Annons:
Etikettkattprat
Läst 1443 ggr
Lejdet
2011-11-29 10:04

Vad anser ni om nya djurskyddslagen?

Annons:
kalindas
2011-11-29 10:05
#1

Tycker den är bra. Men den borde träda i kraft nu och inte om flera år.

/Elisa

Wand
2011-11-29 10:07
#2

Håller med #1. Det är en utmärkt lag som bör träda i kraft nu, gärna igår.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maxima06
2011-11-29 10:16
#3

Även jag håller med #1

Tycker även att det är på tiden med en lag mot tidelag.

Blev dock lite konfunderad, kollade på nyheterna igår och där uttalade sig utredaren om att katter utan märkning ska tas in för förvaring 5-10 dagar för att sedan avlivas.

Lejdet
2011-11-29 10:25
#4

# 3 ja jag såg det! Det var lite väl drastiskt tycker jag! Tänk om man är bortrest, sjuk eller nåt och har kattvakt? Då känns 5 dgr väldigt lite

Maxima06
2011-11-29 10:44
#5

Nu har man ju förhoppningsvis sina katter märkta men jag kan nog tycka att de katter som inte blivit märkta inte ska straffas så drastiskt pga ägarens dumhet. Jag hoppas att de väljer att arbeta aktivt med katthemmen och stötta dem ekonomiskt så att de kan ta emot katterna.

I framtiden är problemet förhoppningsvis mkt mindre om lagen träder i kraft.

Wand
2011-11-29 10:50
#6

Jag hoppas att om denna lag träder i akt, så kommer det inte att bli fullt lika lätt för vem som helst att skaffa katt. Här uppe i vår lilla norrländska by är det oerhört många som skaffar katt men inte alls kan ta hand om dem, låter dem springa löst ute utan att bry sig om dem och så vidare. 

Så det vi får hoppas på är ju att djurmänniskor kommer påminna liknande ägare om denna lag och se till att de uppfyller kraven eller lämnar över katterna till någon som kan det. 

Har man inte råd till att kastrera sin katt så ska man inte ha katt. Man måste alltid förutse veterinärbesök när man skaffar djur.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Supinesophie
2011-11-29 11:20
#7

Herregud vad jag önskar att det skulle bli samma regler i Finland. Min granne har fått kattungar, igen! Rynkar på näsan

Avenacattery
2011-11-29 16:22
#8

ser bra ut tycker jag. Lagen om tidelag tycker jag visserligen inte om, den ær ju bara dær før att tillmøtesgå kritiker som trott att det varit ok med tidelag nu. Anyhow. bra lag i stort men kanske lite væl petig i vissa avseenden men som sagt i stort bra.

kalindas
2011-11-29 16:46
#9

#8
Det finns ingen lag mot tidelag nu. Det enda lag som finns är att man kan sätta dit dem för djurplågeri.
Men om någon (i de flesta fallet en man) för för sig att våldta t.ex. en ko. Så räknas ju det som ok, då djuret inte tar någon fysisk skada.
Tycker det är bra att de ändrat i lagen så att all våldtäkt på djur blir olaglig!

/Elisa

Djungelkottens
2011-11-29 17:07
#10

#8 Varför är det dåligt att det kan komma en lag som förbjuder tidelag? Det är väl bra om vi får den här lagen?

Bara tanken på att det finns människor som skaffar en hund enbart för att kunna våldta den och dessutom ta med den till andra så att de kan göra samma sak. Jag blir illamående. Glömmer aldrig den lilla siameskattungen som hade blivit våldtagen av sin nya ägare. Den hade sådana skador att dess liv inte gick att rädda. Glömmer heller aldrig den underbara beaglehanen vars ägare våldtog den med ett kvastskaft så att den dog. Det är bra att det här beteendet uppmärksammas och att det kriminaliseras. I många år har veterinärer bl a stött på hundar som är extremt rädda om sin bakdel. Det är ett av tecknen på att en hund blir sexuellt utnyttjad av en människa.

Håller helt med dig kalindas. Det är bra att all våldtäkt på djur blir olaglig.

hannele44
2011-11-29 17:43
#11

Tycker också det är bra med en tydlig lag om att tidelag är förbjudet ! Och med tanke på att det i Sverige har börjat samlas människor, som utsätter sina djur för tidelag, i swingers partyn där dom byter djur med varandra ;( Disgusting ! Bra lag även om märkning och Kastrering av katter .

Avenacattery
2011-11-29 18:32
#12

jaja.. Kalindas, det ær inte ok enligt den gamla, nuvarande, lagen att ha sex med tex. en ko. Om straffet blir før djurplågeri eller  tidelag spelar før straffskalans skull mindre roll. Men før førtydligandets skull har man nu valt att inføra den lag som man en gång tog bort då den øvergick i en annan lag. anyhow.

#10 våldta katter och hundar! Menar du att du trott att ett sådant beteende har varit førenligt med den svenska lagstiftnigen??!!

#11. Ja det dær ær rætt sjukt faktiskt. Fy fasiken så skræmmande. Men det ær inget nytt påfunn alls.

Wand
2011-11-29 19:38
#13

#12 Jo, enligt svensk lag får vi ha sex med vilket djur som helst sålänge inte djuret uppvisar lidande. 

Men nu handlar ju inte tråden om att diskutera tidelag, så whatever.

Jag håller tummarna för att dessa lagar och övriga nyss framtagna djurskyddslagar kommer träda i kraft.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Missannas
2011-11-29 19:54
#14

#10 FörvånadGråterSkrikandes Var har du hört om detta?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2011-11-29 23:06
#15

Känns jättebra detta men är det någon som tror att detta kommer att funka med att man får folk å kastrera å märka sina katter? Redan nu så hinner dom ju inte kolla upp att alla djur ute i Sveriges avlånga land har d bra. Folk ute på gårdarna som har massor av katter som ynglar av sig å sen skjuts av när dom blivit för många… Är det någon som tror att dom kommer att kastrera å märka sina katter? Känns lite som att d kommer bli en lag som inte kan efterföljas tyvärr.

MalinL
2011-11-30 10:19
#16

#15 Jag tycker att en lag om detta är en bra början i alla fall. Många kattägare fattar inte ens att man inte bör ha okastrerade, omärkta katter gående ute, med en lag kan de få upp ögonen att detta inte är ok (då många männiksor inte vill bryta mot lagen, de inser bara inte problemet somd et är nu). Så även om det kanske fortfaraden kommer finnas omärkta katter ute så är det en bra markering till folk i allmänhet att detta inte är ok. Och jag tror också att antalet omärkta okastrerade lösspringande katter på sikt kommer att minska med denna lag.

Supinesophie
2011-11-30 10:25
#17

Tror också att det är en bra sak. Ta t.ex. trafiklagarna. Ingen kan se till att alla håller hastighetsbegränsningarna. Man har inte fartkameror på varenda sträcka på varenda väg. Men man har skyltar och en lag och många följer den.

Så jag tror nog att om lagen går i kraft och folk får upp ögonen för problemen med okastrerade och omärkta katter så kommer antalet hemlösa katter att minska. Och det är väl bättre än ingenting?

Sen tror jag inte att det är statens män som kommer att kontrollera att lagen följs, jag tror att det är kattälskare och grannar till kissande fertila katter som kommer att rapportera när lagen bryts Flört

Missannas
2011-11-30 16:31
#18

#16 Håller med! Det är precis det som är syftet.

Människors moral och beteende påverkas och ändras, efter ett tag sammanfaller moralen med lagen och i detta fall innebär det då att de allra flesta kattägare kommer agera i enlighet med lagen. Katterna kommer få det bättre på sikt.

Självklart måste det också finnas en kontroll som fungerar. Min erfarenhet är att även den nuvarande djurskyddslagen är på sina ställen ganska bra, men länsstyrelsen som ska se till att lagen efterlevs inte klarar detta på ett tillfredsställande sätt. Där behövs en hel del förbättringar och attitydförändringar.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: