Annons:
Etikettomplacering
Läst 5491 ggr
orienta
2011-12-04 00:06

Orientaler omplaceras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ozzy och Morrison söker ett nytt hem. Jag har bara haft dem en kort tid, men måste tyvärr omplacera dessa underbara katter p.g.a. allergi i familjen.

De är två år gamla och kastrerade. Färgen är choklad och chokladspotted. De är sociala, keliga, nyfikna och vana vid barn. De trivs bra tillsammans, sover i hög och busar med varandra.

Katterna finns i Västerås och priset är 3000 kr för båda.

Min mail är  sussann@live.se

I denna tråd från den förra ägaren, finns mer info och bilder.

http://siames.ifokus.se/discussions/4ea6ac4a88f4723c5e00329b-mina-alskade-katter-soker-nytt-hem#4d71254ab9cb462141048f9b-1

Annons:
Nilla
2011-12-04 11:35
#1

Visste ni inte att ni hade allergi i familjen? Så tragiskt för katterna att behöva byta hem igen. Hoppas verkligen att de får komma någonstans där de får stanna. Det kan vara förödande för dem att flytta runt. Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

orienta
2011-12-04 13:18
#2

#1 Nej, jag visste inte att sonen skulle bli allergisk när vi skaffade katterna.

[figgelina64]
2011-12-04 16:14
#3

ibland bra att testa sina barn innan om man inte haft djur tidigare…

Missannas
2011-12-04 17:16
#4

Hoppas dessa fina killar hittar ett livslångt, kärleksfullt hem snart. Så de slipper flytta runt.

Det verkar som att det är vanligt förekommande att någon i familjen drabbas av allergi när katterna blivit vuxna så man kanske ska diskutera allergi med sina kattungeköpare innan man låter sina kattungar flytta? Kanske kan man tänka sig att testa sina barn och ev. sig själv innan man skaffar katt, som #3 skriver. Det är ju inget svårt eller dramatiskt att göra ett enkelt pricktest. Detta är ju inte riktat till dig TS utan bara en tanke som slår mig när jag ser omplaceringar pga. allergi.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

hannele44
2011-12-04 17:26
#5

Ja-dessa allergier har blivit mycket vanliga,både på hund och katt, verkar det som ! Bra ide att testa sig först så att katterna får ett forever hem! Hoppas ni hittar ett fint hem åt dessa två !

[lisme]
2011-12-04 17:58
#6

Problemet med å teste for allergi før katter flytter inn i familien, er at man trenger ikke å ha noe utslag i det hele tatt. Allergi kan oppstå etter at man har hatt f.eks katt i lang tid. Så det er veldig vanskelig å forutse om noen i familien blir allergeske.

Jeg tror ikke at det nødvendigvis trenger å være traumatisk for katter å bytte hjem, selv om det til og med skjer flere ganger. Det viktigste er at kattene får dekket behovene sine for mat, vann, kos, oppmerksomhet, mulighet til å kunne utfolde seg fysisk inne om det er innekatter, muligheter for å gå ut om det er utekatter. Et trygt og kjærlig miljø påvirker en katt mer enn om den må flytte litt før den finner sitt hjem. Jeg kan nevne et eksempel med vår røde sys-gutt Potis. Han har flyttet litt rundt men bor i dag i et supert hjem der han lever som en prins sammen med en Devon Rex-kompis. Potis var engstelig og urolig da han kom tilbake til oss og det tok to uker før mannen min fikk lov til å ta på han. Han bodde ei stund hos oss og han slo seg ganske fort til ro her hjemme. Vi valgte å omplassere han da det rette hjemmet dukket opp, og han flyttet inn i det nye hjemmet på en måte som gjorde at man kunne tro han hadde bodd der hele livet. Men de nye eierne var veldig oppmerksomme og flinke til å hjelpe han til rette

Til TS: trist at sønnen din ble allergisk! Lykke til med å finne et godt hjem til de to.

Annons:
kalindas
2011-12-04 18:25
#7

Allergi kan dyka upp efter lång tid. I hushållet dit jag sålde Bianca, fick sonen allergi efter 4år. Innan dess hade han inte haft några problem.

Bianca och hennes kompis Elvis bor nu ihop med "min" Jackson (som även är Elvis helbror).

/Elisa

[figgelina64]
2011-12-04 18:38
#8

Man kan via test få veta om man är disponibel, inte säkert att det utvecklas eller man behöver inte ha känningar då man testar. man kan få en fingervisning på vilken nivå man ligger. en vanlig förkylning, stress etc… kan få det att tippa över…

Tycker absolut att det är bra att testa och ansvarsfullt gentemot både sina barn och djuren då det är svårt för båda att plötsligt och akut behöva skiljas åt…

Maxima06
2011-12-04 18:43
#9

Allergi brukar väl jämföras med en bägare som fylls på succesivt och till slut rinner över. Hur snabbt det går är olika för olika människor och det är som Lisme skriver inte säkert att ett test innan man skaffar katt ger något utslag.

Hoppas att ni hittar ett hem till kisarna!

Corny
2011-12-04 21:29
#10

#8 Men då skulle ju ingen som har en faniljemedlem som är det minsta disponibel kunna ha katt. Bara för att det skulle kunna bryta ut.

Man kan inte skydda sig mot precis allt som kan inträffa.

Jag hoppas att killarna får ett nytt kärleksfullt hem. Om jag inte hade fullt….. De är så vackra båda två!

orienta
2011-12-04 21:44
#11

Vi har haft marsvin tidigare och sonen visade ingen allergi mot dem, så därför trodde jag att det skulle gå bra med katterna.

kalindas
2011-12-04 22:19
#12

#11
Har ni prövat att torka av katterna med en fuktig trasa varje dag? På en del fungerar det. Vissa kan ju även klara att ha katt, men får äta medicin eller vaccineras…Obestämd
En dammsugare som DEN HÄR kan göra en stor skillnad också.

Har tack o lov ingen allergi själv, men har en moster som fick problem i äldre dar…

/Elisa

orienta
2011-12-04 22:50
#13

#12

Tack för tipset, men jag vill inte riskera att han blir sämre i allergin.

Annons:
jeanette78
2011-12-17 22:25
#14

Hej,

Har mailat dig:)

Hoppas du svarar.

Mvh

Jeanette

batcat
2011-12-18 14:55
#15

#14 Jeanette, som jag har hört har Ozzy och Morrison fått ett nytt hem redan. Jag tror att de har funnit sig tillrätta, men jag har det som andrahandsuppgift. Det är konstigt, mellanägaren påstod att Ozzy var en mag-känslig katt. Jag upplevde honom inte som det, men jag hoppas att magen kommer att ordna sig efter alla flyttar. Jag kan också misstänka att i sökandet efter ett bra foder för Morrison fann jag ett sämre för Ozzy… Nå, hoppas du finner fina omplaceringar!

kalindas
2011-12-18 15:11
#16

#15
Kan vara stressen med omplaceringar som gett Ozzy trasslig mage. Kan lugna sig när de landat i ett stabilt och tryggt hem.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: