Annons:
Etikettkattprat
Läst 2207 ggr
[Cisco-Fidel]
2011-11-27 10:38

Foderavtal

Letar efter ett bra foderavtal, nån som har ett?Glad

Mejla mej i sånna fall på janina.johansson@hotmail.com

Annons:
kalindas
2011-11-27 10:52
#1

skickat Glad

/Elisa

[Cisco-Fidel]
2011-11-27 10:54
#2

#1 Tack så mycket Skrattande

Lejonhjarta
2011-11-27 14:29
#3

Precis vad ja tänkte skriva. Kalinda har. Skrattande

[Melanie75]
2011-11-27 14:58
#4

Hej! Skulle oxå vilja ha ett, ngn som kan vara snäll och

Glad skicka till mig?

hannele44
2011-11-27 15:22
#5

Kalinda -kan du skicka ett till mig också ?

hannele44@hotmail.com

hannele44
2011-11-27 18:37
#6

Tack Kalinda ! Det är ett mycket bra foder avtal-genomtänkt och snyggt ihopsatt!!

Annons:
kalindas
2011-11-27 20:05
#7

#6
Varsågod.Glad
Har knyckt det någonstans för längesedan och snyggat till det lite + lagt till några detaljer.
Tror det var till hund innan. Obestämd

/Elisa

Lejonhjarta
2011-11-27 22:15
#8

Du e e klippa Kalinda.Glad

AlexH
2011-11-28 09:51
#9

Jag använder SKKs (kennelklubbens) foderavtal som grund för deras avtal, är framtagna av jurister och testade att håll avid ev. konflikt.. dessa kan man ladda ned från skks sida.. det man skall tänka på dock är att, alla krav man sätter som är hårdare än SKKs avtal, kan man komma att förlora mot i tingsrätt om det skulle dras så långt… (vet om flera uppfödare inom hund som försökt göra fler krav, men som förlorat när det gått mot tingsrätt.. samt även blivit avstängda av SKK - men SKK i skillnad mot kattorganisationerna, ställer sig positiv till foder så länge man använder deras avtal)

Vad jag vet så tar både Sverak och WCF avstånd från Foderavtal…

Jag tycker foderavtal är en bra idé men man skall också se det som en möjlighet att kunna spara fler avelskatten än vad som är möjligt ifall man skulle behöva ha dem hemma, så man också gör avtalet så förmånligt för den som skall ha katten eftersom de gör jobb åt ens uppfödning så att säga..

Och gentemot lagen, så borde ju samma regler gälla oavsett vilket djur man sätter på foder..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kalindas
2011-11-28 10:37
#10

#9
Sverak tar avstånd från foderavtal. Vet inte hur WCF gör.
Själv har jag använt foderavtal i samband med omplacering av vuxna katter. Brukar sätta dem på 1-2år.

/Elisa

AlexH
2011-11-28 11:38
#11

#10 fast syfte med foderavtal är ju att använda för avel… om man vill omplacera katt men inte släppa helt så är det ju bättre att deläga katten under en period tills det känns rätt (prövotid) och då skriver man över katten helt.

WCF generellt har kanske ingen uttalad regel för fodervärds avtal… men SNRF har i allafall uttalat sig om att man inte supportar fodervärdsavtal, då de oftast inte är giltiga gentemot lagen ( om jag förstått det rätt)

SKK jurister har testat sitt mot tingsrätten och det som kom fram var hållbart i ett sådant avtal, var

*för tik (hona) honan blir fodervärdens efter 2 kullar, eller när den fyller 5 år.

*för hane Hanen blir fodervärdens efter 3 parningar (tror jag det var) eller när den fyller 5 år.

Uppfödaren har ej rätt att hämta tillbaka hunden (borde gälla för katt också) om man inte kan påvisa (genom polisanmälan) att djuret far illa hos fodervärden.

så om man finläser SKK foderavtal så är det fördelaktig gentemot fodervärden.

Man kan naturligtvis göra avtalet snällare.. ex efter 2 kullar eller när honan fyller 3 år.. im man vill.. men man får inte göra det hårdare.. (i allafall när det gäller hund… jag funderar fortfarande på att det måste vara samma för katt. men det kan jag inte svara på faktiskt..)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: