Annons:
Etiketthälsa
Läst 3041 ggr
Supinesophie
12/8/11, 8:04 PM

Svullen och hård mage..

Pysen ser lite lustig ut. Han är smal om höfterna och om skuldrorna och sen är han som en boll därimellan. Om han var en hona skulle jag tro att han var dräktig.. Magen är dessutom väldigt hård när man känner på den. Han bajsar inte särskilt mycket åt gången men han är inte förstoppad eller har diarré (just nu).

Förstår inte hur han skulle ha fått bukfetma om det är det det handlar om. Han äter inte ens kattungemat och han är aktiv (inte lika aktiv som Oddie var vid samma ålder dock, alltså 7 månader). Han har fri tillgång till torrfoder och han äter inte blötfoder. Han är kastrerad men var rund innan också.

Så, vad kan det vara? Kan han vara fet bara på magen? Kan det vara mask bara?

Ska ta en bild uppifrån snart bara kameran laddar lite.

Annons:
kalindas
12/8/11, 9:16 PM
#1

Har du maskat av katterna nyligen? Mask kan annars ge den typen av mage.
Sen behöver de inte äta kattunge mat för att bli feta. En del har bara anlaget precis som oss människor. Glad

/Elisa

Nilla
12/8/11, 9:23 PM
#2

Uppmuntra honom att äta smaskig väldoftande blötmat och kött - kokt kyckling, nötfärs, grytbitar etc. Du kan också testa och blöta upp torrfodret. Han behöver massor av vatten och katter tenderar att dricka för lite till den mängd torrfoder de sätter i sig. Ju mer blötmat, desto bättre mår katten.  Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Supinesophie
12/8/11, 9:42 PM
#3

Ja han dricker ju inte så mycket… Han vägrar även den finaste, dyraste burkmaten tyvärr.

Kött äter han i de flesta former men jag har inte kommit mig för att ge dom det så mycket även om jag har lite smått och gott i frysen just till katterna.

Jag ska prova att avmaska honom, han har inte blivit avmaskad sålänge han har bott hos mig i alla fall. Det kan hända att han har fått i sig nåt olämpligt när han har sprungit ute…

Tack för svaren, jag kanske är lite hönsmamma Glad

kalindas
12/8/11, 10:44 PM
#4

Har han varit ute så är det stor chans att det är mask. Berätta gärna om du märker någon skillnad efter avmaskningen. Glad

/Elisa

Supinesophie
12/8/11, 10:48 PM
#5

#4 Ja, det ska jag göra! Hoppas det blir bättre. Man fasar ju för det värsta, typ cancer, FIP osv.. Skäms Nåja, ska avmaska och försöka sluta oroa mig Glad

kalindas
12/8/11, 10:52 PM
#6

#5
Hade det varit FIP och din katt hade svullen mage av det så hade katten varit närmare döden nu..Glad

/Elisa

Annons:
Supinesophie
12/9/11, 6:06 AM
#7

#6 Jag antar det.. Han äter och busar och är som vanligt i alla fallGlad

Broddans
12/9/11, 6:59 AM
#8

Pysen då! Om man gämför med Bon Bon och Sweet Heart så har båda en stoor aptit och båda är närmast lite knubbiga, fast inte som du beskriver utan de har en "sladdrig" mage. Mamma Wednesday har också stor aptit och lägger lätt på sig :)

Hoppas han blir bättre i magen lillplutten!

GunillaSverkersson
12/9/11, 8:03 AM
#9

Han är väl kastrerad, då blir det lätt en bula men den brukar vara mjuk

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Supinesophie
12/9/11, 8:04 AM
#10

#8

Ja dom är ju inte direkt spinkiga i den familjen Skrattande

Jag hoppas också att avmaskningen hjälper, ska köpa idag.

Broddans
12/9/11, 9:57 AM
#11

Hehe nej de är dom ej :P Dommarn brukar påpeka det till mig :/ :P

Jag hoppas också det fungerar!

Supinesophie
12/9/11, 9:59 AM
#12

#9 Han har en liten fettbula också men den är nere på magen och mjuk.

MalinL
12/9/11, 11:08 AM
#13

Ja de är inte så smala ik den familjen. Flört Missy, Wednesdays mamma är en katt som lätt lägger på sig, redan när hon var 10 månader och ställdes för första gången i öppen klass så vbar domaren lite förundrad över att hon som fertil hona hade en sådan "rondör" när min två månader äldre kastrerade hona (Vinga) var så slank och fin. Missy har helt enkelt den kroppstypen (vilket några av hennes barn har ärvt). En grov katt för att vara kat 4 lång o kroppen, med en grövre benstomme och lätt att lägga på sig ffa runt magen.

Annons:
[lisme]
12/9/11, 1:18 PM
#14

Når vi stiller ut katter pleier vi å få høre at vi har et godt kjøkken hjemme Tungan ute

Upp till toppen
Annons: