Annons:
Etikettavel
Läst 4125 ggr
Missannas
2011-11-11 12:42

Orolig kattmamma

Igår födde Engel fem ungar, den första var död och Engel blev väldigt orolig och ville inte att jag skulle ta den ifrån henne, som tur var kom en till unge snabbt därpå så hon fick ägna den sin uppmärksamhet. Efter det kom tre till och alla fyra ungarna mår bra och Engel var verkligen jätteduktig!Glad

Nu till problemet, hon tar väl hand om ungarna men har varit orolig till och från under hela natten och morgonen. Hon pratar väldigt mycket och vill att jag och sambon ska sitta vid bolådan med henne och ungarna, detta trots att bolådan är brevid sängen. Så fort vi försökte gå och lägga oss ville hon flytta ungarna till sängen och lägga sig och dem under mitt täcke. Efter ett tag flyttade hon tillbaka ungarna till bolådan igen och så har hon hållt på hela natten. Vi har försökt att lugna henne, och visa henne att hon och ungarna ska ligga i bolådan men hon är orolig. Hon spinner när vi klappar henne och hon tar som sagt bra hand om sina ungar och det är inga problem med mjölken.

För en stund sedan pluggade jag in en feliway i sovrummet och hon har lugnat sig lite och kan nu ligga där själv med ungarna och mysa. Men jag vill ju inte att hon ska vara såhär stressad utan lugn och harmonisk, är det någon som har upplevt samma sak? Går det över? Vad ska jag göra? Hon mår ju inte dåligt, i så fall hade jag inte suttit här och skrivit utan åkt in till vet. men orolig är hon.

Kan tillägga att hon både äter och dricker och har mat i närheten av lådan.

Hoppas ni orkar läsa och komma med råd, själv är jag jättetrött och orolig över min Engel Rynkar på näsan

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Elegantangel
2011-11-11 12:59
#1

Har varit med om samma sak, om ni har mojlighet ge henne ett eget rum sa ni får sängen i fred och inte frestar henne att boa in sig där. Och ett stort grattis till kullen

Spotless
2011-11-11 13:02
#2

Är du säker på att hon inte har någon unge eller moderkaka kvar i magen?

Det är hennes första kull, hon har inte landat än och hon kan också ha lite eftervärkar. Att hon är orolig är inte konstigt, inte heller att hon vill ha sällskap. Förutsatt att hon verkar må bra och ni inte tror att hon har "något" kvar i magen.

Har man en hona som flyttar ungarna är det en bra idé att ha ett (flera) alternativ till henne, något för henne att välja mellan alltså. Jag själv har ofta boet i sängen den första tiden, så att jag kan halvsova med en hand på mamma-katt. Det gäller förstås att man har stor säng, alternativt inte jättestor låda och att lådan står säkert i sängen.  

Lycka till med kullen!

Spotless
2011-11-11 13:04
#3

#1 Så olika det kan vara! Ingen av mina honor vill ha eget rum då står de bara och vill bli utsläppta och kan till och med "glömma bort" ungarna.

Missannas
2011-11-11 13:21
#4

#1 Åh vad skönt att höra, hur länge var hon orolig?

#2 Jag är ju inte helt 100 på att det är tomt men jag känner inget när jag känner igenom magen, men nu blir jag lite orolig. Ska jag kanske åka in för ett UL? Alla moderkakor kom med ungarna och hon har tre bolådor i sovrummet men kanske helt enkelt ska låta en av lådorna vara i sängen om hon börjar flytta ungarna dit igen.

Tror ni det är någon idé att ge henne lite Zylkéne, mjölkprotein? Det är ju helt naturligt och kanske lindrar hennes oro lite?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Spotless
2011-11-11 13:32
#5

#4 Vore det min katt och jag inte misstänkte att hon hade bebis/moderkaka kvar i magen skulle jag ha lite is i magen. Hon verkar ju må bra, hon äter, hon har mjölk och hon tar hand om sina små. Ge henne lite tid, det är normalt att hon är orolig och vill ha sällskap.

Några av mina tjejer behöver vara där jag är första tiden, de blir lugna om jag är nära. Att ha lådan i sängen har varit lösningen för mig några gånger, jag kan som sagt få lite vila samtidigt som jag direkt märker om mamma-katt är på väg ur lådan med en unge.

[figgelina64]
2011-11-11 13:43
#6

Grattis!!!

Min Melli ville oxå flytta sina och inte ha dem i bolådan, men som tur var valde hon en "undergarderob" som fungerade jättebra

Jag gav Melli rå äggula efter att hon fått sina ungar för att få i sig protein och hon åt upp livmoderkakorna, inte alla.

Samt hade jag kvar lite A/D hemma som hon fick lite av för att få kraft, men rå äggula räcker gottGlad

Lycka till med bebbarna skall bli kul att få se bilder på dem framöverGlad

Annons:
MalinL
2011-11-11 13:51
#7

Grattis till kullen! Glad

Förhoppningsvis så lugnar hon sig snart. Jag har haft några honor som också velat lägga ungarna i sängen så fort det varit sovdags för oss, och vi blev tvugna att låta honan ha sovrummet för sig själv och själva sova i gästrummet, då blev hon lugn.

Vet att vissa uppfödare placerat bolådan i sängen när honan har varit såhär och då har hon blivit lugnare av att känna närheten till sina människor.

Men förhoppningsvis så lugnar hon ner sig av sig självt.

Har som sagt haft honor som betett sig precis som Engel gör och allt har gått bra i slutändan. Glad

namsooks
2011-11-11 13:58
#8

Jätte Grattis till kullen!!!!!

Jag har haft flera honor som haft samma beteende. Vi har haft bolådan i sängen, brevid eller mellan oss. Jag har hela tiden haft en arm inne i bolådan. Det har funkat bra!!!! mamma katt och ungarna har det bra och är då lugn men med min sömn har det varit värre :)

Någon gång har det inte hjälp, då har de fått flytta till helt eget rum och då har det funkat mycket bättre!

Det kommer att lunga sig men det är lite kämpigt och stressande i början. Jag tror inte att du behöver oroa dej för att det skulle ligga kvar någon unge. Tror inte hon varit såpass pigg då.

Missannas
2011-11-11 14:01
#9

Tack så mycket för era svar Glad nu känner jag mig lugnare. Hon har faktiskt redan lugnat sig lite, hoppas det håller i sig nu. Ungarna verkar i alla fall inte ett dugg påverkade av sin nervösa mamma som flyttat dem fram och tillbaka hela natten Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Zandrinos
2011-11-11 14:10
#10

Grattis och lycka till med kullen!! Tror att dom flesta har haft oroliga honor. Dom brukar lugna ner sig efter ett par dar.

[lisme]
2011-11-11 15:12
#11

Vi har også hatt flere hunnkatter som har flyttet på ungene, men det problemet forsvant når vi byttet fødekasse etter at fødselen var over. Det er jo naturlig for kattene å flytte ungene vekk fra det stedet de blir født på for å forhindre at rovdyr finner dem. Vi har hatt ei eneste jente som det ikke hjalp å bytte fødekasse til, og da lå Finn-Ove på madrass på stuegulvet i over 3 uker Obestämd Hun var ikke oppi kassen om ikke Finn-Ove satt eller lå ved siden av med hånden sin nede i kassen. Hun så heller ikke etter hvor hun la seg, så stort sett hver gang hun kom tilbake til kattungene etter å ha spist og vært på do, satte hun seg på en eller flere unger, og la seg på dem

kalindas
2011-11-11 16:41
#12

Grattis till kullen!

Ang. oron kommer det säkert lugna ner sig om ett tag. Mina katter har varit ganska lugna, så länge jag var nära.

Smilla körde dock tvärt om varianten när hon hade sista kullen. Då hade jag en loftsäng och kunde inte ha handen nere i lådan. Så Smilla hoppade upp till mej, tog ett rejält tag i min hand och försökta släpa ner mej i lådan istället! Skrattande
Det blev att lägga sej på golvet jämte bädden…

/Elisa

Missannas
2011-11-11 17:10
#13

Engel är mycket lugnare nu! Glad Var bara så orolig att något var fel efter att ha läst att en kattmamma ska vara lugn och harmonisk efter hon har fått alla sina ungar. Visste väl att det var bättre att höra med er i stället för att läsa i någon bok Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
[nollottan]
2011-11-11 17:19
#14

Min Catla var oxå lite orolig i början, men det visade sig vara för att hon ville ha sällskap av de andra katterna :-) (knasiga jag som trodde hon ville vara ifred)

alltidsiames
2011-11-11 17:35
#15

Jag brukar fjäska med värmedyna när honan vill flytta ungar. Det är effektivt!

Missannas
2011-11-11 17:43
#16

#15 Det funkade inte här, det var bara mer eller mindre panik om inte både jag och min sambo satt vid lådan. Men dynan är ju guld att ha mot en ond rygg efter att ha suttit på golvet större delen av eftermiddagen, kvällen och natten Skrattande

#14 Jag trodde också att Engel skulle vilja vara ifred, men hon försökte i stället springa och hämta de andra katterna som i sin tur blev stressade av Engel, vi har alltså haft en cirkus här som ni förstår Flört

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
2011-11-11 18:16
#17

Grattis med bebisene Kyss Her får mødrene det også alltid som dem ønsker,så her står fødekassen midt mellom begge stuene,og det ser rett og slett ikke pent ut Cool

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

FridaSkov
2011-11-11 19:21
#18

Grattis till bebisarna Glad Det är ganska vanligt att förstföderskor är oroliga i starten. Jag fick sova brevid bolådan första natten. Skönt att det har blivit bättre nu Glad

SacredSouls
2011-11-11 19:22
#19

Så godt hun har roet seg ned litt nå.

Gratulerer så masse med de småGlad

Her har det vært samme her også.Jeg har ligget med både hånden og hele overkroppen inni fødekassen. Da er en myk dyne på gulvet godt å ha for man blir ganske så støl og stiv etterhvert Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]
2011-11-11 23:53
#20

När jag läser era kommentarer kommer minnena tillbaka och jag sov bredvid bolaådan i två nätter, hårt och obekvämt men vad gör man inteGlad

Annons:
Missannas
2011-11-12 15:38
#21

Tack för gratulationerna Glad ni ska strax få se bilder på dem.

#19 Skrattande Vad skoj det måste sett ut när du låg med hela överkroppen i bolådan, bara ett par ben som sticker ut Skrattande

Skönt att veta att det är normalt att hon är orolig, blev ju nervös som sjutton att något var fel. Inatt fick jag sova till kl. 4 då kom Engel med en unge upp i sängen så vi tog en av kattbäddarna med kanter på och lade emellan oss med Engel och ungarna i, då var det lugnt för det mesta.

#11 Tack för tipset om att byta låda, jag gjorde det idag och efter det har hon varit ännu lugnare Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: