Annons:
Etikettkattprat
Läst 2486 ggr
BaraLisa
2011-11-10 19:23

Känsliga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om era erfarenheter av siames/oriental. Jag ser det inte som något negativt alls och om jag kunde ha flera av dessa kissar skulle jag inte tveka oavsett vad ni säger.

Är de känsligare än andra raser? Eller är "raskatter" känsligare än andra? Detta är säkerligen en svår och känslig fråga.

Min Harriet är ju min första och enda erfarenhet. Hon är fantastisk på alla vis, men hon är lite som att ha ett sånt barn som är sjuk från skolan ofta. Eller så beror det på att hon ska vara med på allt. Eller så är det individuellt…

Bara en fundering.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
SE*Wishetens
2011-11-10 19:28
#1

Personligen tror jag det beror på flera faktorer.

Dels så är många (de flesta) raskatter innekatter, vilket innebär att du tillbringar mer tid med din katt än om den är ute. Du märker lättare om den är sjuk, har stenkoll på hur avföringen ser ut och märker om katten kräks. Katterna är också försäkrade, vilket gör att man kanske är mer benägen att åka till veterinären än annars.

Samtidigt ska vi väl inte sticka under stol med att en katt som lever på landet där den kan gå ute mycket hamnar i en form av "survival of the fittest"-miljö. Det är den starkaste hanen som får para flest honor, svaga katter med dåligt immunförsvar dör eftersom de lever ett hårdare liv. För min del är det därför inte så konstigt om huskatter har bättre immunförsvar.

Förmodligen ligger väl sanningen någonstans mitt emellan Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

BaraLisa
2011-11-10 19:39
#2

Ja så är det nog. Jag har precis flyttat ut på landet och har en stor gräsplan och en dunge utanför, ingen trafik. De kommer alltid när jag ropar, kommer in och äter varje halvtimme. Jag har två huskatter och Harriet (alla röda, då måste de vara syskon tror folk).

Iaf, huskillarna hade det i sig hur man gjorde ute och hur man gjorde med andra katter. Harriet sprang efter som ett blöjbarn som inte fick vara med. Hon ville hellre vara med mamma. Hon springer upp i träd och blir så chockad att hon ramlar ner av sin bedrift. Hon våldgästar katter och vill bo där och vägrar gå hem. Hon slår sig och fastnar. Sen september är det för kallt tycker hon så då är hon mest inne. Iaf, det är så kul att se att hon inte är gjord till utekatt. Det blir Pretty Woman som skogsarbetare. ;)

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Zakira
2011-11-10 19:49
#3

#1 Bra svar, jag tror också att det är något mellanting mellan det du beskrev, och självklart så kan det säkert bli så att individer inom alla raser blir "känsliga" beroende på hur generna slår. Jag hoppas att alla som avlar på raskatt avlar på sunda katter, men sen finns det ju en viss rasstandard och säkert en del färgönskningar också som spelar in i parningen vilket kanske skulle kunna leda till att någon prioriterar ner något som har med hälsa att göra. Sen tror jag inte att det isåfall skulle vara en specifik känslighet just hos siames/oriental utan isåfall hos raskatter i stort.

Ang. utomhusbeteende så är det väl mer bortavlat hos en raskatt kan jag tänka än hos en bondkatt, vilket isåfall är helt normalt med tanke på att de flesta raskatter är mer "uppassade" på ute medans bondkatter ibland tyvärr släpps vind för våg och får klara sig.

BaraLisa
2011-11-10 19:58
#4

Det kanske är astman som gör henne skör. Hennes immunförsvar. När jag fick veta att hon hade astma kastrerade jag henne så fort jag kunde.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

SE*Wishetens
2011-11-10 20:46
#5

#3 > Jo, jag tror och hoppas innerligt att alla uppfödare tar hänsyn till hälsa i sin avel - det är ju liksom en självklarhet och en förutsättning för att hålla på med avel. Samtidigt utsätts ju uppenbarligen inte innekatter för lika mycket som utekatter gör - på gott och ont!

Å ena sidan träffar utekatter på "nya" smittor när de träffar på andra utekatter, å andra sidan utsätts innekatter som lever i flock för ett större smittryck när en smitta väl kommer in i katteriet/huset. Och med tanke på att vi åker på utställningar och köper och säljer katter så sprids ju olika bakterie- och virusfloror.

Så vem som är tåligast och friskast är nog i stort sett omöjligt att avgöra.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Supinesophie
2011-11-11 11:35
#6

Jag skulle nog inte ha en orientalisk katt som utekatt. De är lite speciella som sagt och så är pälsen för tunn för att de ska klara klimatet. Det sägs ju även att lungorna är känsligare (kanske pga deras tropiska ursprung).

Så jag tycker nog att du kan se din oriental som annorlunda från husisarna, det är inte alltid "katt som katt" som gäller :)

Annons:
Missannas
2011-11-11 12:51
#7

#4 En katt med astma som äter coritson får ett sämre immunförsvar och är känsligare för infektioner. Det är en biverkning av cortison inte av astma. Kan tyvärr inte bidra med någon källa just nu men så är det.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

BaraLisa
2011-11-11 15:45
#8

#7 Det låter vettigt. Men jag ville ju avla på henne först, men inte med astma. Vissa verkar dock inte ta astma och avel lika seriöst?

#6 Hon är inte en utekatt, men hon har provat att vara ute. Och de är så lyckliga när de kan springa fort, hon vill göra som killarna. Men sen vill hon in till mig. Men absolut, jag springer ju efter henne som en kycklingmamma och daltar och tar in henne. Harriet:ar är absolut små fina flickor med för livliga lemmar :)

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Missannas
2011-11-11 17:14
#9

#8 Det var ett bra beslut, inga katter är perfekta men astma är inget kul, jag hade aldrig avlat på en katt med astma, det är ju bara beklagligt om det finns sådana som gör det.

Passar på att fråga hur det har gått med henne? Hade hon högt socker eller var det något annat?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

BaraLisa
2011-11-11 17:21
#10

Vet. tyckte att jag skulle prova att inte ge henne kortison och sen höra av mig om några dagar. Hon är redan piggare, gladare och visar mkt mindre hinna.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Missannas
2011-11-11 17:25
#11

#10 Då är det nog högt socker, dricker hon mindre? Du kan ju prata med din vet. om att byta prednisolonet mot pulmicort som verkar mer lokalt och inte behandlar hela kroppen. Bara ett tips Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

alltidsiames
2011-11-11 17:37
#12

Hur vet man säkert att ens katt har astma?

Missannas
2011-11-11 17:47
#13

#12 Katten hostar och/eller är tungandad. Katten kan också få andnöd men det har jag hört inte är så vanligt bland katter. De brukar mest hosta och har då hostanfall, ingen host hit och dit. Diagnos ställs efter undersökning och röntgen av lungorna.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
2011-11-11 18:12
#14

Om en katt andas tungt eller hostar mycket så måste man alltid åka till veterinär. 
Liknade symtom kan man se när det är hjärtfel eller en kraftig luftvägsinfektion som t.ex. herpes…

#10
Du skriver i flera inlägg om att hålla Herpes i schack. Är du säker på att din katts astma är astma och inte en biverkning av herpesviruset?

I så fall är det inte konstigt att din katt har dåligt immunförsvar. För har hon herpes ska man i största möjliga mån undvika cortison….

Ang. foder som du skrev om i en annan tråd, så är jag skeptisk att det fodret skulle ha mer L-lysin än andra foder. Finns t.ex. foder som Hills d/d om är baserat på ärtor, vilket då borde ha mer L-lysin i sig.
Sen är det säkert inget fel på Husses mat, har själv funderat på att prova den. Glad

När din katt varit utan cortison en vecka, så skulle jag nog åka och kolla sockret på henne. För att se om hon kanske behöver insulin.

/Elisa

BaraLisa
2011-11-11 18:31
#15

#14 Det var då Harriet kom som det bröt ut "nånting", alla tre katterna blev dåliga en åt gången. Jag var hos en annan veterinär som tog en massa prover och hittade ingenting. Det var ett helvete då de triggade igång varandra hela tiden. Av en slump så provade jag Husses utekattsfoder och det slutade. Nu har de ändrat innehållsförteckningen, men innan så kunde man se att outdoor och light (men lite mindre) hade mkt mer L-lysin än andra foder jag jämförde med, t ex RC och vanliga Hills. Först hade jag tänkt köpa det som tillskott, men det ordnade sig av en slump. :) Det märks att de blir dåliga när jag bytt foder i några dagar när jag inte hunnit beställa t ex. Så det räcker för mig :) Jag visste inte vad jag skulle ta mig till.

Jag läste på om att kortison kan utlösa annat och sa väl det lite försiktigt, men ja. Jag vet inte. Hon blev ju bra tills det kommer såna svackor då det ena utlöser det andra ett par gånger per år.

Men absolut, ska ta upp det med veterinären.

Hon dricker liksom i skov (alltid), mycket då och då. Så jag vet inte hur det är. Men hon mår helt klart bättre, men andas lite tyngre.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Upp till toppen
Annons: