Annons:
Etiketthälsa
Läst 1862 ggr
lillablå
2011-12-06 21:46

mat

Hej jag har två sötisar en balines o en oriental,vet någon vad jag kan ge dom o få upp matlusten?

Annons:
Nilla
2011-12-06 21:49
#1

Vad får de för mat idag? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
2011-12-07 18:05
#2

OK, här är mina förslag: kokt eller stekt kalkonkött, kokt, stekt eller rått (som varit fruset) kycklingkött, Keso, rå köttfärs, A-fil, råa nötgrytbitar, stekt fläskkött, Risifrutti… tja… det ska väl räcka?

lillablå
2011-12-10 13:04
#3

Tack så mycket,ska genast prova,idag äter dom eukaneba,men jag tycker att dom är for småla,Davies(balinesen)väger 4,5 k. Harley(orientalen) 4 k.

kalindas
2011-12-10 13:11
#4

#3
Nu vet jag inte hur gamla dina katter är, men vikten låter inte jätteliten för en mindre variant av katt.
Hur ser deras höftben ut? Sticker de ut och är vassa?

Eukanuba är vad jag förstått inte det mest smakliga torrfodret på marknaden. Så du kan testa något av de mer fetare Royal Canin fodrerna vilka alla är väldigt smakliga. Dock har de sämre köttinnehåll och mer kolhydrater.

#2 Har flera mumsiga idéer som man kan ge som extra utöver fullfoder.

Om de är lätta att ge t.ex. rått kött och råa kycklingvingar, så skulle du kuna pröva att ge dem BARF. 
Tips finns på BARF i Fokus.

/Elisa

lillablå
2011-12-10 13:24
#5

Tack,Harly (oriental)blir två i march,Davies (balines)blir tre i may.Höfterna sticker inte ut men nära på,ska köpa  barf,dom äter inte kottfärs ,inte eller rå kyckling vingar.Blöttmat på morgon o fritt tillgång till eukaneba under dagen.Jag tänkte om det fanns vitaminer eller liknande for att öka måtlusten?

kalindas
2011-12-10 13:38
#6

#5
B-vitamin ska ju öka matlusten på dem och den är inte farlig att överdosera.

Höftbenen ska synas svagt men inte vara vassa eller utstickande. Det kan ju vara att du helt enkelt har väldigt slanka katter.
Känns de tunga och muskulösa när du lyfter dem eller lätta och tunna?

Det är ju slanka katter av naturen. Fast självklart ska de inte vara magra. Glad

Barf finns inte att köpa och äter de inte rått kött, så är det ingen idé att ge dem det som fullfoder.

Men du kan som sagt prova Royal canin, t.ex. outdoors fodret som är lite fetare. Så ser du om de går upp.
Mina katter blir feta av Olivers kattfoder http://www.olivers-petfood.se/ mer narturliga råvaror i det är RC maten.

/Elisa

Annons:
lillablå
2011-12-10 13:44
#7

Tack,det lugnar mig,ska prova Olivers eller RC.Glad

Nilla
2011-12-11 09:06
#8

Jättebra att du ger blötfoder morgon och kväll. Koka lite kyckling och se om de gillar det. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

lillablå
2011-12-11 21:37
#9

Tack,ni verka kunna så mycket o dela med er,i fokus er fantastisk.Glad

Upp till toppen
Annons: