Annons:
Etiketthälsa
Läst 2641 ggr
Afrejd
11/24/11, 11:41 AM

Svartsjuka

Jag har 2 katter. En siames (Nala) Och en skogis (Stella).

Nala är då jätte svartsjuk. Så fort jag kelar med stella ska hon komma ivägen och vara dryg. Och när jag bär på stella springer hon efter och skriker på mig. Jag får alltså ALDRIG vara med Stella utan att Nala ska komma och tränga sig in och försöka få bort stella.

Har ni också någon svartsjuk katt? Varför är dom så?


Annons:
MalinL
11/24/11, 12:00 PM
#1

Siameser vill ofta vara i centrum. Det är normalt för rasen. Har man flera siameser (balineser) så märks det inte så mycket då alla är mer eller mindre lika "på" men har man katt av en annan ras så kan man nog uppleva att den blir "bortskuffad" för att den inte är social på samma intensiva sätt som siameser är.

Afrejd
11/24/11, 12:04 PM
#2

Nej men alltså.. Så fort jag börjar prata med Stella så kommer Nala springandes och hon är svartsjuk. Hon vägrar låta mig va med stella, även fast stella faktiskt vill va med mig och vill komma till mig men hon kan inte för nala är ivägen hela tiden.. Men förstår va du menar.


MalinL
11/24/11, 12:08 PM
#3

Ja jag förstår hur du menar. Nala vill helt enkelt vara i centrum, och om Stella inte är lika påstridigt kelig som Nala så blir det ju så att Nala "tar över".

Så är det här hos oss också. Om jag kelar med en katt och de andra katterna märker det så kommer de springande och ska vara med, de knuffar gärna på varadra, hoppar över, kryper under varandra för att vara den som får mest kel. Det är så kat 4 katter är.

Sussi89
11/24/11, 12:59 PM
#4

Det är samma här. Det är inte ofta man får kela med bara en katt :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Maria29
11/24/11, 1:24 PM
#5

Jag behöver bara sätta mig neroch vips har jag katter (har bara kat4or) och hundar runt om kring som tränger sig för kel. Ibland lägger man sig tom på någon annan.Skrattande

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Alba333
11/24/11, 3:17 PM
#6

Jag har likadant här hemma (har bara orientaler och siameser). Håller med #1 om att det är så kat4- katter är. De är på på på, alltid. Om jag lägger mig i soffan så är alla fem katterna på mig och ska ligga på magen. Ligger någon annan redan där så lägger de sig på denne.

De kan även nibbla sina kompisar i öronen eller nacken om de tycker att de är ivägen eller får mer uppmärksamhet. Eller liksom bita snabbt i den andre, som ett tjyvnyp, så som dagisbarn gör. Så gör oxå mina katter mot varandra ibland.

Samma sak om man lyfter upp en av dem och går iväg så följer hela flocken efter jamandes.

Så tyärr tror jag inte att det är ett beteende som går att "lära bort" utan något som är helt normalt för siamserna.

Annons:
Afrejd
11/24/11, 3:38 PM
#7

Nej vill väl inte lära bort de undra bara om de va vanligt eller ovanligt ^^

Nu kanske jag är helt bakkom flötet men va menas med kat4?


Afrejd
11/24/11, 3:40 PM
#8

Kan tillägga att min katt är svartsjuk även när jag gosar/kelar med mina råttor eller min hamster..


[lisme]
11/24/11, 3:54 PM
#9

#7 Alle katterasene er inndelt i 4 kategorier i forbindelse med utstilling. De orientalske kattene er plassert i Kategori 4 (som er forkortet til kat.IV eller kat. 4) - dette gjelder siameser, balineser, orientalsk korthår, orientalsk langhår, seychellois (forkortet til sys), seychellois langhår (forkortet til syl) og Peterbald som er en naken kat.IV. Kat 4 brukes ofte om de orientalske kattene fordi de har samme gemytt, det er bare hårlag (pels/ikke pels, lengde på pels) som skiller dem fra hverandre (grovt sett). Det er mye enklere å skrive kat.4 enn å skulle ta med alle de forskjellige når man snakker/skriver om dem

hannele44
11/24/11, 3:55 PM
#10

Ja,som du förstått så är siameser /orientaler otroligt krävande på uppmärksamhet av "sin "människa..det är så det är ! Kategori 4 kallas

rasen Siames och Oriental i " kattvärlden " Skrattande

Jag är lite dålig på att förklara men det finns säkert nån som klargör det jag påbörjat i detta svar ;-)

hannele44
11/24/11, 3:56 PM
#11

Tack Lisme -mycket bra förklarat !

Afrejd
11/24/11, 3:57 PM
#12

I see =)


Lejonhjarta
11/24/11, 11:21 PM
#13

Jag har 3 siameser, 1 oriental och ett gäng med husisar. Den ena siamesen är min, anser hon. Ligger hon i knät, vilket hon oftast gör, och någon annan kommer så blir hon arg å sur, men ligger gärna hög med dom annars.

Är svårt att få personer som inte har KAT4:or att förstå hur annorlunda dom är. Trodde inte det skulle skilja så otroligt mkt på dessa mot husisar och eropeer som ja haft tidigare…

Det du beskriver är med andra ord inget ovanligt, men kan vara lite jobbigt om man är ensam människa med dom 2 katterna du har. Du får smyg pussa den lurviga pälsbollen. Så gör ja ibland.Flört

Annons:
Afrejd
11/24/11, 11:38 PM
#14

Nej har min sambo också.. Men skogisen är enmanskatt och tycker bara om mig haha.. Och de spelar ingen roll om sambon kelar med siamesen när jag kelar med skogisen för siamesen blir svartsjuk ändå och ska komma och försöka få bort skogisen =(


Lejonhjarta
11/25/11, 12:26 AM
#15

Är hon likadan om någon annan el sambon gosar med skogisen, trots att skogisen e enmanskisse? Även hon kanske tycker att du e hennes. Flört Min "Fisen" ligger i knät nu å nyss hoppade orientalkattungen upp där åxå och henne fick ja snabbt räddda upp i famnen då "någon" blev vääääldigt sur över detta intrång. Annars så ligger dom så gott ihop men INTE i "hennes" knä!

Broddans
11/25/11, 11:51 AM
#16

Kelso & Fancy är likadana. Det är ett fasligt liv om platsen närmast mattes ansikte på nätterna. När man ligger i soffan med en på magen så kommer den andra, sätter sig brevid, och biter den på magen diskret i tassen/baken så den flyger iväg.

Jag brukar helt sonika lägga dem på varsin sida om mig och hålla dem där. Om det är någon som inte slutar tjaffsa utan försöker köra boxning över matte så får den helt enkelt gå ner på golvet.

Men det är såklart lättare när man har 2 som är lika svartsjuka. Då känner man att det jämnar ut sig i längden :) /elvira

Afrejd
11/25/11, 11:33 PM
#17

Hahaha sött :) Kände igen det där med ligga vid ansiktet !!

Ja hon blir svartsjuk även när andra håller på med skogisen xD


Upp till toppen
Annons: