Annons:
Etikettkattprat
Läst 3124 ggr
Kardarkas
10/26/11, 7:00 AM

import?

Vilka länder kan man få hem en 12-14 veckors kise utan rabies spruta.. Norge och england tror jag man kan ta. Men vilka fler?

Mvh Caroline

www.kardarkas.se

Annons:
Rithwa
10/26/11, 7:21 PM
#1

Gå in på jordbruksverkets hemsida och läs där får du mycket information. Reglerna för importer ändras 1 januari 2012

MalinL
10/26/11, 7:34 PM
#2

Som det är nu så gäller det alla rabiesfria länder (de flesta EU-länder), det som gäller är att katten måste vara 12 veckor gammal men inte tre månader fyllda, så det är inte så många dagar man har på sig, samt att man måste ansöka om dispens i god tid.

Efter nyår kommer reglerna ändras och kravet på antikroppstitrar kommer slopas. Alltså kommer importer kunna vaccineras mot rabies från 3 månaders ålder, och sedan föras in i Sverige efter 21 dagar.

Missannas
10/26/11, 7:50 PM
#3

#0 Finns det nackdelar med att katten är rabiesvaccinerad? Jag är bara nyfiken Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
10/27/11, 7:21 AM
#4

Ja, man måste väl vänta den tid som rabiesvaccinering tar och man får hem en ungkatt, inte en kattunge. Tycker det är hemskt jag, att låta en liten kattunge på 12-14 veckor flyga.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
10/27/11, 11:42 AM
#5

#4 Fast jag tycker det är helt ok om den flyger ihop med någon inne i kabinen. Förra året importerade jag två katter från Tyskland, båda under tre månaders ålder. Den ena kom tillsammans med sin uppfödare och hade flygit som handbagage. Den andra åkte vi och hämtade i Tyskland (Bayern) med bil. Därifrån körde vi till Travemunde och tog nattfärgan till Trelleborg (katten sov naturligtvis med oss i hytten), och körde sedan hem därifrån.

Båda klarade sina respektive resor jättebra.

Däremot skulle jag itne skicka någon katt som frakt med flyg, oavsett ålder.

Nilla
10/27/11, 7:22 PM
#6

#5 Ja då, det är helt OK. Det är så man önskar att alla katter/kattungar fick resa. Men du vet nog att jag har dåliga erfarenheter. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
hannele44
10/27/11, 7:31 PM
#7

Jag hämtade min  Pikko med flyg-flög fram och tillbaks med honom i kabinen-inga problem alls -ut klev en stöddig ,gosig kille med världens upptäckar lust ! Så det beror nog lite på kattungens psyke.. Fast som cargo skulle jag inte låta en kattunge åka

[lisme]
10/27/11, 10:21 PM
#8

Vi har reist med kattunger i kabinen, og sendt kattunger og halvvoksne katter med fly helt uten noen form for problemer.

Attacks
10/29/11, 2:15 PM
#9

Var jeg deg,ville jeg ventet til de nye reglene trer i kraft etter nyttår som Malin også nevner.Da kan dere lete etter en bebis flere land enn bare Norge og England, og hente opp kattungen ca 4 mnd gammel i stedet.

For meg er det viktigst at kattungen har en god bagasje med seg når det gjelder immunforsvar,og det er bedre utviklet på dem når dem er litt eldre enn 12 uker gamle.

Jeg lar sjelden noen på 12 uker reise herifra også.

Den siste som kom i hus her var 6 mnd gammel, av andre årsaker,men introduseringen gikk veldig fint og katten var kjernesunn Kyss

Jeg har latt noen kattunger reise med fly alene,og det har gått fint. Men alt i alt,ønsker jeg at dem har reisefølge.Ihvertfall de minste bebisene. Det er ikke mange jeg sender alene.

Man bør tenke på kattens/kattungens beste,og ikke hva som er mest praktisk for oss mennesker Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

ejma
11/20/11, 10:38 PM
#10

Våran Siames importerades från Algeriet när hon var typ 6 månader. Hon fick tillbringa 4 mån i karrantän trots att hon hade godkända provresultat från en godkänd fransk klinik.

Som någon sa, hon kom ut som en ungkatt. Hon har växt till sig ytterliggare nu och tappat sin övervikt hon lade på sig i karrantän.

Kardarkas
11/27/11, 10:41 AM
#11

Ritwa: Ja då kanske det är bättre att vänta efter årsskiftet för att se dom nya reglerna.

Malin L: Vad bra att man kan ta vacinationen då och sen efter 21 dagar kan man hämta den :)…

Övrigt: Nja tycker ändå det låter läskigt när man tänker efter en 3-4 månaders bebis ska flyga själv.. har aldrig gjort det men man vill ju samtidigt ha dom som små och inte ungkatter..

Mvh Caroline

www.kardarkas.se

[lisme]
11/27/11, 1:31 PM
#12

Men kattungen trenger jo ikke å reise alene? Du kan jo reise til oppdretter og hente den, det er det mange som gjør. Og passer ikke det kan du betale reisen for oppdretter så kommer h*n med kattungen

Rithwa
11/27/11, 4:32 PM
#13

#11 Naturligtvis skall man vänta det är bara 11/2  månad till dess men då bör man läsa jorbruksverkets hemsida för att få veta reglerna vid det aktuella tillfället.

Annons:
GunillaSverkersson
11/28/11, 7:02 AM
#14

Vilka papper behöver man för import från Tyskland?

Intyg på avmaskning med dvärgbandmask. Rabies vacinations intyg. Chippning.  Men är det något mer papper?

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

FridaSkov
11/28/11, 2:32 PM
#15

Efter årsskiftet behövs inte avmaskning mot dvärgbandmask längre Glad Pass med chipnr och rabiesvaccin minst 3 veckor innan resa.

Upp till toppen
Annons: