Annons:
Etikettkattprat
Läst 2184 ggr
Labolina_73
11/14/11, 6:40 PM

avel/parningar?

HEjsan..

bara jag den veliga igen.. :-)

jag tänkte kolla då jag inte fattat detta riktigt,, får man para en siames med en oriental? bör man undvika det? varför och varför inte?

att jag frågar är mycket för att jag sett i vissa annonser på siameser till salu att det är "rena" siameser rakt igenom,, eller vad det står.. men jag fattar det som att det inte finns några orientaler alls i stamtavlan medans i vissa andra gör det det..

hur kommer detta sej?

//Linda

Annons:
SE*Wishetens
11/14/11, 7:47 PM
#1

Självklart FÅR man para siameser och orientaler. Det finns dem som anser att man ska hålla raserna separerade, och dem som anser att man ska/kan para dem med varandra. Argumenten för båda ståndpunkterna är många, och man får själv fundera över vad man själv tycker är rätt väg att gå.

Här är en tråd jag själv postade för ett tag sen som utvecklades till en intressant diskussion: http://siames.ifokus.se/discussions/4d713416b9cb46222104bd20-uppfodare-avel-siaoribalsys-blanda-eller-ej

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

kalindas
11/14/11, 7:48 PM
#2

Självklart får du para oriental och siames. Du får para alla katter inom kat4 med varandra. Glad

Sen har olika uppfödare olika sätt att para. En del Siamesuppfödare vill bara ha Siames i sina stamtavlor och en del anser även att dessa katter på nåt vis är "finare" än andra Siameser.
Finns även uppfödare som avlar på enbart Oriental.
Men de flesta blandar "färgerna" med varandra.

Det är helt enkelt en smaksak. Glad

I grund och botten är det vilket man själv gillar och en Siames är alltid en Siames oavsett om det står Oriental i stamtavlan eller ej. Glad

/Elisa

[nollottan]
11/14/11, 8:08 PM
#3

Detta är en ganska invecklad och känslig fråga och diskusionen verkar aldrig ta slut…… Men jag ska svara objektivt. Enligt Sveraks regler så får man lov att para alla raser fritt inom Kategori 4 såsom siames med oriental, balines med siames, OLH med siames osv osv. En del väljer dock att inte blanda in oriental i sin siameslinje och får då en "ren" siames linje. Du kan få ett 100 tal svar av ett 100 tal människor på om varför det gör så och för och nackdelar. Själv så ser jag inte att det innebär någon mer status i detta, men själv i mitt egna avelsarbete vill jag använda "himalaya" maskade katter, därför är oriental ointressant för mig, men för mig har det inget att göra med hälsoskäl eller status. Frågan har varit uppe några gånger här på sif så du borde kunna söka efter några äldre diskusioner.

[figgelina64]
11/14/11, 8:27 PM
#4

Och idag får du även para variant med variant och variant tillbaka på icke långhårsbärare

Det bästa är enligt min åsikt är att sträva efter en sund avel som ger friska psykiskt välbalanserade kat 4 katter med ett bra och stabilt temperament och att man följer den standard som finns angiven

Och som föregående skriver, åsikterna kring långhår, korthår, oriental och siames varierar beronde på vem du frågar. Ingen har rätt ingen har fel Glad

Upp till toppen
Annons: