Annons:
Etikettminneslund
Läst 7841 ggr
Nilla
2011-11-12 04:10

Ett ljus för Kajsa.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter i mörkret och har tänt ett ljus. Min älskade Kajsa somnar just nu in på djursjukhuset i Malmö. De ringde klockan 03.00 och jag gav mitt medgivande. Sorgen är så tung att den knappast går att bära.

Kajsa insjuknade hastigt och såg ruggig ut. Hon hade lite borstig svans och jag förstod att något inte stod rätt till. På kvällen spydde hon skum och väckte mig klockan fyra på natten med ett konstigt mjau. Vi gick upp och förberedde oss för att åka de tio milen till Malmö. Hon låg i en korg på köksbordet, var medveten och "med". Jag satte henne på lådan och hon kissade. Jag gav henne vätskeersättning med plastspruta.

Klockan sju ringde jag jobbet, fick upp sonen och gjorde iordning transportburen. Vi kom akut till sjukhuset och jag kände att hon var väldigt dålig när vi satt och väntade. Hon hade ett mjau, som var långt och utdraget och vittnade om att hon hade smärtor. Jag höll min hand om henne där inne i buren och lugnade och talade om hur mycket jag älskade henne.

När jag körde hem, fick jag första samtalet. Höga njurvärden och förhöjt antal vita blodkroppar, vilket troligtvis tydde på infektion i njurar och bukspottskörtel. De hade tagit urinprov och skickat iväg för noggrann analys. Jag kände mig hoppfull. Hon låg på dropp och skulle bli kvar över helgen. Prognosen var ganska god, enligt veterinären.

På kvällen ringde en annan veterinär. Kajsa hade blivit hastigt sämre och de ville ha min tillåtelse - till avlivning eller ett sista blodprov - för att se om hon hade acidos - surt blod - och för att kontrollera elektrolytbalansen. Var det det, skulle de försöka korrigera balansen med dropp.

Ja, det var fel i elektrolytbalansen - men inte acidos - annat dropp sattes in. Kajsa hade stark undertemp och jag skulle inte förvänta mig några under. Jag sa att jag inte ville att hon skulle lida, att de hade min tillåtelse att låta henne somna in, om hon inte svarade på behandlingen. Det gjorde hon tyvärr inte.

Kajsa somnar in utan mig, men med veterinären och assistenten som klappar på henne. Att de skulle hålla henne vid liv, tills jag kört de tio milen i mörket för att ta farväl - vore egoistiskt. Hon har neurologiska skador och är inte vid medvetande.

Jag har tänt ett ljus vid mitt köksbord. Min älskade Kajsa är borta.

S*Väggarps Hoya - min Kajsa.

Jag tog över Kajsa från Hoffens för tre år sedan och hon kom att bli den katt som stod mig allra närmaste.

Det var Kajsa och jag som gick och la oss i mitt sovrum och hon som låg på min arm och spann varje kväll. Det var "vår" stund och den bästa på hela dagen. Då kunde hon ibland hämta sin grå pälsmus och bära upp den i sängen och med vemodig röst, lägga den på min mage. Jag höll om henne hela nätterna och hon spann och spann.

Förra sommaren miste jag min Gucci. Kajsa blev sjuk i samma veva. Blod upptäcktes i buken vid Kastrering och hon låg inne på djursjukhuset i Malmö i flera dagar och jag trodde jag skulle mista även henne. Hon kom hem frisk och pigg.

Tiden sedan dess har varit en bonus och jag har varit tacksam för varje dag jag fått med henne. Jag har på något sätt varit medveten om att varje dag varit en gåva. Hon var den mest godhjärtade varelse man kan tänka sig och hon var bara till låns.

Min älskade flicka blev sex år.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
tuska
2011-11-12 07:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gråter

Lejdet
2011-11-12 07:41
#2

Jag lider med dig! GråterGråter

Men vi får hoppas att hon har det bra i katthimlen nu och får fånga grå pälsmöss hela dagarna!

Styrkekram till dig!

prodigy
2011-11-12 07:45
#3

Så oerhört tråkigt! Gråter

Tänker på dig och lilla Kajsa…

lailaj
2011-11-12 07:46
#4

Gråter.Kram på dig.

kalindas
2011-11-12 08:26
#5

Gråter
Lessen att höra om fina Kajsa. Jag föll för hennes personlighet när jag träffade henne första och enda gången på en kattutställning.
Hon var så cool och social och satt i Lenas knä och såg ut som hon ägde världen. Minns henne av den orsaken.

Hon får det säkert bra i sin katthimmel. Det är bara så jäkla svårt när ens katter somnar in för tidigt. Man vill ju ge dem möjligheten att bli gamla och friska.

/Elisa

Midou
2011-11-12 08:47
#6

Så ledsamt..Gråter 
Jag förstår precis hur det känns. Min älskade Midou fick somna in på Blå Stjärnan för 2 år sedan och jag kunde inte vara med när hon fick somna in.

En liten katt är så mycket mer än bara en liten katt. Skall tända ett ljus och skänka både Dig och Kajsa en tanke. Jag förstår att saknaden måste vara enorm.

Nu har hon det bra hos änglarna i Nangijala….

Annons:
[figgelina64]
2011-11-12 08:48
#7

Så ledsamt att hör om din Kajsa Nilla och jag vet hur ont det gör och hur oåterkalleligt det är, man vill bara vrida allt tillbaka så det blir som förut

Du gav Kajsa ett underbart gott liv och du bär henne alltid med dig

Kram från Lisa

Nilla
2011-11-12 08:50
#8

Tack! Tårarna trillar. Det är så svårt att förstå att hon inte är här. Gråter

#5 Ja, hon var världens mest sociala katt. Jag är väldigt glad och tacksam över att ha fått ha henne hos mig i tre år. Jag ska hämta henne i början av veckan och begrava henne med sin pälsmus, bredvid Gucci.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rithwa
2011-11-12 08:58
#9

Så jättetråkigt att höra. De goda stunderna kommer alltid att finnas kvar och de glömmer man aldrig.

GunillaSverkersson
2011-11-12 09:18
#10

Beklagar Nilla har tyvär aldrig träfat henne men vet hur det känns när den där speciella dör. Gråter Man tycker om alla sina djur men de kan ha olika roller min gamala hund Medolissa Schnauzer och häst mamman Zima är vuxna idivider som jag har och hade en speciell kontakt och förståelse med.

Sedan har jag bebisen Snake OSH som jag tar hand om  , huskatten Gert som hjälper till här hemma väldigt klok, vårat föl som är en obstinat busig tonåring.  Jag tycker om dem alla jättemycket men på lite olika sätt.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

alltidsiames
2011-11-12 09:37
#11

GråterUsch, jag gråter med dig. Man kan inte älska utan att lida.

Helenaf76
2011-11-12 10:34
#12

Gråter Många stora varma tröstekramar!

namsooks
2011-11-12 10:40
#13

Så ledsamtGråter

Sänder många varma styrkekramar till dej!

Annons:
Nilla
2011-11-12 10:43
#14

Tack…Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Zeona
2011-11-12 10:59
#15

Vad ledsamt Gråter
Beklagar!

Rokkur
2011-11-12 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så ledsamt! Beklagar Nilla, sitter här och gråter av att läsa det du skrivitGråterGråter Så hemskt när man förlorar någon av sina älskade vänner, de är ju familj, djuren! Ska tända ett ljus För lilla Kajsa…..

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Spotless
2011-11-12 11:16
#17

Du skriver så fint om henne. ♥ Vet så väl hur ont det gör att mista en så älskad vän. I dag går mina tankar till dig och Kajsa.

MalinL
2011-11-12 11:26
#18

Så sorgligt. GråterTröstkram!

carinbrack
2011-11-12 12:52
#19

Åh, vad sorglig läsning. Jag vet hur det är, vi har ju alla varit där och det finns inte mycket man kan säga som egentligen hjälper. Tyvärr. Kram!

Nilla
2011-11-12 12:55
#20

Jag vet att ni vet hur det känns, därför känns det så bra med just er medkänsla. Jag bearbetar min sorg och detta är ett av sätten - att prata om det.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
flis
2011-11-12 13:05
#21

Usch vad ledsen jag blir för din skull. har själv gått igenom samma sak. Har mist två unga katter på två år. Man klarar av det för att man måste men det är tungt.

Ta hand om dej själv. Många tröstkramar. Gråter

MissMaven
2011-11-12 13:44
#22

Beklagar så mycket. Gråter

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fielie
2011-11-12 14:12
#23

beklagarGråter

amandahurtigh
2011-11-12 15:35
#24

Kan inte riktigt hålla tårarna inneGråter
Det gör så ont i mig att läsa detta Nilla!
Men att känna att man alltid har de med sig i hjärtat hjälperGråter

Jag skickar med en massa tröstkramar!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Missannas
2011-11-12 15:44
#25

Läste detta i morse och satt bara och grät, blir så ledsen för din skull Nilla. Vet hur ont det gör Gråter sänder en tröstekram till dig!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Liljekatten
2011-11-12 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Åh, jag är så ledsen för din skull, Nilla. Gråter Kan bara föreställa mig din sorg just nu.

Jag tänder också ett ljus för vackra Kajsa!

Siameshona
2011-11-12 15:56
#27

Usch va jobbigt!! Jag beklagar

Annons:
[nollottan]
2011-11-12 17:31
#28

Verkligen tråkigt Gråter styrkekramar till dig!

Casanova
2011-11-12 19:17
#29

Jag vet hur det känns och känner med dig. Det är fruktansvärt jobbigt att mista sin bästa vän.

Zakira
2011-11-12 23:58
#30

Tårarna rinner här hemma också. Så sorgligt att höra att du mist din älskade Kajsa. Förhoppningsvis har hon det bra nu i katthimlen. Många kramar till dig!

hoffens
2011-11-13 01:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag vet hur glad du var för Kajsa. Tänker på dej. Vi hörs igen på telefon.

Lillatassen
2011-11-13 11:38
#32

Beklagar sorgen för Kajsa Gråter

SacredSouls
2011-11-13 13:00
#33

Gråter Så fryktelig trist Nilla. Jeg vet hvor vondt du har det nå og føler så med deg.

Mange trøsteklemmer fra meg

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
2011-11-13 13:36
#34

 Att läsa om katter som insjuknar akut, gör att man kollar över sina egna katter extra noga.  jag har iaktagit de mina igår, idag.  frågat dem om de mår bra. Kollar lymfkörtlar juver och tänder, man är jätterädd att man ska mista någon av dem, några av mina har ju kommit upp i ålder. Jag vägde dem alla och antecknade, kanske är jag lite fjollig.

 Gammelkatten drack mycket vatten igår och kastade upp allt vid ett tillfälle och då kommer tankarna… du är väl inte sjuk din gammle man. Man vill ha alla kvar, allt ska ju vara som det har varit.  

Tänker på dej Nilla vet va dina djur betyder.

Annons:
Supinesophie
2011-11-13 13:54
#35

Beklagar sorgen :(

MijmuPix
2011-11-13 14:57
#36

Åh så sorgligt att läsa, finaste lilla Kajsa!  Gråter Jag känner så med dig Nilla. Stor styrkekram!

isaceasar
2011-11-13 19:38
#37

Jag gråter också när jag läser detta :( Beklagar sorgen…verkligen..

Nilla
2011-11-13 20:51
#38

Tack, alla för era fina ord! Det värmer verkligen. Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2011-11-15 03:12
#39

Sitter här mitt i natten på jobbet å storlipar! Stackars dig å stackars lilla Kajsa som vi hört så mkt om.<3 Tänker på dig!! Detta är det jobbiga i att ha djur å inte hålla på med döda ting…

Nilla
2011-11-15 07:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#39 Tack! Ja, den tiden man får med sitt djur, är värd sorgen nu. Jag tycker jag hör Kajsa här hemma. Det gör verkligen ONT i hjärtat.

Gråter

Kajsa ska separatkremeras och jag får hem hennes aska och kan sprida ut bredvid Gucci.

Jag har fortfarande inte fått veta vad allt kostade till slut. Sist jag frågade var vi uppe i ca 11 000 kr. Inte heller har jag fått svar från Agria, om de godkänner en direktreglering. Känns ovisst och jobbigt. Men de begär iaf ingen obduktion och Kajsa kan kremeras nu. Agria står för 1000 kr av det.

Tack för den virtuella blombuketten, Anna! Jag blev glad. Glad

Kajsa och Gucci - mina änglar.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

berthagenn
2011-11-15 08:51
#41

Du har mitt djupaste deltagande Nilla. Styrkekramar från Malmö. Kraaaaam Gråter

Annons:
cillaroten
2011-11-15 09:08
#42

Så fruktansvärt tråkigtGråter Sänder också en stor tröstekram!!!

[lisme]
2011-11-15 10:57
#43

Så fryktelig trist Gråter Jeg føler med deg i sorgen din. Vi sender mange varme trøsteklemmer til deg

marysiam
2011-11-15 16:35
#44

Så hemskt! Gråter jag beklagar verkligen sorgen:(( Kram

Upp till toppen
Annons: