Annons:
Etikettutställning
Läst 2657 ggr
Myzakatt
11/21/11, 12:38 PM

Är våra domare för snälla?

Jag har blivit och fundera om våra domare är lite för snälla att ge cert även i klass 9 eller 10.

Har sista tiden sett katter som fått cert och undrat hur det gått till. Om man gör utfall mot en domare anser inte jag att man borde få sitt cert.

Vad tycker ni om denna sak?

Annons:
[hakkapelitta]
11/21/11, 2:26 PM
#1

Nej om en katt är aggressiv och nästan biter domaren tycker jag att den ska diskvalificeras, helt klart. ALLA, då menar jag ALLA katter med gula/orange ögon ska inte heller ha sina cert, även om de får både cert och NOM och BIS också. Så ja, jag tror domarna för det mesta är för snälla, det gäller även högre cert på katter som inte håller måttet för de poängen som det krävs.

kalindas
11/21/11, 2:53 PM
#2

#1
Det där med ögonfärgen håller jag med till 100%. En oriental ska vara grönögd och inte ha någon annan färg på ögonen. Det kvittar hur snygg katten är för övrigt!

/Elisa

Myzakatt
11/21/11, 2:56 PM
#3

Ja alla katter ska ju inte kunna gå till SUPREME heller.

Men jag förstår inte varför domare ger cert till en katt som dom inte ens kan röra

GunillaSverkersson
11/21/11, 8:32 PM
#4

- Dommare för snälla? Våran viste inte vad vi hade för rasFoten i munnen -

Detta är väl en balines?? Sekreteraren fick upplysa om rasen som var SYL visst ovanlig men det känndes lite pinsamt.

men det kanske är för mycket begärtFlört

Jag tycker även att domaren ska dömma efter standarden . Annars måste standarden ändras.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejdet
11/21/11, 9:39 PM
#5

Håller helt med dig och jag förstår ju vad du syftar på. Jag tycker att det verkar vara få domare som verkligen vågar dra cert och som vågar dömma efter standarden!

Förstår inte hur man kan bedömma en katt som man inte vågar ta i?

Är inte temperamentet viktigt längre?

Med risk för att låta gnällig så är jag så trött på att alltid få spö av alla dessa korthår med urusel ögonfärg, dåliga spottar/färg, dålig triangel pga. FÖR stora och hängande öron men som ändå vinner för att de ser så extrema ut!

Jag får alltid höra att allting är helt rätt på tex. Cesar min nya OLH, ex profil, ex ögonfärg, ex pälskvalitet och färg, ex triangel, ex svans etc.etc. men han får ändå alltid spö av ett korthår med usel ögonfärg och extrema öron!

Tre ggr. i sträck har domare nu sagt att han är den snyggaste OLH de har sett på väldigt länge och helt enligt standarden men ändå blir han inte ens nominerad.

Jag har nu själv tingat en sk. extremkatt med fladderöron men jag anser fortfarande att helheten är det viktigaste och att om man inte dömer efter standarden längre så bör den ändras, för få domare vågar nominera de "ickeextrema" katterna nuförtiden och tyvärr hör nästan alla våra långhår till den standarden.

Myzakatt
11/21/11, 11:22 PM
#6

Jag har själv en MCO som jag inte kan ställa mera för att han blev skrämd i Norge på en utställning.

Jag har testat en gång efter det men då valde jag att dra katten själv. En katt som inte går att bedömma kanske trots allt har det bättre hemma.

Annons:
Myzakatt
11/21/11, 11:26 PM
#7

Jag tycker givietvis att temperamentet är jätteviktigt. Men det man lätt glömmer är att våra katter i första hand är trevliga sällskapskatter. Så för min del har inte världen gått under trots att jag har en katt som inte trivs på utställning

kina16
11/22/11, 7:34 PM
#8

jag har varit med om att katter blivit diskade eller "dissade" av domare pga av fel ögonfärg eller skelögdhet så dom är inte snälla jämn ;)
Trots toppen temperament och snygga för övrigt så ibland följs standarden.
Väldigt olika hos domarna har jag lärt mig.

Allabouteeve
11/22/11, 10:45 PM
#9

Jag är en stor beundrare av era raser och besöker utställningar när jag kan. När jag slutar med långa och många resor i jobbet blir det definitivt orientaler/siameser.  Jag hoppas bara att det då finns många uppfödare som resonerar som ni gör och prioriterar helhet, temperament och ögonfärg framför dumboöron som i alla fall mina amatörögon inte bidrar till en vacker helhet.

Vad tror ni om framtiden säg om 4-5 år, finns det då siameser kvar alls i min smak, dvs en modern typ men med mer moderat öronform? Ska kanske som oinsatt inte skriva på detta forum men jag är nyfiken. Tänker på hur det blivit med persern, den nuvarande typen har jag förstått attraherar färre sällskapskattköpare som vänt sig till andra långhåriga raser.

Lejonhjarta
11/23/11, 12:20 AM
#10

Alla uppfödare föder inte upp moderna katter, dvs dumbosar. Mina är åt det klassiska hållet.

Får jag tex en rysk dommare på en utställning så ligger mina katter inte lika bra till som dumbosarna men mina kommer bättre om det är en dommare från tex Tyskland…

Piripiripascal
11/23/11, 11:16 AM
#11

Vad säger rasstandarden om öronen? Antar att de katter som premieras trots felaktig ögonfärg har andra kvalitéer som väger upp och bidrar till en, enligt domaren,tilltalande helhet som lever upp till de poäng som krävs? Är novis på området men har fått för mig att kattens exteriör bedöms enligt ett poängsystem?det är nog inte heller så många katter som lever upp till standarden "all over" så att säga! Mvh Eli

MalinL
11/23/11, 12:47 PM
#12

#11 Nej poängmässigt så väger ögonen egentligen tyngre än öronen. Så ett par stora öron ska inte kunna kompensera för en dåligt profil och gula ögon exempel vis.

Öronen är bara en liten del i poängsättningen på 25 poäng, som gäller för hela huvudet. I detta poäng är det inräknat huvudets generella form, bett och tänder, käkar, nos, profil, panna, form, storlek och placering av öron samt form strorlek och placering av ögon. Allt detta tillsammans ger alltså 25 poäng som max. Medan ögonfärgen ensamt ger 15 poäng. Se hela poängsättningen här: http://www1.fifeweb.org/dnld/std/BAL-SIA-OLH-OSH-SYL-SYS.pdf

Jag tror att detta till stor del handlar om trender, det har blivit på mode att premiera just öron och folk har vant sig vid detta och förväntar sig att domarna ska döma på det sättet. Det blir nog helt enkelt enklare för domarna att fortsätta välja öronkatterna än att välja en mer korrekt, moderat typad katt och sedan behöva förklara och försvara sitt val inför utställarna och andra domare.

Jag minns en ny domare som dömde en katt och hans konklusion var ungefär, "den här katten har lite småfel (vilket inte konkurrenten hade) men den har fantastiska öron och som ny domare är öron något jag måste prioritera."

En del domare dömer dock enligt standarden och premierar det korrekta framför en extremkatt som inte är korrekt enligt standarden. Vilket jag tyucker är jättebra!

Det är viktigt att man behåller en balas i aveln och här anser jag att domarna har ett stort ansvar. Det är inte ok att bara titta på öron eftersom många då börjar avla på bara just öron, vilket riskerar att förstöra rasen i långa loppet.

Mitt mål är att avla fram snygga korrekta katter enligt standarden, jag gillar typade katter, men vill inte ha stora öron på bekostnad av t.ex ögonfärg. Om detta skulle göra att mina katter skulle förlora mot en mer extrem på utställning så får det vara så, utställningar styrs till stor del av trender och domarna är bara människor de också. För mig är utställningar bara ett verktyg i aveln, inte avelns själva mål.

FridaSkov
11/23/11, 1:29 PM
#13

Bra skrivet MalinL! Jag håller med dig på varenda punkt Glad

Annons:
kalindas
11/23/11, 8:47 PM
#14

#12
Håller med till 100%.

Visst kan det vara vackert med lite större öron. Men när öronen är så stora och tunga att ögonen börjar hänga på katterna. Så att de mister sin orientaliska form + att färgen är dålig. Då är det inte en siames/oriental osv. längre.
Då blir det en annan ras!

Har sagt det innan, forstätter denna fixering på jätteöron så får vi göra som de som föder upp tamråttor gör. Dela upp dem i vanligt tamråtta och dumbo tamråtta.

Dvs. dumbo Siames och klassisk Siames.

/Elisa

origirl
11/23/11, 8:58 PM
#15

#14 Ögonen hänger vel inte för att öron er stora?? Dom har lätt för at bli djupa när man får en väldigt lång profil.

MalinL
11/23/11, 10:05 PM
#16

#15 Jo man kan se på en del katter med väldigt stora öron att de drar ner ögonlinjen så att den får ett ledset istället för grymt uttryck.

origirl
11/23/11, 10:57 PM
#17

#16 Jisses jaja då vet man det Förvånad

[lisme]
11/24/11, 8:56 AM
#18

#12 Godt skrevet! Jeg er helt enig med deg Glad

Piripiripascal
11/24/11, 11:21 AM
#19

Hur fungera detta poängsystem rent konkret? Dokumenteras poängen eller är de bara till för domaren som en måttstock i tanken?

[lisme]
11/24/11, 4:05 PM
#20

#19 Nei dessverre blir ikke poengene dokumentert. Det vi som utstillere sitter igjen med etter bedømmingen er en dommerseddel som i de aller fleste tilfellene er tilnærmet umulig å lese Obestämd

Jeg har opplevd dommere som dømmer katten ut fra hvem som eieren den, og det er enda verre enn at en ørekatt blir valgt

Annons:
tuska
11/24/11, 4:52 PM
#21

 varför ska vi betala för en  "dommarsedel" som ej går att läsa….. det har jag varit med om många gånger.

Vi måste vara jävligt dumma som accepterar det.  Tydligen är jag inte ensam  att inte kunna läsa vad som står.   

 Nej nu är det slut på det.

cillaroten
11/24/11, 5:08 PM
#22

Från vissa dommare ska man vara glad om man kan  gissa sig till vissa ord….jäkligt tråkigt faktiskt!!

tuska
11/24/11, 5:21 PM
#23

 jag kommer inte ta mot en sedel som jag inte kan läsa. jag har ju betalat för en bedömningen och ska inte behöva gå runt och fråga vad som står.    Jag vill mer än kunna tyda än EX 1Skrikandes

SE*Wishetens
11/24/11, 5:39 PM
#24

#23 Tuska > Samma här… jag åker på utställningen för att få domarens bedömning - sen eventuellt resultat, certifikat, nom och bis är bara en extra bonus. Då vill man ju gärna kunna se vad det står också. Obestämd

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Lejonhjarta
11/24/11, 10:58 PM
#25

Visst hade det varit toppen om dommaren kunde skriva i en bedömningssedel som låg inlagd på en dator som sen bara printades ut allt läsbart å fint. Så härligt å kunna få läsa bedömningssedeln sen. Som du säger tuska, vi betalar å billigt e d inte!

AlexH
11/25/11, 10:01 AM
#26

Man skulle önska att det var lika som i hundvärlden.. där har alla domare två ringsekreterare.. en sm ser till att rätt hund kommer in för bedömning och sedan också kallar in  de som gått vidare i konkurrensbedömningen.. denna sekreterare är också den som ropar ut placering , cert etc..

Den andra ringsekreteraren har en uppgift.. att skriva åt domaren och att skriva in resultaten i tävlingslistorna..

vore ju toppen om man hade folk som skrev åt domarna, så kunde de lägga all energi på katterna, samt att det skulle gå fortare..

Jag är chefsassistent i min WCF förening, oh har flera gånger skrivit åt domaren.. och det funkar superbra.. det gäller bara att man har nog med assistenter så man kan utföra denna tjänst…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

GunillaSverkersson
11/26/11, 8:57 AM
#27

Det är inte bara dyrt att ställa ut det går även åt ca 12 timmar av helgen.  Finns det ingen här som kan skriva en motion till SVERAK jag vet inte om det måste gå genom rasrådet. Eller om man kan skriva direkt.

Jag tycker att poängen skall skrivas in i bedömnings sedeln. Vi hade så på min tid på gerbil och hamster utställningarna. det fungerade utmärkt. Detta skulle lösa problemen med katter i panel med gula ögon och oläsliga bedömningssedlar i alla fall delvis . Dommaren behöver inte skriva lika mycket text och om dommaren inte vill dela ut ett cert trots höga poäng så finns den friheten men den behöver motiveras. Sedan skall bedömningsedeln också vara läslig, jag har också flera helt oläsliga. Nästa gång ska jag säga till.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
kalindas
11/26/11, 9:09 AM
#28

#27
Det diskussionen om att ha bedömningssedlar med tydliga poäng såsom kanin, höns, marsvin, hamster osv. har.
Detta fungerade inte enligt bl.a. Dagny Dickens, då flera katter skulle hamna på samma poäng och krångla till bästa uttagandet.

De menar att man då måste ändra om hela systemet. Fast jag ser fortfarande inte problemet. Obestämd

Har man flera katter på 94p och de ska tas ut till champion. Då väljer man väl den katten som man tycker bäst om och som kanske är snäppet bättre än de andra i helhet.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: