Annons:
Etiketthälsa
Läst 3975 ggr
MijmuPix
2011-11-27 14:11

Dålig syn?

Är det någon som har erfarenhet av katter som med åldern fått sämre syn?

Vid vilken ålder dök detta upp, eller kom det smygande under flera år?
Fanns det andra fysiska symptom eller var det "bara" dålig syn?
Hur fungerade katten i kattgruppen och med andra människor utöver familjen?
Märktes det några förändringar i beteendet; tex mer försiktig, drar sig undan etc?
Fanns det andra släktingar med samma/liknande synproblem?
Berätta gärna! :-)

Annons:
SE*Wishetens
2011-11-27 19:22
#1

Ptja, vi har ju PRA som är högaktuellt just nu Flört Och med tanke på hur det utvecklas, att det är just progressivt och blir värre med åldern är det nog många katter som har sämre syn på ålderns höst. De jag pratat med som har PRA-katter har framförallt pratat om att katten har blivit "surare" mot sina kompisar, fräser ifrån mer och inte tolerera lek från andra. De katterna behöver ju också bo i en miljö där det inte möbleras om så mycket, så de kan ta sig fram enkelt. Sen är det nog individuellt om de fortsätter vara lekfulla även när synen försvunnit eller om de blir lugnare och mer "markbundna".

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

MijmuPix
2011-11-27 20:20
#2

Visst är jag ytterst medveten om PRA och har såklart tänkt att det kan vara PRA som min katt kanske har (hon är ännu ej testad).

Men det finns ju fler åkommor än PRA som drabbar ögonen och jag skulle gärna höra om andras erfarenheter kring nedsatt syn generellt på kat IV.
Jag tänker lite högt och klurar på om katter med väldigt sneda och djupa ögon kan vara mer predisponerade för olika typer av ögonproblem än katter som har mer runda ögon, till exempel?
Vissa linjer tycks drabbas i högre grad av tex FORL/njurproblem/annat än vad andra linjer tycks göra. Så kan ögonproblem vara något som finns i högre grad i vissa linjer? Och kan detta tänkas vara kopplat till sneda/djupa ögon eller spelar ögonformen ingen roll alls?
Kan tidigare (virus-)sjukdommar ge "biverkningar" som drabbar ögonen?

Anledningen till mina funderingar är att en av mina katter (som varit lite närsynt ända sedan ung ålder) verkar ha synproblem som blivit allt mer påtagliga den sista tiden. Hon är i fin form i övrigt och har inga andra symptom på att något skulle vara fel - men har alltså blivit än mer närsynt den senaste tiden än vad hon varit tidigare.
Hon har väldigt sneda och djupa ögon och har alltid haft mer problem med "smuts" i ögonvrårna än vad mina mer "rundögda" katter har.
Jag har självklart tänkt att det kan vara PRA, men skulle samtidigt vara intresserad av att höra andras tankar och erfarenheter om det här med ögonproblem på kat IV, och om just sneda/djupa ögon kan tänkas ha ett samband eller ej med ögonproblem?

Upp till toppen
Annons: