Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3961 ggr
Maria29
2011-11-22 11:33

Känner mig trött!

Förra veckan åkte jag till vet, med Bruno (hoffen´s kenzo) efter som han har en knöl på nacken. Idag tar man bort den jag hoppas att tumören är godartad han är ju bara 2år, Jag läste ngn stans att orientaler kan få tumörer som kan självläka (men hur vanligt är det?).

Ska bli intressant å se hur de löser situationen med att låta bli operations såret (Bruno är en flängig katt som troligen kommer att be om hjälp av de andra katterna).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
kalindas
2011-11-22 12:14
#1

Du är säker på att det var en knöl och inte en böld? Det kan ju lätt bli bölder om de råkar bita varandra i lek eller efter vaccinationsspruta.

Är Bruno killen som blivit behandlad för TF eller är det en bror? Har lite dålig koll om vem som är vem?

Hoppas det inte är nåt allvarligt och att det läker fint!

/Elisa

Maria29
2011-11-22 12:39
#2

Han är inte en av dem utan en bror (Kazimir hade TF) den som var för omp i vintras och flyttade till mig. Det är en tumör inte en böld vilket var vad jag trodde/hoppades, det hade varit smidigare/lättare.. Vi var inne förra veckan och vet kände på honom men kunde inte göra ngt just då, men nu väntar jag på att få hämta hem honom.

Hur vanligt är det med tumörer hos kat4?

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

kalindas
2011-11-22 13:18
#3

Ok, då är det chokladkillen?
Vet faktiskt inte hur vanligt det är med tumörer. Men visst dör det en del katter av cancer. Men tror att de flesta då åker på juvertumörer eller andra som kommer mer innanför kroppen.

Vet inte hur vanligt det är med såana som är utstickande i nacken.
Håller tummarna att det bara är en fettknöl!

/Elisa

Maria29
2011-11-22 14:01
#4

Ja, det är Bruno!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

hoffens
2011-11-22 22:22
#5

Ledsamt att höra, hoppas att knölen är ofarlig. Hör gärna av dej.

Maria29
2011-11-23 07:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Tack!!! När det gäller skydd av sår så fick de andra (hundar och katter) gå med tratt efter som veten sa att de ev skulle "hjälpa" till med Brunos stygntagning. Han lyckades ta av sig de skydd de hade hos veten så nu måste han hållas under uppsikt i åtminståne 2v.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Blatabby
2011-11-23 10:34
#7

Har det gjorts någon analys av knölen, eller väntar du på svar?

Vi tog bort en knöl på min tabby för ett par månader sedan. Misstänkt tumör som visade sig vara en inkapslad inflammation efter typ bett. Den satt mitt på kroppen på sidan över revbenen. Inte alls ovanligt att de får såna knölar enligt den vet jag var hos. Så om du inte fått analyssvar som visar på tumör, så finns det gott hopp om att det kan vara något oskyldigt. Jag håller tummarna för dig och din katt.

Missannas
2011-11-23 15:17
#8

Hoppas det inte är något elakartat, utan något ofarligt. Håller tummarna för er.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

SmirreIce
2011-11-23 17:25
#9

Stackars liten =(

Hoppas att han kryar på sig. Ingen av hans syskon har/ har haft sånt..

Maria29
2011-11-24 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7 Jag väntar på provsvaren (knölen togs i tisdags den täckte då nästan hela nacken) borde få dem om 2v, det som gör det extra svårt är att jag fick låta en av mina hundar (vinthundsblandis)somna för 4månader sedan pga cancer mm..  Bifogar vet protokoll som jag fick för 10dagar sedan. Vi var tvugna att vänta med op tills han blev stabil.

Måtte de nu bara allt vara ok.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Maria29
2011-12-05 11:07
#11

Mailade Lena först (efter som hon inte svarade i telefon och hon förtjände att var den första som fick nyheten). Bruno hade en godartad masocytom (finns aven elak av denna sort) men vet har sagt åt mig att ha uppsikt över honom.  Glad Kan vara såpass ärlig att han inte samarbetade med stygntagningen han ville bara pussas med veten och djursköterskan. Tack till alla som skrivit uppmuntarande ord (och ett extra tack till Lena som ringde mig).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

kalindas
2011-12-05 11:12
#12

Skönt att det inte var en elak tumör!

/Elisa

Missannas
2011-12-05 13:46
#13

Men vilken lättnad för dig! Glad Så härligt att den var godartad!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
tuska
2011-12-05 16:39
#14

 Bästa oroande människa   =)    I bland har man en jävla tur.

 Bra att allt va godartat, det lät lite oroande när hela nacken va angripen av en förhårdnad.

Ha det bra   pussa katten.

Victoria Gustavsson
2011-12-05 20:02
#15

Vad skönt att det inte var en elakartad historia!! Håller tummarna för er nu att det inte är något som dyker upp igen!

GunillaSverkersson
2011-12-05 20:44
#16

GladVi håller också tummarna för er , och grattis så långt broder Kelso och Kazmir i Sala hälsar

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

hoffens
2011-12-05 22:23
#17

#11 Tack Maria.

Gott att det inte var farligt. Mamma Nelly hälsar. Ring när du vill.Kram oPuss till Brunp

Upp till toppen
Annons: