Annons:
Etiketthälsa
Läst 1696 ggr
Zakira
2011-12-09 10:12

Vet. besök med Gibson

Igårkväll hade Gibson varit ute och lekt i hallen med Zelda och kom in till oss med vänster öga stängt och lite klar vätska rinnande ur det. Efter en stund så började han kisa lite med det men vi märkte att han fortfarande blinkade och verkade besvärad av ögat (förövrigt betedde han sig som vanligt och busade och åt). Vi ringde jouren på regiondjursjukhuset Bagarmossen och dem sa åt oss att komma in då ögonskador kan vara allvarliga.

Väl där så gjordes det färgtest på hornhinnan. Gibson var väl inte jättenöjd över situationen utan ganska sprattlig så de använde en handduk. Det visade sig att han hade en väldigt ytlig (tack och lov) rispa i ögat så nu ska vår lilla kille få Fucithalmic (antibiotika) och Zilky eye morgon och kväll i 5 dagar. Medan veterinären skrev ut instruktioner så fick Gibson gå runt i rummet och han pratade hela tiden SkämsSkrattande

Veterinären tyckte att "ja nu får ni åka hem och öva på att behandla sprattlig katt" och sköterskan tyckte att "ja men jag tyckte att han var duktig" och det höll väl vet. med om. (De skulle se hur mycket vi får hålla på och ta och känna på honom hemma, imorse var det inte alls några sprattelproblem med vare sig antibiotikan eller Zilky eye). Såklart att det inte är så kul att vet, ska hålla fast, undersöka och dutta konstiga saker i ögonen på en. Hur ska man träna på det? Åka till vet. varje vecka?

Jag är bara så lättad att det inte var värre! Hon sa att det inte såg farligt ut och att han med största sannorlikhet skulle bli bra fort.

Vad ville jag komma fram till egentligen? Jo men hellre en gång för mycket än en gång för lite hos vet. kanske. Nu hoppas jag bara att agria betalar ut sin del.

Annons:
kalindas
2011-12-09 12:54
#1

Skönt att skadan inte var så allvalig. Glad

/Elisa

[lisme]
2011-12-09 13:16
#2

Sånne skader kan fort skje når kattene leker sammen. Som regel går det helt greit, skadene leges fantastisk fort og de fleste gangene får katten ingen varige men

Du kan trene på veterinærbesøk Flört Når dere får besøk av venner/familie kan de ta Gibson på et bord og "undersøke" han på samme måte som det veterinæren gjør Tungan ute Da blir han vant til at noen ser i munnen hans, sjekker hals og tenner, kikker i ørene, øynene og sjekker kroppen hans. Hvis du har planer om å stille han ut, kan det også trenes på samme måte

cillaroten
2011-12-09 13:54
#3

Kan ju erkänna att jag fick hjärtat i halsgropen i går kväll när vi pratadeFlört, tills du berättat vad som hänt.

Det brukar som sagt inte vara någon fara,men det är alltid tryggast att kolla. Vi gjorde ju en sådan test på Bullen när han var mindre,efter att han fått sand i ögonen. Det är skönt att veta att det inte är något galet. Får man lov att fråga vad det kostade? Av ren nyfikenhet..har hört att mycket är dyrare i Stockholms-området.

Han är van att kollas både här och där,tycker att det är viktigt att vänja dom vid att "vändas och vridas på" när dom är småFlört men det blir såklart inte samma sak hos en veterinär och ofta är man ju inte där för att leka och ha kul…

Som Lisme säger är det bra att låta vänner och bekanta klämma och känna på honom.

Skööönt som sagt att det inte var något allvarligt.

Pussa Gibson och kram på er!

Ps. Var det jag som drömde,eller skulle jag få ett fotoOskyldig

Victoria Gustavsson
2011-12-09 21:10
#4

Sån tur att det inte var värre än såGlad

Har vart med om så gott som samma sak, Beata petade in en leksak i ögat när hon var liten, med sår på hornhinnan som följd, snabbt in till vet, behandling av ögat, vilket läkte snabbt och fint!!

Lilleman får krya på sig!!

Zakira
2011-12-10 16:05
#5

Jag är iväg i Trollhättan på möten hela helgen, lägger absolut in bilden när jag kommer hem.

Vi tyckte att alla klämmer och känner på honom, men vi får helt enkelt träna vidare och ställa upp honom på bord osv. Övning ger färdighet ;)

Vi fick betala ca 3400 (varav 2700 var nattjoursavgiften) och då fick vi medicinerna och undersökningen.

Upp till toppen
Annons: