Annons:
Etikettavel
Läst 1514 ggr
[siab]
11/18/11, 12:22 PM

En fråga till er uppfödare.

Hej.Jag har en fråga till er som föder upp.

Om jag vill köpa en honkatt unge till avel,och ber uppfödaren välja katt till mig hur väljer ni.Vilken kattunge skulle ni ge mig?Den största honan eller går ni enbart på hennes utseende?

Skulle det bli samma honkatt om jag skulle ha henne till enbart utställning och inte avel? Skulle vara intressant att veta hur ni väljer ut.

Annons:
[nollottan]
11/18/11, 1:37 PM
#1

Hade någon velat köpa katt till avel av mig, hade jag valt ut den som är mest korrekt i helhet.

Zakira
11/18/11, 1:41 PM
#2

Intressant fråga! Hoppas du får många bra svar

Broddans
11/18/11, 1:53 PM
#3

Någon skulle vilja köpa en kattunge till utställning skulle jag välja den med mest korrekt helhet. Vid avelskatt skulle jag vilja samtala om köpare tänkt någon tilltänkt hane eller eventuellt har en egen. Om det finns en tilltänkt hane skulle jag rekomendera köparen den hona som komplettera hanen bäst. Utan tilltänkt hane blir det nog samma som utställningskatten :)

CoralReefs
11/18/11, 2:17 PM
#4

Som utställningskatt skulle jag rekommendera den mest korrekta i typen. Gärna den som kanske är lite extrem och helst med stora öron med bred bas och låg öronsättning.
Till avel hade jag prioriterat temperament och harmoni. Väljer hellre en jämn hona istället för en extrem hona på vissa delar och sämre på andra. Stamtavlan spelar också större roll för avelskatten.

hannele44
11/18/11, 2:39 PM
#5

# 3 ! Håller med dig .

alltidsiames
11/18/11, 6:02 PM
#6

Avek kräver också ett starkt psyke, tycker jag.

Annons:
[figgelina64]
11/18/11, 9:45 PM
#7

#4 Håller fullständigt med

[siab]
11/19/11, 9:19 AM
#8

Tack för era svar.Anledningen till min fråga var att jag var med en väninna till en uppfödare då hon skulle titta på en siames hona,och då diskuterade vi det.Hon tyckte absolut att man ska välja den största honan om man vill avla på henne.

Till utställning skulle hon välja den mest korrekta typen.Så jag blev lite nyfiken på hur ni andra tänkte. Tack.

Supinesophie
11/19/11, 11:29 AM
#9

#8 Hon kanske har som avelsmål att få fram lite större katter. Vissa linjer börjar ju få så pyttesmå katter :)

MalinL
11/19/11, 12:07 PM
#10

#8 Jag kan hålla med om att det är bra att välja en större hona till avel(dock så är inte storleken allenarådande i mitt val av avelskatt). En sund stark hona med bra storlek är bra kriterie när man väljer avelskatt. En mindre hona kan också bli en bra avelshona, men när det gäller kattungar så tror jag att man ska undvika att välja den minsta ungen i kullen (det kan finnas en anledning till att den är liten som inte syns på utsidan) när man köper avelskatt, även om det är den lilla som är den mest typade.

[siab]
11/19/11, 12:17 PM
#11

Precis så diskuterade den uppfödaren med.Jag skulle nog själv inte välja den minsta honan om jag skulle ha henne till avel.

hoffens
11/19/11, 8:39 PM
#12

Jag skulle oxå kolla om mamma o mormor hade lätta förlossningar

Upp till toppen
Annons: