Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 5173 ggr
Liljekatten
2011-10-27 20:20

Livmoderinflammation! :(

Jag kom hem för ca 30 min sedan och möttes i hallen av katterna som vanligt. Det underliga var att Kakan gick och jamade hela tiden och efter några minuter började hon morra åt ingenting. Jag förstod att hon hade ont nånstans och lyfte upp henne och kollade baken. Jovisst, vita flytningar från slidan. Rynkar på näsan Ringde Djursjukhuset direkt och vi kom fram till att hon ska ha Baytril som jag tack och lov har hemma. Men jag glömde fråga om jag kan ge henne Metacam. Hon morrar en hela del och går och jamar mycket. Hon säger aldrig något annars så att hon har ont råder inga tvivel om.

Nån här som har erfarenhet av detta? Metacam kan väl inte påverka Baytrilen på nåt sätt?

Kakan har fått p-piller i ett par månader, men löpte igenom för ca en vecka sedan. Troligen har hon kräkts upp p-pillret eller om jag slarvade när hon fick sista så att hon spottade ut det.

Jag hoppas nu innerligt att det räcker med Baytril så att hon blir av med detta elände fort!

Annons:
tuska
2011-10-27 20:26
#1

 Kan inte tänka mej att det skulle krocka på nå vis.

Liljekatten
2011-10-27 21:00
#2

Nej, det får vi hoppas. Hon har verkligen ont så jag provar nu iaf.

SacredSouls
2011-10-27 21:09
#3

Utifra veterinærkatalogen så står det iallefall ingenting om kombinasjonen der.Står kun at metacam ikke skal gis sammen med andre NSAID type medisiner.Baytril er jo ikke en slik medisin.

God bedring til lille Kakan Rynkar på näsan

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2011-10-27 21:44
#4

Tack Line! Jag vet inte hur snabbverkande Metacam är, men Kakan har varit tyst de sista 10 minuterna nu.

Ellen går ju också på p-piller här hemma eftersom hon började löpa när hon var 4,5 mån. Kunde ju inte ha henne löpande här varannan vecka utan att bli parad. Det hade ju också inneburit en risk för livmoderinflammation. Jag väntar ju på att Charlie ska bli könsmogen och han är ju 7 mån nu. Ellen är 10 mån och jag tror inte att jag vågar ge henne fler p-piller efter detta. Vi får hoppas att Charlie inte dröjer för länge nu. Han är intresserad av Ellen och försöker bita henne i nacken ibland så det är nog inte så långt borta.

En annan fundering jag har: Om det blir som vi hoppas och Kakan blir bra från inflammationen så bör ju hon paras så fort som möjligt. När hon löpte förra veckan var inte Charlie ett dugg intresserad av henne. Jag tror det beror på att Kakan inte gillar Charlie och brukar jaga honom och piska till honom ibland. Är ju därför tveksam till att han kommer para henne i första taget. Får fundera på om jag ska leta efter en annan hane till Kakan denna gången…

Myzakatt
2011-10-27 22:17
#5

Om hon har livmoderinflammation måste man inte till veterinär och få alizin då? Det fick min hona 3 ggr när hon hade livmoderinfl….

[lisme]
2011-10-27 22:23
#6

Kombinasjonen av Metacam og Baytril skal være helt grei akkurat som Line skriver. Lykke til med Kakan, håper hun blir kvitt elendigheten!

Annons:
Liljekatten
2011-10-27 23:22
#7

#5 Jo, jag fick det rådet ikväll av en kompis som är veterinär. På Djursjukhuset sa de inget alls om det då jag ändå frågade om det fanns nåt annat man kunde göra.

#6 Tack!

Zandrinos
2011-10-28 10:36
#8

Krya på dig Kakan!!!

MalinL
2011-10-28 13:52
#9

Egentligen borde hon till veterinären och ta ett restistenstest (odling) av bakterierna, innan pc. Samt Alizin, sedan sätta in pc och när svaret på odlingen kommer, ev justerande av medicinen.

Att bara sätt in antibiotika kan i värsta fall resultera i att man medicinerar med någon som inte alls är verksamt mot den typen av bakterier som katten har, och efter att man gett pc är det svårare att få en rättvisande bild av vad problemen beror på.

Men om det vore min katt så skulle jag ändå åka in och kolla livmodern samt ge alizin, som driver ut infektionen.

Eine
2011-10-28 14:01
#10

Baytril har alltid fungerat för mig.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MalinL
2011-10-28 14:38
#11

#10 Det beror ju helt på vad det är för typ av bakterier. Vet fall där inte baytril fungerar, men däremot synolox och vice versa.

Eine
2011-10-28 14:51
#12

#11 Ok,det har jag inte råkat på tidigare.Kan vara bra att veta.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Liljekatten
2011-10-28 18:07
#13

Jag ska in på måndag morgon och ge henne Alizin. Enl min veterinär måste man inte åka första dagen. Det viktiga är att hon fått baytril med en gång. Då växer det ju inte till några nya bakterier. Enl vetr kan det vara en nackdel att ge alizin för fort för om livmodern är väldigt inflammerad och vätskefylld är det inte bra om man ger sammandragande medel. Då kan det vara bättre att vänta några dagar tills infl gått ner. Kanske hade varit bäst att göra en odling, men nu har hon ju redan fått baytril så det är kanske ändå försent. Vi får helt enkelt hoppas att det är rätt pc. Kakan är pigg och äter och idag har hon inga flytningar heller vilket är toppen. Bara att hoppas nu.

Annons:
MalinL
2011-10-28 19:39
#14

#13 Håller tummarna! Glad

Skönt att flytningarna avtagit.

Liljekatten
2011-10-28 19:45
#15

#14 Tack! Ja, det måste ju vara ett gott tecken. Glad

Attacks
2011-10-29 14:07
#16

Håper det går bra for henne Glad

Bare husk at noen som blir behandlet med allizin kan starte å løpe raskt igjen.

Min tidligere hvitflekksjente, Zalinas ble behandlet, men hun løp hver 2. uke,så det ble Kastrering til slutt. Det var nok hennes syklus og ikke medisinens skyld alene tror jeg.

Pearl fikk lukket pyo i vinter. Da var jeg redd det var problemer med nyrene for hun ble helt avmagret,enda hun spiste og trivdes ellers. Vi tok blodprøve,men samtidig sa en stemme inni meg at hun måtte få sjekket livmoren også.

Så heldigvis var det ikke nyreproblemer, og heldigvis responderte hun på behandling.

Hun fikk alizin på dag 1.2.8.15 og dag 21. De viktigste doseringene er de 3 første dagene,men klarer man alle 5 sprøytene er det det aller beste.

I tillegg fikk hun synolux under hele behandlingen. Hun fikk løpetid igjen,men ikke så veldig raskt, og da ble hun ikke drektig. Leo skjøt løskrutt første gangen.

Siden tok hun en pause på 5 mnd,men er nå drektig.

Så etter endt behandling bør du ha en plan A og en plan B for henne,for hun bør nok parres så raskt som mulig.

Jeg bruker ikke p-piller lenger på mine katter. Enda jeg hadde 2 katter som brukte det før dem fikk sitt første kull 1.5 år gamle, og da gikk det helt fint.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Liljekatten
2011-10-31 22:11
#17

#16 Vad härligt att Pearl är dräktig nu. Hoppas allt går bra! Glad Jag ska be vetr skriva ut synulox till Kakan och så får jag hoppas att hon väntar med att löpa och att Charlie vill och kan para när hon väl gör det. Jag hade ju tänkt att vänta med att para henne till våren el sommaren eftersom hon haft två ganska täta kullar nu. Jag känner ju att hon egentligen skulle behöva vila lite.

Jag var hos veterinären i morse och gav Kakan Alizin och nu ikväll har hon varit jättedålig. Rynkar på näsan Hon har kräkts flera gånger och jag ser att hon har jätteont. Har givit henne metacam, men märker ingen skillnad. Har haft kontakt med veterinären ikväll. Ska tillbaka i morgon bitti med henne. Lilla lilla gumman…

kalindas
2011-10-31 22:22
#18

#17
Inte kul att hon mår illa. Rynkar på näsan
Kan det vara en reaktion på Alizin? Vad trodde veterinären?

/Elisa

FridaSkov
2011-10-31 22:34
#19

#17 Stackars liten Rynkar på näsan När vi hade problem med våra kattungar (dålig aptit och illamående) så fick vi åksjuketabletter utskrivna. Det kanske kan hjälpa Kakan?

Liljekatten
2011-11-01 08:54
#20

Vetr sa att de inte brukar bli illamående av alizin utan att det säkert berodde på smärtan vid sammandragningarna. Har precis varit inne med henne igen för ny alizinspruta. Då fick hon samtidigt nån spruta mot illamående. Eftersom hon även har feber idag och kändes lite uttorkad fick hon bli kvar hos vetr. Jag hoppas jag får hem henne senare i kväll.

Sitter här med världens sämsta samvete eftersom jag utsätter henne för detta. Bäst för kakan hade ju varit Kastrering, men jag vill inte missta en så bra avelshona som hon är. Känner mig så egoistisk och vet inte om jag gör rätt i detta läge….Rynkar på näsan

Annons:
MalinL
2011-11-01 13:25
#21

Metacam är det ju många katter som inte tål och har de känslig mage kan det vara direkt farligt.

Stackars lilla Kakan, håller tummarna att hon mår bättre snart!

prodigy
2011-11-01 16:16
#22

Så tråkigt! Lilla Kakan. Det verkar som om olika veterinärer ser helt olika på behandling av livmoderinflamation.

Hoppas hon kryar på sig!

Liljekatten
2011-11-01 20:30
#23

Nu ikväll är hon mycket piggare. Glad Fortfarande medtagen naturligtvis, men betydligt bättre än igår kväll. Hon är även fått typ magsårsmedicin för att skona magen lite.

Tyvärr fick ju Charlie för sig att han skulle spöa upp henne när hon kom hem. Skrikandes De två är ju inte de bästa vänner normalt sett och då passar han väl på att trycka ner henne nu när hon inte är sig själv.

kalindas
2011-11-01 21:13
#24

Charlie = skitunge! 
Dock smart sådan. Han får ju passa på när han har övertaget…Flört

Förhoppningsvis blir det bättre när de parat.

/Elisa

Liljekatten
2011-11-01 21:57
#25

#24 Ja, han är en riktig skitunge ibland, men till hans försvar får man säga att det brukar vara Kakan som jagar honom annars så nu såg han väl sin chans att ge igen. Men inte så snällt att ge sig på en sjuk Kaka så en halvtimme med selé på gjorde Charlie from som ett lamm igen (nåja, nästan iaf Flört).

Lejonhjarta
2011-11-01 22:45
#26

Hobbymoster!!Kyss Skönt Kaka e bättre. Hoppas d vänt ordentligt nu. Kramar t alla i familjen!

Liljekatten
2011-11-01 23:14
#27

#26 Tack Kerstin! Kramar tillbaka!

Annons:
Myzakatt
2011-11-01 23:21
Upp till toppen
Annons: