Annons:
Etikettkattprat
Läst 2668 ggr
ejma
11/20/11, 11:18 PM

Går siameser bra ihop med andra katter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en importsiames vars historia vi inte känner till fullo. I hennes hemland är det inte ovanligt att kattungar tas från mamma och sätts i djuraffär bara ett par veckor efter födsel. Min sambo hittade henne trafikskadad när hon var några månader gammal. Vi vet inte om hon fick umgås med andra katter när hon var liten. Vi har en misstanke om att aldrig umgicks med andra katter när hon var liten. Vi har två andra katter som närmast får benämnas strykkatter. En har har flyttat in på heltid, medan den andra bara kommer på frekventa besök. Jag tror att båda är inavlade och inte är riktigt normala. Honkatten vill bara leka själv och blir aggresiv om någon katt försöker leka med henne. Hankatten är skygg, men kan ta vara på sig själv. Definitivt inte en katt som andra bråkar med.

Vår siames är extremt social, men kommer inte överens med de två andra katterna. Hankatten vet att han inte får bråka med siamesen och brukar hålla sig på sin kant. Honkatten och siamesen ryker ihop lite då och då. Oftast inget illa menat från siamesen, men bråk blir det.

Siamesen har ovanan att jabba katter och människor (dock med klorna indragna), men det uppskattas inte alltid.

Lite tråkigt för siamesen att inte ha någon kattkompis. Vi har funderat lite smått på om vi skall skaffa en till katt, men risken finns ju att de inte går ihop.

Tror ni att hon skulle vekna om en kattunge flyttade in?

Siamesen är liksom de andra katterna utekatter när de vill. Hon träffar andra katter, men vi har aldrig sett henne leka vänskapligt.

Båda honkatterna är svartsjuka på varandra.

Utgången med en till katt är svår att SIA om, men vad tror ni? Alla våra katter är kastrerade. Hon eller hankatt?

Annons:
Nilla
11/21/11, 6:33 AM
#1

Så fin katt du har. Jag har många frågor. Är katterna som kommer in kastrerade? Varför tror du att de är inavlade? Inte konstigt att din katt reagerar när främmande katter flyttar in.

Det är djärvt av dig att släppa ut din katt. Den behöver säkerligen en likasinnad kompis, men de flesta uppfödare säljer endast katterna som innekatter och jag vet inte hur mycket nytta det skulle göra, när dina katter är ute.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ejma
11/21/11, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Glömde nämna att de två andra katterna bor hos oss sedan flera år och Siamesen är den nyinflyttade sedan över ett år.

De vi känner med stor kattvana sade att gruffandet skulle gå över, men det har inte blivit mycket bättre. De kan inte sova i samma soffa. Ute kan de ligga på terassen någon meter från varandra, men mer än så blir det inte.

Nja, att de andra två är inavlade vet vi inte, men däremot är vi ganska säkra på att de är syskon. De har samma gångstil, färg och umgås bara med varandra. Båda är som sagt var kastrerade av den ursprungliga ägaren liksom öronmärkta. Ingen av dem är dock registrerade så ägaren kan inte spåras. Honan är numera skriven hos oss och är chipmärkt. Deras betende tycker vi inte är normalt, men vi gillar dem ändå. De flyttade från sin tidigare ägare och valde att flyttade in hos oss.

Katterna rör sig på ett ganska begränsat område och de flesta grannarna vet att siamesen tillhör oss. Hon har nog hälsat på alla och vi har haft ett ental telefonsamtal av grannar som "hittat" henne. Hon har alltid halsband med telefonnummer när hon går ut.

Hon har bra trafikvett. Kommer en bil eller cykel hoppar hon snabbt bort från vägen och sätter sig säkert. Trots allt har hon lärt sig en läxa för livet när hon blev påkörd som liten i afrika. Hon har legat på operationsbordet mer än tre gånger. Tack och lov har hon inga men.

Vi brukar ta med henne på promenader och hon går lös. Liksom de flesta katter är tempot långsamt, men ett par kilometer brukar klaras av innan det är dags för vila.

Inne eller utekatt kan diskuteras oändligt. Vi ser att katterna får finare päls, bättre kondition och sover bättre.

Jovisst har jag märkt att det finns en motvilja bland uppfödare av raskatter att låta dem vara fria. För oss är det inte viktigt att det är en renrasig, men den bör spela på samma våglängd som vår siames. Hon har de typiska siamesegenskaperna, men eventuellt har hon också lite afrika i sig. Hon är alltså en klassisk siames och inte en modern som de flesta på sajten har.

Är det blåögt att tro att en siames förstår en annan siames bättre än en vanlig huskatt?

Supinesophie
11/22/11, 9:21 AM
#3

Inget illa menat men din siames är väl en "vanlig huskatt" den med?

kalindas
11/22/11, 11:07 AM
#4

Om din lilla söta tjej har Siames bakom sig så kan ju orsaken vara att hon är lite mer revirkänslig än dina andra huskatter.
Det kan även vara att hon gillar att ligga nära andra och då kan det vara svårt med huskatterna, som ofta vill ligga var för sig.

Sen kan det tyvärr alltid vara problem med att sätta ihop två vuxna honor. Det är inte säkert att de någonsin kommer att bli vänner.
Alternativet är då antingen att placera om en av katterna.

Sen tror jag att i din situation att det är en fördel att de går ut. För hade det varit innekatter hade bråket varit ett ännu större problem.

#3
Det kan vara en siames utav den väldigt gamla stammen. Dock tror jag precis som dej att hon är en maskad huskatt.
Söt är hon i alla fall.

/Elisa

ejma
11/22/11, 5:38 PM
#5

Jo, i Sverige är hon inte annat än huskatt. I bla USA är den klassiska siamesen godkänd som ras.

BaraLisa
11/22/11, 6:28 PM
#6

Jag har två huskatter och en oriental. Siamesen, ja orientalen är ibland för mkt för huskatterna. De har mycket olika behov. Då blir det jag som får vara "siames" istället.

Det går ju inte att skaffa fler och fler katter heller. Försök att stimulera siamesen på hennes sätt, bygga myshörnor och leka mycket och gosa…

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
BaraLisa
11/22/11, 7:42 PM
#7

Det finns stor chans att amerikaner influerat afrikaner. Det är inget konstigt och hotar inte våra siameser. Allt kretsar inte kring Sverige Flört Just att det kan vara relevant om hon nu är lik en siames i lynnet, oavsett vad folk anser om hennes "papperslöshet".

Classic

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Missannas
11/22/11, 8:32 PM
#8

#7 Jag tror inte att någon här tror att allt kretsar kring Sverige osv. Glad

TS, din katt är söt och du och din sambo har verkligen gjort en fin sak när ni räddade henne från ett liv på gatan. Hon är dock ingen siames utan en huskatt. En katt som saknar stamtavla är en huskatt. Att katten är maskad och blåögd gör henne inte till en siames. Detta gäller oavsett om man pratar om moderna siameser, applehead eller classic. Hon är ju inte sämre för det! Glad

Har tyvärr inga bra råd att komma med annat än de råd som #6 redan har gett dig.

Jag tycker inte det låter som att en likasinnad kompis är lösningen utan snarare att din katt vill vara ensamkatt med husse och matte för sig själv.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
11/22/11, 10:07 PM
#9

Det blir jo litt vanskelig å sammenligne din fine jente som er en katt derer reddet fra gaten med siameser generellt.

Jeg er nok enig med #8 her. Hun høres ut som om hun er mer typen til å være ensam katt enn en som ville stortrives med en siames kompis.

Det kan jo bero på så mye men uansett så synes jeg det er helt fantastisk at dere reddet henne fra gaten og tok henne til dere Kyss

#7 Fint om du kan ha med i signaturen din hvor du er Sajtvärd BaraLisa Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

BaraLisa
11/22/11, 10:21 PM
#10

Om några dagar när den är släppt. Jag behövde en signatur. Glad

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Nilla
11/23/11, 6:45 AM
#11

#10 Det där är förvillande för medlemmarna. Du bör nog ta bort texten, tills värdskapet är klart. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: