Annons:
Etikettkattprat
Läst 3974 ggr
GunillaSverkersson
2011-11-05 09:41

Vitfläcksfamiljens nya hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BluebellKyss( Luna) bor hos min allra bästa vän Lisa i Sala som är hemma hela dagarna på foder, tillsammans med Raggdollen Mickelon, huskatterna Kisse och Bobi några hundar.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
GunillaSverkersson
2011-11-05 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

GladEn till

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-11-05 09:46
#2

Kazmir flyttade i går till Emelies kompis Cissi och våran gamla katt Broddans Bill (Snakes bror) och lilla hunden Stina. Pratad med henne igår då var allt bra, ingen hade ens fräst.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[figgelina64]
2011-11-05 11:05
#3

Så skönt att dem börjar hitta sina hemGlad

GunillaSverkersson
2011-11-05 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är bilder på Hoffens  Kazmir med Broddans Bill Glad Härligt att de kan bli vänner så snabbt

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-11-05 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En till

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-11-05 13:44
#6

Härligt att se dem i sina nya hem! Glad

/Elisa

Annons:
prodigy
2011-11-05 15:59
#7

Så härligt att det gått så bra att hitta nya hem!

Fielie
2011-11-05 16:09
#8

#5 de bor granne med oss,lite roligtGlad

Nilla
2011-11-05 16:20
#9

Så roligt att höra! Hur går det för smågossarna tro? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Zeona
2011-11-06 07:56
#10

Vad härlig att se att få se dem i sina nya hem Glad

GunillaSverkersson
2011-11-09 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

I Söndags kom Yoshy till sitt nya hem hos den stora djurälskaren Lena Hoff i Tvååker.

Och vi andra blev tvungna att ta ett besök på Ullared Tungan ute

Han spatserar visst runt som en tupp i en hönsgård hos snyggingarna Nelly och Olga som inte riktigt har bestämt sig om han duger än (han är ju chippad).

På bilden Lena och Zamirs Yoshy Yoan

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
2011-11-10 07:30
#12

Så roligt att höra. Då får han det bra. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-11-10 10:10
#13

Lite OT kanske. 
Men hur gör ni med testerna på katterna i det hemmet som de friska katterna flyttar till?
Det är ju dumt om katterna flyttar till ett ställe där parasiterna kanske finns? Då blir ju den dyra behandlingen gjord helt i onödan.Obestämd
Detta med tanke på hur vanligt det trots allt verkar vara. Det är ju jäkligt synd om de blir sjuka igen menar jag…

Jag hade t.ex. inte tagit in en ny katt här förrän jag testat mina katter. Speciellt när jag har ett par katter som är lite halvlösa i magen då och då. Att ta in en frisk katt då känns ju lite som ett lotteri.
Nu ska jag inte skaffa en katt på ett tag, men innan jag ens överväger det, så kommer jag testa dem jag har hemma.

/Elisa

Annons:
MalinL
2011-11-10 16:08
#14

#13 Fast med det tankesättet kan ju knaptt någon köpa eller sälja katter. vi vet inte en hur vanlig denna parasit faktiskt är, kanske är den väldigt vanlig (vilket mycket tyder på) och de flesta katter blir ju inte sjuka av den alls. När det gäller katter i sällskapshem som är symptomfria så kanske man ska utgå att de är friska tills motsatsen är bevisad, för annars så skulle ju knappt någon vilja/kunna ha katter.

Tester och medicineringar i alla ära, men sunt förnuft är det allra viktigaste. Skulle vi granska varje molekyl hos varje katt som finns (på alla sjukdomar vi känner till och inte känner till) så kan jag lova att det knappt är någon katt som skulle passera "nålsögat".

kalindas
2011-11-10 16:47
#15

#14
Visst är det så. Men med tanke på hur mycket dessa kattern fått utstå för att bli friska så skulle det ju vara synd om de blev sjuka igen.

Tror väl inte att Gunilla väljer dåliga hem med sjuka katter. Så risken är ju minimal och det är ju jättekul att flera katter redan hittat hem. Glad

Det är väl i första hand en fundering från min sida och kanske hur jag själv skulle gjort om jag hade ett "fritt" katteri och skulle sälja kattungar.

/Elisa

GunillaSverkersson
2011-11-10 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Självklart skulle det vara tråkit om de blev sjuka igen , men eftersom det är levande djur finns tyvär inga garantier för att de inte blir sjuka.Glad Än så länge så är det ju de vuxna som flyttat till människor som vi känner .  Så jag känner mig inte rädd för det.

Jag kommer inte att kräva test av de nya hemmen till våra kattungar dessa eller våra egna kommande.

Risken minskar ju att de blir sjuka och obehandlade desto mer vi pratar om detta och lär oss om parasiterna.

Risken är ju också större att parasiterna finns hos oss uppfödare som parar med utomståeende katter, åker på utställning,importerar köper och säljer katter och har många kattter på begränsad yta.  Än att det finns parasiter i icke uppfödarhem.

Det börjar kännas viktigt att hitta nya hem till de tre gosiga killarna.

Alla gosiga sociala, rumsrena kastrerade och klara Kyss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

hoffens
2011-11-10 18:55
#17

#13

Jag har två katter som är pigga, glada och friska. De tester som man behöver göra är gjorda. Blir de sjuka åker vi till vetrinär. Är det någon som tycker jag ska göra mer?

hoffens
2011-11-10 19:01
#18

Stort tack till Gunilla, Emily och Elvira. Tack för all hjälp här hemma och ni körde 100 mil för att Yoshy skulle komma hit då jag inte kunde hämta honom.

Även tack för presenter, kattmat och goda hembakade kakor, sånt får man inte nu förtiden. Hoppas jag kan göra något tillbaka. Olga har slutat att skrika som en gris när hon ser Yoshy. Idag har han fått lukta på henne och de var i sängen hos mej samtidigt. För varje timme som går blir det bättre.

kalindas
2011-11-10 19:10
#19

#16
Jag är som sagt mest allmänt nyfiken. Detta för det varit så mycket snack om parasiter och faran med dessa.
Vet bara hur det var med corona för några år sedan, då hela kullar avlivades om en unge dog i FIP.
Det är därför jag är nyfiken på hur ni som är uppfödare nu, (alltså inte bara du Gunilla) tänker om framtida tester mot parasiterna.

Kommer det bli uppdelat så vissa köer med "parasitfritt" katteri och andra kör på vinst och förlust?

Är själv inte speciellt rädd för parasiterna, sålänge katterna inte blir sjuka så känner jag inget behov av att testa mina. 
Detta gäller ju även t.ex. corona, herpes och liknade dolda problem.

Är alltså mer intresserad vad alla tänker, bara att det hamnade i denna tråden.

Kan Nilla eller någon annan dela tråden från min OT fråga, så det kan bli en mer öppen diskussion?

/Elisa

Attacks
2011-11-10 19:14
#20

Lykke til i nye hjem Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Nilla
2011-11-10 19:18
#21

#19 Vad menar du med "dela tråden"? Du får gärna öppna en ny tråd, om du vill diskutera vidare.  Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
2011-11-10 19:50
#22

Så koselig at Yoshy har fått flytte til deg Hoffens.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-11-10 20:17
#23

#21
Kan man inte dela den? Jag har för mig att det gjorts innan?
Dvs. att klippa av från där själva frågan börjar.

Ska fundera om jag annars väljer att starta en ny tråd eller ej. Glad

/Elisa

MalinL
2011-11-10 20:21
#24

#19 Bara för att man testat så betyder det inte per automatik att man har ett parasitfritt katteri. Vet katterier som tidigare fritestats men senare ändå visat sig ha TF. Frågan är inte så svart eller vit som många tycks vilja tro. Så länge katterna mår bra så är inte TF något jag tänker oroa mig för, men den som vill hitta fel kommer alltid hitta något förr eller senare.

Som jag skrivit i tidigare trådar så tror jag att SVA i mångt och mycket är ute och cyklar i denna fråga . Jag tror inte heller att denna parasiten är ny osv, det är möjlighetrna att testa som är nya. Har man problem så ska man självklart reda ut det och behandla om det behövs, men jag har så svårt för den test-hets som man ser framförallt på andra forum. Där den som testar mest "vinner". Sunt förnuft kommer man nog längst på.

kalindas
2011-11-10 20:27
#25

#24
Håller med dej. Var som sagt mest nyfiken. Glad

#0
Lessen att jag stal tråden Gunilla. Ska vi diskutera detta mer, så startar jag en annan tråd…

#11
Grattis till vackre Yoshi, är lite sur att Ellie är kastrat. Annars hade jag stått först i kön för att få tillbaka "mina" linjer, när grabben blir fertil igen! Glad

/Elisa

Zakira
2011-11-10 20:47
#26

Jag och min sambo tycker ju att Damon är så himla fin! Det tyckte vi när vi var och hälsade på Ninni också, om än så var han inte så framåt och busig då, men det kan man ju förstå (det var innan behandlingarna). Hade vi inte haft två illrar, en husis och en kommande orientalbebis i hushållet redan så hade jag verkligen velat få honom hit till Tyresö, han är underbart söt!

kalindas
2011-11-10 21:17
#27

Jag håller lite koll efter bra hem för killarna. Inte hittat det perfekta ännu, men lägger ut lite krokar.

Hade man kunnat övertala de som har Kalindas Elaine som är ensamkatt sen systern dog, så hade ju det varit perfekt för en av dem. Men tror matten i det huset är rädd att hon ska får mer känning av sin allergi.
Men hade det gått att övertala dem så hade det varit perfekt!

/Elisa

Annons:
hoffens
2011-11-13 23:19
#28

Nu har det lungnat ner sej och Olha har slutat skrika som en gris. Bara hon såg Yoshi skrek hon. I går låg de tillsamman en liten stund. Yoshi ligger i sängen på min arm. Han går som en kung och som han hade varit här alltid.

De första dagarna låg han i sängen och flickorna u8nder sängen. När de blev modigare och försökte hoppa upp i sängen körde Yoshi ner dom. Just nu ligger alla på klätterställningen.Skrattande

casaelgatos1
2011-11-15 16:40
#29

Så rolgt att det ordnat sej med nya hem till alla katterna , efter alla strapattser dom gått genom med mediciner bad och karantäner. Känner väl lite extra för Yoshi eftersom det är min Peppes son. Önskar alla lycka till både katterna och dess nya ägare, och till Gunilla som har gjort ett jättejobb och lyckats få alla friska.

zoolatri
2011-11-24 13:47
#30

Igår flyttade Damon hem till oss. Här bor han tillsammans med en cornish rex som heter Dita och två hundar (en släthårig foxterrier och en dansk-svensk gårdshund).

Damon är världens mysigaste, han sitter i mitt knä just nu, och har spenderat mestadelen av den här dagen där… En riktig spinnmaskin! Hundarna är läskiga dock, så de får husera i köket bakom kompostnät tills han fått lite koll på andra katten och lägenheten(men då gäller det att han lämnar mitt knä!;)

Inatt hade jag två katte i sängen, men när de blev medvetna om varandra kom det lite fräs;)

Zakira
2011-11-24 15:23
#31

#30 Jättegrattis! Du har fått hem en så himla fin kille! En smula avis får man nog säga att jag är, i smyg ;) Jag har länge tyckt att Damon är himla fin. Tur att jag har världens finaste kattunge här hemma, jag skulle inte byta bort honom mot allt i världen.  Kyss

Du får hålla oss uppdaterade om hur det går! Vår Gibson har varit här ett par dagar nu så vår fräsperiod är till stor del över, håll ut :)

zoolatri
2011-11-24 15:27
#32

#31 Tack! Du har all anledning att vara avundsjuk, hihi;) Men egentligen inte, din pojke är lika fin!

Jag ska hålla er uppdaterade och lägga upp lite bilder när jag fått några bra!

Broddans
2011-11-24 22:00
#33

Vad roligt att det går bra! Vi håller alla tummar och tår. Pussa Damond från gammla "behandlingshemmet"! :)

zoolatri
2011-11-24 22:03
#34

#33 Det ska jag absolut göra! Han ligger på mina fötter och spinner här nu;) Han kommer nog kallas Vox här hos oss:) Latin för röst, passar bra på den lille pratkvarnen!

Annons:
GunillaSverkersson
2011-12-11 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

En fin bild på mamma Bluebell i sitt nya hem. På onsdag ska Alaric och Damond åka till skåne om allt går som tänkt. Båda två har fått riktiga magar, hoppas det blir mycket lek i det nya hemmet.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-12-11 19:42
#36

Skönt att alla fått nya hem! :-)

/Elisa

Nilla
2011-12-11 20:50
#37

En sådan härlig historia. Hon ser så lugn och tillfreds ut. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

zoolatri
2011-12-14 17:07
#38

Hej allihopa! Tänkte komma med en liten uppdatering, allt går så bra hemma hos oss. Tyvärr har vi inte internet hemma än och iphonen tillåter inte mig att lägga upp bilder. När vi väl får internethar jag en hel del bilder att bjuda på! Vi flyttade till hus i samband med att Vox flyttade till oss, då passade jag samtidigt på att hämta hem min huskatt som bott hemma hos mina föräldrar i över ett år. Jag gav det ett försök nu då vi flyttade till en plats där det inte bott katter efter 1998, vet inte om det bodde katter där innan heller visserligen, men nu var det fritt från doftmarkeringar:) Så in flyttade jag och sambon, tre katter och våra två hundar, mycket nya intryck för lille Vox! Men han är så fantastisk, han är bästis med både cornishen Dita och huskatten Phoebe, och nu även med hundarna! När jag eldar i braskaminen om kvällarna är det en hund- och katthög på fårskinnet framför;) Det är bara huskatten som gärna ligger ett par m från högen. Vox är en modig pojke, när hundarna har dragkamp med sin favoritleksak så ska Vox gå fram och dra han oxå! Nu har det gått så långt att äldsta hunden försöker kampa med Vox så fort han har en leksak i munnen:D En rolig detalj är att hundarnas favoritleksak är en stor mjukisråtta! Igår fick kissarna en ny leksak, en kackerlacka som vibrerar sig fram över golvet, kan lova att det är Vox nya favorit… Han är alltid där jag är, pratar och myser i soffan. Nu känns vår familj komplett! Det är fantastiskt att allt gått så smärtfritt, katterna busar och tvättar varandra, och Vox mage är bra!

GunillaSverkersson
2011-12-15 07:14
#39

#38  Vad härligt att höra jag att allt är bra , jag har ju sett de fina bilderna på FB, när han ligger brevid dina fina hundar. Glad

Bröderna Damond och Alaric kom fram till sitt nya hem i går kväll.Glad Det ligger ända bort i Skåne hos matte Cicilia och hennes barn. de blir sambo med Spottless Invar och en  sexårig Balines  (uppfödaren som bor på Gotland om jag fattat rätt). detta känns bra för min del även om det skär lite i hjärtat så är jag tacksam för att de fick flytta tillsammans. De höll sig hela resan men när de kom hem till sitt nya hem så kastade de sig ner på lådan samtidigt och satt och skvalade jättelänge.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Broddans
2011-12-15 09:34
#40

#39 Bröderna Alaric & stefan, såklart! :)

SacredSouls
2011-12-15 11:05
#41

Kyss Så kjempeherlig at det går så bra i nye hjem.

#38 Høres helt supert ut Glad Så bra han trives så fint med både bestis huskatt og hunder.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
2011-12-17 08:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Här kommer lite bilder från Vox (Damonds) nya hem Här är han med cornich rexen Dita och huskatten som jag inte kommer ihåg namnet påGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-12-17 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Här ungås han med husse och hundarnaFlört

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-12-17 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Vox och Dita Kyss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-12-17 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Här kommer en första mobilbild från Stefan och Tomas (Alaric var för svårt att säga på skånska). Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

zoolatri
2011-12-17 09:14
#46

Tack Gunilla för hjälpen att lägga upp några bilder innan jag kan göra det själv:)

Nilla
2011-12-17 09:54
#47

Underbart!!! Man blir sååå glad! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Victoria Gustavsson
2011-12-17 19:20
#48

Så underbart att allt gått så väl för alla!! Luna är ju bra så vacker, väldigt lik sin mamma och syster i uppsynenKyss

Annons:
MalinL
2011-12-18 11:36
#49

#45 Så fina! Glad

alltidsiames
2011-12-19 20:15
#50

hahaha Alaric var för svårt att säga på skånska hahahaha

GunillaSverkersson
2011-12-19 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Har fått rapport från Skåne idag , det går jättebra med killarna Tomas (Alaric) leker mest med Ingvar . Här på bilden med en av de nya lill-MattarnaGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-12-19 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Stefan är redan kompis med hunden och leker med BalinesenGlad De busar runt mycket, de har nog lite att ta igen, och det skadar inte på Stefans mage inför Julen

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Spotless
2011-12-20 01:50
#53

#39 Vad roligt att Ingvar fått fler kompisar. :) Hoppas att det går fortsatt bra för dem alla!

Missannas
2011-12-20 20:27
#54

Vad härligt att läsa att de hittat sina hem. Av bilderna att döma ser de ut att ha det riktigt bra Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

GunillaSverkersson
2011-12-21 09:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Kungen i tvååker Glad har jag hört, han verkar trivas som fisken i vattnet. Bortskämd och hittar på väldigt mycket bus. FlörtFörgyller han dagarna för sina damer, och  charmar. När han inte sover i soffan.

En liten fin bild från Lena som har Pappa Yoshi. Han bor med snyggingarna Olga och Nelly hos Lena. Det är han som ligger längst bakGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
GunillaSverkersson
2011-12-21 09:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Här tittar han fram, snyggingenGlad Jag tänker på honom som en Kalle Anka katt. Charmig, spelar apa en riktig clown.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-12-21 09:21
#57

#55
Yoshi är så söt! Kyss

/Elisa

Upp till toppen
Annons: