vuxen,

jag har ju mitt tycke och smak men vad är önskv'rt i rasen,, jag kan ju inte så mycket ännu…

//Linda

Annons:
kalindas
12/10/11, 6:53 PM
#1

Det där med öron är en smaksak och det har blivit väldigt mycket fokus på just öron. 
Men enligt standard så ska de helst ha en rund "top" och vacker vinklade öron öppna i basen. Öron som är lagom i förhållande till huvudet.

Kruxet är att det har gjort att en del katter har så stora och tunga öron att katterna ögon som ska vara mandelformade dras ner och de ser ut som lessna bulldoggar. Jag brukar kalla dessa katter för "Dumbokatter" då de inte liknar de mer klassiska katterna.

Personligen föredrar jag en katt med vacker profil och bra haka. Ett par mandelformade ögon (GRÖNA på en Oriental) och en lång och smäcker kropp. 
Gråter inte blod om katten har bra placerade stora öppna öron som passar ihop med kattens kropp och huvud.
Men öronen är det minst viktiga och vad jag tror är det lättaste att få in i aveln genom att använda en "dumbokatt". Glad

Svårare att få fram bra ögonfärg, vacker profil och bra mönster/maskning.

/Elisa

[figgelina64]
12/10/11, 8:05 PM
#2

#1 håller fullständigt med och varför dett fokus på STORA öron?

Har man en katt med allt utom "dumboöron" så ser ändå domarna  (dem flesta) bara öronen ögon och en vacker profil bortser dem ifrån

Tråkigt…

SE*Wishetens
12/10/11, 10:12 PM
#3

Sen har vi ju den lilla detaljen att öronen ska vara "pointed", dvs spetsiga - katter med stora öron får lätt runda örontoppar, vilket alltså inte är önskvärt enligt standarden.

Standarden säger följande om öron:

"Shape: Large and pointed, wide at base.
Placement: To continue line of the wedge."

Men visst är en katt med lagom stora öron vacker! Däremot kan jag tycka att öronen inte ska vara så stora på en vuxen katt att de dippar, tex om katten rör öronen.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Supinesophie
12/10/11, 10:14 PM
#4

Om du vill veta vad domarna tycker kan du kolla på utställningsresultat, best in show och titelkatter. Oftast hittar man nån bild om man googlar på namnet :)

I standarden står det (eller stod det åtminstone) att ansiktet och öronen ska bilda en liksidig triangel. De katter som fakriskt har en liksidig triangel tycker jag ser mest harmoniska och vackra ut.

De som har för lågt sittande öron eller för högt får inte den där liksidiga triangeln, men de kan ju vara fina för det.

Jag tycker att t.ex. Rövardotter's Zetas Zilla har en jättefin triangel. Öronen är stora och öppna, men de följer triangeln och tynger inte ner ögonformen.

http://siames.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=2d47bb51-bf96-4044-8da6-838895426e9b&Filename=2Zilla%204%20%C3%A5r.jpg

Nilla
12/11/11, 9:00 AM
#5

Jag håller fullständigt med. Det är alldeles för stort fokus på "öronkatterna". Rundande örontoppar med stora flärpar nedtill, är inte det minsta fint. Triangeln försvinner.

Man märker förtjusningen när en "öronkatt" visas upp. Som uppfödare har man ett stort ansvar och dessa katter är framavlade för människans ögonlystnad, utan tanke på vart det barkar hän.

Personligen vill jag se en högbent, elegant katt med grace. Oproportionerligt stora öron gör katten "framtung" exteriört.

Tja, det var min åsikt. Jag köper en katt som ser ut som Rövardotters Zilla. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
12/11/11, 9:48 AM
#6

Jag tycker att olika katter passar i olika öron, så mig blir det aldrig någon domare av. Kyss

Annons:
jillan
12/11/11, 11:00 AM
#7

Jag tycker om de där stora öronen! Tycker de hör till rasen på något sätt:) Men håller med om att det är för stort fokus på just öronen.

Rithwa
12/11/11, 11:27 AM
#8

Stora öron!!!   Fokuset på stora öron verkar ligga på vi som diskuterar dessa katter med dessa fantastika öron. Katten i övrig kan ha fantastiska kvaliteer + dessa stora öron men vad vi fokuserar oss på är öronen, vi verkar inte se de övriga kvaliteer. Hade denna katt mindre öron hade många sett de andra kvaliteerna som katterna har.

Lejonhjarta
12/11/11, 1:04 PM
#9

Håller med #4 att det är lagom stora å fint placerade öron. Men det är nog 2 "läger" i aveln så man får helt enkelt se vad som man tycker passar sig själv å katten. Men enl rasstandarden så är det inte "dumboöron" som gäller…

MalinL
12/11/11, 1:08 PM
#10

#8 Fast jag håller inte med. Många katter med stora öron är jättevackra och med bra kvaliteter rakt igenom. Medan andra är inte lika korrekta, t.ex har en felaktig ögonfärg och vinner ändå över de mer korrekta katterna (utan fel) och jag tycker att det är bra att detta lyfts fram, att standarden diskuteras och reflekteras över, rasen tjänar inte på att ingen reflekterar över detta eftersom jag tror att vi då riskerar att förlora andra kvaliteter.

Labolina_73
12/11/11, 1:13 PM
#11

tack…. då har jag fått svar.. :-)

det var lite som ni oxå sagt som jag tänkte,,, på utställningar är det ju väldigt ofta katter med ÖRON som blir så prisbelönta,, men jag tycker iofs att stora öron är snyggt på rasen men det ska ju inte vara för stort..

Det med att huvud och öron ska ge ett trekantigt uttryck visste jag ju lite,, men sedan iom att öronen "enligt mej " många ggr ändrat form så ibland ser det ut som att trekanten går takt ut från huvudet,, dvs öronen sitter så långt ner på huvudet att det är det som blir själva trekanten,, hm vet inte om ni förstår hur jag menar men,,,

min tanke var iaf att så vill jag ju kanske inte att det ska vara precis..

men tack för alla era svar..

//Linda

Labolina_73
12/11/11, 3:10 PM
#12

tex,, är detta rätt eller fel enligt standarden?

http://uploads.ifokus.se/uploads/d2c/d2c6249424d5ffb1154a798c23b5bf2e/bilde-13.jpg

//Linda

tuska
12/11/11, 3:50 PM
#13

 I mina ögon helt rätt.

Annons:
origirl
12/11/11, 4:06 PM
#14

#13 Visst det ska vara enligt standaren med spetsiga öron så er vel inte det på bilden korrekt??? Der er ju spetsarna runda

Labolina_73
12/11/11, 4:18 PM
#15

så svårt detta tycker jag,,,

jag vill lära mej mera om rasen,, jag vill ju ha en så småningom,, men alla tycker ju så olika,, ja man kan gå på utställning och lyssna men domarna tycker ju inte alltid samma sak som rasstandarden är skriven..

just öronen skiljer så enormt på katterna tycker jag,,,  man får absolut inte frångå allt bra i standarden så som rak profil etc etc,, slank kropp osv,, men just att öronen ska skilja så mycket,,

hur kommer det sej?

är det enbart efter tycke och smak eller vadå?

//Linda

origirl
12/11/11, 4:34 PM
#16

I utställnings världen er det alltid något som er vad ska man säga, "in" i några år også endras det. Samma med färger.Er ju en grej nu med Birmorna, menar jag å hört der många domare vill ha en typ birma och uppfödarna en helt annan. Det medförer då at svärt få birmor blir nominerad til panel.

Men Birma uppfödarna vil inte ha en katt som inte enligt dom ser ut som litt den gamla typen perser. Jag har inte satt mej ordentlig inn i det här så ni får ursäkta om något er fel.

Supinesophie
12/11/11, 4:59 PM
#17

Jag tycker inte att #12 är helt enligt standard. Formen på öronen följer inte en linje. Placeringen och storleken tycker jag är bra i alla fall. De flesta domare skulle nog skriva att öronen är exellenta osv..

#15 Att öronen skiljer sig mycket är för att olika uppfödare prioriterar olika saker. Vissa avlar stenhårt på extrema öron för att vinna utställningar och då blir det som det blir. I andra länder har trenden blivit så stor att vissa katter inte är det minsta vackra längre.

http://www.okonor.hu/jpg/bredhelp/ramm1.jpg

Supinesophie
12/11/11, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och åt andra hållet ska det ju inte heller vara. T.ex. min Oddie har lite för små öron som sitter för högt upp på huvudet. Men han är väldigt vacker i mina ögon ändå Glad Sen är han ju varken utställningskatt eller avelskatt.

Attacks
12/11/11, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#12 : Milla bor jo hos meg,og er verdens vakreste Kyss

Det blir litt feil syns jeg å dømme ut i fra et bilde på en katt som ikke er ferdig utviklet. Noen ser sånn ut som små,anderledes  som ungkatter og så utvikles dem jo ferdig som voksne Glad Jeg gleder meg til å se hvordan Milla blir som voksen,når alt er vokst til,og man er ferdig med "valpealderen".

Helheten er viktigst, MEN standarden er også at det skal dannes en pen trekant mellom ørespisser og hake. Den trekanten er det faktisk ikke mange som har. Enten står ørene nesten i kryss på toppen av hodet og noen har for store ører i feil form… mange katter som faller midt mellom disse passer likevel ikke inn i standarden.

Og katter kan bli så ulike når man blander inn engelsk,europeisk og amerikansk.

Men uansett standard,så er det jo også en smaksak.

Jeg har 2 totalt ulike jenter her hjemme. I mine øyne er dem superfine begge to, med sine feil og mangler og korrekthet. Men man skulle ikke tro dem var samme rase. Den ene har fått alt amerikansk og så er det Milla da. Fayette er en tynn lang pinne på lange ben med en hale som er syltynn og lang.

Milla har en mye kraftigere benbygning og er sikkert 3 ganger så bred som Fayette. Hun er stor stor stor uetn et eneste graml ekstra fett på kroppen. Mange som ser henne tror ikke hun fremdeles er en ungkatt,og dem tror hun er en hannkatt.

Og jeg elsker begge typer. Størrelse,eleganse og ikke minst øyenform og farge ,det gir en best helhet. Uansett form,størrelse og øreplassering. For meg er ikke ørene hele katten,men jeg liker ikke utypet katter heller som ikke holder trekanten i rasestandarden Glad

Her er et annet av Milla da hun er blitt litt eldre :

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Attacks
12/11/11, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Selv om ørene prioriteres høyt,så er en elegant kropp også viktig. Denne kroppen ble Fayette født med,og hun er totalt propell,så hun har alltid vært lang og slank. Det er hun fortsatt i dag. Bildet er tatt tidlig høst,men hun har samme elegante kropp enda. Det er hennes Amerikanske gener,for de fleste pleier å bli litt kraftigere enn henne :

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Attacks
12/11/11, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Et fremifra. Hun er veldig ung på bildet,men er ikke særlig endret i hode og øreplassering enda ihvertfall. Alt annet enn ekstrem,men jeg ville ikke ha endret en milimeter på henne :

PS : Jeg hører nok ikke til de oppdrettere som har ørene og kun ørene som prioritering. Jeg vil ha "alt det andre" også.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Rithwa
12/11/11, 8:27 PM
#22

#12 och #17 är bra båda, själv föredrar jag #17

Här är en annan bild än på #12, bilderna kan göra katterna mer eller mindre extrema.

Labolina_73
12/11/11, 8:31 PM
#23

#22 men den katten är väl ganska extrem övh? tycker ju jag då…

Rithwa
12/11/11, 8:41 PM
#24

visst är den extrem det håller jag med om. Men handen på hjärtat ni som föder upp katter jag tror att många skulle behålla kattungen och inte sälja den.

Har jag rätt eller fel?

MalinL
12/11/11, 8:44 PM
#25

Det är ine helt rättvisande att titta på kattungebilder. Om en katt har perfekta öron i förhållande till trekanten när den är liten har den ofta något för små öron som vuxen, katten på bilden "12 visar är ju jättefina och en ungkatt. Katten på bilderna i #20 och #21 är också jättefin tycker jag.

Jag gillar stora öron, mer tycker inte att stora öron ska vara det enda som avgör om en katt vinner eller ej. Balansen är det viktiga.

Sedan så finns det ju olika tycke och smak också. Jag gillar korrekta katter med en grym look. Men två katter som är korrekta kan ändå se helt olika ut i uttrycket, och då handlar det om personlig smak hos den som dömer.

Nilla
12/11/11, 8:44 PM
#26

Ja, jag tycker han är alldeles för extrem. De djupa trekantiga ögonen är nog värst. Han är säkert en alldeles underbar och speciell katt, men för mig är han ett skräckexempel.

Milla har otroligt vackra öppna och mandelformade ögon.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
12/11/11, 9:11 PM
#27

Jeg syns også øynene er veldig viktig,både form og farge. Det er viktigere for meg enn ørene,selv om jeg som sagt ikke ønsker å avle frem katter med "ører i kryss".

Jeg har sett mange mange flotte katter,men dem ødelegger alt,fordi dem har enten små griseøyner,myseøyner, eller feil farge.

Det har vært flere tilfeller av dem på FB de siste årene,og alle ååååå,wow, sukk - joda,katten har fin type,store,velplasserte ører,men øynene…… dem ser virkelig ikke ut.  Dem ser nesten ut som dem ikke har øyner noen av dem.

Jeg liker heller ikke øynene på den katten som ble vist sist her. Men ellers liker jeg katten godt,og ikke minst lengdene og elegansen. Men jeg vet ikke om jeg hadde ville lånt han,hvis det hadde vært mulig.  Jeg kjøper aldri en katt med slike øyner,men dukker dem opp i et kull med øyner som ikke har helt korrekt form og den ønskes å beholdes pga andre kvaliteter,så er det viktig for meg å parre denne katten senere med en som har mandelform som dem skal ha.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
SE*Wishetens
12/11/11, 9:20 PM
#28

För min del är ögonen väldigt viktiga, dels att ögonen är mandelformade - men framförallt att de inte ligger för djupt. Jag tycker en katt med djupt liggande ögon får ett opersonligt utseende eftersom det är så svårt att se dem i ögonen och deras uttryck.

Sen finns det nog inget vackrare än ett par djupt blå eller klargrönt gnistrande ögon!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Rithwa
12/11/11, 9:26 PM
#29

#08 håller med dig hel om ögonfärgen på siameser och orientaler

Lejonhjarta
12/11/11, 9:59 PM
#30

Av alla som visats tycker ja fortfarande om den som inte är så typad åt nått håll är den som ligger närmast rasbeskrivningen. Dvs #4-bilden.

Supinesophie
12/11/11, 10:42 PM
#31

Har standarden ändrats så att hjässan ska vara i linje med örontopparna? Det kanske blir som med persern, först skulle huvudet i profil vara rundat, nu ska det vara platt eller intryckt och ögon och nos ska vara i en linje.

Både siamesens låga öron och perserns intryckta ansikte tycker jag har gått för långt, även om många uppenbarligen tycker det är vackert… Kanske rasen måste splittras ännu en gång? Thai, siames och dumbosiames? Tungan ute

För övrigt tycker jag att alla "öronkatter" som finns med på bild i den här tråden är jättevackra i resten av kroppen! Älskar längderna!

kalindas
12/11/11, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31

Tycker min fina idé Siames & Dumbo Siames borde bli två skillda raser…Flört

Sen kan man para dem med varandra, men öronens storlek och vinkling ska välja vilken "ras" de tillhör.
Dessa siffror får man då fixa i nya standarden. Flört

Kan tycka storörade katter är vackra, sålänge de har ögon. 
Men då ögonen blir för små och öronen är mer fyrkantiga än trekantiga. Då blir det för mycket av det goda.

Spidde hade (speciellt som ung) ett enligt mig perfekt utseende. Vacker ögonfärg, fin profil, längder (dock något grov), bra form på ögon och en superfin öronplacering och öronform.
När han blev äldre (och fetare) så var öronen något för små i förhållande till hans huvud och toppen blev lite platt. Men vacker var han! Kyss

/Elisa

Lejonhjarta
12/11/11, 11:15 PM
#33

Håller med dig Kalindas.

Supinesophie
12/11/11, 11:39 PM
#34

#32 Jättevacker kisse! Kyss

Annons:
Nilla
12/12/11, 7:42 AM
#35

Ja, Spidde var fin.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Labolina_73
12/12/11, 7:51 AM
#36

det verkar som sagt vara 2 olika läger även här.. lite skönt måste jag erkänna eftersom jag kommer och är från skogisvärlden där vi inte heller alltid tycker samma..

så lite skönt.. ;-)

men för att återgå……

kan ni snälla lägga ut bilder på hur en kattunge ska se ut,, ca.. ;-) för att bli bra som vuxen.. såklart vet jag att det inte alltid stämmer men på ett ca iaf,,, så jag får ett hum….

när det blir dags så kommer jag ju kolla runt ordentligt men då är det bra att veta lite vad man ska kika efter,, även om jag kan tycka att katter med sk dumboöron är fina i viss mån,, inte alla….. men så vill jag inte att ögonen ska bli fel för att öronen är för tunga etc..

egentligen spelar det ingen roll om det är en oriental eller en siames jag skaffar i framtiden även om jag tycker att en bra spottad oriental är mycket cool…. :-)

//Linda

Supinesophie
12/12/11, 10:40 AM
#37

#36

Kolla på tråden "kattens utveckling i bilder" och gamla månadens katt trådar. Månadens katt brukar ha kattungebilder :)

Labolina_73
12/12/11, 11:30 AM
#38

#37 tack.. :-)

Lejonhjarta
12/12/11, 12:34 PM
#39

Och en del "mindre" vackra kattungar rättar till sig. Våran senaste har haft lite kaninöron tidigare men tycker hon blivit bra mkt snyggare d senaste… Eller så har ja bar vant mig.FlörtTungan ute

nintendo
12/12/11, 12:35 PM
#40

För 20 år sedan köpte jag perserkatter och på den tiden tyckte gemene man att de katterna var fina men började kanske se lite väl platta ut i ansiktet, nu för tiden vet jag nästan ingen som inte är kattuppfödare som tycker att perserkatterna ser ens sunda ut och ingen jag känner har en sällskapsperser.

Kanske är det dags att börja fundera på vem som ska köpa kattungar i framtiden om man gör dem så extrema att gemene man vänder i dörren när de ser dem? Jag tycker ofta att det ser inte riktigt sunt ut när öronen tippar som på hundvalpar och/eller när de pekar ut i helt fel vinkel från huvudet, kommer vanliga Svenssons vilja ha de katterna?

Jag kanske har fel men är det inte så att om man förlorar sällskapsköparna så kan man inte fortsätta föda upp rasen för var ska man göra av alla ungar som inte ska ställas ut eller gå i avel?

Supinesophie
12/12/11, 4:21 PM
#41

#39 Har för mig att de blir bredare i skallen när de blir äldre. Oddie har mycket bättre öron nu än när han va bäbis i alla fall. Tungan ute

#40 Håller med. Tror inte efterfrågan på extrema katter är så stor, inte ens bland uppfödare, och de flesta ungar som föds går ju till sällskap. (även om främsta målet med aveln inte brukar gå ut på att producera och sälja sällskapskatter)

Annons:
Rithwa
12/12/11, 6:21 PM
#42

# Extrema katter !!! Det som är extremt för mig  är kansde inte extremt för dig eller det kan vara tvärtom. Vi sätter våra egna gränser för hur vi värderar ord och tyngdpunkten i orden och det kan vara väldigt svårt att förmedla och det kan vara svårt att förmedla så alla förstår vad man menar.    De flesta jag känner vill ha katter som är flashiga smått extrema.

Det viktiga är trots allt att de blir älskade av oss. Att dom är  friska sunda sociala att dom blir omhändertagna och älskade av oss oavsett hur dom ser ut för mig är det viktigt.

Rithwa
12/12/11, 6:49 PM
#43

#36

En bild av GoldenSea 3 månader

GoldenSea 3,5 år

Kobold cirka 5 månader

Kobold cirka 6 år

Rithwa
12/12/11, 6:50 PM
#44

Fler som har bilder, Labolinas du måste väl ha massor som du kan dela med dig av.

SE*Wishetens
12/12/11, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44 Rithwa > Jag tror inte Labolinas är uppfödaren Labolinas. Eller?

Och för att visa en siames som har mer "otypade" öron så har ni SE*Solhavets arizona robbins som kattunge här:

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

SE*Wishetens
12/12/11, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

SE*Solhavets Arizona Robbins som vuxen:

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Labolina_73
12/12/11, 6:59 PM
#47

hehe nej jag är inte upfödaren Labolinas.. jag är uppfödaren S*Englaflickornas,, norsk skogkatt.. ;-)

Linda heter jag…

men är #43 samma katt? Kobolt? som liten och vuxen,, sån enorm skillnad på färgen.

Rithwa
12/12/11, 7:00 PM
#48

#45  Det trodde jag men nu vet jag bättre. Tack för det

Annons:
Rithwa
12/12/11, 7:02 PM
#49

#47 ja det är Kobold som liten och äldre. Ja han har blivit mycket mycket mörkare. Men han är ändå min soul mate och kommer så att förbli.

Nilla
12/12/11, 7:03 PM
#50

Kobold är väldigt väldigt fin, Ritwa. Han har inte alls de där djupliggande ögonen, som katten på bilden har.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
12/12/11, 7:58 PM
#51

Gillar Kobolds utseende jättemycket!Kyss

alltidsiames
12/12/11, 8:12 PM
#52

Åh Ritwa, vilka fina bilder!

Rithwa
12/12/11, 8:23 PM
#53

Jag tycker att varken Sea eller Kobold är extrema. Jag tycker om deras utseenden och framför allt att dom är sociala och friska

Labolina_73
12/12/11, 10:46 PM
#54

#43,45,46

underbart vackra era katter.. :-)

hoffens
12/13/11, 9:11 AM
#55

Tycker det där med öron har blivet lite tjatigtSkrattande. Vad man hört och läst så vill alla vara ägare till en katt med stora öron. Jag börja undra om det ligger lite avundsjuka bakomSkrattande

Annons:
MalinL
12/13/11, 1:00 PM
#56

#53 Jag tycker nog att de är ganska extrema båda två om man jämför med genomsnittet, men på ett fint sätt.Glad

Givetvis är hälsan och temperamentet viktigast. Men jag har upplevt det som att de mer extrema honorna, aldrig blir dräktiga eller ofta har något problem kopplat till fertiliteten jämfört med sina mer mediokra medsystrar.

MalinL
12/13/11, 1:01 PM
#57

#55 Varför tror du att det handlar om avundsjuka?

tuska
12/13/11, 4:26 PM
#58

 Önskade att min toppenhona vore den som fått ungar.  Men tyvärr blev det inte så.  Hon är ju inte extrem på nå vis men blev en WW vinnare, men passade inte att få ungar.   Jag talar nu om Kosmha som utreds för fertilitets undersökning.   Ibland blir det inte som man önskade och får börja om från början.  Hon har inte de där dombo öronen, men hon har ju så mycket annat.

Rithwa
12/13/11, 4:55 PM
#59

#55   Är av samma åsikt som du. Många  vill ha dessa katter men utåt vill ingen ha dem.

MalinL
12/13/11, 5:28 PM
#60

#59 Men varför skulle folk ljuga om det menar du? Är det surt sa räven syndrom eller vadå? Flört

[lisme]
12/13/11, 5:32 PM
#61

Vi er av dem som ikke vil ha ekstreme katter, og den meningen har vi både offisielt og privat. For oss er det vakreste en katt som er harmonisk, der alt passer sammen og danner en flott helhet. MEN vi ønsker å være med på å forbedre typen hos langhårsrasene innen kat. IV, og det er et av målene våre.

kalindas
12/13/11, 6:39 PM
#62

#59
Jag tycker dina katter är vackra. Visst är de "typade" men det är en väldigt skillnad med en "typad" katt och en extrem katt.
Dina har fortfarande ögon och inga fyrkantiga jätteöron. Stora öron är snyggt så länge det inte går till överdrift. Men tyvärr finns det många katter där det blivit för mycket.

Sen har det för min del absolut inget att göra med avundsjuka om jag ser en extrem katt och tycker den är ful. Det är en ren smaksak att jag faller inte för de jätteextrema.

Fast vem vet, en dag kanske även jag blir ägare till en "fladdermus". Flört

/Elisa

Annons:
namsooks
12/13/11, 7:04 PM
#63

Jag gillar absout typade katter men jag vill lägger tyngden på balans och harmoniskt helhetsintryck av hela katten.

För mig handlar det om tycke och smak och absolut inte avundsjuka. Jag förstår inte heller varför man skulle neka till att man vill ha en extrem typad katt och sen i hemlighet drömma om att ha en?!

Lejonhjarta
12/13/11, 7:08 PM
#64

Man ska aldrig säga aldrig har ja fått lära mig, den hårda vägen… Men som d är just nu så vill jag INTE ha en extremkatt men typad går mkt bra, vilket är skillnad! Mina katter är mer åt det klassiska…

Rithwa
12/13/11, 7:17 PM
#65

Jag måste säga detta var det roligaste debatt här på länge. Det är så roligt att höra allas åsikter.

Kan inte fler skriva och säga vad ni tycker

MalinL
12/13/11, 7:47 PM
#66

Vad som är extremt är ju också väldigt subjektivt. Jämfört med den genomsnittliga kattmodellen så är ju alla kat 4 katter med eller mindre extrema. Extrem för mig betyder inte något dåligt, eller nödvändigtvis något bra. En extrem katt kan vara hur fin som helst, eller ha några detaljer som gör den "icke-korrekt" eller helt enkelt inte så fin bara.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att Kobold är jättefin, gillar verkligen hans huvud och det är åt det hållet jag strävar i min avel, då detg är ett utseende som faller mig i smaken.

Däremot katten i #22 tycker jag inte om ögonen på, och de ögonen drar ner hela utseendet för mig och gör att jag inte tycker att den katten är vacker. Är ögonen för djupa på ett v isst sätt och har en viss form så ser man inte ögonfärgen (vilket kanske en del tycker är bra vem vetFlört) samt att katten inte får någon vass look utan ser dumsnäll ut, det ser heller inte sunt ut och jag tycker att vi ska undvika att avla fram katter med den typen av ögon, eller åtminstånde se till att det inte går längre och att det blir värre än så för det är inte rätt mot djuren då det medför konsekvenser om ögonen blir alltför intryckta i kraniet.

GunillaSverkersson
12/13/11, 8:32 PM
#67

Är inte extremt när det avviker mycket från standardenSkrattande Jag kanske fattar trögt.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

MalinL
12/13/11, 8:37 PM
#68

#67 Det är nog det som är subjektivt.Glad I mitt tycke så kan en extrem katt vara helt enligt standarden, men behöver inte vara det (t.ex dålig ögonform, dålig ögonfärg svag haka eller några andra fel). Dvs väldigt typad men inte för den saken skull korrekt.

siamlove
12/13/11, 8:48 PM
#69

Kan vi ikke bare enes om at katt katogori 4 er nyyyyyyyyydelige,vakre,spesielle og fantastisk deilig og hvile sine øyne på-uansett små eller store ører.Jeg kan ihvertfall si at jeg elsker de hele bunten og at de er alle vakre.Jeg kan forelske meg i et bilde av en m mindre ører og vakre øyne like mye som en m stoooore ører og griseøyne som den ovenfor.

Annons:
Supinesophie
12/13/11, 8:50 PM
#70

Här är en sida där en nederländsk uppfödare presenterar sin idealtyp av siames och oriental. Det är den engelska typen som h*n förespråkar, dvs samma som runt om i Europa. Jag anser att denne uppfödares ideal är en extrem katt som inte ser särskilt elegant och harmonisk ut. Men intressant är det att läsa!

Det används uttryck som "shark head" och "lion head" samt pricked ears (upprätstående öron) och bonnety ears (framåtböjda öron)

http://www.siamese.nl/standaard/startu.htm

kina16
12/13/11, 9:39 PM
#71
Missannas
12/13/11, 9:45 PM
#72

Intressant diskussion! Till att börja med vill jag säga att jag tycker ämnet är mer omfattande än att det rör vissa specifika katter. Jag tycker man ska kunna diskutera specifika katter men då ska man kanske också komma ihåg att alla katter vi pratar om är någons älskling. Alla katter som visats i tråden är vackra på sitt sätt, extrem eller inte.

Måste säga att Kobold är en av de absolut snyggaste katterna jag har sett på bild! Han är en drömkatt i mina ögon.

Personligen föredrar jag katter som inte har för djupa ögon. Jag har sett bilder på kat IV katter som knappt ser ut att ha ögon, och det ogillar jag skarpt av både utseendemässiga skäl men ffa hälsoskäl. Det ser inte friskt ut. För mig är ett par friska och vackra ögon som man kan se viktigare än öron.

Jag gillar stora öron men det är inte det viktigaste, utseendemässigt anser jag att det är minst lika viktigt att katten har en proportionerlig och elegant kropp, är högbent, har vackra ögon (både korrekt form och färg) och har en snygg profil med bra haka! Helhetsintrycket är det absolut viktigaste!

Stora öron med bred bas och låg placering är superläckert men det får som många säger inte bli för mycket av det goda som Kalindas skriver…

"Kan tycka storörade katter är vackra, sålänge de har ögon.
Men då ögonen blir för små och öronen är mer fyrkantiga än trekantiga. Då blir det för mycket av det goda."

Håller fullständigt med Kalindas om detta!

Jag tycker det är synd att det är så stort fokus på öron och har besökt och ställt ut själv på utställningar där jag märkt tydligt vilka domare som faller pladask för en "öronkatt" även om övriga katter kanske har både bättre ögonfärg, ögonform, päls, svans osv. Men har också märkt att det finns domare som inte är sådana.

Som tur är tycker vi olika och har olika smak, men smak och tycke får aldrig gå ut över kattens hälsa eller temperament och där hoppas/tror jag att alla är överens.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
12/13/11, 9:52 PM
#73

#70 Bara en liten kommentar på den här: http://www.siamese.nl/standaard/dia-10u.htm#menu det där är inte en liksidig triangel! (det kan nog vara språkförbistring, jag antar att h*n menar "equilateral triangle" när h*n skriver "even triangle". Men i så fall har h*n fel.). Det är lätt att se att den triangeln har olika längder på sidorna. Tungan ute

Spidde, #32 faller mig i smaken, det är just den typen som jag tycker bäst om, jag antar att det är en korrekt 'classic'.

Jag föredrar klassiska siameser, men jag har sett katter med väldigt olika storlekar på öron som jag tyckte var så vackra. Det är en harmonisk look som är viktig.

Tex Millas (#19) bror Memme fick jag se i verkligheten nyligen, och - vad snygg han är! Jag antar att han är en katt med stora öron, men han passade fint i dem, han har ett harmoniskt utseende (hans bild finns inte i den här tråden).

Jag älskar bäst katter med liksidig triangel som huvudform, ungefär som Spidde och som min vite Albert. Men jag håller med alla andra, temperament och hälsa är viktigast.

Sedan när det gäller utseende, om man måste välja enbart en sak, tycker jag att det är viktigast med en fin blick, bra ögonform och en djup och korrekt färg på ögonen.

P.S. Jag må vara lite fånig, men jag blev ledsen att vissa skriver att han inte är fin, katten nummer #22. Han kanske har jättefina ögon i verkligheten. I alla fall är han snygg, tycker jag. Alla katter är fina. Katter är ju de vackraste djuren jag vet. D.S.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
12/13/11, 9:57 PM
#74

 Jag önskar mej en extremt typad siames hane,det är för mej det vackraste jag kan se, det erkänner jag.  Jag ska leta tills jag hittar den rackaren.  Om ni skulle få fram nå extremt som ni inte vill ha kvar, Ring mej.

Är det nån som har en sån unge nu ?  Jag köper den handlöst, ja det får vara en oriental oxå  Skrattande

Labolina_73
12/13/11, 10:27 PM
#75

*skratt*

jag vet ju inte riktigt om tråden gjorde mej nåt klokare precis.. Flört

men jätte roligt att så många skriver och att många tycker så himla olika,, hm kanske det som gör det hela svårare..

jag vill bara poängtera att jag inte stirrar mej blind på öronen,, vad jag ville med tråden var att få lite hum om vad som är "normalt" ja så att säga… Det har ju visat sej oxå vara väldigt olika.. *s*

//Linda

Supinesophie
12/13/11, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

#75

Välj den typ du gillar mest! En vacker och balanserad katt går bra på utställningarna, jag lovar!

Ta t.ex. quetesh tsuki som blev domarens klubbkatt och BIS när UK hade klubbmästerskap i höstas :) Tycker hon är väldigt vacker utan att vara extremtypad, och domaren höll med!

http://qetesh.awardspace.com/tussbild_liten.jpg

(bifogade bilden har jag tagit)

Annons:
Labolina_73
12/13/11, 11:02 PM
#77

#76 ser inte så mycket på bilden men.. :-) säkert underbart fin.. :-)

ja asså jag tror att jag får gå på känsla och smak,, samt fråga er en jäkla massa innan kommer jag ju göra.. :-D

man kan ju tycka att en katt är fin,, men jag vill ju att den ska vara "bra " oxå.. med det menar jag i kropp och resterade huvud etc,, och det har jag ju inte full koll på ännu….

//Linda

SacredSouls
12/14/11, 12:28 AM
#78

Ja det er virkelig smak og behag. Jeg synes Milla er super vakker og passer veldig godt til ørene sine. Men mest av alt fordi hun harmonerer og har nydelige øyne.

Når det er sagt så synes jeg at Sea har perfekt øreform. Sånne ører liker jeg på siameser. De skal i min øyne være spisse og etter standarden.Gjerne brede i basen og store. Men ikke firkantede.Og heller vel plassert enn store.

Men øyne teller nok mer for meg.Utrykket og helheten/harmonien i selve hodet.Jeg synes ikke hengeøyne er så pent og vil heller ha for fremtredende øyne.

Også må jo jo egentlig inrømme at jeg synes kjempe ører kræsjer litt når det kommer til eleganse. Når de er så store at de faktisk overskygger elegansen som rasen skal ha. Så harmoni og at de passer til katten er nok det viktigste for meg.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Labolina_73
12/14/11, 12:33 AM
#79

men ni skriver att man ska ha större öron på en bebis för att dom ska bli bra som på en vyxen,, men men,, usch vad svårt detta är…

låt säga så här…

jag hittar en vuxen som jag fastnar för.. skulla men då med er erfarenhet kunna hitta en unge som kan bli typ så?

/Linda

MalinL
12/14/11, 11:15 AM
#80

#79 Ja i princip. Det är svårtt att säga exakt hur en unge blir som vuxen, men genom att titta på en ung katt så kan man ändå säga hur den blir som vuxen med ganska stor säkerhet. Glad

timille
12/14/11, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Jag gillar verkligen stora öron, men det är bara en liten del av helheten. Ögonform och färg, kropp, profil, huvudform och naturligtvis temperament är viktigt. Bifogar en bild på IP Timille Take That JW, SIA n, som vi som uppfödare är väldigt nöjda med. Han är inte perfekt, profilen är inte helt korrekt och hakan är något vikande, men mycket finns på plats, tycker vi.

hannele44
12/14/11, 2:07 PM
#82

#70

Jag kom till en bild på 2 siameser ? Text`om typen -vart ?

Broddans
12/14/11, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

# 79

Här kommer 3 bilder på Snake i olika åldrar där man se hans öron någorlunda. Han är ett exempel som var mer typad när han var yngre och att öronen har dragit sig lite mer uppåt och smalnat av. Eller öronen har inte växt i samma fart som han :)

Snake 4 veckor:

Annons:
Broddans
12/14/11, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

9 veckor:

Broddans
12/14/11, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

I våras (ca 1 år, nyaste bilden på denna dator):

Labolina_73
12/14/11, 4:24 PM
#86

Broddans… Tack.. :-D

MalinL
12/14/11, 6:13 PM
#87

Snake är en av mina favoriter. Kyss

Det är ju så att öronen är större när katten är liten, men slutar växa fortare än resten av katten kan man säga. Så även om huvudet växer på längden och bredden när katten blir äldre så växer inte öronen mer. Så en 12 veckors med små öron kommer aldrig få stora öron som vuxen. Ungar med stora ibland hängande öron som små får kanske lagomstora öron som vuxen.

I mitt tycke så är det öronplaceringen som är det viktigaste, inte storleken. En del ungar har stora högt placerade öron som små och kan se häftiga ut då, men när de sedan växer i öronen så ser de inget särskilt ut, en unge med bra placering på öronen men kanske lite mindre öron i utgångsläget kan då bli långt snyggare som vuxen. Placeringen på öronen kan bli bättre när katten växer och huvudet breddar sig, däremot inte storleken.

Supinesophie
12/14/11, 6:18 PM
#88

#82 Klicka på pilarna som är nedanför. Det är som ett bildspel typ..

Rithwa
12/14/11, 9:50 PM
#89

#74  Håller helt med dig. Jag kommer också att söka tills jag hittar, men jag tror att han/hon finns där ute någonstans.

tuska
12/15/11, 1:14 PM
#90

 # 89   Visst finns den där någonstans å då slår vi till Rithwa,   Jag har grundmatrialet nu som jag är så enormt lycklig av att ägaSkrattande

Annons:
SacredSouls
12/15/11, 1:18 PM
#91

#81 Nydelig!! Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
12/15/11, 1:41 PM
#92

#43 Rithwa > På den bilden du lagt ut på Sea så ser hon ut att ha väldigt djupt liggande ögon… har hon det, eller är den bilden som luras? Har du fler bilder?

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

siamlove
12/15/11, 6:54 PM
#93

Det som tar mest ut av siameserens skjønnhet er kaninører synes jeg.Da kan de få et litt komisk oppsyn.

Rithwa
12/15/11, 8:25 PM
#94

#92  Sea har djuptliggande ögon, men på bilden ser det  ut som hon har väldigt djupliggande ögon bilden ljuger lite även om dom är djupt liggande, domarna klagar inte så  mycket på det. Oftas kan jag tycka att på bilder blir katter oftas mer extrema än i det vardagliga livet dom visar uppen annan sida. Hon har inte flygplans öron som på bilden men väldig vackert välplacerade öron vacker profil men Kobold har både bättre profil och bättre ögon.

origirl
12/15/11, 9:40 PM
#95

På utställningar så kan dom ochså bli lite sura och få et mer grymt uttryck en hemma. Min padda gör i alla fall detGlad

Rithwa
12/15/11, 10:02 PM
#96

#95 helt rätt hemma slappnar dom av på ett annat sätt än på utställningar  som du skriver får en grymmare look

Missannas
12/15/11, 10:25 PM
#97

#93 Håller med dig om detta.

#95 Ja, eller så blir det tvärtom, min svarta oriental Molly har bättre öronplacering hemma när hon slappnar av. På två utställningar åkte öronen upp och bak samtidigt som hon spärrade upp ögonen som en liten gloapa, sambon och jag skämtar om att hon ser ut som en piratkopia av en oriental när hon gör så.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: