Annons:
Etiketttillsalu
Läst 1439 ggr
elaaa
2011-10-27 16:45

Tips? ute efter orientalhane! :)

Hellu alla kattfantaster!

Jag har en galen stooor bondkatt på 7 kilo (ej tjock bara stoor) som börjar närma sig 1,5 år.

Han är väldigt busig och social, följer mig eller min sambo överallt i lägenheten, dock inte särskilt mysig, bara ibland när de passar.. hehe

Han behöver dock en kompis till sällskap och att leka med, då han dessutom bara är inne.

Min sambo är mkt intresserad av orientaler och har haft flera st tidigare, det jag undrar är om ni tycker att man ska ha en eller två?

Vill ju inte att en unge kör slut på honom och är "för mkt" samditigt som jag vill ju inte att två ska bli alldeles för mkt o han blir utanför.

hmmmm, ja som sagt de är mkt funderingar innan man bara går o köper en "hux flux"!

Uppskattar alla tips!! =)

Mvh Ela

Annons:
Lejdet
2011-10-27 17:02
#1

Tyvärr kan ju dessa katter vara lite av mobbare mot huskatter, speciellt om de blir två mot en!

elaaa
2011-10-27 17:46
#2

hmm okej, då kanske man bara ska ha en.. tror de ska gå bra så länge man skaffar en unge!

lite orolig att han ska bli mobbad när man skaffar en fiiin katt då han bara är ganska "slafsig" o korkad (fy på mig! men de är dessvärre sant.. tihi)

Helenaf76
2011-10-27 18:05
#3

Jag har en liten husis här hemma tillsammans med mina två Kategori 4 katter. Honan är lite sur på husisen (men så är hon också 4 o ch han 6 månader) men Sverker som är lite drygt 1,5 avgudar lilla Torsten.

Tror att det skulle fungera alldeles utmärkt om du skaffar en Kategori 4 till din huskatt.

elaaa
2011-10-27 18:38
#4

jättedum fråga men är ganska nybliven kattperson, vad betyder Kategori 4?

en till fråga, nån som vet lite skillnader bortsett från utseende mellan en origental o en devon rex?? =)

kalindas
2011-10-27 18:44
#5

Du skulle ju kunna ta två vuxna Orientaler. Vet att det är ett par killar här som söker hem pga att sonen i familjen är allergisk.
Det brukar fungera OK med huskatten, sålänge de håller sig på sin kant.

HÄR är länken

/Elisa

Nilla
2011-10-27 19:25
#6

Det känns som det finns risk att huskatten blir utanför, om det flyttar in två. Det bästa kanske är att börja med en kattunge/ungkatt? De kommer säkerligen att bli bästisar. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Casanova
2011-10-27 19:57
#7

Jag skulle nog köpa en kattunge, de brukar bli bra motagna av kastrerade hanar.

Lycka till

elaaa
2011-10-27 19:59
#8

Ja det är de jag hoppas! Skrattande

nu e bara frågan devon rex eller oriental? ^.^

Nilla
2011-10-27 20:28
#9

Oriental naturligtvis!!! Du kommer inte ångra dig. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

elaaa
2011-10-27 21:11
#10

dum fråga antar jag.. hehe.. men ska ändå plugga på lite mer på skillnaderna på beteende o så…. ^.^

Supinesophie
2011-10-27 21:27
#11

#10 Kategori fyra är siamesernas och orientalernas Kategori inom SVERAK.

Eftersom både devon och oriental har både vildare och lugnare individer inom rasen och i övrigt är lika till temperament så tror jag du kan välja rasen efter utseende och sen kattungen efter dens individuella temperament.

Lycka till!

elaaa
2011-10-28 14:30
#12

tack för infon! det var lite de jag hoppades på, har fattat dom som liknande o lika "snackiga" om inte annat.. hehe. men de gör mig inte så mkt då min husis inte har knappt nån talförmåga alls så kan ju den andra kompensera lite.. tihi..

Upp till toppen
Annons: