Annons:
Etikettkattprat
Läst 1465 ggr
[figgelina64]
12/8/11, 7:06 AM

En liten fundering bara...

Såg i ett inlägg att en vit OLH oriental helvit med gröna ögon var till salu samt ett kullsyskon med samma färg och även denna långhår men blåögd

båda beskriver säljaren som orientaler, men en bör väl då vara oriental och en siames fast vita?

vit oriental, är dem godkända?

Bara en liten fundering och varför vit oriental…?

Hm…

Annons:
kalindas
12/8/11, 8:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vit Oriental är godkänd. Däremot är det bl.a. inom Sverak inte godkänt att para FW med Oriental, vilket ofta är sättet att få fram vita grönögda.

Har själv ägt en vit Oriental Africats Spotlight (Spokie) som var den enda i sitt slag i norden i många år. Senare tog en Norsk domare/uppfödare in vita OSH från USA.

/Elisa

kalindas
12/8/11, 8:24 AM
#2

Var hittade du annonsen förresten? Är du säker på att de var "äkta" vita OSH?

/Elisa

kalindas
12/8/11, 8:27 AM
#3

Ang. vit blåögd OSH, så kan det vara så att den blåögde inte är DNA testad och inte är maskad under det vita och är då ingen FW.

Då är det en katt med vitblå ögon och dessa bör få avelsförbud, då risken för dövhet och andra komplikationer är stor.
Det är problemet om man försöker avla på vita OSH, att det dyker upp katter med vitblå ögon eller oddeye.

/Elisa

Lejdet
12/8/11, 3:15 PM
#4

http://www.facebook.com/groups/114887995197554/

tror de är dessa hon syftar på?

FridaSkov
12/8/11, 3:40 PM
#5

I många andra förbund så kallas FW för oriental trots att de är maskade under det vita. Ibland föds det dock vita blåögda (icke-maskade) orientaler när man avlar på vita grönögda. Att dessa skulle ha större problem med dövhet än alla raser där vit blåögd är tillåtet har jag svårt att tro. Ska man vara konsekvent så borde färgen inte vara tillåten på någon ras.

Tillägg: Dessutom kan en FW mycket väl få "den andra sortens" blå ögon, dvs de blå som förknippas med vit färg och dövhet. Risken torde vara densamma som för en vit oriental.

kalindas
12/8/11, 9:14 PM
#6

#5
Parar du en FW med en Siames, så finns det ingen möjlighet att få annat än FW (dvs. maskade under det vita).

/Elisa

Annons:
FridaSkov
12/8/11, 10:02 PM
#7

#6 Det var inte det jag sa. Jag sa att den blå ögonfärgen kan bero på det vita, och inte maskanlaget.

[figgelina64]
12/8/11, 10:36 PM
#8

 Kalindas: På facebook Balines and lonhair for sale, tror dem var amerikanska…jag har hört talas om FW meb aldrig vit oriental med gröna ögon, kul att se och så gröna hans ögon var:-)

kalindas
12/8/11, 10:42 PM
#9

#7
Jo, där håller jag med dej. :-)

/Elisa

Upp till toppen
Annons: