Annons:
Etikettfoder
Läst 3572 ggr
SE*Wishetens
2011-11-10 18:53

Vilket foder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kort liten fråga - vilket foder ger du huvudsakligen till dina siameser och orientaler?

Vore roligt att se en liten sammanställning av vilka foder som används till just våra raser.

(på bilden: min SE*Solhavets Arizona Robbins, som gärna äter kycklingvingar, kött eller blötmat ngn gång/dag men har Eukanuba som huvudsakligt (torr-)foder.)

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Annons:
Attacks
2011-11-10 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi gjorde forbytte for litt siden, så når den siste RC sekken er helt tom,så blir det kun IAMs og Eukanuba her hjemme.

I tillegg får dem våtmat. Det går litt i bølgedaler hva dem spiser,men for tiden er det Bozita og Pussi (i porsjonsposer) det går i.

I tillegg får den rått kjøtt,og ellers den maten vi spiser. Noen ganger stjeles der også Oskyldig

Når vi har kattunger,så blir der enda større variasjon som regel.

På lørdager spiser dem is/glass Skrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

BaraLisa
2011-11-10 19:27
#2

Husse outdoors. Högt proteininnehåll och innehåller ett ämne som håller herpes i schack hos mig. Tråkig sanning, men jag jag ska aldrig sluta så länge fodret funkar. http://www.husse.se/kattfoder-och-produkter/torrfoder-fr-katter/?produkt=168

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Lillatassen
2011-11-10 19:48
#3

Vi har alltid haft RC till våra, men efter att ha "läst på" lite.. Så funderar vi på att byta till Iams efter att missarna ätit upp maten :) Blötfoder äter vi som kalasmat på helgerna :)

[figgelina64]
2011-11-10 19:50
#4

RC, Eukanuba, lammfärs & nöt med äggula emellanåt och alltid då honorna är gravida, kattungar finns hemma och om Q min hane behöver Xtra…Glad

Zakira
2011-11-10 20:04
#5

Någon som vet hur Orijens kattmat är för orientaler? Det är vad illrarna mår bäst av här hemma och det har funkat jättebra för huskatten också, alltså hoppas vi att vår lilla nykomling tillslut iaf delvis kan äta Orijen. Våran husis får också blötmat som "lyx" och ibland får hon kött.

isaceasar
2011-11-10 20:39
#6

Torrfoder "Into the wild". Samt blötfoder 1-2 ggr/dag- gourmet gold mousse (det enda som accepteras av vår stora kisse). sen köttfärs, kycklinghjärtan och vingar, stekt kött då och då.

Annons:
Zandrinos
2011-11-10 21:34
#7

James Wellbeloved (lamm och ris) och Mjau blötmat ( helst lammfärs e. nötfärs)

Zeona
2011-11-10 22:14
#8

Jag ger blötmat kombinerat med eukanubas torrfoder Glad

yve2
2011-11-10 22:36
#9

Hos oss serveras torrfoder James Wellbeloved +  lite RC Main Coon till de normalviktiga och till tjockisen RC Obesity som även "lille" Kitty älskar att äta

Blötfoder är James Wellbeloved, Bozita, Sheba + rå köttfärs, kött & fisk

Sedan så älskar ju mina katter både frukt & grönsaker så det får de också av de som katter kan äta allt är ju inte bra för katter

Färsk kyckling serveras inte hemma hos mig eftersom vi har en katt som inte tål det, kyckling i torrfodret går hyfsat bra men färsk pajjar hans mage av.

It's a cat's world… adjust! :)

Liljekatten
2011-11-10 22:50
#10

Jag har alltid givit mina Royal canin torrfoder, men började för ett tag sedan att blanda det med Iams. Sen konstaterades att Sigge har inflammerad mage och tunntarm och efter det får de endast RC gastro intestinal (vetr. foder). Han hade problem innan vi började med Iams så det har inget med det fodret att göra. Har provat med annat några ggr, men då får Sigge genast problem igen. Mina katter får också mycket våtfoder i form av ICAs påsmat, kokt kyckling, kokt grishjärta, rå fläskfärs. Nu har tyvärr ICA ändrat sina recept och den maten innehåller idag både spannmål och vegetabiliska biprodukter och mina katter äter det inte längre.

Har alltså lite problem här eftersom jag vill att mina katter till huvuddel ska äta våtfoder, men de tycker inte om någon sort nu längre. Ja, förutom Sheba, Gourmet och annan mat som man inte har råd att fö 6 katter med. Obestämd

SacredSouls
2011-11-11 10:05
#11

Mine får RC sensible og av våtfor er det sheba/pussi som duger hos gjengen.

Ellers så bruker vi mye kokt kyllingfilet. Lager min Line spesial som kattene elsker .Knut synes jeg ser ut som en gourmet kokk der jeg står på kjøkkenet og gjør istand dagens kylling måltid. Lager tjukk saus av kyllingkraften,blander i sheba ,heller over litt varm kraft og en dært med rømme på toppen,servert i hver sin bolle Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2011-11-11 10:33
#12

#11 Fick en syn för mitt inre med Line i kockmössa vid spisen och ett gäng siameser vid fötterna. Skrattande

Hur lagar du såsen? Kraft är det vad vi kallar buljong? Det vatten du koker kycklingen i?

prodigy
2011-11-11 10:36
#13

Här har vi James Wellbeloved torrfoder med lamm o ris som bas eftersom vi har en spannmålsallergiker här hemma. Men den passar alla tycker jag, inget kräk och lådan luktar inte så äckligt som den gör med blötmat och vissa andra torrfoder.:) Vi köper en stor säck från foderbilden som levereras ända hem till dörren.

(Försökte ge blötmat under sommaren för att inte påfresta tänderna så mycket, tror som diskuterats här tidigare att torrmat kan ge tandlossning, men katternas magar fixade inte ens Mjau i längden…)

Uttöver det så får stora som små råa kycklingben, vingar, mage och köttfärs nästan varje dag….

Annons:
Supinesophie
2011-11-11 11:30
#14

#5 Mina får det plus blötfoder.

Siameshona
2011-11-11 12:02
#15

Blötmat för det mesta. Sen sticker jag till med kokta kycklingfilèer, rå köttfärs, rå fläskfilè, grytbitar, kokt lax el. Sej, kokta hjärtan.

James Wellbeloved finns som kulor- då framförallt som nattmat.

Millimina
2011-11-11 14:57
#16

Jag har bytt från RC till Orijen på alla mina och har fått väldigt mycket beröm för deras kroppar samt päls! Det märks framför allt på Beata som blivit en helt annan katt. Hon är sagoligt vacker i pälsen… Kyss

hannele44
2011-11-11 15:08
#17

16# Märkte du ngn  skillnad i pälsen i övergången från RC ? Jag har hört att pälsen kan bli sämre tillfälligt -inte bra om man ska ställa ut. Men har funderat på Orijen jag åxå .

hannele44
2011-11-11 15:10
#18

Ger ni era katter råa kyckling vingar ?

[nollottan]
2011-11-11 17:37
#19

Jag har av praktiska skäl använt RC, men har nu bestämt mig för att byta. Har läst på en del om många av fodren, sen så ska ju även plånboken trycka på gilla knappen, minimalt med spannmål, lätt att införskaffa, hålla katterna i lagom trimm osv. Det är verkligen en hel del saker som ska spela in. Men det lutar just nu åt JW och advanced som jag kommer byta till. Orijen kanske är ett bra foder, men jag blev verkligen avskräckt när jag läste hur många örter den innehåller…

kalindas
2011-11-11 18:01
#20

#19
Orijen är ett helt ok foder. Men Smilla fick utslag på öronen av det. Misstänker nässlorna, för hon reagerade även på ett annat foder med nässlor i.

Ang. vilket foder jag ger så har mina ätit Iams i minst ett år nu. Fungerar bra. 
har på senare tid blandat i Lynx i maten, katterna gillar den. Kruxet är att den är väldigt dyr. Annars hade jag nog bytt över till den. Betydligt mindre örter och olika blandningar i den.

/Elisa

Annons:
[nollottan]
2011-11-11 18:14
#21

mina har ju visat sig vara väääldigt kräsna i maten och tröttnar dessutom fort på samma mat, vilket gör att jag måste byta lite då och då för att hålla igång aptiten på dem. Det fodret som varit mest populärt har varit RC siames, men det är inte alltid det räcker till (proteinmässigt) och dessutom har Ziggy visat att han är lite känslig mot de fodret.

kalindas
2011-11-11 18:17
#22

#21
Jag har en stark aning att RC lägger i någon typ av smakförstärkare i sina foder. Därför katterna äter så otroligt mycket av det. plus att det är svårt att byta från RC.

/Elisa

[lisme]
2011-11-11 18:27
#23

Vi har gått fra RC til Pro Plan tørrfór som basis og i tillegg til det får de kokt kylling og Bozita.

jillan
2011-11-11 18:58
#24

Ger mina tjejer Mjau & bozita blötmat. Mjau våtmat kattungemat (lamm i sås) är populärast.
Men det bästa är ju ändå torrfoder, men ger bara lite på morgonen eftersom Mooni går väldigt lätt upp i vikt av det. Då är det eukanuba.
Ger också kycklingvingar ibland.

hannele44
2011-11-11 19:34
#25

Råa kyckling vingar ?? Fick inget svar på det !

kalindas
2011-11-11 19:55
#26

#25
Jo det är råa kycklingvingar. Kokta är farligt pga att benet i dem blir vasst och kan skada katten.

/Elisa

[Mikai]
2011-11-11 20:02
#27

Mina katter gillar applaws, ett bra foder utan ris,majs eller annan stärkelse katter inte behöver. Köper större säckar från zooplus billigt på nätet. gav RC innan men deras magar gillade det inte. Finns i 2 smaker

Annons:
pumatass
2011-11-12 00:52
#28

#20 tänk på att foderbilen ibland har lynx med kraftigt reducerat pris, dock med kortare datum än normalt… men för en "katt-tant" borde en 5kg säck vara borta i ett naffs.

prodigy
2011-11-12 07:48
#29

#25, Japp råa kycklingvingar och ben för den delen i bland. Rått kött är ju det allra bästa för våra katter, och att gnaga i rått kött o ben funkar även som tandborstning…

Lejdet
2011-11-12 07:49
#30

#29 finns det inte risk för att de får campylobacter av rå kyckling? Har inte vågat ge mina.

Lejdet
2011-11-12 07:53
#31

Jag ger (av ekonomiska skäl) RC + ICA´s påsmat och ibland rått grishjärta. Som lyx får de även ZiwiPeak ibland.

Funderar nu på att övergå till Advance som är ett mycket bra foder som de gillade skarpt när jag testade och som har enkla uppfödarrabatter. 20% direkt vid köp, inga kuponger och trams.

lailaj
2011-11-12 08:12
#32

Mina får RC och på helgen blir det "go fika" med mjao brk mat.Då blir dom helt galna och skriker som tokar när jag öppnar burken.

kalindas
2011-11-12 08:21
#33

#28
Det är tackvara foderbilens extrapris som "katttanten" här har prövat Lynx..Flört

Skulle inte ens fundera på att köpa fodret då det har fullpris. Det är ju t.o.m. dyrare äv veterinärfoder.Förvånad

/Elisa

Rokkur
2011-11-12 11:16
#34

Här ges RC och Mjau blötfoder, mina vill inte ha något annat blötfoder än det! De får öven rått kött såsom grishjärta, kycklinghjärtan, grytbitar av gris(väldigt populärt!) osv.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
hannele44
2011-11-12 12:09
#35

Testade rått/lite lätt stekt kyckling-succe för alla utom Agathon som är mycket kräsen Skrattande

Liljekatten
2011-11-12 15:45
#36

#31 Gillar dina katter den nya ICA-maten? Mina vägrar att äta den sedan de bytte förpackning och recept.

Zeona
2011-11-12 15:56
#37

#36 mina tycker tvärtom Tungan ute
De gillar den nya men inte den gamla.

kalindas
2011-11-12 16:48
#38

#36
Har du kollat på Husses burkmat? Det verkar som det är fullfoder, då det är tillsatt vitaminer. Hur bra det är, är ju en annan sak och det var ganska dyrt…Obestämd
Tänkte på dem med kalkon och lammkött i.

/Elisa

kalindas
2011-11-12 16:58
#39

Läste på Husses sida om övriga foder. Lite intressant med burkmaten där…Obestämd
Den innehåller 45% kött och köttbiprodukter. Sen står det inte mer…
Så vad är det övriga 55% för något? luft??

/Elisa

Supinesophie
2011-11-12 16:59
#40

#39 Vatten?

kalindas
2011-11-12 17:04
#41

#40
Funderade på det, men det låter som jäkligt mycket vatten..

/Elisa

Annons:
Liljekatten
2011-11-12 19:13
#42

#37 Haha, ja där ser man så olika det kan vara. Skrattande

#38 Har testat Husses, men mina bortskämda djur åt det inte. Rynkar på näsan

SE*Wishetens
2011-11-13 15:19
#43

Vad roligt att så många har svarat! Intressant att alla använder så olika foder!  Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Millimina
2011-11-14 10:00
#44

#17 Förlåt sent svar…

Det blev stor skillnad på pälsarna efter bytet från RC och de har fortfarande fina pälsar. De är gladare, piggare och kräks inte. En av damerna hade en jätte känslig mage, men den är nu MYCKET bättre!

Har nu kommit halvvägs på 2:a 20kgs säcken… Glad

Maxima06
2011-11-14 10:07
#45

Som torrfoder, Oliver's signature (de gamla sorterna) , hamstrade de gamla säckarna när de meddelade att de skulle ändra innehållet och det visade sig bli till det sämre. Så snart är det dax att leta nytt igen. Tänkte testa applaws först, eventuellt Carnia. Ev. går vi tillbaka till orijen då katterna fungerade fint på det.

Sen får de bozita som blötmat samt rått kött, kyckling, nöt, gris, vilt. Kokt kyckling äter vissa som vägrar äta rått.

Upp till toppen
Annons: