Annons:
Etikettomplacering
Läst 3259 ggr
Rokkur
2011-11-29 10:23

AKUT nytt hem sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vacker, stillsam, kastrerad och tystlåten orientalhane 3 år söker nytt hem på foder omgående. Han behöver vara ensam katt, stressar upp sig när han delar hem med andra katter och kissar då där han inte skall. Avlivas på Måndag 5/12 om inget nytt hem kan ordnas, detta pga att hans kissbeteende gör att hemmets övriga, vanligtvis skötsamma katter också börjat kissa på olämpliga ställen.

Verkar detta intressant, har du kanske ett hem åt Simsen så hör av dig snarast för ytterligare information och annat som skall diskuteras. Det gäller alltså enbart ett foderhemsåtagande, ägandet kommer att stå kvar på nuvarande ägare. Skall vara ensam katt men det får GÄRNA finnas hund, han älskar hundar!!

Kontakta mig på Simsen@telia.com

//Moa

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
Rokkur
2011-11-29 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Simsen med Mr Bennet. Blir stressad även av den här lille krabatens sällskap!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Wand
2011-11-29 10:25
#2

Åh, om jag ändå kunde… riktigt fin kille! Önskar honom lycka till.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kalindas
2011-11-29 10:32
#3

Tråkigt med Simsen. Gråter

Hoppas någon kan ta honom. Risken är ju minimal att han strilar i nya hemmet och han kan säkert få en kompis om ett år då han är trygg i nya hemmet.

Pratade du med vet. om Andocor?

/Elisa

hannele44
2011-11-29 12:34
#4

Oj vilken kort varsel ! Bara 7 dagar ..hoppas nån kan ta honom akut,alltid tråkigt att avliva !

Nilla
2011-11-29 20:22
#5

Är det inte lite kort om tid att söka nytt hem sju dagar innan han ska avlivas? Inte mycket tid att hitta ett bra hem på, menar jag.

Du får ursäkta, men omplaceringsannonser där det hotas med avlivning - är det värsta jag vet. Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Beige
2011-11-29 20:44
#6

Nu känner jag inte till omständigheterna eftersom jag varken känner dig eller katten personligen men är det verkligen enda lösningen att avliva en tre år gammal katt om du inte hittar ett nytt hem till honom på sju dagar?

Fasen man får ju ont i magen och tyvärr kan jag inte ta honom själv då det redan bor fyra katter hos mig Rynkar på näsan

Håller tummarna hårt hårt för att detta löser sig !

Annons:
Missannas
2011-11-29 21:01
#7

Jag känner ju inte heller till omständigheterna och jag förstår att det måste kännas fruktansvärt jobbigt men kan du snälla ge honom en ordentlig chans att hitta ett nytt hem?

Det måste finnas en annan lösning än avlivning om inte det hinner dyka upp ett hem inom en vecka.

Har du annonserat på andra ställen?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2011-11-29 21:13
#8

Vi vet alla vem Simsen är. Har du prövat allt? Har du fertila katter hemma? Herman?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2011-11-29 21:21
#9

Moa och jag har försökt att hitta nytt hem till Simsen under en tid nu så vi har försökt längre än dessa 7 dagar. Jag är uppfödare till Simsen och också väldigt mån om att han ska få en chans. Det vore hemskt att avliva en fysiskt frisk katt på 3 år bara för att han har problem med andra katter.Gråter

Snälla ni som läser detta, tänk och tänk igen om ni vet någon bra människa med mycket tid som skulle kunna tänka sig att ta hand om Simsen. Moa skriver "Det gäller alltså enbart ett foderhemsåtagande, ägandet kommer att stå kvar på nuvarande ägare", men detta skulle gälla ett år efter vad jag förstod på Moa och om allt funkar bra går ägandeskapet över till nya matte/husse. Rätta mig om jag har fel, Moa.

Wand
2011-11-29 21:24
#10

Min mor och plastfar vill ha katt, och skulle säkert gärna göra plats åt Simsen. Problemet är att de inte kan bestämma sig utan att prova i någon/några veckor först, då vi inte är säkra på att min lillasyster, som bor där varannan helg, klarar av det. Hon klarar av att vara hos vänner med katt och hund, men det blir ju en annan sak då man bor med den och träffar den flera gånger. 

Så vågar du/ni riskera det så är det nog inga problem om transport kan knipas.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lejonhjarta
2011-11-29 22:51
#11

Jag ska kolla överallt Lotta å Moa. Simsen e så vacker å trevlig! Men jag förstår mkt väl att det inte e hållbart just nu.

Rokkur
2011-11-29 23:33
#12

Nilla: Inga fertila katter, och det här känns som sista utvägen. Hotar inte med avlivning för att någon ska känna sig tvungen att ta honom utan för att det är den sista utvägen.Gråter

Han har blivit värre, mer stressad han satte sig och kissade på nyinköpta dukar, jämte nyrengjord kattlåda osv. Feliway fungerar inte, testat p-piller (som vi fått tips om) men inget tycks funka, och vad vi kan se så beror stressen på att det är andra katter där han bor. Sen kan han nog mycket väl fungera ihop med en honkatt utan problem, då det verkar vara främst hankatter han har problem med (även kastrater)

Så det här är inget lätt beslut att ta, tro inte det. Vi älskar alla Simsen, men risken är stor att de andra katterna blir ännu mer stressade… och ja ni kan ju tänka er hur det skulle bli. Rynkar på näsan

Så jag har dåligt samvete över beslutet jag kanske måste fatta om en vecka, detta är inte något som pågått bara ett litet tag och tyvärr så fick nog Herman skulden ett par gånger då det nog varit Simsen som kissat utanför lådan.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Rokkur
2011-11-29 23:59
#13

Lotta: Ja, precis! Formulerade mig lite fel där, ägandeskapet övergår till fodervärden efter ett år.

Kerstin: Tack! Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Jag älskar Simsen och vill bara se att han får ett hem han trivs i.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
Nilla
2011-11-30 07:47
#14

Jag menar att det kan behövas mer än sju dagar för att hitta ett nytt hem genom Siames iFokus.

Det du berättar låter inte ovanligt. Jag har själv en kastrat som markerar.

I nuläget kanske man ska minimera hans utrymme och sätta en liten låda i varje hörn av rummen?

Jag menar inte att man ska stänga in honom i ett rum. Själv har jag stängt av mitt stora hus och kastraten har tillgång till kök, hall, toa och ett allrum. Han får endast vara i vardagsrummet när vi är där och där finns då flera lådor och jag håller ett vakande öga. Vi har stängt till sovrummen.

Jag har en katt som ropar som en fertil hane, när han ska ut på "kisserunda" och markera. Men nu går han istället från låda till låda i rummen och de är placerade på undangömda skyddade ställen.

Jag har köpt billiga djupa plastlådor på Coop och fyllt med sand och har Feliway i köket, där han trivs bäst.

Det låter helt klart som din katt behöver byta hem. Kanske min också, men jag har tyvärr inte hjärta till det. Jag försöker istället ändra hans miljö och det finns fortfarande en del att göra. Bl a har jag en honkatt som ska kastreras.

Förslaget i tråden är vänligt menat, men ingen lösning för en katt som Simsen. Det behöver vara någon med tid och tålamod. Chansen är mycket god att han slutar kissa i sin nya miljö. Uppenbarligen är han stressad i ert hem, precis som min katt är.

Glad

Ps. Ibland kan en katts kissande bero på att lådorna står på "fel" ställen. Katten kanske är ranglåg och vågar då inte gå på lådorna. Jag har bl a plockat bort jalusier från mitt badrumsskåp och stoppat in en låda där. Flera av katterna väljer nu just den lådan. En av lådorna ratas av alla och det är en stor låda med huv som är placerad mitt i köket under bänken.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-11-30 08:38
#15

#14
Tror inte Simsens markernade har med felplacerade lådor att göra. Det är ett typiskt stressbeteende och att han inte känner sig riktigt trygg med övriga katter. Risken är också att han drar igång övriga katter i hemmet. 
Tror han behöver komma till ett lugnt hem utan massa katter och kanske senare få en kompis när han har landat.

Letar hem för fullt här också, men har tyvärr inte hittat nåt ännu. Rynkar på näsan

Simsen är ju lite speciell för mig då han är efter min Kalindas Tamlin och Spidde är hans farfar.

/Elisa

[hakkapelitta]
2011-11-30 09:55
#16

Jag har ett tillfälligt hem i Sundsvall så att han ska slippa avlivas. Som ensamkatt tills man hittar ett permanent boende. Jag tror också att du bör rucka på "foderhemsskap" till honom för att hitta ett slutgiltigt hem men det tillfälliga hemmet jag har kan nog tänka sig att låna ut honom på prov till nya ägare.

SacredSouls
2011-11-30 11:41
#17

Håper Simsen får seg et nytt hjem raskt.

Men jeg forstår ikke tanken bak forvert/forhjem i en slik situasjon.Det kræsjer jo fullstendig.

Er det da ikke bedre å søke etter et nytt permanent hjem.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-11-30 13:04
#18

#17
Tror att hon söker ett permanent hem. Tanken är väl så som jag gjort med mina att hon vill känna sig säker att det är det rätta hemmet och att han inte hamnar på Blocket ett tag senare.

/Elisa

Supinesophie
2011-11-30 13:46
#19

#18 Det är väl ändå bättre med en mellanlandning i ett tillfälligt hem än att att han ska dö?

hannele44
2011-11-30 13:49
#20

Jag håller med i att det kanske är läge att rucka på foderhemsskapet..viktigare att katten får ett stabilt,permanent hem !

Annons:
kalindas
2011-11-30 14:01
#21

#19 & 20
Tanken är väl att hemmet han får ska vara stabilt och permanent. Tror knappast Moa tänker lämpa av honom hos vem som helst.

/Elisa

FridaSkov
2011-11-30 14:09
#22

Jag tror säkert att det där med foderhem är menat med kattens bästa för ögonen men jag tror faktiskt att det kan få många att tveka. Att inte få äga katten på ett helt år kan nog verka skumt och för osäkert för många. Tänk om de fäst sig vid katten och så tas den hem igen.. Det är såklart inte det Moa har tänkt sig men för någon som inte alls känner henne så kan det verka så. Men det är bara mina tankar om det här med fodervärd.. Obestämd

Med detta sagt så hoppas jag verkligen att det dyker upp ett bra hem till Simsen! Jag har själv tagit över en avlivningshotad "kisskatt" och det är det bästa val jag någonsin gjort! Glad

kalindas
2011-11-30 14:16
#23

#22
När det gäller foderhem så är lagen så att ägaren inte få ta hem katten om de inte kan bevisa att katten far illa. Däremot är ägaren skyldig att ta hem katten om inte fodervärden vill ha den.

Alltså är det lika tryggt för den som tar katten på foder som om man köper den. Dvs. om inte nya ägaren skulle missköta katten och det får man väl hoppas att det inte händer.
Det gäller ju även bara ett år, så då vet ju nya ägaren om de och katten klickar.

Så vad faran eller problemet att ta en katt på foder är, det kan jag inte se. Det står tydligt i kontraktet vad som gäller.

Jag är ju fodervärd åt en hanhund och hans ägare får inte bara hämta tillbaka honom om de känner för det. I alla fall inte så länge som jag håller min del av avtalet och inte missköter honom på något sätt.

/Elisa

SacredSouls
2011-11-30 14:20
#24

#18 Ja nettopp. og det er jo det som kræsjer helt når det er snakk om avlivning om ikke nytt hjem dukker opp.

Jeg synes virkelig at nye eiere bør får tittelen som nye eiere med en gang i en slik situasjon.Det blir feil at de skal ha katten på prøve når alternativet er avlivning.

#22 Jeg er helt enig det du skriver.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-11-30 14:27
#25

Håller med #22.

Jag hoppas det ordnar sig för Simsen!

FridaSkov
2011-11-30 14:36
#26

#23 Lagen är inte alls så. Det är en vanlig missuppfattning. Det som står i kontraktet gäller dock (om det inte är helt orimligt - jämkas då av domstol). Fodervärdskap för hästar fungerar ju så att ägaren kan hämta hem hästen när det passar (enligt uppsägningstid i kontraktet) även om hästen inte far illa. Den typ av fodervärdskap som SKK (och en del kattuppfödare) använder sig av handlar ju egentligen om att man betalar för hunden/katten med ett antal kullar/parningar, något som inte är aktuellt här.

Dock är det egentligen oväsentligt vad lagen säger eftersom Svensson inte kommer ta reda på hur det egentligen förhåller sig, utan bara leta vidare..

Rokkur
2011-11-30 17:17
#27

Jag vill inte att Simsen ska bli en vandringskatt, därför skriver jag inte över honom på en gång. Det är mitt sätt att ta ansvar som ägare, sen kan jag förstå att vi alla tycker olika. Men ni borde respektera mitt val, jag vill inte att Simsen ska fortsätta säljas vidare från hem till hem, det skulle aldrig fungera. Tro mig det sista jag vill är att han ska bli avlivad…..

Känner att den här tråden inte längre handlar om Simsen utan mer om fodervärdens vara eller icke vara.

Nu hoppas jag inte att någon tog illa upp, men kände att jag behövde försvara mitt val. För vad händer om jag skriver över honom och det inte fungerar i nya hemmet? Kan mycket väl bli så att han flyttar från hem till hem för att slutligen bli avlivad. Nej, jag står fast vid vad jag bestämt.

Men tack alla för att ni engagerar er!Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
hannele44
2011-11-30 17:27
#28

Har du fått ngt napp på hem för honom då ? Första imorgon….det brådskar !

Nilla
2011-11-30 19:18
#29

Det är inte alls konstigt att en katt inte trivs när kattgruppen börjar bli för stor. Det är en kamp om rangordningen även bland kastrater och dessa kan känna sig tvungna att markera för att behålla "kontrollen".

Hoppas verkligen att någon kan öppna sitt hem för Simsen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2011-11-30 19:18
#30

Vi jagar… Sett att flera av mina vänner har lagt ut efterlysningen!

hannele44
2011-11-30 19:36
#31

Bra ! Då hoppas vi !

Flubben
2011-11-30 23:47
#32

Vars bor du någonstans?

Lejonhjarta
2011-12-04 19:19
#33

Hur går det?? Hittat något åt honom än?

Hoppas det löser sig! Jag har letat men dom flesta av mina vänner har katter el vill inte ha. Dom sistnämnda förstår inte sitt bästa…

Nilla
2011-12-04 19:19
#34

Ja, jag undrar också hur det går.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
hannele44
2011-12-04 19:22
#35

Imorgon 5/12 -hoppas hoppas hoppas att det har gått bra ! Berätta gärna !

kalindas
2011-12-04 19:43
#36

Sist jag hörde hade hon ev. ett på gång. *hoppas*

/Elisa

Blatabby
2011-12-04 21:12
#37

Jag håller tummarna. Det kniper verkligen i hjärtat. Hoppas det löser sig för Simsen.

Rokkur
2011-12-04 21:21
#38

Oj, inte varit aktiv här. Vi kanske har ett hem på g åt honom, Inget kissande sen avliningshotet.*peppar peppar* Så han får fler dagar på sig, men då grundproblemet med stress kvarstår så letar vi fortfarande efter ett hem åt honom.Glad

Skönt att han uppfört sig nu, men känns som om det är tillfälligt då det beror på stress…..

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Upp till toppen
Annons: